Gå til innhold

Er hiper 580w type R ustabil?[Besvart]


Anbefalte innlegg

Hiper er dårlige PSU'er så det stemmer nok det, de fleste så argumenter for Hiper sine PSU'er er folk så eiger de og ikke har hatt noe problemer med de så langt. I dette tilfellet så er et ord meget oppsumerendes "ignorant". Det finnes langt bedre PSU ute på markedet til samme pris eller mindre.

 

Hiper 1

 

The final eliminating blow for this test candidate, however was the -12V line, for which voltage of -13.32V was recorded. That is way too high, since the specification only allows a maximum of -13.2V. It should be noted here that the manufacturer's operating manual provides an incorrect specification for the noise ripple measurement. Instead of the 50mV prescribed by the ATX specification, Hiper lists a value of 70mV.

 

Tatt i fra første generasjon hiper PSU.

 

Hiper 2 (Oppdatert versjon av hiper PSU)

 

To our consternation, the efficiency rating of this power supply worked against its other substantial improvement. At light load, its rating is a paltry 64.4% - the lowest value for any of the power supplies we tested! Increasing the load also increases the efficiency rating to between 76.0% and 76.6%

 

Tatt i fra oppdaterte versjonen av hiper PSU.

 

Oppsumert så er hiper en dårlig PSU pga: 1. Dårlige volt 2. Elendig effektivitet.

 

Ja de har et fint kabelsystem men det er det eneste og.

 

Gå for kvalitet, styr unna Qtec og Hiper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den grønne og den svarte skal være koblet sammen så lenge cpu skal være på. Det er helt normalt.

 

Edit: ble usikker. Er jeg på bærtur nå?

8569289[/snapback]

 

Det er vel en impuls et sted som kobler sammen et rele' eller noe...

 

 

Er ingen elektriker....vet bare at det funker!

Lenke til kommentar

Du skriver at de som argumenterer med at Hiper er bra, er de som eier de og ikke har noen problemer.

 

De som synes de er dårlige er de som har hatt problemer. Er vel alltid sånn. De som har problemer skriker høyest?

 

Men nå har vi vel ingen offentlige statestikker som sier hvor mange deffekte det er i prosent for hvert merke? Jeg har på følelsen at det er solgt svært mange Type-R i forhold til mange andre modeller på andre merker.? Nå skal jeg ikke påstå at hiper er noen vidunder PSU, men for meg har de 3 jeg har hatt (har 2 nå) en ble solgt med i en pc. De har alle virket optimalt. Spennigen er også målt på begge med multimetere over tid med varierende belastning. Spenningen holder seg stabil og jevn like over spenning med 0.05-0.1V.

 

Jeg har hatt mange andre kjente merker på PSU, der spennigsvariasjoner og feil har oppstått. Foreløpig for min del har Hiper vært det merke jeg har prøvd som har vært helt uten feil.

 

Vi må også huske på at PSUer med avtagbare kabler, har noe lavere effektivitet, enn de med fast kabling. Dette kommer av det ekstra kontaktpunktet vi får til kabelfestene.

 

EDIT: Om du leser testen nøye, har ikke US modellene AFPC. Det har jo en viss innvirkning på testresultaene også, og en svært viktig del av en moderne PSU.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar
,07/05-2007 : 12:10]Holder meg unna hiper etter at jeg fikk 2x 580w som ikke var stabile med 8800GTX kortet mitt.

 

Mulig jeg hadde uflaks, men når jeg først bytta den, så fikk en ny med samme feil så ble det tagan 1100w isteden :p

8554990[/snapback]

1100W? seriøst? har du 25 disker i maskinen eller?

 

EDIT: fuck dobbelpost

 

 

Og ja, Hiper 580w type-r er en bra psu, har 4 slike selv, har funket problemfritt i flere år :)

 

EDIT: leif

Endret av Storleer
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Er litt tvilsom til Hiper nå. Den første jeg hadde tok sikringen (flere ganger inntil jeg fant ut hva som tok den) etter ca 1 uke. Plukket den ut av maskinen og satte den i en annen kurs med automatsikring. Den var tydligvis tregere, for det dura i noen sekunder, så smalt det no j**lig.

Fikk så en ny som etter ca 1 år begynte å pipe i stanby. Nå er den ca. 1,5 år og ser ut til å ha tatt kvelden den også. Når jeg skrur på powerbryteren Hiperen setter den igang med nedkjølingsgreia den driver med når man slår maskinen av (lyser og den lille vifta går). Den reagerer ikke på powerbryteren på PCen.

 

Det kan jo slevfølgelig være noe annet som er grunnen til at PCen ikke starter, men ettersom PSUen oppfører seg annerledes, er det jo nærliggende å tro at det er den som er problemet.

Lenke til kommentar
De som synes de er dårlige er de som har hatt problemer. Er vel alltid sånn. De som har problemer skriker høyest?

Det kommer jo også an på hvor mange som "skriker" og om en leser litt på forum her og der, så er Hiper definitivt overrepresentert, sammen med QTec.

 

Vi må også huske på at PSUer med avtagbare kabler, har noe lavere effektivitet, enn de med fast kabling. Dette kommer av det ekstra kontaktpunktet vi får til kabelfestene.

Imidlertid klarer en rekke modulære PSUer å holde seg over 80% til enhver tid. At Hiper ikke klarer det sier dermed sitt.

Lenke til kommentar

Vi må også huske på at PSUer med avtagbare kabler, har noe lavere effektivitet, enn de med fast kabling. Dette kommer av det ekstra kontaktpunktet vi får til kabelfestene.

