Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tråden om operasjon av trang forhud


Gjest Gjest :)

Anbefalte innlegg

Hei!

Ville bare dele min erfaring med trang forhud operasjon.

Jeg er 25 år gammel og har slitt med trang forhud så lenge jeg kan huske. Husker første gang jeg hadde sex så røk strengen på penis ? men nok om det.

Jeg opplevde å ikke bli tatt seriøst av fastlegen min når jeg første gang når jeg tok kontakt med problemet (da jeg var 13år) ble fortalt at dette ble bedre med årene. Og etterhvert som jeg ble mer seksuelt aktivt med årene ble det ett større problem for meg.

Jeg har alltid klart å få forhuden bak men det har vært trangt! Så mange ganger etter samleie har jeg endt opp med mye rifter/sår rundt toppen av forhuden noe som har vært jævlig vondt. Og når disse sårene har grodd så blir det trangere enn det var og slik har det pågått. Har i løpet av siste året blitt henvist til urolog 2 ganger ved offentlig sykehus av min nye fastlege men begge disse ble henvisningen avvist. På nyttårsaften våknet jeg med betennelse i forhuden som var noe av det mest ubehagelige jeg har opplevd, føltes ut som noen hadde helt syre over Lillemann! Måtte innom legevakten to ganger og de hadde forskjellig oppfatning begge legene.

Ble så irritert over hele greien at jeg googlet og fant en urolig som drev for seg selv privat. Tok kontakt og fikk time allerede dagen etter. Hun brukte ikke mer enn noen sekunder før hun forstod at her måtte det operasjon til, og hun skjønte heller ikke hvorfor dette ikke var blitt gjort noe med for lenge siden. Attpåtil så mente hun at legen min burde visst at der han hadde henvist meg tok de seg bare av større problemer innenfor mannehelse og ikke fimose operasjoner.

Hun henviste meg til riktig sykehus hvor jeg skulle få det dekket av det offentlige. Tok meg bare 2 uker fra jeg var hos henne til operasjonsdagen som var forrige tirsdag. Nå er det altså gått snart 4 dager siden jeg fikk fjernet "badehetten" og gjennomført full omskjæring. 

Jeg ble fortalt at jeg skulle bytte kompress ved hvert toalettbesøk/minst 2 ganger daglig, å dyppe den i en bolle med vann tilsatt en liten knert med lactasyd såpe og deretter tørke forsiktig. Samt påføre salve med scheriproct rundt undersiden av penis hodet hvor stingene var.

Også har jeg et spørsmål til andre som evt har tatt full omskjæring. 

- jeg føler at penis hodet "flasser" og tørker ut, føles kanskje litt irritert ut. Er dette normalt? Skal man gjøre noe for å holde penis hodet fuktig?

Jeg har heller ikke hatt behov for å knaske ned smertestillende siden jeg dro fra sykehuset, og ellers ikke hatt noe ubehag/smerter ved vannlating.

Ser dette ble et langt innlegg.. men jeg tenker det er greit for andre å lese da jeg selv ikke fant noe særlig med informasjon om prosessen før og etter operasjon.

Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til Tråden om operasjon av trang forhud
Videoannonse
Annonse

Har nå kommet meg gjennom helgen, opererte for trang forhud torsdag i forrige uke (27. februar). Delte en fyldig forklaring om hvordan prosessen før operasjon var, samt operasjons dagen. Er ikke så mye mer jeg kan meddele i dag, annet enn at forhud er MYE MYE bedre enn før. Jeg fikk beskjed om å smøre på Terra Cortril salve morgen og kveld, frem til tube er tom. Jeg har forsåvidt mye igjen på denne tuben i skrivende stund. Denne er både bedøvende og forhindrer infeksjon i operasjonsområdet. 

Når jeg var og opererte fikk jeg beskjed om at jeg skulle vente 3-4 dager før jeg begynte å dra forhud forsiktig tilbake to ganger daglig. Jeg har valgt å gjøre dette morgen og kveld. Samtidig som jeg smører på salve, salven kan i oppstart være til god hjelp, for å få i gang det hele. Det vil nok trolig stikke litt når man trekker forhud tilbake, men dette kommer jo av stingene som er sydd i operasjonen. (Jeg har kun hatt et snitt, jeg lot kirurg ta avgjørelse i selve operasjon, og gjøre det som virket best. ) Jeg er hittil fornøyd med kirurgens valg. Da jeg hadde narkose fikk jeg derfor heller ikke gitt noe samtykke under selve operasjon. Gleder meg til å ha en skikkelig fungerende lillemann, for første gang på 20 år! 

Smerter har jeg hatt svært lite av, kun noe svie de første dagene når jeg var på toalettet og tisset. Merker nå at jeg må mye oftere på toalettet enn før, kan dette være nerver tro? Lørdag ble jeg dårlig med kvalme, men har også sett at dette ikke er uvanlig etter narkose, om det stemmer vet jeg ikke. ;) 

Har nok vært utrolig heldig når det kommer til hovenhet, for jeg har ikke hatt noe særlig med hovenhet, eller ømhet. Den så ganske herja ut med torsdag og fredag, men allerede lørdag begynte jeg å se bedring. :D 

Daglig rengjøring er viktig, for å unngå betennelse og mye annet, jeg har valgt å dusje hver morgen, og gjøre en grundig rengjøring hver dag. Ikke bruk såpe i starten, det vil bare skape ubehag og svi. Rent vann holder (av egen erfaring) Ikke merket noe vond lukt, så ikke hver redd for det. ?

Lenke til kommentar

Jeg kan jo fortelle om min egen erfaring med dette, 5 dager etter operasjon siden denne tråden hjalp meg med å komme i gang.  

