Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toppakning problem !


Anbefalte innlegg

Heisann !

 

Er det noen som kan gi meg noe svar eller tips på dette ?

 

Lurer på om toppakningen har gått da jeg mister litt kjøleveske som igjen lekker litt fra motoren.

Bilen er en golf 1998 modell 1.6 som kun har gått 99.000. Er det mulig å tilsette noen vesker som eventuelt kan tette dette. Olja er bra sort og det er ikke noe olje i ekspansjonstanken til kjøleveska.

 

Hva vil det koste å skifte toppakning på et merkeverksted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst: Er du sikker på at det er topp-pakningen? Når denne ryker, vil olje og kjølevæske blandes og du vil også få dette ned i sylinderen(e). Dette måles ved å se etter spor av eksos i kjølevannet.

 

Hvis du ikke har kjølevæske i olja (grå-aktig slam under påfyllingslokk eller på peilepinnen) eller olje i ekspansjonstanken, så ville jeg ikke mistenkt topp-pakningen først...

 

Er det, mot formodning, lekasje på topp-pakningen, så må denne byttes. Som regel er det toppen som har slått seg skeiv og dette kan ikke fikses på en annen måte enn å skifte pakning og å få toppen planet.

 

En slik reparasjon er ikke så rimelig, nei! Prisen varierer en del fra bil til bil, men regn med en pris på ca. 6000-8.000 kr pluss/minus, alt etter hvilket verksted du bruker. Prisen kan variere enormt fra verksted til verksted.

 

Men... som sagt: Er du sikker på at det er topp-pakningen? Hvor lekker det? Kan det heller være vannpumpen eller en slange?

 

Edit: Var litt sent ute, jeg også! :D

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Hei Takk for svar !

 

Er ikke helt sikker hvor lekkasjen er, men har litt slam under påfyllingslokket.

kjøleveska ligger på minimum nivå i beholder men ser fin ut uten olje.

Oljenivået er litt under maks.

Fikk en hobbymekaniker til å se på det og han anslo at dette helt sikkert var topppakningen.

 

Hvis dette skulle være en liten lekkasje i topppakningen , er det mulig å fikse dette med et tetningsmiddel ! ( oljeaddiktiv eller lign. )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Groms under påfyllingslokket er som regel bare kondens, hvordan ser olja ut når du peiler? Ikke skift topp-pakning selv om en hobby mekaniker antyder mulig feil der, mye jobb og dele-penger er fort bortkastet her, hvis kjøleveska lekker ut av motoren kan det vær en morken slage eller vannpumpe som er feilen. Men som nevnt ovenfor, dra på ett verksted å få avgass testet luften i ekspansjons tanken, har du unormalt utslag på HC (uforbrendt bensin) så er topp-pakningen din defekt (alså unormat mye er mer enn i vanli luft), hvis du ikke har fyllt spyleveske i kjølevannet da... dette gir også utslag på HC

Lenke til kommentar

Ville bare si at en toppakning kan ryke på mer en en måte,.

Det trenger ikkje å være kjøleveske i olja for at den skal være defekt, og toppen trenger ikkje å være skjev.

 

Jeg selv kjører Opel omega med ødelagt pakning, og der lekker det olje langs kanten av pakningen.

Noen kjennetegn for blåst toppakning er: -kjøleveske i olja

-olje i kjøleveska

-enormt olje/ kjøleveske forbruk, med

dertil eksosrøyk

-unormal motorgange, der mororen

feiltenner på en sylinder

-olje/ vannlekarsje utvendig på motoren

 

Etter det jeg har erfart, er skjeive topper noe som er mere vanlig på mororer der det er tatt ut mere effekt enn på en " normal" bruksbil ( med unntak av enkelte modeller og merker som er kjent for dårlige topper).

Jeg har selv sprengt noen toppakninger , men aldrig hadt behov for å plane toppen av den grunn.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...