 

 

8569993[/snapback]

 

Den der kjøper jeg ikke, et ekstra kontaktpunkt er ikke en fordel, men så lenge det er god kontakt så vil et eventuelt spenningsdropp ikke være merkbart, og tester av andre modulære psuer viser effektivitet over 80%, deriblant Seasonic sine... Om Hiper sin psu ikke klarer 80+% effektivitet så går det nok mye mer på konstruksjonen av selve psuet enn hvordan kablene er koblet i.

 

Har selv et Hiper 580W psu, som overvolter +12V railen til de grader, everest viser 13.noe V nå, så samtidig med at jeg flytter maskina inn i et Antec P182 så blir det bytte til et Corsair HX520W, som i bunn og grunn er et Seasonic psu med 120mm vifte og modulære kabler...

Lenke til kommentar

Det er ikke spenningsfallet som er det vesentlige! Å måle spenninger ved full load og idel sier lite. Den skal være innenfor grensene.

 

Metsepartene av psu testene er helt feil utført. Hvorfor finner du linka et sted i forumet.

 

Det er stor forskjell på et loddepunkt og et kontaktpunkt. Vi snakker mange mengder amper som skal igjennom. Ikke om det blir et lite spenningsfall.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar
Det er ikke spenningsfallet som er det vesentlige! Å måle spenninger ved full load og idel sier lite. Den skal være innenfor grensene.

 

Metsepartene av psu testene er helt feil utført. Hvorfor finner du linka et sted i forumet.

 

Det er stor forskjell på et loddepunkt og et kontaktpunkt. Vi snakker mange mengder amper som skal igjennom. Ikke om det blir et lite spenningsfall.

8836898[/snapback]

 

Å måle spenningsfall før og etter koblingspunkt er veldig relevant.

 

Helt feil utførte psutester? da kan du bare se på anandtech og co, jeg titter på SPCR, som har ganske saklige tester.

 

Jeg kan godt kjøre noen tester på Hiper psuet på spenning før og etter koblingspunkt i sommer, så kan vi se, men jeg tviler -sterkt- på at det er noen forskjell. Er serviceelektroniker med etterhvert god erfaring med strømforsyninger, datautstyr og stereo, og både min utdanning og personlig erfaring tilsier at et korrekt utført koblingspunkt ikke påfører målbart tap, da hvertfall ikke i småeffekt-verdenen vi lever i med PSUer i pcer.

 

Påstanden din om at et koblingspunkt ekstra automagisk tilsier dårligere effektivitet havner i samme bås som de som mener at å bruke sukkerbiter på en høyttalerkabel automagisk betyr 5-10% effekttap, noe jeg har målt og tilbakevist i praksis flere ganger for folk som hardnakket har påstått det samme som du gjør.

Lenke til kommentar

Les denne: http://www.hardwaresecrets.com/article/410

 

Jeg har alltid reagert litt på den vanlige standard testinga av psuer på diverse hw sider. Det er ikke som å teste en vifte. Det krever mye inngående kjennskap. Så når jeg kom over den fikk jeg svar på det jeg ante meg var ugler i mosen. Er selv elektronikk ingeniør, uten den helt store kunnskapen om PSUer, men noe har fått meg til å rynke på nesa før jeg leste den artikkelen.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Hiper Type-R 580W er spesielt ustabil, har inntrykk av at spenningene holder på relativt sett høy belastning og at feilprosenten ikke er voldsomt høyt over gjennomsnittet på strømforsyninger, men ihvertfall ett gedigent minus har den.

 

Den tåler kun 360W på 12V, og for en 580W PSU - som i tillegg mange mener er toppklasse - er det patetisk. Til sammenligning klarer Corsairs 520W hele 480W på 12V.

 

Total belastning er:

3,3V + 5V: 280W

12V: 360W

3,3V + 5V + 12V: 560W

-12V + 5VSB: 22,1W

Totalt 580W

 

Men det blir kun teoretisk, og i praksis i en moderne PC er det drøyt å kalle det en 580W PSU.

Lenke til kommentar
Les denne: http://www.hardwaresecrets.com/article/410

 

Jeg har alltid reagert litt på den vanlige standard testinga av psuer på diverse hw sider. Det er ikke som å teste en vifte. Det krever mye inngående kjennskap. Så når jeg kom over den fikk jeg svar på det jeg ante meg var ugler i mosen. Er selv elektronikk ingeniør, uten den helt store kunnskapen om PSUer, men noe har fått meg til å rynke på nesa før jeg leste den artikkelen.

8837493[/snapback]

 

Veldig fin artikkel som belyser problematikken med PSU-testing, det blir dog skivebom mtp. mine innlegg, da jeg har referert til tester som har blitt utført på en skikkelig måte. Testriggen til SPCR er her.

 

Er forøvrig helt enig med deg i at veldig mange (sikkert majoriteten) av psu-testene ute på nettet er av heller laber kvalitet.

 

Du kan se her for testresultatene til Corsair HX520W og HX620W (kun et eksempel), se godt og lenge på effektivitetsgraden, husk også på at med vårt 230V system vil effektiviteten gjerne være 2-3% høyere.

 

Jeg mistenker mitt Hiper 580W psu til å være årsaken til at maskina mi fryser inniblant, dessverre skjer det bare under spesielle omstendigheter som ikke er helt enkle å replikere :hmm:

 

Edit: Så faktisk en referanse til SPCR på side 3 av artikkelen du postet link til...

 

We should point out that there are some websites doing a terrific job on power supply reviews. SPCR (SilentPCReview), for example, goes one step further, adding a variable AC power supply, which allows them to simulate different power grid configurations – not only to check if the power supply can really operate under the range stated by the manufacturer (e.g. 90 V – 240 V) but it also simulate spikes and noise on the power grid. They also use a load tester (even though is a simpler model compared to Chroma 8000).

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...