 

Jeg gikk til fastlegen min, han fastslo at jeg jeg hadde trang forhud og kort frenulum (streng bak på glans) og sendte meg til en spesialist, en urolog som holdt til ikke langt unna. Dagen etter møtet med fastlegen fikk jeg en telefon fra urologen og satte opp en time kun tre dager senere. Etter en kort samtale og undersøkelse hos urologen sa han at jeg burde ta en forhudsplastikk og splitte frenulum. Jeg har kunnet trekke tilbake forhuden i slapp tilstand uten problemer for vask o.l. men har hatt litt problemer i erigert tilstand. Dette har ført til mikrorifter under samleie som med årene har gjort at forhuden har blitt trangere på grunn av arrdannelse. Jeg er rundt 30 år. 

 

Urologen spurte om jeg ville ta operasjonen hos han på klinikken med lokalbedøvelse eller om jeg ville ta det på sykehus med full anestesi. Sistnevnte ville hatt en lengre ventetid så jeg valgte å ta det med lokalbedøvelse da operasjonen kunne finne sted allerede uken etterpå. Jeg fikk med et skriv som forklarte litt om forberedelsene, operasjonen og etterarbeidet som jeg har vedlagt og sikkert kan være interessant å lese for noen. Litt over en uke altså fra møtet med fastlegen til operasjon var gjennomført noe som jeg synes gikk utrolig fort. Veldig fornøyd med dette. 

 

Selve dagen for operasjonen barberte jeg penis, smurte inn glans, forhud og rot med Xylocain-salve som jeg hadde kjøpt på apoteket som er en bedøvende salve som gjør at du ikke skal kjenne så mye til sprøytestikkene med lokalbedøvelse. Jeg var veldig liberal med salven, noe som gjorde at jeg så godt som ikke kjente stikkene i det hele tatt. Et tips her er å smøre inn rundt hele penis, spesielt rundt hele roten, både der penis treffer Pelvis og der den treffer Skrotum. Smør også inn hele forhuden, utvendig og innvending om du har mulighet til dette. Legen setter en del stikk med lokalbedøvelse akkurat i disse områdene. 

 

Selve operasjonen kjente jeg heller ikke noen ting bortsett fra at det var noe som skjedde der nede, jeg hadde heller ikke noe forheng så jeg kunne se på om jeg ville. Jeg tok noen blikk, men så for det meste i taket. Han brukte en slags plasmabrenner for å brenne av blodkar og sydde til sammen 14 sting på Frenulum og rundt forhuden. Operasjonen ble gjennomført av legen og han ble assistert av en spesialistsykepleier. Etter alt var ferdig og stingene var satt var penis ganske hoven og det så ut som han hadde tatt hele forhuden min da den ikke ville legge seg over glans i det hele tatt. Legen fortalte at han hadde tatt litt mer enn han hadde først tenkt var nødvendig på grunn av arrdannelsen jeg hadde, noe jeg tenkte var helt greit. Sykepleieren smurte inn stingene med en fucidin-hydrokortison-salve som har en bakteriedrepende effekt, samtidig med en kløestillende og betennelseshemmende effekt og la på en bandasje. Etter operasjonen ble jeg satt til å vente en halvtime for å se om jeg ble dårlig, noe jeg ikke ble så jeg ble sendt på dør med noe smertestillende, noen sårskift og fikk en ny time morgen etter for kontroll. 

 

Smertemessig etter operasjonen var det merkelig lite vondt, det var litt ømt og det var litt ubehagelig da jeg urinerte første gangen, men veldig lite smerter. Jeg tok 400mg ibuprofen og 500mg paracetamol hver sjette time de første par dagene etter instruks fra legen og dette så ut til å fungere bra. Det som gjorde litt vondt var morgenereksjonen. Jeg våknet litt tidligere enn normalt på grunn av dette de første dagene. 

 

På etterkontrollen skiftet sykepleieren bandasje igjen, bare en enkel lomme laget av 2x 10x10cm Melolin-lapper etter en rens av litt størknet blod og en påføring av ny salve. Jeg hadde ikke blødd mye i løpet av natten, men det hadde sevet litt i stingene noe som er helt normalt. Fremdeles så det ut som jeg ikke hadde så mye forhud igjen. Penis så da ganske jævlig ut og jeg må innrømme at jeg var litt bekymret. Blåsvart glans og området rundt Frenulum og veldig hoven forhud og glans. Så ut som den hadde fått godt med juling, men legen sa at det var helt normalt og ikke noe å tenke på. 

 

De neste dagene utførte jeg sårstell som instruert og den tredje dagen hadde hevelsen gått ned såpass at forhuden hadde glidd frem av seg selv i løpet av dagen og dekket mesteparten av glans igjen. Etter dette hadde jeg ikke noe problem med å våkne av morgenereksjon heller.  Sårstellet gjorde litt vondt de første gangene, gjort i dusjen med rennende, indirekte, ikke for varmt vann etterfulgt av innsmøring med fucidin-hydrokortisonsalve jeg fikk resept på. Fargen er i skrivende stund ganske normal igjen og ingen smerter i det hele tatt. Jeg har tatt 400mg C-vitamin, 80mcg D-vitamin og 2g protein per kg kroppsvekt daglig i tillegg til mye frukt og grønt for å hjelpe kroppen med å lage nytt materiale. Vet ikke om dette har gjort at det har gått fortere, men jeg er altså ganske leget allerede. Jeg googlet litt og det sies at det skal hjelpe for å produsere vev. Ikke noen blødninger og jeg kan fint trekke tilbake forhuden uten at det gjør vondt for sårstell. 

