Gå til innhold

Noen med erfaring fra Newfoundlandshund


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Newfoundlanderne er veldig snille hunder, men burde (i mine øyne) få vanntrening, siden det er det de er i bruk til, og det er store hunder. Vil ikke si det er en hund for nybegynnere, så kanskje lurt å tenke godt igjennom det.

8395371[/snapback]

 

De kan vel være noe krevende etter det jeg har lest.

 

Vanntrening? Interessant, kan du fortelle litt mer? Jakter de i vannet, derfor?

Lenke til kommentar
Historisk sett hører newfoundlandshunden og vann sammen. I det meste av den litteratur som beskriver rasen vil man finne mange historier om hundens redningsbragder i vannet og om dens store evne til å utføre oppgaver i vann. Mange har tilsynelatende blitt reddet fra drukningsdøden av en newfoundlandshund.

 

Opprinnelig var rasen en arbeidshund på øya Newfoundland utenfor Canadas østkyst. Der ble den bl.a. brukt til å dra tømmersleder og hjelpe fiskerne i vannet med å trekke trosser og garn. Den var en helt naturlig samarbeidspartner på fiskebåter og andre steder hvor det var naturlig for dem å delta i det daglige arbeidet.

 

Selv om newfoundlandshunden ikke lenger blir brukt som aktiv arbeidshund, ser vi at den fortsatt har evnen til å arbeide hardt i vann. Dette ser vi ved at den alt fra valpestadiet har en spesiell dragning til vann. Den går sjelden utenom en vannpytt og benytter enhver anledning til å komme seg ut i eller legge seg i vann. Mange har nok den erfaring at hunden blir urolig når et familiemedlem beveger seg for langt utover vannet en sommerdag. Da vil den gjerne svømme etter og få personen på land igjen.

 

Flere forhold gjør newfoundlandshunden spesielt egnet til dette arbeidet. Den har en spesiell kvaliteten i pelsen som beskytter den mot vann og kulde. Dette gjør at den kan oppholde seg lenge også i kaldt vann. Den store overflaten på potene, som også har godt utviklet svømmehud gjør at den kan skyte god fart fremover. I tillegg har newfoundlandshunden stor muskelstyrke som gjør at den kan arbeide med svært tunge gjenstander i vannet. Den store styrken kom vel med når de skulle dra trosser fra båtene, og også dra båter inn til land.

 

Vannprøver er spesielle øvelser i vann som hunden skal utføre på kommando. Det kan sammenlignes med andre konkurransegrener med hund som f.eks. jaktprøver, spor, rundering, agility eller lydighet hvor det er visse momenter som skal gjøres på bestemte måter og innenfor en viss tid og hvor kvaliteten på utførelsen gir poeng.

Lenke til kommentar
Newfoundlanderne er veldig snille hunder, men burde (i mine øyne) få vanntrening, siden det er det de er i bruk til, og det er store hunder. Vil ikke si det er en hund for nybegynnere, så kanskje lurt å tenke godt igjennom det.

8395371[/snapback]

Vanntrening var noe av det som lokket meg til denne hunden,siden jeg selv trives som fisken i vannet.Har erfaring med hund,så er over nybegynnerstadiet.Skal til oppdretter å tite til helga.

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med denne rasen?

Hvordan er den som familie hund?

8391961[/snapback]

 

Erfaring: Ble angrepet av en fullstendig sinnsyk NF når jeg skulle levere en tv (jobbet som bud en gang på slutten av 80-tallet). Det endte med avlivning. Hunden var rabiat, og gikk til angrep på alt og alle, og ble bare hindret av båndet den sto bundet i dagen lang. (det gikk rykter om hunden i nabolaget)

Båndet røk dessverre den dagen jeg kom, og hunden gikk rett i strupen på meg. Fikk ei arm i mellom, og jeg har arr enda.

 

Familiehund: Aner ikke, da ovennevnte eksemplar av arten åpenbart hadde blitt vanskjøttet gjennom hele oppveksten.

 

NF'er lukter visstnok ganske stramt.

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med denne rasen?

Hvordan er den som familie hund?

8391961[/snapback]

 

Erfaring: Ble angrepet av en fullstendig sinnsyk NF når jeg skulle levere en tv (jobbet som bud en gang på slutten av 80-tallet). Det endte med avlivning. Hunden var rabiat, og gikk til angrep på alt og alle, og ble bare hindret av båndet den sto bundet i dagen lang. (det gikk rykter om hunden i nabolaget)

Båndet røk dessverre den dagen jeg kom, og hunden gikk rett i strupen på meg. Fikk ei arm i mellom, og jeg har arr enda.

 

Familiehund: Aner ikke, da ovennevnte eksemplar av arten åpenbart hadde blitt vanskjøttet gjennom hele oppveksten.

 

NF'er lukter visstnok ganske stramt.

8456707[/snapback]

Stod den i bånd dagen lang er vannskjøttet,da kan situasjoner som du opplevde oppstå med alle raser.Med det at denne er såpass stor,gjør det værre for offeret.

Litt hund må det lukte ;) men ikke for mye av det gode.Men vi blir nok vant til det

Lenke til kommentar

Du må være glad i pelsstell hvis du skal ha en nuffe. Siden de er så glad i vann og har så sinnsykt mye pels har de lett for å få våteksem hvis huden ikke får puste. Derfor er det viktig å børste de mye.

 

De kan virke veldig bedagelige og de er slett ikke superraske når de løper. Men de liker turer som alle andre hunder.

 

De har et godt gemytt (min hadde iallfall det) og går godt overens med barn. Bare husk at de er sinnsykt store hunder. Min veide rundt 90 kg som voksen. Når hunden er så stor er det superviktig å ha god oppdragelse på den... kanskje fordi en stor hund kan gjøre stor skade og skremme livskiten ut av folk.

 

En liten ting til: de slikler noe helt innfor j.... og noen ganger når de rister hodet slenger siklet opp over veggene. Syns du det er greitt og tar heller bryet med å vaske finner du ikke bedre hund.

Lenke til kommentar
Du må være glad i pelsstell hvis du skal ha en nuffe. Siden de er så glad i vann og har så sinnsykt mye pels har de lett for å få våteksem hvis huden ikke får puste. Derfor er det viktig å børste de mye.

 

De kan virke veldig bedagelige og de er slett ikke superraske når de løper. Men de liker turer som alle andre hunder.

 

De har et godt gemytt (min hadde iallfall det) og går godt overens med barn. Bare husk at de er sinnsykt store hunder. Min veide rundt 90 kg som voksen. Når hunden er så stor er det superviktig å ha god oppdragelse på den... kanskje fordi en stor hund kan gjøre stor skade og skremme livskiten ut av folk.

 

En liten ting til: de slikler noe helt innfor j.... og noen ganger når de rister hodet slenger siklet opp over veggene. Syns du det er greitt og tar heller bryet med å vaske finner du ikke bedre hund.

8475843[/snapback]

Pelsstell er i grunn bare kos.Får så god kontakt med hunden da.Men har forstått at vi må gjøre en ekstra innsats her.Men det å kunne "jobbe"med den i vann ser utrolig gøy ut.

Størrelsen er nok en utfordring,men vi skal begynne "oppdragelsen snarest mulig,i håp om å få en rolig og forsiktig hund.Er tispe vi får,de skal vist være noe greiere å ha med å gjøre.

Når det gjelder sikkel,er vist dette arvelig.Men vi har regnet med dette.

Bare en drøy uke til vi får henne,8 uker gammel

Lenke til kommentar
Uff, dårlig samvittighet nå, jeg husket feil.

Det var IKKE en NF, men derimot en Berner Sennen. Beklager.

8475750[/snapback]

Det var godt å høre.Men det er vel egemtlig ganske like,men tror Berner er noe mer rastløs?.Men uansett hund,er det greit å være på vakt,er som kvinnfolk,plutselig sitter de der ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Newfoundlandshunder er krevende!

Verdens herligste og snilleste dyr, ja, men de er dyre i kost, tar stor plass, er sterke og pelsstell får du mer enn nok av... De har veldig tykk underull, og jeg måtte sette av 4 timer til pelsstell i uken. Om sommeren er det verre, da hundene ofte er ute til vannarbeid, noe som gjør at de må spyles med ferskvann etterpå. Og å få en nuffe våt helt inn til underullen er vanskelig! Det er ikke uten grunn at underullen til nuffene ofte brukes som vanntette votter og hansker. De kan lukte en del ja, og de kan sikle en del. Selv om min forrige ikke gjorde det.

 

helsen til newfoundlandshunden er desverre ikke den beste heller. Masse våteksem, hofteleddsdyslapsi, albueleddsatrose og øreeksem rammer rasen, og derfor er ikke gjennomsnittslevealderen blandt de lengste. Men for all del - en helt utrolig rase:) Jeg skal helt klart ha nuffe igjen når jeg får tid, plass og råd

Lenke til kommentar
Newfoundlandshunder er krevende!

Verdens herligste og snilleste dyr, ja, men de er dyre i kost, tar stor plass, er sterke og pelsstell får du mer enn nok av... De har veldig tykk underull, og jeg måtte sette av 4 timer til pelsstell i uken. Om sommeren er det verre, da hundene ofte er ute til vannarbeid, noe som gjør at de må spyles med ferskvann etterpå. Og å få en nuffe våt helt inn til underullen er vanskelig! Det er ikke uten grunn at underullen til nuffene ofte brukes som vanntette votter og hansker. De kan lukte en del ja, og de kan sikle en del. Selv om min forrige ikke gjorde det.

