Gå til innhold

Den Ultimate Undulattråden! spm\svar


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte og tenkte littegranne på en eller annen tråd jeg kunne lage til våre kjære forumsider å så at nå hadde det kommet en tråd om dyrehold.

 

..og så husket jeg at jeg har en(hadde to) undulat(er) og derfor er denne tråden i gang med og fødes :)

 

Målet mitt med denne tråden er og skape et lite miniforum hvor folk som har undulat kan stille spm. ang. forskjellige ting, gi tips til andre og hjelpe andre som

vurderer slikt til barn\eller har generelle spm. om generelle krav og fordeler\ulemper ved og ha undulat.

 

Den eneste regelen er at det man spør om må handle om undulater.

ikke feks om sammenligninger mellom hund\undulat osv...

 

 

De fuglene jeg har/hatt har hatt navnene Lucky & Pippen

Lucky:

Lucky er en go'fugl på sitt 5 år hjemme hos oss.

Hun har grønn mage,gult hode,svart\grønne vinger og blåe søte kinn :love:

Hun er veldig glad i og fly og generelt veldig aktiv og sosial den tiden pippen levde han har en rar uvane til og hakke konstant på laken og andre ting han sitter på pluss hele ansiktet men er generelt den bittelille kosefuglen min:-)

 

Pippen:

Pippen var en påskegul(bokstavelig talt) veldig tynn fugl med spede vinger og desverre null flyveevne.. han fylte hverdagen min opp veldig mye med både kos og plystrelyder samt. mer jeg ikke gidder og ramse opp nå..

 

*begge to er\var veldig tamme og ekstremt kosesyke.

 

Den nye: Nå er enda en Undulat under vårt tak. Denne heter Måne og ankom oss 04.01.2010 og det ser ut som om hun kan bli veldig tam basert på førsteinntrykket. Veldig rolig og middels til å fly. Trenger litt mer trening ser det ut som. Hun klarer fint å fly i rommet mitt, men sliter med å finne passende landeplasser som er trygge. Ender med sengen, toppen av buret eller annet.

 

Bilder av Måne:

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=341915

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=341914

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=341912

 

Kosthold:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

I følge en dyrlege som shumshum besøkte liker undulater et variert kosthold. Her er noen eksempler på mat som undulater kan spise:

 

Noen småbiter av hver gjør susen!:

eple

appelsin/mandarin

banan

salat

kokt egg(!)

agurk

Mer undulatinfo:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Hva trenger en undulat?

Når du skal kjøpe bur, er det viktig å passe på at det er stort nok. Dyrebutikkene tilbyr bur i forskjellige størrelser, men hvis du ikke har planlagt at fuglen din skal fly løs hele dagen, bør de ha et bur hvor den kan strekke seg godt, og bruke vingene når den vil krysse buret i lengderetningen. Jeg anbefaler derfor å kjøpe et såkalt flygebur. Disse burene egner seg også for fuglepar og har ofte en skillevegg som kan fjernes. Denne skilleveggen er praktisk når to fremmede fugler skal lære hverandre å kjenne.

 

Uansett hva slags bur du skaffer, er det viktig å se godt på sittepinnene. De gode er av hardved, de mindre gode er av plast. Pass på at ikke alle sittepinnene har samme diameter, da det er slitsomt for fuglefoten å ha den samme stillingen hele tiden. Gunstige sittepinner har en diameter som gjør at klørne ikke berører hverandre når fuglen griper rundt den, men i naturen vil fuglen sitte på grener av alle tykkelser. Derfor er det viktig med variasjon. Det er også en god ide å skifte ut en eller flere sittepinner med naturkvister av forskjellige tykkelser. Her er grener av eik, or, poppel, og rogn velegnede.

 

Fugler lærer eg fort å kjenne sine nærmeste omgivelser. De betrakter dette som sitt domene, og blir engstelige når noen fjerner dem derfra. Derfor bør du velge ut en fast plass til buret før du anskaffer undulaten. Denne plassen må være lys, rolig og med god utsikt. En plass rett ved siden av varmeovnen, eller et trekkfylt sted er uheldig for fuglens helse.

 

Mat- og vannskåler

Mat- og vannskåler følger med buret som standardutstyr. Disse bør være skjermet mot tilsøling med en overdekning av plast. Holdes to fugler i samme bur, er det nyttig med ekstra mat- og vannskåler slik at begge fuglene kan spise når de har lyst.

 

Man kan også få kjøpt vann- og fôrautomater, som festes utenpå buret med åpning innover. Fordelen med disse er at mat og vann ikke blir tilsølt. Dersom fuglen ikke kan bli fôret på normal vis et par dagers tid er disse automatene også fine. Forutsetningen for å bruke dem i slike tilfeller, er at fuglene er vant til dem på forhånd, og vet hvordan de skal brukes. Det har skjedd at fugler som ikke har fått tid til å venne seg til slike automater har dødd av sult mens eieren har vært borte, selv om automatene har vært fulle av mat.

 

Nyttig tilbehør

De fleste undulatbur er utstyrt med en gynge og en stige. Gyngen blir gjerne fuglens yndlingsplass, og har du to fugler, kan det være lurt å skaffe en ekstra gynge. Du må passe på at begge fuglene kan bruke gyngen samtidig uten å kollidere med hverandre. Stigen er ikke alltid like populær, og hvis den ikke blir brukt, kan den like godt fjernes slik at undulatene får litt ekstra plass i buret.