 

Det som er mest ille er vel at jeg ikke kan dra på gymmen på to uker og ikke kan ha sex eller dra'n på seks uker. De neste ukene blir sikkert ganske frustrerende både for dama og meg, men skal prøve så godt jeg kan å holde meg. Selve operasjonen og etterforløpet var mye bedre enn det jeg hadde forstilt meg.

 

Så til dere som sitter på gjerdet og gruer dere, slapp helt av og bestill en time. Kjør på og få det overstått. Jeg burde ha gjort det mye tidligere.

 

Side-1.jpg

side-2.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oppdatering av ettertid fra operasjon av trang forhud  og svar til Ishpenn


Kjenner meg igjen i det du forteller om at denne tråden har vært mye til hjelp med tanke på det å velge en operasjon for trang forhud, Ishpenn! 

Tok selv steget til fastlegen i desember 2019, og jeg angret ikke når jeg gikk ut døra. Jeg også ble ringt bare dager etter legebesøket (mandag, var hos legen fredag). Siden dette var kort tid før jul, så fikk jeg ikke time før 21. januar i år. Men fra jeg var hos urologen 21. januar så gikk det fort frem til operasjonsdagen 27. februar. Jeg gjorde det på sykehus i full narkose (full anestesi). Fikk også valg om lokalbedøvelse eller anestesi. Jeg gjorde anbefalingen urolog ga meg, han foreslo alltid henvisning til sykehus for dem under 25 år. Men hadde også hatt personer helt ned i 16 års alder som gjorde hos han i lokalbedøvelse. 

 

Siden dette var et veldig stort steg i seg selv for meg, så valgte jeg sykehus og full anestesi. Jeg fikk innkalling mye kjappere enn jeg hadde ventet meg, 13. februar (14 dager før operasjon) kom SMS om oppsatt time på dag kirurgisk seksjon. Angrer ikke et sekund, og på 13 dagen, og i morgen 14. dagen med en fungerende lillemann så må jeg si jeg er fornøyd med resultatet! Vil nok gå til en etterkontroll etter 3 måneder hos fastlege eller urolog for å se til at alt er bra etter operasjonen. Ble anbefalt å vente 3 måneder før jeg eventuelt ville vurdere på nytt.  Har ikke problemer som før, som at penis blåser seg opp som en ballong osv, så ting har soleklart blitt bedre. 

Hvis man er i en jobb med mye aktivitet er 1 ukes sykemelding å anbefale, jeg var tilbake i jobb torsdag 1 uke etter operasjon, med litt kortere arbeidsdag på torsdag og fredag. En mild start, for å se om ting gikk bra eller ikke, jobber nå som normalt, og bruker fremdeles kompress.. men det kommer av at jeg fremdeles bruker salven jeg fikk med hjem. Bruker til tube er tom, og så lenge det er sting, ser jeg ingen grunn til å slutte med den før jeg må.  

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Litt over 1 måned siden jeg hadde fimose operasjon. Ting har egentlig vært veldig bra fra dagen jeg opererte. 
Jeg er endelig kvitt problemet med at det blåser seg opp. Dessverre har det også trolig kommet noen komplikasjoner. 

Torsdag i forrige uke nektet forhuden å la seg trekke tilbake, og sånn har det vært siden. Jeg har derfor valgt å dra til fastlegen min i dag tidlig. Hun tok et titt, og sende henvendelse til sykehuset jeg ble operert på. Kjappere respons enn det jeg fikk i dag fra sykehuset kan man ikke vente seg tror jeg. I tre tiden ringte kirurgen som opererte meg, hun sa det var mulig å dra på akuttmottaket med problemet sånn at de kunne se. Men hvis jeg kunne vente til etter påske så kunne kirurgen selv se på det. Jeg fikk da time til tirsdag! Jeg hadde ventet meg MYE lenger ventetid enn det det blir. Jeg hadde beregnet 10 dager + litt til pga korona på svar på henvendelsen, og kanskje 2-3 uker på selve undersøkelsen. Men så feil kan man ta. 

Sånn det er nå, får jeg ikke vasket og gjort det som skal unngå at alt gror sammen. Jeg drar det jeg kan, for at ting ikke skal gro sammen på tiden før jeg får sett på det. Men håper IKKE det blir en operasjon til. Men må jeg, så må jeg jo. 

Jeg har ikke hatt smerter overhodet etter operasjon, men fra torsdag ble det vondt å trekke tilbake, og samtidig så sprekker det opp rifter rundt forhuden. Disse svir og gjør vondt. Men det er altså total stopp. Håper på det beste, nå er det påskeferie, jeg er glad jeg fikk operasjonen min i februar, for det er har vært aktive dager i dagligvarebutikk de siste ukene. Jeg hadde ikke orket sånne dager rett etter operasjonen, ettersom at jeg var både sliten og slapp opp til flere dager etter operasjonen. (Tror nok narkosen gjorde at jeg var mer utslitt de første dagene) Lite matlyst forsåvidt også, men jeg ble samtidig dårlig, så jeg hadde nok kanskje blitt syk uansett uavhengig av operasjonen. 

Ventetider er jo veldig usikre for alt om dagen, så vi får krysse fingre på at de som eventuelt skulle besøke tråden i disse tider ikke må vente for lenge! Dere kan i hvert fall se frem til at ting vil bli bedre enn før. :) 

Lenke til kommentar

Ut ifra det jeg har lest på de som har hatt full omskjæring, så vil det være veldig ubehagelig i starten, da det som alltid har vært beskyttet blir uten beskyttelse. Anbefalingene fra disse er å bruke stram boxer. Jeg selv har kun tatt et snitt, men har brukt dette forumet mye i forkant av operasjonen min. 

Noen opplever også at det på en måte ''flasser'' litt også, akkurat som at den blir tørr, men de fleste har ikke hatt langvarige problemer med det heller. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 0fd5b...0a7

Var tirsdag 14. april på ny undersøkelse på sykehuset etter at jeg i februar hadde operasjon for trang forhud. Denne operasjonen gikk egentlig som den skulle, både i følge meg og kirurg, men dessverre så har ting blitt verre igjen, og det skjedde veldig brått.

Noen dager før påske kunne jeg ikke trekke forhud tilbake, hvis man tenker fra 0-100% så fikk ikke jeg frem mer enn 10%. Jeg ble selvfølgelig ganske redd og engstelig, og valgte å bestille en legetime hos fastlegen min, og heldigvis fikk jeg time onsdag før skjærtorsdag hos fastlege, og samtidig veldig tidlig på morgenen (08:30). Dette tror jeg var avgjørende for at jeg skulle få et svar fra sykehuset samme dag! Kirurgen som opererte meg ringte rundt 15:00 tiden onsdag før påska, og sa at hvis vi følte det måtte sjekkes med en gang, kunne vi dra på akuttmottaket på nærmeste sykehus. Hvis jeg greide å vente kunne jeg få time hos hun tirsdag rett etter påske. Da jeg følte det ikke var nødvendig å ta det på akuttmottaket, der ikke kirurgen som opererte meg fikk sjekke heller, så valgte jeg tirsdag etter påske. 

Gjennom påska gikk det mildt sagt mange tanker gjennom hodet mitt. Jeg var allerede forberedt når jeg gikk inn til kirurg at hun ville si at vi må ta all forhud, og en full omskjæring. Tanken og det jeg forberedte meg på stemte. Det blir en andre operasjon, og da full omskjæring. I denne rare tiden er det merkelig å dra på norske sykehus, både adgangskontroll, og at ting går litt på halv gang. Jeg fikk beskjed om at hun ikke kunne si eksakt når jeg fikk operasjon, men jeg så i skriv fra sykehus at jeg er i prioritet, og at hun håper på at jeg får en operasjon om 3-4 måneder, jeg er forberedt på å vente lenger. Jeg fikk også med resept på Betnovat salve, (sterkt steroid) men hun hadde ikke tro på at det ville fungere, ettersom at alt grodde igjen såpass som hos meg på så kort tid. 

Jeg slet også dagene etter operasjon å få forhud helt tilbake, jeg greide en gang, men da var det også en kamp å få den i normal posisjon igjen. Jeg har gjort alt som stod i brev at jeg skulle gjøre etter operasjon. 

Jeg tar ikke full omskjæring siden jeg ønsker det selv, men det er av medisinske grunner, jeg ville anbefalt å beholde så mye som man kan så lenge man kan. :) Det blir nok en veldig uvandt tid etter operasjon med en helt ''barbert'' lillemann, og litt ubehagelig. Jobber i dagligvarebutikk, så fikk 1 ukes sykemelding forrige gang, det ber jeg nok også om denne gangen, det er mye, gåing, ståing og klatring i det yrket, og det er nok ikke mye behagelig å gjøre de første dagene når man skal vende seg til en helt ny lillemann! :D 

 

Til de som faktisk vurderer om de trenger en operasjon av trang forhud, ikke nøl med å gå til legen med problemet! Jeg ble ikke tatt seriøst før i desember 2019, og jeg er evig takknemlig for det! Jeg ble i første operasjon kvitt et plagsomt problem med at det blåses opp til en ballong. Jeg merker nå at det fremdeles er trangt, men jeg har ikke lenger ballong problemet, så det er levlig nå, men ikke i årevis. Salve har hittil ikke gitt effekt etter 1 ukes bruk, kirurg heller var som nevnt lenger opp heller ikke helt innstilt på at den ville fungere. Dette forumet har vært en skikkelig motivasjon og til hjelp både før og etter operasjon av trang forhud. 

Anonymous poster hash: 0fd5b...0a7

Lenke til kommentar

Hei! Utrolig tøft av trådstarter å skrive om dette. 

 

Jeg er 37. Fikk denne operasjonen gjort når jeg var 17, gikk ikke første eller andre operasjon, så det ble omskjæring på meg, lever god det med det den dag i dag. Følsomheten på hode blir litt borte, men ikke til det punktet hvor man mister glede ved sex.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest 0fd5b...0a7 skrev (På 21.4.2020 den 17.29):

Var tirsdag 14. april på ny undersøkelse på sykehuset etter at jeg i februar hadde operasjon for trang forhud. Denne operasjonen gikk egentlig som den skulle, både i følge meg og kirurg, men dessverre så har ting blitt verre igjen, og det skjedde veldig brått.

Noen dager før påske kunne jeg ikke trekke forhud tilbake, hvis man tenker fra 0-100% så fikk ikke jeg frem mer enn 10%. Jeg ble selvfølgelig ganske redd og engstelig, og valgte å bestille en legetime hos fastlegen min, og heldigvis fikk jeg time onsdag før skjærtorsdag hos fastlege, og samtidig veldig tidlig på morgenen (08:30). Dette tror jeg var avgjørende for at jeg skulle få et svar fra sykehuset samme dag! Kirurgen som opererte meg ringte rundt 15:00 tiden onsdag før påska, og sa at hvis vi følte det måtte sjekkes med en gang, kunne vi dra på akuttmottaket på nærmeste sykehus. Hvis jeg greide å vente kunne jeg få time hos hun tirsdag rett etter påske. Da jeg følte det ikke var nødvendig å ta det på akuttmottaket, der ikke kirurgen som opererte meg fikk sjekke heller, så valgte jeg tirsdag etter påske. 

