Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 11. mai 2007 Skrevet 11. mai 2007 (Tråden er postet etter spørsmål fra furu sin tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=744103) Har noen erfaringer rundt Happy Care forsikring fra Elkjøp? Hvordan har dere følt det har vært å "bruke" forsikringen? Har dere angret på at dere har kjøpt forsikring? Føler dere at dere har blitt pådyttet en slik forsikring? Intet behov for å starte enda en Elkjøp-trashetråd, så prøv å hold fokus på forsikringen og Elkjøps imøtekommenhet.
Strongbow Skrevet 12. mai 2007 Skrevet 12. mai 2007 (endret) Etter å ha lest den andre tråden så tror jeg det var en sann forsikring jeg kjøpte til Wii. Kostet meg 300 kroner. Jeg angrer litt på det, ettersom sannsynligheten for at jeg klarer å ødelegge den er lik null. Er alltid ekstremt forsiktig når det gjelder spill. Jeg ble ikke pådyttet den. Det var en ansatt som ropte ut om forsikringen i kaoset den 8. desember og jeg tenkte da at det kunne være nyttig. Endret 12. mai 2007 av Strongbow
eneboern Skrevet 13. mai 2007 Skrevet 13. mai 2007 (endret) Har det alltid på mobiltelefon og litt dyrere produkter jeg kjøper. Lefdal bruker samme selskap. Mobilen ble litt dårlig etter at det ble sølt diverse over den på ett vors. Leverte den inn og fikk den reparert etter eget ønske. Tok ca 2uker. Dette var riktignok forrige selskap de brukte, men mitt inntrykk er at det er vel så enkelt nå. Endret 13. mai 2007 av eneboern
SwedishChef Skrevet 25. mai 2007 Skrevet 25. mai 2007 Kommer veldig veldig an på hva man kjøper. Man har ofte 1 år garanti og minst 2 eller 5 års reklamasjonsfrist. Garanti og reklamasjon dekker alle feil du ikke er skyld i dvs normal bruk. Så ting du ikke tror du skal deise i bakken eller kaste i et glass med øl er det penger ut av vinduet. Skal ikke glemme at de har det kun for å tjene penger og ikke for å tilby noe bra til kundene, konseptet er relativt nytt. Og noen av forsikringene er finurlige ikke alltid 100% sikkert at en er dekket mot alt.
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Kommer veldig veldig an på hva man kjøper. Man har ofte 1 år garanti og minst 2 eller 5 års reklamasjonsfrist. Garanti og reklamasjon dekker alle feil du ikke er skyld i dvs normal bruk. Så ting du ikke tror du skal deise i bakken eller kaste i et glass med øl er det penger ut av vinduet. Skal ikke glemme at de har det kun for å tjene penger og ikke for å tilby noe bra til kundene, konseptet er relativt nytt. Og noen av forsikringene er finurlige ikke alltid 100% sikkert at en er dekket mot alt. 8701098[/snapback] Som SwedishChef skriver er det vel jeg mistenker. Noen som vil tippe hvor mange slike "forsikringer" de selger kontra hvor mange som brukes? 95%?
Heales Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Litt oppklaring er på sin plass. Det er ikke noe som heter 1 års garanti i Norge. Loven setter følgende minimumskrav ved forbrukerkjøp: 2- eller 5 år reklamasjonsrett - avhengig av om varen har en kortere eller lenger forventet levetid. Ordet garanti kan kun benyttes av en leverandør/selger hvis ytelsen kunden mottar går LENGER enn det loven setter som minimum - altså 2 eller 5 års reklamasjonsrett.