 

helsen til newfoundlandshunden er desverre ikke den beste heller. Masse våteksem, hofteleddsdyslapsi, albueleddsatrose og øreeksem rammer rasen, og derfor er ikke gjennomsnittslevealderen blandt de lengste. Men for all del - en helt utrolig rase:) Jeg skal helt klart ha nuffe igjen når jeg får tid, plass og råd

8544025[/snapback]

Vi var i grunn klar over dette før vi valgte noen valp.Men alle som har kjennskap til de,har stort sett bare positivt å si ellers. Litt pels-stell osv ser vi på som en selvfølge ved valg av denne valpen.Hentet valpen på torsdag,har enda ikke gjort fra seg inne.Merker nesten ikke at hun er i hus,i motsetning til de fleste andre raser på valpestadiet. Så blir vel som oppdretteren sa: om vi trives med Nuff så kommer vi til å få fler med tid og stunder.

Lenke til kommentar
Newfoundlandshunder er krevende!

Verdens herligste og snilleste dyr, ja, men de er dyre i kost, tar stor plass, er sterke og pelsstell får du mer enn nok av... De har veldig tykk underull, og jeg måtte sette av 4 timer til pelsstell i uken. Om sommeren er det verre, da hundene ofte er ute til vannarbeid, noe som gjør at de må spyles med ferskvann etterpå. Og å få en nuffe våt helt inn til underullen er vanskelig! Det er ikke uten grunn at underullen til nuffene ofte brukes som vanntette votter og hansker. De kan lukte en del ja, og de kan sikle en del. Selv om min forrige ikke gjorde det.

 

helsen til newfoundlandshunden er desverre ikke den beste heller. Masse våteksem, hofteleddsdyslapsi, albueleddsatrose og øreeksem rammer rasen, og derfor er ikke gjennomsnittslevealderen blandt de lengste. Men for all del - en helt utrolig rase:) Jeg skal helt klart ha nuffe igjen når jeg får tid, plass og råd

8544025[/snapback]

Vi var i grunn klar over dette før vi valgte noen valp.Men alle som har kjennskap til de,har stort sett bare positivt å si ellers. Litt pels-stell osv ser vi på som en selvfølge ved valg av denne valpen.Hentet valpen på torsdag,har enda ikke gjort fra seg inne.Merker nesten ikke at hun er i hus,i motsetning til de fleste andre raser på valpestadiet. Så blir vel som oppdretteren sa: om vi trives med Nuff så kommer vi til å få fler med tid og stunder.

8544963[/snapback]

 

Ja, det er noe herlig ved den rasen ;) Du kommer nok til å bli fornøyd! hvilken kennel kjøpte du fra?

Lenke til kommentar
Newfoundlandshunder er krevende!

Verdens herligste og snilleste dyr, ja, men de er dyre i kost, tar stor plass, er sterke og pelsstell får du mer enn nok av... De har veldig tykk underull, og jeg måtte sette av 4 timer til pelsstell i uken. Om sommeren er det verre, da hundene ofte er ute til vannarbeid, noe som gjør at de må spyles med ferskvann etterpå. Og å få en nuffe våt helt inn til underullen er vanskelig! Det er ikke uten grunn at underullen til nuffene ofte brukes som vanntette votter og hansker. De kan lukte en del ja, og de kan sikle en del. Selv om min forrige ikke gjorde det.

 

helsen til newfoundlandshunden er desverre ikke den beste heller. Masse våteksem, hofteleddsdyslapsi, albueleddsatrose og øreeksem rammer rasen, og derfor er ikke gjennomsnittslevealderen blandt de lengste. Men for all del - en helt utrolig rase:) Jeg skal helt klart ha nuffe igjen når jeg får tid, plass og råd

8544025[/snapback]

Vi var i grunn klar over dette før vi valgte noen valp.Men alle som har kjennskap til de,har stort sett bare positivt å si ellers. Litt pels-stell osv ser vi på som en selvfølge ved valg av denne valpen.Hentet valpen på torsdag,har enda ikke gjort fra seg inne.Merker nesten ikke at hun er i hus,i motsetning til de fleste andre raser på valpestadiet. Så blir vel som oppdretteren sa: om vi trives med Nuff så kommer vi til å få fler med tid og stunder.

8544963[/snapback]

 

Ja, det er noe herlig ved den rasen ;) Du kommer nok til å bli fornøyd! hvilken kennel kjøpte du fra?

8545240[/snapback]

Kjøpte fra Vaalebjønn. Var å tittet hos flere,men følte vi fikk veldig god kontakt med denne oppdretteren.Så de beste anbefalinger hit.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...