Gjennom påska gikk det mildt sagt mange tanker gjennom hodet mitt. Jeg var allerede forberedt når jeg gikk inn til kirurg at hun ville si at vi må ta all forhud, og en full omskjæring. Tanken og det jeg forberedte meg på stemte. Det blir en andre operasjon, og da full omskjæring. I denne rare tiden er det merkelig å dra på norske sykehus, både adgangskontroll, og at ting går litt på halv gang. Jeg fikk beskjed om at hun ikke kunne si eksakt når jeg fikk operasjon, men jeg så i skriv fra sykehus at jeg er i prioritet, og at hun håper på at jeg får en operasjon om 3-4 måneder, jeg er forberedt på å vente lenger. Jeg fikk også med resept på Betnovat salve, (sterkt steroid) men hun hadde ikke tro på at det ville fungere, ettersom at alt grodde igjen såpass som hos meg på så kort tid. 

Jeg slet også dagene etter operasjon å få forhud helt tilbake, jeg greide en gang, men da var det også en kamp å få den i normal posisjon igjen. Jeg har gjort alt som stod i brev at jeg skulle gjøre etter operasjon. 

Jeg tar ikke full omskjæring siden jeg ønsker det selv, men det er av medisinske grunner, jeg ville anbefalt å beholde så mye som man kan så lenge man kan. :) Det blir nok en veldig uvandt tid etter operasjon med en helt ''barbert'' lillemann, og litt ubehagelig. Jobber i dagligvarebutikk, så fikk 1 ukes sykemelding forrige gang, det ber jeg nok også om denne gangen, det er mye, gåing, ståing og klatring i det yrket, og det er nok ikke mye behagelig å gjøre de første dagene når man skal vende seg til en helt ny lillemann! :D 

 

Til de som faktisk vurderer om de trenger en operasjon av trang forhud, ikke nøl med å gå til legen med problemet! Jeg ble ikke tatt seriøst før i desember 2019, og jeg er evig takknemlig for det! Jeg ble i første operasjon kvitt et plagsomt problem med at det blåses opp til en ballong. Jeg merker nå at det fremdeles er trangt, men jeg har ikke lenger ballong problemet, så det er levlig nå, men ikke i årevis. Salve har hittil ikke gitt effekt etter 1 ukes bruk, kirurg heller var som nevnt lenger opp heller ikke helt innstilt på at den ville fungere. Dette forumet har vært en skikkelig motivasjon og til hjelp både før og etter operasjon av trang forhud. 

Anonymous poster hash: 0fd5b...0a7

Forrige innlegget jeg publiserte hadde jeg vist postet som anonym, men fort gjort. :D 
 

Til saken:
Etter uker med venting har endelig dagen kommet. Jeg dro i dag tidlig inn på dagkirurgisk behandling på sykehus for å dessverre ta full omskjæring da delvis ikke var nok. Kirurg var riktignok veldig lei seg over at det ikke ble bra med første operasjon. Men som hun sa, det er noen det blir bra på, mens andre trenger en andre operasjon.

 

Var inne til operasjon rett over 08 i dag, så det er en del timer siden nå, men jeg har null smerter, kun dårlig matlyst pga narkosen, og slapp. Det er litt blødning i forhold til forrige gang. Vi ser dette an litt ut mot kvelden, og må til nød ringe og spørre i så fall. Resultatet ser meget bra ut hittil. Hadde fryktet det skulle se verre ut enn det gjør. 

 

Alt i alt en vellykket dag, nå starter rehabiliteringen av lillemann, med en ukes sykemelding fra tunge løft i butikk. Blir nok kjedelig å bare gå hjemme også. Men samtidig så er det ikke gøy å være på jobb etter dette. Man blir anbefalt å sitte og tisse den første tiden, for at man skal ha mer kontroll. Vil oppdatere dersom noe mer skulle dukke opp i dagene og ukene fremover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I morgen er det 1 uke siden jeg hadde full omskjæring. Det har gått fort fra operasjonsdagen til i dag. Ikke så mye å melde, men kan fortelle litt om hvordan det har gått. samt et spørsmål.  Jeg har vært veldig nøye på å ha daglig rengjøring hver kveld og byttet kompress ved behov hver dag. Jeg har gått ned til å bytte kompress to ganger daglig nå, da jeg egentlig ikke ser noen grunn lenger til å bytte når kompress ser helt rent ut. Jeg bruker fortsatt kompress pga salve og at det er ekstremt følsomt og uvandt å ikke ha noe forhud. 

Noen her med erfaring på hvor lang tid det tar før selve hodet har fått seg litt beskyttelse? Det er stadig ubehagelig å ha den ute av kompress og rett i underbukse f.eks. Jeg bruker fortsatt salven jeg fikk med fra sykehuset, da jeg ikke vil ha infeksjon. Det stod jeg kunne bruke til tuben var tom, og så lenge jeg uansett velger å bruke kompress en stund til så burde det gå bra. 

Det blir daglig enklere å få vann på selve hodet, men det er også ubehagelig. Det blir på en måte følelsen ''au'' selvom det ikke gjør vondt, det er mer en følelse av at det kiler siden det er så følsomt. Vært lite hovent osv i tillegg. Ba om en ukes sykemelding da jeg jobber i dagligvarebutikk. Det er mye tunge løft om dagen, og samtidig mye ståing og gåing. Klatring i stige er jo ikke så moro heller med sting rundt det hele. Fikk også beskjed om at jeg de første 10 dagene ikke skulle løfte tungt, har derfor valgt å ta det med ro. 