Alastor Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Kommer veldig veldig an på hva man kjøper. Man har ofte 1 år garanti og minst 2 eller 5 års reklamasjonsfrist. Garanti og reklamasjon dekker alle feil du ikke er skyld i dvs normal bruk. Så ting du ikke tror du skal deise i bakken eller kaste i et glass med øl er det penger ut av vinduet. Skal ikke glemme at de har det kun for å tjene penger og ikke for å tilby noe bra til kundene, konseptet er relativt nytt. Og noen av forsikringene er finurlige ikke alltid 100% sikkert at en er dekket mot alt. 8701098[/snapback] Som SwedishChef skriver er det vel jeg mistenker. Noen som vil tippe hvor mange slike "forsikringer" de selger kontra hvor mange som brukes? 95%? 8729484[/snapback] Ca 20-30% av forsikringene som selges kommer blir benyttet . Tenk litt på det i forhold til hvor mange som benytter sin innboforsikring. At vi selger det KUN for å tjene penger er jo noe drøyt sprøyt. Om en kunde trenger forsikring, så er det jo BRA kundebehandling å tilby dette! Det er jo positivt for kunden å være dekka på en rimelig måte . Jeg skal ikke stå her å si at vi ikke tjener penger på å selge en kunde en forsikring - men vi tjener jo penger på alt annet kunde kjøper av oss også? Hovedpoenget er jo å tilby noe ekstra utover det kunden kjøper, som gjør at vi kan utøve god kundebehandling den dagen kunde får trøbbel også. Og ang det med finurlige forsikringer - det er ingen skjulte vilkår eller slemme kundebehandlere, forsikringen vi selger - den fungerer! Det har jeg flere bevis på hver eneste uke. Eller er det noen spesfikke ting du vil trekke fram som er dårlig? Innlegget ditt er kun generellt, og viser ikke til noen kilder eller spesifikke ting i det hele tatt. Så litt om det trådstarter lurer på, hvordan forsikring prates om i butikk. Jeg anbefaler kunder forsikring på bærbare produkter som fotoutstyr, bærbare pcer, psp, nintendo ds osv - og på dyre ting som LCD-tv og slikt. Gjerne på andre ting også dersom kundene mine har barn i huset, eller dyr. Om kunden bor alene og skal kjøpe et produkt til hjemmebruk, og han/hun sier at det ikke er barn eller dyr i huset, så informerer jeg om vilkår og slikt, men kunden får ikke nødvendigvis en anbefaling av meg, bare et spørsmål. Det viktigste er jo det at kunden faktisk kan angre seg innen 30 dager etter kjøp om han ikke ønsker forsikring allikevel. Dette er stort sett det en Elkjøp-selger gjennom 3.5 år har å si om forsikringen han selger. Men kom gjerne med fler spørsmål, så skal jeg svare på de .
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 Det var i det minste godt å lese at ikke alle følte at en slik forsikring ble pådyttet under et salg. Selvsagt kan ideen og tanken vinkles til å høres ut som djevelen selv, men den kan naturligvis kontres med å høres som det beste siden atombomben. Det blir uansett ikke riktig å gjette på uten å høre fornøyde og misfornøyde kunder. Alastor: Faller salg av en slik forsikring inn under provisjonslønnen til Elkjøpselgerene?
Bocoraton Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 For de av dere som bruker Vesta eller Tennant forsikring vil dere ha ett bedre alternativ enn å kjøpe en forsikring i butikk. http://www.uflakskampanje.vesta.no/?csref=vestaforside Såkalt uflaks forsikring. Vesta og Tennant har iallefall denne forsikringen. Jeg mener også If har noe lignende. Istede for å dekke ett enkelt produkt, dekker den alle enkeltgjenstander du har. Det er nok fult mulig at også de andre forsikringselskapene har lignende produkter. Jeg ville iallefall ha sjekket med forsikringselskapet først...
Alastor Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 Det var i det minste godt å lese at ikke alle følte at en slik forsikring ble pådyttet under et salg. Selvsagt kan ideen og tanken vinkles til å høres ut som djevelen selv, men den kan naturligvis kontres med å høres som det beste siden atombomben. Det blir uansett ikke riktig å gjette på uten å høre fornøyde og misfornøyde kunder. Alastor: Faller salg av en slik forsikring inn under provisjonslønnen til Elkjøpselgerene? 8739980[/snapback] Elkjøp har ikke provisjonsbasert lønn . Er ikke slik at jeg får x antall kroner i lomma for hver gang jeg selger produkt Y, eller for hver gang jeg selger forsikring. Er et bonussystem, som fungerer på en rimelig annen måte .
