Gå til innhold

Betyr grafikk mykje for deg?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Neivel nei, så du mener at 2 streker på skjermen får fram like bra og øverbevisendes resultet så sikkelig bra 3d gfx engine? Mhm derfor jeg sa du har trekt dine konklusjoner, er bra det ser at du er en nok en typisk moderator  :hmm:

 

Du får ta å editere posten min så den fremstår så mindre rett til deg  :roll:

8610841[/snapback]

Hva er det du prøver å få frem her? En spillmotor er delt opp i flere funksjoner. Grafikk, AI, fysikk og annet. Grafikkmotoren er bare en del av det hele.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kommer an på spillet hvor viktig grafikken er. I realistiske spill; som racing og 1st person action er god grafikk viktig.

 

Derimot i fantasi-spill; typisk RPG, eventyr, plattform er det ikke like viktig. Så lenge det ikke blir vondt å se på. Synes den klumpete krafikken i Final Fantasy VII er helt ok. VI også for den saks skyld.

 

Enkelte spill er faktisk best i god gammeldags 2d etter min mening; spesielt pek og klikk eventyrene. Uansett hvor fancy 3d grafikk man får i et eventuelt monkey island 5 eller broken sword 5 spill; vil det neppe kunne måle seg med sjarmen i de gode gamle 2d spillene.

Endret av P1ay
Skrevet
Fysikk og grafikk er to helt forskjellige ting. God grafikk er ikke det samme som god fysikk, eller motsatt.

8610628[/snapback]

 

Neivel nei, så du mener at 2 streker på skjermen får fram like bra og øverbevisendes resultet så sikkelig bra 3d gfx engine? Mhm derfor jeg sa du har trekt dine konklusjoner, er bra det ser at du er en nok en typisk moderator :hmm:

 

Du får ta å editere posten min så den fremstår så mindre rett til deg :roll:

8610841[/snapback]

 

Hmmm.

Jeg husker da Price of Persia kom til pc for MANGE år siden.

Ikke noe kongegrafikk, men fysikken imponerte oss alle.

Og bevegelsesmønsteret til menneskene var det mest autentiske på den tiden.

 

Man kan spille pc-versjon av billiard med shitty grafikk hvor fysikken stemmer.

Fysikk og grafikk har overhodet ikke noe med hverandre å gjøre i min verden.

Skrevet

kor mykje grafikken har å sei, varierer litt.

med bilspel synes eg at grafikk og fysikken er veldig viktig for at det skal bli ekstra kjekt.

 

med skytespel teller den maks 20-25%

 

rpg 30% ;)

Skrevet (endret)

1. Gameplay

2. Historie

3. Ai

4. Fysikk

5. Grafikk

6. Lyd

 

1.Gameplay har alt å si. Er ikke spillet gøy, hjelper det ikke med 2 milliarder pixler med grafikk.

 

2.En god historie er veldig viktig, spesielt i rpg spill. Den behøver ikke være på samme nivå som Ringenes Herre, men den må gjøre meg nysgjerrig på hva som skjer om jeg gjør x quest osv. Karakterer med sterke relasjoner til hverandre er et stort pluss. Husker forstatt første gangen Sephirot drepte hu dama jeg ikke husker navnet på i FF7. Beste spilløyeblikk ever!

 

3.Ai har mye å si i FPS og RTS spill. I rpg spill så er det som regel ikke så mye avansert AI på fiender osv, men døgnsykluser som i Gothic 1&2 gjør spill mye bedre. Bruke Aien til å lage en troverdig verden. Kan vel egentlig sortere dialoger som i Baldurs Gate og Planescape Torment under dette punket også. (Forskjellige svarmuligheter osv)

 

4.Fysikk er kult. Liker ikke når spillverdenen er murt med betong... Ting som kopper og fat skal kunne flyttes på, om ikke kastes rundt som i Oblivion, så går det ann å lage ting litt mer realistisk enn Doom 3.

 

5. Kanskje det minst viktige punket hadde jeg ikke tatt med lyd også. Spiller fortsatt mest Snes spill, så den tekniske siden ved grafikk interreserer meg lite. Så lenge det er artistisk bra laget og ikke er til hinder for gameplay så er jeg fornøyd.

 

6.Spiller mest rpg spill, og der har ikke lyden så utrolig mye å si for min del. Har overlevd i 23 år uten voiceovers, så da er det bare en bonus hvis spill har det selv om det er dårlig utført. Pleier uansett å skippe fremover etter at jeg har lest underteksten... I likhet med grafikk så må lyden også være artistisk bra utført, og ikke buggy. Final Fantasy 3 til Snes er et bra eksempel bra fin gammeldags lyd.