Lenke til kommentar

Interessant tråd. 

Takk for mange fine bidrag.

 

Jeg har aldri slitt med trang forhud tidligere (40 år). For et år siden begynte forhuden å bli trangere. Jeg ble diagnostisert med lichen sclerosus. Ble satt opp på sterk sterioidekrem (Dermovat), men det ser ut til at dette kun utsetter problemet, og at forhuden gradvis vil bli så trang at jeg må gjennomføre en delvis eller full omskjæring.

I denne tråden er det skrevet mye om selve inngrepet, operasjonsdagen og tiden rett etter. Jeg er veldig nygjerrig på erfaringer litt lengre tid etter inngrepet. Hvordan er penis 1 år eller 10 år etter inngrepet. Hvordan er sex/onani sammenlignet med før inngrepet? Er også særlig interessert i å høre fra folk med diagnosen Lichen Sclerosus som ikke har vært født med trang forhud, men fått det i voksen alder.

Lenke til kommentar
Gjest 9befb...e37
Gjest16 skrev (2 timer siden):

Interessant tråd. 

Takk for mange fine bidrag.

 

Jeg har aldri slitt med trang forhud tidligere (40 år). For et år siden begynte forhuden å bli trangere. Jeg ble diagnostisert med lichen sclerosus. Ble satt opp på sterk sterioidekrem (Dermovat), men det ser ut til at dette kun utsetter problemet, og at forhuden gradvis vil bli så trang at jeg må gjennomføre en delvis eller full omskjæring.

I denne tråden er det skrevet mye om selve inngrepet, operasjonsdagen og tiden rett etter. Jeg er veldig nygjerrig på erfaringer litt lengre tid etter inngrepet. Hvordan er penis 1 år eller 10 år etter inngrepet. Hvordan er sex/onani sammenlignet med før inngrepet? Er også særlig interessert i å høre fra folk med diagnosen Lichen Sclerosus som ikke har vært født med trang forhud, men fått det i voksen alder.

Var i samme situasjon som deg. Hadde levd et lykkelig liv med mye sex og faste partnere i 10 år. Så plutselig kom det en rift i forhuden og en dag eller to etterpå var hunden hvit og rosa og helt stram i tuppen.

Prøvde alt mulig og hudlegen anbefalte steroide-kremmer og tilslutt Protopic som er en salve som er veldig ny.

Tiden gikk (6mnd).. Frustrasjon ble større og større.. 

Kom tilslutt over en video av en som hadde utført full omskjæring på YouTube og bestemte meg for å gjøre det.

Ringte Aleris og noen dager etter feiget eg ut og sa jeg ikke ville ha omskjæring men ville komme på konsultasjon som avtalt time.. Det var der legen såg på tissen og sa at eneste som kom til å hjelpe meg var å skjære..

Legens sitat:

"Tror du nå som du har smurt på 3-4 forskjellige typer salver og kremmer i 9 månder at kansje neste uke så blir det bra.?"

Da var det bare å legge seg under kniven 5 minutter senere og skjære vekk dritten i lokalbedøvelse.. 
 

Har aldri angret og sex føles helt normalt når det blir fuktig. Onani er også helt normalt. Må si at snart 2 år etterpå er det INGEN negative sider bare positivt.. 
 

Mitt råd til deg er å få skjært bort problemet en gang for alle.. Livet er litt for kort til å bruke tid på kroniske sykdommer som det finnes en så enkel løsning på.

Anonymous poster hash: 9befb...e37

Lenke til kommentar
Gjest 9befb...e37 skrev (2 minutter siden):

Var i samme situasjon som deg. Hadde levd et lykkelig liv med mye sex og faste partnere i 10 år. Så plutselig kom det en rift i forhuden og en dag eller to etterpå var hunden hvit og rosa og helt stram i tuppen.

Prøvde alt mulig og hudlegen anbefalte steroide-kremmer og tilslutt Protopic som er en salve som er veldig ny.

Tiden gikk (6mnd).. Frustrasjon ble større og større.. 

Kom tilslutt over en video av en som hadde utført full omskjæring på YouTube og bestemte meg for å gjøre det.

Ringte Aleris og noen dager etter feiget eg ut og sa jeg ikke ville ha omskjæring men ville komme på konsultasjon som avtalt time.. Det var der legen såg på tissen og sa at eneste som kom til å hjelpe meg var å skjære..

Legens sitat:

"Tror du nå som du har smurt på 3-4 forskjellige typer salver og kremmer i 9 månder at kansje neste uke så blir det bra.?"

Da var det bare å legge seg under kniven 5 minutter senere og skjære vekk dritten i lokalbedøvelse.. 
 

Har aldri angret og sex føles helt normalt når det blir fuktig. Onani er også helt normalt. Må si at snart 2 år etterpå er det INGEN negative sider bare positivt.. 
 

Mitt råd til deg er å få skjært bort problemet en gang for alle.. Livet er litt for kort til å bruke tid på kroniske sykdommer som det finnes en så enkel løsning på.

Anonymous poster hash: 9befb...e37

Selvom det er nytt for meg, så støtter jeg det du sier. Jeg fikk etter første operasjon sterk steroide salve på resept, men legen hadde liten tro på at den fungerte, så jeg droppet å prøve. Operasjon ble satt opp samme dag (3-4 mnd). Fikk det gjort i forrige uke, og jeg angrer ikke. Først og fremst siden det er ikke mulig å få den tilbake uansett. 