Alastor Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 (endret) For de av dere som bruker Vesta eller Tennant forsikring vil dere ha ett bedre alternativ enn å kjøpe en forsikring i butikk. http://www.uflakskampanje.vesta.no/?csref=vestaforside Såkalt uflaks forsikring. Vesta og Tennant har iallefall denne forsikringen. Jeg mener også If har noe lignende. Istede for å dekke ett enkelt produkt, dekker den alle enkeltgjenstander du har. Det er nok fult mulig at også de andre forsikringselskapene har lignende produkter. Jeg ville iallefall ha sjekket med forsikringselskapet først... 8740156[/snapback] Egenandel på 1500,- når du får skade vil jeg ikke kalle særlig gunstig. Når data og fotoutstyr i tillegg har 40% verdiavskrivning pr år hos de - så er denne forsikringen gunstig dersom skade skjer på flere produkter samtidig, ikke på enkeltproduktskader - som er det som oftest skjer. Happycare har maksimal egenandel på 495,-, og kun dersom produkt ikke kan repareres. Det er ingen verdiavskrivning. Happy Care er altså bedre på enkeltskader enn Vesta sin uflaksforsikring. EDIT: Må bare påpeke at vilkårene finnes ikke på vesta sine sider. Dette synes jeg er dårlig - man må SELV be de kontake seg på telefon eller mail for å kunne få vilkårene opplyst... Hva da med å finne ulike begrensninger så man kan sammenligne? Endret 30. mai 2007 av Alastor
etenn Skrevet 15. juni 2007 Skrevet 15. juni 2007 Må si meg enig med Alastor. Jobber selv på en Elkjøp-butikk i Nord-Norge. Med Happy Care-forsikringen fra Moderna Forsäkringar får man full trygghet for produktet sitt. Sammenlignet med innbo-forsikringer, der egenandelene kan flyge opp til 3-4000 kroner, har Happy Care-ordningen maksimalt 495,- i egenandel, og dette er på alle produkter i en verdi over 8000,- Har tatt imot flere kunder som har hatt en skikkelig kjip sak med sine produkter der de har vært uheldige. De har ringt forsikringsselskapet, det tok 10 minutter å få kreditert produktet og kunden fikk med seg et splitter nytt produkt hjem. Happy Care-ordningen er ment som en trygghet for kunden. Selv pusher jeg ikke på forsikring, men informerer kunden om de gode villkårene forsikringen gir!
lykkeliten Skrevet 15. juni 2007 Skrevet 15. juni 2007 Mener Elkjøp ansatte att det kan være fornuftig å ha egen forsikring på; vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin, komfyr, micro, støvsuger, kamera, tv, dvd spiller, mobil, parabol, spillmaskin, strykejern, el.tannbørste, barbermaskin, stereoannlegg osv? Eller kan det være slik att det lønner seg å tegne en felles uflaksforsikring for alt, og heller betale noen kroner ekstra egenandel de gangene man trenger det? Og er det egentlig ofte man har "uflaks" med en vaskemaskin? Kan også være verdt å nevne att for de som er medlem av LO så har de allerede en uflaksforsikring i medlemsskapet sitt, dog noen kroner i egenandel om ikke flere i husstanden er medlem. Men er nok mange som søler bort pengene sine på disse uflaksforikringene i butikkene.
Alastor Skrevet 15. juni 2007 Skrevet 15. juni 2007 Jepp, LO har en forsikring. Den dekker ikke vannskade av vanlig type (altså kun lekkasje og slikt, ikke vannsøl og å miste ting i vann), og har 20% verdiavskrivning pr påbegynte år på datautstyr - 10% på annen elektronikk. I tillegg dekker den deg ikke på arbeidsplass eller studiested. Mao dekker den ikke like bra som HappyCare, selv om den dekker flere ting. Forsikring skal man kjøpe på de tingene man ikke har mulighet for å kjøpe nytt dersom skade intreffer, og på ting man selv mener kan være høy risiko å ha og å bruke.