 

Langt de fleste undulater setter stor pris på et bad en gang i blant. Derfor bør du kjøpe et badekar som kan festes på buret. Du bør helst kjøpe et med tak, og bunnene må være rillet eller ha opphøyet mønster. Badekaret bør være fylt med 2-3 cm med lunkent vann. Mange undulater liker også å bade under en lett dryppende vannkran. Pass da på at vannet ikke er for varmt.

 

Det går også an å få kjøpt masse leker til undulaten, som den kan ha i buret. Det kan være lurt å kjøpe en ting om gangen, og se om undulaten virkelig bruker den. Hvis ikke er det like greit å fjerne denne leken slik at undulaten får større plass. Det viktigste du kan gjøre for fuglen din er nemlig å gi den nok bevegelsesfrihet.

PDF fra "Ida Marie":

undulatinfo.pdf

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi hadde en gang en bråkete, fæl undulat, som tilslutt døde. Gul og grønn. Vi fikk den fordi den forrige eieren ikke orket mer. Ikke kjælen i det hele tatt, bare hakking. Bråkete var den også.

 

Det kan tyde på at fuglen var stresset og utsatt for mye vondt... mange fugler har da veldig vanskelig for og bygge tillit til noen igjen. Vår fugl Lucky hakker også veldig mye. men jeg er såpass hardfør at det shiter jeg i :)

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Den ene undulaten min døde nettopp. Og nå sitter den andre alene igjen i buret og lurer på hva som skjer. Stakkars :(

De neste par dagene må du sørge for å kose ordentlig med han\hun så han\hun ikke føler seg så alene. Gjør ditt beste for å kose mye så han\hun ikke begynner å kjede seg så grundig at han\hun begynner å nappe fjær under magen. Det ser lite pent ut og vitner om lite kontakt.

 

Pass på å gi all oppmerksomhet til fuglen din. F.eks plasser han\hun på dataskjermen å stryk fjæra eller ta'n på pekefinger'n å snakke litt med han\hun? (ja, vet det er noe uvanlig)

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Gode tips der, takk skal du ha.

8571183[/snapback]

 

det er ekstemt viktig å ikke få han\hun til å bli deprimerte eller minske kosen fordi de er ekstremt kosesyke og hvis du ikke koser nok da begynner de å nappe fjær under magen

 

det ser ikke pent ut. så jeg startet å kose mer med han(snakker om lucky)

 

og etter et par måneder med intensiv kosing merket jeg at han ble mer og mer tam samt. begynte å få tilbake alt han hadde nappa.

 

han er go'fuglenmin

Lenke til kommentar
Det er bra. Han er ikke veldig tam, men får begynne med å la han spise av hånden min, og så ta det derfra.

 

Jeg pleier ofte å la han "spise" ansiktet mitt å nappe hår. Eventuelt la hun bare stå på skulderen min. Hun er utrolig søt når han gjør det, men det du gjør er en god start jeg gleder meg til å høre hvordan det går om et par uker.

 

Forresten hvor lenge har du hatt din(e)?

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Heisan, fint med denne undulattråden! :)

Jeg har hatt 3 undulater.

Den siste jeg hadde begynte å bli veldig slapp og sluttet å kvitre etter 3 år...

Jeg lurte på hva som var galt å tok den med til dyrlegen.

Dyrlegen sa at alt var fint, men at den trengte litt "ekstra" i hverdagen.

Jeg gjorde som dyrlegen sa; hakket opp eplebiter, salatblader, agurk, SÆRLIG APPELSIN(!), og kokt egg.

Ikke alt på en gang selvfølgelig, men prøvde å variere litt ekstra til den kjedelig frø-maten de har.

Og etter ett par ukes tid, så var henne i full vigør igjen, kvitrer, flyr, og er mer våken.

Anbefaler ALLE undulat-eiere og variere kosten til fuglen dere har.

Fuglen min likte veldig godt lyden av potetgullposer og slikt, og likte veldig godt å sitte på kanten av bollen å spise potetgull/tortilla chips o.l .. MEN undulater skal IKKE ha salt mat! Dette visste jeg ikke før dyrlegen min sa det til meg.

 

Noen småbiter av hver gjør susen!:

eple

appelsin/mandarin

banan

salat

kokt egg(!)

agurk

Lenke til kommentar

Hei, i en periode gjorde jeg akkurat det samme med min lucky. problemet er at det ble ikke spist uansett.

Det grønne vidunderet vi har i varetekt liker veldig godt å bite i alt som er av tøy og er gjerne frekk nok til å fly på en tallerken for å sikre seg en godbit. Forøvrig er det lett å få hun til å plystre, jeg mener Lucky er en veldig glad fugl som virkelig kan oppmuntre folk og knytter lett bånd til folk.

 

Har du andre tips å komme med? Skal sørge for å inkludere det du har skrevet om det går greit.

Nå for tiden er Lucky litt slapp og flyr ikke lenger like godt, vet noen hvorfor det skjer?

Tidligere var den fuglen en mester på svinger med mer.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Endelig en undulat tråd! Dem fortjener jo litt oppmerksomhet de små vakre fuglene, de også! ^^

 

Har selv 2 undulater: Thio og Børre. Fikk Børre for noen få måneder siden. Han hadde kommet vekk fra eieren sin, stakkar, og jeg tar nå vare på han. Han er helt gul, ufattelig vakkert! Thio, som egentlig er jente, er helt lyseblå. Like vakkert det også!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

hehe tøft ;) legg det opp..

Min er opptatt av sitt eget speil bilde og forsøker og herme til gjentagende ogd han heter pelle og sier tre karer. og plystrer kort og lager beats rytme etter meg.

 

satt lenge med han.. han klør meg på ryggen med næglene sine :)

triks for de seter pris på og være med :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...