Bare følsomt den første tiden, noe jeg ser mange andre her har blitt vandt til, gjennom tiden, jeg satser på det samme selv. 

Lenke til kommentar
Gjest 9befb...e37 skrev (1 time siden):

Var i samme situasjon som deg. Hadde levd et lykkelig liv med mye sex og faste partnere i 10 år. Så plutselig kom det en rift i forhuden og en dag eller to etterpå var hunden hvit og rosa og helt stram i tuppen.

Prøvde alt mulig og hudlegen anbefalte steroide-kremmer og tilslutt Protopic som er en salve som er veldig ny.

Tiden gikk (6mnd).. Frustrasjon ble større og større.. 

Kom tilslutt over en video av en som hadde utført full omskjæring på YouTube og bestemte meg for å gjøre det.

Ringte Aleris og noen dager etter feiget eg ut og sa jeg ikke ville ha omskjæring men ville komme på konsultasjon som avtalt time.. Det var der legen såg på tissen og sa at eneste som kom til å hjelpe meg var å skjære..

Legens sitat:

"Tror du nå som du har smurt på 3-4 forskjellige typer salver og kremmer i 9 månder at kansje neste uke så blir det bra.?"

Da var det bare å legge seg under kniven 5 minutter senere og skjære vekk dritten i lokalbedøvelse.. 
 

Har aldri angret og sex føles helt normalt når det blir fuktig. Onani er også helt normalt. Må si at snart 2 år etterpå er det INGEN negative sider bare positivt.. 
 

Mitt råd til deg er å få skjært bort problemet en gang for alle.. Livet er litt for kort til å bruke tid på kroniske sykdommer som det finnes en så enkel løsning på.

Anonymous poster hash: 9befb...e37

 

Takk for et godt innlegg. Er i samme båt som deg mer eller mindre.

Merket for et år siden hvite prikker ytterst på penishodet, og markant strammere forhud. Selv med jevnlig sterioidebehandling blir forhuden bare strammere og strammere, og jeg har nå problemer med å få den over penishodet i erigert tilstand. Så ingenting tyder på at det blir bedre med årene.

Neste spørsmål blir om jeg skal gå privat eller offentlig. Er det noen kvalitetsforskjeller, eller er det på en måte avhengig av kirurgen man treffer på.

Lenke til kommentar
Gjest 1779a...4cc

Det var først at jeg bikket 30år og pratet med en kompis som hadde samme problemet med trang forhud at jeg tok affære selv. Før det så hadde jeg ikke tenkt over at det var noe man kunne gjøre noe med siden det var et veldig tabu og ukjent greie. Ingen av eksdamene hadde heller kommentert det, så da var det heller ingen intensiver for å gjøre noe med det heller. Sex var ok, men det var akkurat trangt nok rundt forhuden at det var litt stress å dytte forhuden tilbake etterpå. Brukte mye glidemiddel for å slippe det problemet.

Den første urologen jeg var innom foreslo at man snittet litt i forhuden for å løsne opp i åpningen, så jeg ble henvist videre til radiumhospitalet for operasjon. Kirurgen den tok en rask kikk på meg før operasjonen, og anbefalte at jeg tok en full omskjæring siden han mente at snitting ikke ville hjelpe særlig i mitt tilfelle. Jeg sa jeg ville prøve snitting først, og heller gå for full omskjæring senere om det måtte utbedres. På det tidspunktet var jeg også ganske livredd for en full omskjæring pga alt det jeg hadde lest om nedsatt følelse i penishodet osv osv.

Etter at alt hadde grodd som det skulle etter den operasjonen der, så var jeg egentlig tilbake til det samme. Dvs forhuden var fortsatt like trang, og jeg måtte til slutt bare innse at full omskjæring var veien å gå for meg. Fikk dermed bestilt opp ny time hos urolog og deretter kirurgi på radiumhospitalet for en full omskjæring.

Selve operasjonsdagen gikk veldig greit egentlig. Fikk en haug med piller før og etter operasjonen, så det var minimalt med smerter da.
Det var først på dag 1 at det virkelig begynte å smerte etter operasjonen, og hele staken så virkelig ikke ut :)

Jeg skrev en journal over utviklingen etter operasjonen, men for å gjøre den litt mer kortfattet for dere så ser den ca slik ut;

Dag 1-14: Smerte, blod, kløe, lymfevæske fra sår, verdens vondeste morrabrød, saltvannsvask av utstyret, hyppig utskifte av bandasjer

Dag 15-21: Masse kløe, stingene begynner å falle av, fortsatt skorpe på noen steder,

Dag 22-35 Siste stingene faller av, kløen er borte, og den siste skorpen har også grodd igjen.

Dag 40 Første samleie etter operasjon :) Måtte bruke kondom for å unngå friksjon på det nylig grodde området.


Det er nå 3 år siden jeg tok full omskjæring, og jeg har ikke angret i det hele tatt. Jeg var veldig bekymret i starten for nedsatt følelse i staken pga omskjæring siden jeg hadde lest så mye om det på nettet, men det viste seg egentlig i ettertid at det ikke ble et problem.
Om det har noe å si om man er omskjært som unge eller voksen med tanke på følsomhet vet jeg ikke, men for min del så spilte det ingen rolle. Jeg vil uansett ikke anbefale omskjæring om det ikke er medisinske grunner for det. 


Jeg merker dog at det er litt tynn hud på et par steder rundt staken hvor det har blitt sydd. Det er også de samme stedene som grodde igjen sist, så mistenker at det skyldes dårlige sydde sting eller for mye bevegelse fra min side etter operasjonen. Det kan  blitt litt sårt på det området hvor det er tynn hud under langvarige samleier.