lykkeliten Skrevet 15. juni 2007 Skrevet 15. juni 2007 Jepp, LO har en forsikring. Den dekker ikke vannskade av vanlig type (altså kun lekkasje og slikt, ikke vannsøl og å miste ting i vann), og har 20% verdiavskrivning pr påbegynte år på datautstyr - 10% på annen elektronikk. I tillegg dekker den deg ikke på arbeidsplass eller studiested. Mao dekker den ikke like bra som HappyCare, selv om den dekker flere ting. 8871117[/snapback] Er du sikker på att den ikke dekker skade som følge av vannsøl og å miste ting i vann? Kan ikke finne noen ting i vilkårene som sier dette, men det kan kanskje du? Att den ikke dekker på arbeidsplass eller studiested er kanskje også en litt bastant påstand? Men er kanskje ikke svært vanlig å medbringe oppvaskmaskinen på jobb i alle tilfelle? Tror også du burde sjekke hvordan verdiavskrivningen beregnes bedre, da de på de fleste produkter starter når produktet er 5 år gammelt. 6.2.1 Forsikringsverdi For elektriske apparater (TV, kjøleskap, vaskemaskin, komfyr og lignende) gjøres det fradrag i erstatningen fra tingen er 5 år. Fradraget utgjør 10 % for hvert påbegynt år, maks 80 %. For skade/tap av datautstyr og mobiltelefon gjøres det fradrag i erstatningen fra tingen er 1 år. Fradraget utgjør 20 % for hvert påbegynt år, maks 80 %. Men det finnes helt sikkert tilfeller der elkjøps forsikring er bedre eller dekker annerledes, men hvor mye betaler man for dette? For å forsikre denne tv'n så krever elkjøp 4199,- kroner for 5 år. Er man allerede omfattet av LOs forsikring ( noe som innebærer omlag 800 000 medlemmer + ektefelle/samboer og barn) så kan man altså ha en skade i denne perioden og betale egenandel og fortsatt ha spart penger i forhold til elkjøps forsikring. I tillegg er mange i en posisjon der de ikke betaler egenandel, noe som kanskje gjør elkjøps forsikring enda mere bortkastet?
Alastor Skrevet 15. juni 2007 Skrevet 15. juni 2007 Hmmm, nå skal jeg ikke uttale meg skråsikkert, men jeg tror den prisen på Elkjøp.no er feil - jeg tror den er lavere. Men husker ikke nøyaktig. Det var da sært. Punkt 3.2.2 her, til slutt står det: http://www.lofavor.no/insurance/H00V.pdf "Untatt: Skade ved vanlig bruk, søl og kondens. Altså, ikke søle på, og dekker ei heller fuktskade fra lomme og slikt." En annen ting er tilbehørsdekningen. Lo Favør og andre forsikringer dekker ikke tilbehøret, men kun hovedproduktet. Happy Care dekker også tilbehøret, dvs at om du herper en fjernkontroll eller en lader, så får du ny gratis. Ikke det helt store kanskje, men det er nok en fordel. Uansett, mitt budskap her er ikke nødvendigvis at Happy Care gruser Lo Favør - budskapet er at Happy Care ikke er håpløst og totalt unødvendig - som en del forståsegpåere i media skal ha det til .
lykkeliten Skrevet 15. juni 2007 Skrevet 15. juni 2007 Punkt 3.2.2 her, til slutt står det: http://www.lofavor.no/insurance/H00V.pdf "Untatt: Skade ved vanlig bruk, søl og kondens. Altså, ikke søle på, og dekker ei heller fuktskade fra lomme og slikt." 8871525[/snapback] Att den ikke dekker ved vanlig bruk burde være ganske åpenbart, når det gjelder søl, så er nok dette hendelsesbasert. Om sølet er ett resultat av en ytre påvirkning eller hendelse vil jeg tro dette vil være dekket. Men ja, det finnes nok helt sikkert situasjoner der en er bedre dekket av elkjøps forsikringer, men poenget er att en vaskemaskinforsikring er det de færreste som trenger, og det er svært mange som blir lurt til å betale på en forsikring som de kanskje ikke burde gjort.