 

 

Jeg er fryktelig kresen når det gjelder spill. Det kommer kanskje 2 spill i året som jeg gidder å gjennomføre. Ofte er det store mangler i punkt 1 og 2. Oblivion gikk jeg lei etter noen få dager. Spillet ga meg INGEN utfordring i det hele tatt. Lvl systemet var uengasjerende og kjedelig. Liker å føle at karakteren min virkelig blir sterker etter ett par lvls. Var også ingen grunn til å gidde å utforske spillverdenen. Bare teleportere seg fra A til B. Det eneste som fikk meg til å spille dette spillet så lenge var alle de kule questene, spesielt leiemorder questene :) Gothic 3 gikk også rimelig fort inn i bokhylla. Masse bugs og en questlog fra innerste helvete. De siste spillene jeg har gjennomført er F.E.A.R., Bridge It, Armadillo og Two Worlds. Sistnevnte har en del bugs, men gameplayen er bra og verdenen er engasjerende.

 

 

Til dere som ikke spiller spill med "dårlig" grafikk: Jammen går dere glipp av mange godbiter!

Endret av Newman
Skrevet

personlig føler jeg at grafikken har desverre overtatt mye av gameplay/spillbarhet.

Derav blir kravet til stadig bedre grafikk enda sterkere.

 

Jeg føler ivertall at spillene hadde høyere kvalitet på spillbarhet før, men mulig det er min egen alder som også er med å påvirker hva som er bra spillbarhet.

Skrevet
6. Lyd

8623102[/snapback]

 

Lyd er da viktig synes jeg, liker at spillet høres bra ut. Spill blir kjedelige med kjedelig musikk.

8630299[/snapback]

Indeed. Mange budsjett spill bruker å ha en eller annen dårlig synth sang som looper non-stop, det er slikt får meg til å legge spillet bort.

Så egentlig er lyd viktigere enn grafikk for meg. Hvis jeg skal rangere litt så vil det se omtrendt slik ut:

 

1: Gameplay

2: Historie (måten den blir formiddlet på)

3: AI

4: Lyd

5: Grafikk / fysikk

Skrevet

jeg vil fakktisk sidestille historie og gameplay.

 

hvis et spill har drit tøff historie kan gameplayen mangle litt og spillet vil fremdeles være drit bra

Skrevet

Umulig å svare på da det er forskjellig fra spill til spill. Selv spiller jeg atm mye NavyField og SH4 samt noe Pacific Storm. Navyfield har grafikk ett hakk over RollerCoaster sin 2d grafikk men er dritmorro å spille uansett! SH4 hadde ikke vert det samme i 2d og Pacific storm er midt i mellom da grafikken ikke er spessielt heftig uansett og motoren er veldig krevende.

Skrevet

Så klart graffikken betyr mye. Spiller nå f.eks Lost Planet i DX10, spillet hadde vært langt ifra fett hvis ikke graffikken var så bra som den er.

Skrevet
Så klart graffikken betyr mye. Spiller nå f.eks Lost Planet i DX10, spillet hadde vært langt ifra fett hvis ikke graffikken var så bra som den er.

8634098[/snapback]

 

 

Dette er det jeg mener er problemet med dagens spill. Tar du vekk den shiny grafikken sitter du igjen med et drittspill. Nei, drit nå i den jævla grafikken å lag spill med bra gameplay og dybde! Nå skal jeg spille Chrono Trigger til Snes :D

Skrevet
For meg betyr grafikken langt over normalt.

Jeg er grafikkhore og digger et bilde som er spikret i HD-skjermen min.

 

Jeg gikk ikke inn i nextgen for at gameplay skulle være noe nytt.

Gameplay får de til selv på DS, så ja, for meg er grafikken høyt verdsatt i min NextGen verden.

 

Så får alle de noble med 360, PS3 og HD-tv sitte på sin høye hest og si at grafikk ikke betyr noe særlig og gameplay alt.

 

I min verden er det i alle fall svært avgjørende.

8569088[/snapback]

Sikker? For det betyr at du faktisk hadde spilt deg igjennom ET: The Extraterrestial Hvis Grafikken hadde vært megabra? Don`t think so... :roll:

Skrevet

Jeg synes at grafikk er ganske viktig. Jeg får et godt førsteinntrykk av spillet om grafikken er god. Men det viktigste er gameplay, og spillet kan ikke bli kjedelig i lengden.

 

Grafikk er vel og bra, og jeg har vurdert kjøp av spill på grunn av grafikken, men det er mange andre elementer som er viktigere i spill.

Skrevet (endret)

jeg vil ha fin grafikk, enten kunstnerisk eller teknisk. for eksempel Zelda: Twilight Princess ser kjempeflott ut, samme gjør Crysis.

 

jeg vil også ha god lyd, uten god lyd virker hele spillopplevelsen død og kjedelig.

historie er også viktig, ihvertfall en god presentasjon, hvis man meier ned x antall fiender i et FPS uten å vite hvorfor blir det fort kjedelig.

 

gameplay er selvfølgelig viktig, samme er AI, men AIen trenger ikke være på Einsteins nivå, det holder hvis fiendene oppfører seg logisk.

egentlig gidder jeg ikke fullføre et spill hvis det ikke tilfredstiller meg på alle disse punktene :hmm:

 

edit: fysikk er viktig i enkelte spillsjangre, for eksempel FPSer og bilspill/simulatorer.

Endret av teletubbiekid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...