Det er også fortsatt ganske synlig arr etter stingene, men det gir egentlig bare hele staken litt "karakter" :)
Siden jeg tok omskjæringen i 30årene så er det kanskje ikke så rart at sårene leger tregere enn når man er et spedbarn.
 

Så fra mitt ståsted er det ihvertfall ingen tvil om at omskjæring er en god løsning på trang forhud, men det krever en del for og etterarbeid..
Kirurgen på radiumhospitalet virket veldig proff, men som sagt så merket jeg at han hadde kunne ha sydd igjen litt bedre på et par steder. Enten det, eller så har jeg beveget meg for mye i ettertid av operasjonen før det grodde igjen.

Hvis du skal ta omskjæring så vil jeg ihvertfall anbefale at du setter av 2-3 uker på sofaen så staken får gro igjen i fred og ro.
 

 

Anonymous poster hash: 1779a...4cc

Lenke til kommentar
Gjest16 skrev (2 timer siden):

 

Takk for et godt innlegg. Er i samme båt som deg mer eller mindre.

Merket for et år siden hvite prikker ytterst på penishodet, og markant strammere forhud. Selv med jevnlig sterioidebehandling blir forhuden bare strammere og strammere, og jeg har nå problemer med å få den over penishodet i erigert tilstand. Så ingenting tyder på at det blir bedre med årene.

Neste spørsmål blir om jeg skal gå privat eller offentlig. Er det noen kvalitetsforskjeller, eller er det på en måte avhengig av kirurgen man treffer på.

Som svar på spørsmålet ditt om du skal gå privat eller offentlig, det er jo et dilemma.
Men hvis man vinkler det på hvor lenge du ønsker å vente, og om hvilken bedøvelse du vil ha, så vil det hjelpe deg mye på vei.

Jeg var hos urologen, og fikk anbefaling om å gjøre det i narkose siden jeg er under 25 år. Var visst fast rutine for han å anbefale alle under 25 å gjøre det fullt bedøvet. Jeg kunne også gjøre det hos urolog i lokalbedøvelse. Fordelen med å gjøre det hos han, var at han kunne gjøre det etter 14 dager. Mens på sykehus (offentlig) så var det lenger ventetid. Der jeg stod var det 30 ukers ventetid. Jeg ventet litt over 1 mnd, og sa også ifra om at jeg kunne steppe inn på kort varsel. 

Urolog sendte henvisning til to sykehus, du har også fritt behandlingsvalg i Norge, så du kan velge sykehuset med kortest ventetid. 
Jeg ville gjøre det offentlig, og så lenge det er medisinsk grunn så vil du betale mindre offentlig enn privat tror jeg. (per i dag ligger det på 351 kr + 75,- i materiale)

Håper det var litt oppklarende, forklarte det sånn jeg har opplevd det gjennom prosessen for meg. :) 

Endret av marc_990
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er flere som etterspørr erfaringer:

Det er nå 2år og 6måneder jeg reiste til London, for å få gjort mitt inngrep. Jeg benyttet meg av en privatklinikk som heter IMC. 

Dette fordi det privagte sykehuset her i byen, som jeg hadde en konsultasjon med. Ikke levde opp til hva jeg ønsket, når det kom til stil. Jeg ba om høy og stram, hvorpå legen kunne fortelle att det fantes bare en form for omskjæring. 

IMC hadde forøvrig grai score på Google, og åpent på lørdager.  

Det ble en del Googling på forhond, det var jo tross alt tissen min det dreide seg om.

 

Jeg vil si att jeg er fornøyd. Arret var i starten nokså merkant, og der stingene var, er det fortsatt nokså synlige merker. 

Følelsesmessig var det en pine å komme hjem og i arbeid, har en nokså fysisk jobb, så jeg kjente jo alt.

Dette har heldigvis endret seg, jeg kjenner att hodet er uten forhud enda, men disse akutte følesene er borte. 

Ved samleie og mastrubasjon,  merker jeg att jeg holder ut nokså lenge. Er jeg ikke skikkelig tent, kan det ta riktig lang tid.

Men til gjengjeld, har selve orgasmen endret seg fra å være kjapp, til å bli lengre, dypere og mer voldsom. 

Den taktile følelsen ved berøring av hodet, fra andre, kan også være veldig god, noe jeg ikke opplevde før jeg ble omskåret.

I det daglige verdsetter jeg rensligheten. Jeg sleit en del med lukt, før. Det er nå borte.  (kunne dusje, å tisse etterpå, å lukte urin like etter) 

 

Jeg må si att jeg ambefaler omskjæring. Å følger ikke disse som på død og liv skal kalle dette det ene og det andre. SÆRLIG utifra det ståstedet, der de ikke har noen form for erfaring å vise til. Ei heller insikt til å skjønne att forhuden kan før eller siden endre seg. 

(uten å ha medisinsk utdanning, vil jeg da spesielt trekke frem forskning og tall, fra HPV-virus og spredning) 

 

Til alle  oss omskårne, vil jeg si, VÆR STOLT over tissen deres! 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest 3220e...9a6

Fikk gjort full operasjon for tja 8-10 år siden, og det har jo vært fint til for en stund siden da det har pleid å "gå opp igjen", huden er for stram på undersiden og jeg får blåmerker og det funker ikke særlig bra å ha sex. Finnes det noen salve som kan hjelpe å strekke ut, myke opp, eller utvide huden igjen? Eller burde jeg spørre fastlegen om det kan opereres på ny? 

Anonymous poster hash: 3220e...9a6

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...