lankeveil Skrevet 15. april 2007 Skrevet 15. april 2007 Hei jeg har en prosjekt bil jeg skrur litt på, en audi 80s. (1988) Etter å ha skrudd av forgasser tittet jeg ned i insugsmanifolden. Før manifolden forgrener seg er det en plate med "skruer" eller noe, som stikker rett opp. Jeg lurer på om noen vet hvilken funksjon dette har, annet enn å ødelegge flow. FLOWERPOWER
okasin Skrevet 15. april 2007 Skrevet 15. april 2007 Hei jeg har en prosjekt bil jeg skrur litt på, en audi 80s. (1988)Etter å ha skrudd av forgasser tittet jeg ned i insugsmanifolden. Før manifolden forgrener seg er det en plate med "skruer" eller noe, som stikker rett opp. Jeg lurer på om noen vet hvilken funksjon dette har, annet enn å ødelegge flow. FLOWERPOWER 8393548[/snapback] Manifoiler til disse bilene får du billige på skroten,, så port i vei Husk å ikke lag portene glatte... * * glatte porter på innsugsiden gjør at det blir mindre areal.. litt "rufflete" innsug gjør at luft / bensin blander seg lettere.. høres kanskje rart ut, men it`s a fact ! Motsatt er det på eksossiden.. glatt som ei nybarbert... eh marsvin er topp
lankeveil Skrevet 16. april 2007 Forfatter Skrevet 16. april 2007 ok men hva med denne mystiske plata med skruer jeg konfirerte om? er den der for sine "blandene" egenskaper?
Gjest Slettet+5132 Skrevet 16. april 2007 Skrevet 16. april 2007 (endret) ok men hva med denne mystiske plata med skruer jeg konfirerte om?er den der for sine "blandene" egenskaper? 8394731[/snapback] Mulig for å lage turbulens å blande bensin og luft bedre. Endret 5. mai 2007 av Slettet+5132
lankeveil Skrevet 29. april 2007 Forfatter Skrevet 29. april 2007 ok men hva med denne mystiske plata med skruer jeg konfirerte om?er den der for sine "blandene" egenskaper? 8394731[/snapback] for å lage "turbulens", da knuses bensinpartiklene til mindre biter og luft og bensin blandest bedre, samme prinsipp som reed ventiler men det du har er mindre effektivt men er helt vedlikeholdsfritt. 8401155[/snapback] tusen takk! kisikisi... neida
Campus Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 (endret) ok men hva med denne mystiske plata med skruer jeg konfirerte om?er den der for sine "blandene" egenskaper? 8394731[/snapback] for å lage "turbulens", da knuses bensinpartiklene til mindre biter og luft og bensin blandest bedre, samme prinsipp som reed ventiler men det du har er mindre effektivt men er helt vedlikeholdsfritt. 8401155[/snapback] Er du sikker på at det ikke har noe med forvarming av luften å gjøre? På min golf II 92 modell med rp motor sitter det et varmeelement under innsprøytningen som ligner på den beskrivelsen du ga, det er der for å varme luften i forbindelse med kaldstart. Endret 29. april 2007 av Campus
sedsberg Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 Reedventiler er jo noe som brukes på totaktere for å hindre at bensinblandinga blir dytta tilbake i forgasseren?
lankeveil Skrevet 29. april 2007 Forfatter Skrevet 29. april 2007 ok men hva med denne mystiske plata med skruer jeg konfirerte om?er den der for sine "blandene" egenskaper? 8394731[/snapback] for å lage "turbulens", da knuses bensinpartiklene til mindre biter og luft og bensin blandest bedre, samme prinsipp som reed ventiler men det du har er mindre effektivt men er helt vedlikeholdsfritt. 8401155[/snapback] Er du sikker på at det ikke har noe med forvarming av luften å gjøre? På min golf II 92 modell med rp motor sitter det et varmeelement under innsprøytningen som ligner på den beskrivelsen du ga, det er der for å varme luften i forbindelse med kaldstart. 8499989[/snapback] det ville jo være dumt å værme opp luften extra under normal kjøring da..
Gjest Slettet+5132 Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 (endret) Hvis det står en ledning tilkoblet denne er den nok til forvarming. Endret 5. mai 2007 av Slettet+5132
lankeveil Skrevet 30. april 2007 Forfatter Skrevet 30. april 2007 ok er det noen som vet om audi 80s 1988 med forgasser, har hestekraft restriksjoner ilagt intensjonelt.
Campus Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Reedventiler er jo noe som brukes på totaktere for å hindre at bensinblandinga blir dytta tilbake i forgasseren? 8500058[/snapback] Jo bl.a. den skal også blande bensin og luft til en gass, en annen løsning her er Rotary valve som er en skive som roterer mellom forgasser og sylinder, denne har en vanvittig hastighet og blander bensin/luft bedre enn reed ventil, altså mere hester men systemet er svakt. Dette er mest brukt av Rotax motorer, men kawasaki og suzuki har også prøvd seg på dette. 8503021[/snapback] En dreieventil (som det heter på norsk) har ikke noen "vanvittig hastighet", den roterer like fort som resten av motoren. Den er stort sett laget av en tynn metallplate, og er der åpne/stenge for innsugskanalen. Hvis hensikten var å blande bensin/luft blandingen burde den sett helt annerledes ut.
Campus Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 ok men hva med denne mystiske plata med skruer jeg konfirerte om?er den der for sine "blandene" egenskaper? 8394731[/snapback] for å lage "turbulens", da knuses bensinpartiklene til mindre biter og luft og bensin blandest bedre, samme prinsipp som reed ventiler men det du har er mindre effektivt men er helt vedlikeholdsfritt. 8401155[/snapback] Er du sikker på at det ikke har noe med forvarming av luften å gjøre? På min golf II 92 modell med rp motor sitter det et varmeelement under innsprøytningen som ligner på den beskrivelsen du ga, det er der for å varme luften i forbindelse med kaldstart. 8499989[/snapback] det ville jo være dumt å værme opp luften extra under normal kjøring da.. 8501140[/snapback] Det er vel derfor det er et elektrisk varmeelement på rp-motoren: så det kan slås av når det ikke er behov for det.
Harkonnen Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 RP-motoren har det trådstarter beskriver, men den er ikke tilknyttet noe av ledninger (som kan brukes varme lufta ) så den blander kun lufta. RPen har derimot to luftinntak. Et der den suger kald luft som benyttes under vanlig kjøring. Og et der luften suges igjennom en luftlomme som ligger mellom inntaksmainfolden og eksosmainfolden. Slik at luften blir varmet opp av eksosmainfolden.
Campus Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 RP-motoren har det trådstarter beskriver, men den er ikke tilknyttet noe av ledninger (som kan brukes varme lufta ) så den blander kun lufta. 8510845[/snapback] Det ser nå ut som om den er tilkoblet ledning, den er merket 36 på denne tegningen: http://www.vagcat.com/epc/cat/vw/GO/1992/110/49/1084914/#26 Den heter også "pre-heater", det burde vel være et hint om hva formålet dens er.
RuneP Skrevet 2. mai 2007 Skrevet 2. mai 2007 Når en påstår at reedventiler og dreiventil (rotary valve) er der for å blande luft og bensin bedre , ja da er man på bærtur. :!: Med vennlig hilsen Rune P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå