Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Porting av motor.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har en prosjekt bil jeg skrur litt på, en audi 80s. (1988)

Etter å ha skrudd av forgasser tittet jeg ned i insugsmanifolden.

Før manifolden forgrener seg er det en plate med "skruer" eller noe, som stikker rett opp.

 

Jeg lurer på om noen vet hvilken funksjon dette har, annet enn å ødelegge flow.

 

FLOWERPOWER :thumbup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei jeg har en prosjekt bil jeg skrur litt på, en audi 80s. (1988)

Etter å ha skrudd av forgasser tittet jeg ned i insugsmanifolden.

Før manifolden forgrener seg er det en plate med "skruer" eller noe, som stikker rett opp.

 

Jeg lurer på om noen vet hvilken funksjon dette har, annet enn å ødelegge flow.

 

FLOWERPOWER :thumbup:

8393548[/snapback]

 

Manifoiler til disse bilene får du billige på skroten,, så port i vei :dribble:

Husk å ikke lag portene glatte... *

 

* glatte porter på innsugsiden gjør at det blir mindre areal.. litt "rufflete" innsug gjør at luft / bensin blander seg lettere.. høres kanskje rart ut, men it`s a fact !

 

Motsatt er det på eksossiden.. glatt som ei nybarbert... eh marsvin er topp :thumbup:

Gjest Slettet+5132
Skrevet (endret)
:hmm: ok men hva med denne mystiske plata med skruer jeg konfirerte om?

er den der for sine "blandene" egenskaper?

8394731[/snapback]

 

Mulig for å lage turbulens å blande bensin og luft bedre.

Endret av Slettet+5132
  • 2 uker senere...
Skrevet
:hmm: ok men hva med denne mystiske plata med skruer jeg konfirerte om?

er den der for sine "blandene" egenskaper?

8394731[/snapback]

 

for å lage "turbulens", da knuses bensinpartiklene til mindre biter og luft og bensin blandest bedre, samme prinsipp som reed ventiler men det du har er mindre effektivt men er helt vedlikeholdsfritt.

8401155[/snapback]

 

tusen takk! kisikisi... neida

Skrevet (endret)
:hmm: ok men hva med denne mystiske plata med skruer jeg konfirerte om?

er den der for sine "blandene" egenskaper?

8394731[/snapback]

 

for å lage "turbulens", da knuses bensinpartiklene til mindre biter og luft og bensin blandest bedre, samme prinsipp som reed ventiler men det du har er mindre effektivt men er helt vedlikeholdsfritt.

8401155[/snapback]

 

Er du sikker på at det ikke har noe med forvarming av luften å gjøre? På min golf II 92 modell med rp motor sitter det et varmeelement under innsprøytningen som ligner på den beskrivelsen du ga, det er der for å varme luften i forbindelse med kaldstart.

Endret av Campus
Skrevet
:hmm: ok men hva med denne mystiske plata med skruer jeg konfirerte om?

er den der for sine "blandene" egenskaper?

8394731[/snapback]

 

for å lage "turbulens", da knuses bensinpartiklene til mindre biter og luft og bensin blandest bedre, samme prinsipp som reed ventiler men det du har er mindre effektivt men er helt vedlikeholdsfritt.

8401155[/snapback]

 

Er du sikker på at det ikke har noe med forvarming av luften å gjøre? På min golf II 92 modell med rp motor sitter det et varmeelement under innsprøytningen som ligner på den beskrivelsen du ga, det er der for å varme luften i forbindelse med kaldstart.

8499989[/snapback]

 

:hmm: det ville jo være dumt å værme opp luften extra under normal kjøring da..

Gjest Slettet+5132
Skrevet (endret)

Hvis det står en ledning tilkoblet denne er den nok til forvarming.

Endret av Slettet+5132
Skrevet
Reedventiler er jo noe som brukes på totaktere for å hindre at bensinblandinga blir dytta tilbake i forgasseren?

8500058[/snapback]

 

Jo bl.a. den skal også blande bensin og luft til en gass, en annen løsning her er Rotary valve som er en skive som roterer mellom forgasser og sylinder, denne har en vanvittig hastighet og blander bensin/luft bedre enn reed ventil, altså mere hester men systemet er svakt. Dette er mest brukt av Rotax motorer, men kawasaki og suzuki har også prøvd seg på dette.

8503021[/snapback]

 

En dreieventil (som det heter på norsk) har ikke noen "vanvittig hastighet", den roterer like fort som resten av motoren. Den er stort sett laget av en tynn metallplate, og er der åpne/stenge for innsugskanalen. Hvis hensikten var å blande bensin/luft blandingen burde den sett helt annerledes ut.

Skrevet
:hmm: ok men hva med denne mystiske plata med skruer jeg konfirerte om?

er den der for sine "blandene" egenskaper?

8394731[/snapback]

 

for å lage "turbulens", da knuses bensinpartiklene til mindre biter og luft og bensin blandest bedre, samme prinsipp som reed ventiler men det du har er mindre effektivt men er helt vedlikeholdsfritt.

8401155[/snapback]

 

Er du sikker på at det ikke har noe med forvarming av luften å gjøre? På min golf II 92 modell med rp motor sitter det et varmeelement under innsprøytningen som ligner på den beskrivelsen du ga, det er der for å varme luften i forbindelse med kaldstart.

8499989[/snapback]

 

:hmm: det ville jo være dumt å værme opp luften extra under normal kjøring da..

8501140[/snapback]

 

Det er vel derfor det er et elektrisk varmeelement på rp-motoren: så det kan slås av når det ikke er behov for det.

Skrevet

RP-motoren har det trådstarter beskriver, men den er ikke tilknyttet noe av ledninger (som kan brukes varme lufta ) så den blander kun lufta.

 

RPen har derimot to luftinntak. Et der den suger kald luft som benyttes under vanlig kjøring.

Og et der luften suges igjennom en luftlomme som ligger mellom inntaksmainfolden og eksosmainfolden. Slik at luften blir varmet opp av eksosmainfolden.

Skrevet

Når en påstår at reedventiler og dreiventil (rotary valve) er der for å blande luft og bensin bedre , ja da er man på bærtur. :!:

Med vennlig hilsen Rune P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...