Lakus Skrevet 17. juni 2007 Skrevet 17. juni 2007 (endret) Min erfaring med Happy Care (sånn ca) er som følger: Kjøpte meg Nokia N70 og en Creative Zen Micro mp3 spiller, med 3 års forsikring på begge til tilsammen 600kr. Etter noen mnd ble mp3-spilleren ødelagt, og jeg fikk ny samme dagen, dette skjedde en gang til etter dette og jeg fikk ny samme dagen. Etter noen mnd ble også den mp3-spilleren ødelagt, og jeg fikk tilgodelapp samme dagen som jeg leverte den inn hos Elkjøp og valgte meg ut en ny mp3 spiller; Nemlig Creative Zen Vision:M (Zen Micro forsikringa dekket jo vare opp til 2500 ettersom den kostet det da jeg kjøpte den) Etter ett år så røyk mobiltelefonen min også og da leverte jeg inn den. Men forsikringa for mobil er litt annerledes så jeg måtte sende den inn til Happy care gjennom Elkjøp. Den historien kan du finne i (denne tråden som jeg ikke finner igjen, men det var ihvertfall en lang og smertefull prosess), som jeg lagde for den forferdelig irriterende saken... Men til slutt fikk jeg en ny og "bedre" mobil, så det var jo fint. Men det tok enormt med tid. Så gikk det en stund før også Creative Zen Vision:M mp3 spilleren gikk dukken, fikk enda en tilgodelapp, denne gangen på 2,800kr, og gikk en tur rundt i butikken for å se om det var noe jeg ville ha der. Fant meg en Xbox 360 Premium konsoll til 2,500kr på tilbud, og slo til på den. Fikk da med en Xbox 360 + ny konsollforsikring på 2 år for den mp3 spilleren jeg kjøpte for 2 år siden Nå har xbox 360'en min fått unreadeable disc problemet, så nå ksal jeg snart ned til Elkjøp og Happy Care igjen og teste forsikringen og kndestøtten dems. Alt i alt har Happy care forsikringen fremstått som meget bra, hvor du i de fleste tilfeller får en gjevngod eller nyere gjenstand tilbake, eller en tilgodelapp, og i de fleste tilfeller samme dagen. Endret 17. juni 2007 av Lakus
Alastor Skrevet 17. juni 2007 Skrevet 17. juni 2007 Jeg beklager å slå beina under støtte rundt det produktet jeg selv prater varmt om her, men halvparten av det du har opplevd Lakus er rett og slett slik det fungerer når du har en reklamasjonssak - altså hadde du fått det samme om du ikke hadde hatt forsikring . Så ta det som et bevis på at reklamasjonssaker i Elkjøp ikke nødvendigvis er så håpløse som man skulle ha det til. Xbox360-problemet er en reklamasjonssak det også, trenger ikke Happy Care for denne . MEN - Mobiltelefonsaken er jo høyst reell, og bra det iallefall til slutt løste seg. Normalt skal det ikke ta så særlig lang tid, problemer oppstår i det øyeblikk erstatningsmobilen ikke er på lager eller kan leveres akkurat der og da. Punkt 3.2.2 her, til slutt står det: http://www.lofavor.no/insurance/H00V.pdf "Untatt: Skade ved vanlig bruk, søl og kondens. Altså, ikke søle på, og dekker ei heller fuktskade fra lomme og slikt." 8871525[/snapback] Att den ikke dekker ved vanlig bruk burde være ganske åpenbart, når det gjelder søl, så er nok dette hendelsesbasert. Om sølet er ett resultat av en ytre påvirkning eller hendelse vil jeg tro dette vil være dekket. Men ja, det finnes nok helt sikkert situasjoner der en er bedre dekket av elkjøps forsikringer, men poenget er att en vaskemaskinforsikring er det de færreste som trenger, og det er svært mange som blir lurt til å betale på en forsikring som de kanskje ikke burde gjort. 8871782[/snapback] Jeg har ikke på noe sted i denne tråden anbefalt folk flest å kjøpe forsikring på vaskemaskinen sin. Vi er i et spill og elektroforum, jeg tenker på bærbart utstyr, spillkonsoller o.l. .
lykkeliten Skrevet 18. juni 2007 Skrevet 18. juni 2007 Jeg har ikke på noe sted i denne tråden anbefalt folk flest å kjøpe forsikring på vaskemaskinen sin. Vi er i et spill og elektroforum, jeg tenker på bærbart utstyr, spillkonsoller o.l. . 8883926[/snapback] Neida, håper ikke jeg har beskyldt deg for det. Men vaskemaskinforsikring er ett produkt som Elkøp selger og noe som enkelte kjøper. Jeg kan forstå att enkelte velger å tegne egen forsikring på enkelte "bærbare" produkter (selv om jeg tror mange også blir lurt...), men hvorfor man tegner det på hvite og brunvarer blir for meg noe rart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå