Gå til innhold

Overfalt og frastjålet kamera i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Min sympati til Riktig.  :ohmy: Håper minnekortet nylig var tømt...

 

Er jo for sent for deg (Riktig) nå, men jeg anbefaler verdigjenstandforsikring. Har nettopp fått ordnet det på mitt kamera (350D inkl. 2 objektiver m.m., totalverdi på 13.000). For det fikk jeg forsikring på 288,- pr år. Egenandelen er på 10%, minimum 500,-.

 

Mulig det blir litt dyrere hvis man ikke har andre forsikringer i samme selskap, men for meg er det i alle fall mer enn verdt det.

8321727[/snapback]

 

Får man spørre om hvilket selskap du har kjøpt forsikringen i? :blush:

8323149[/snapback]

 

Den er i Gjensidige. Vanlig verdigjenstandsforsikring.

 

Sikkert andre selskaper som kan gi samme tilbud.

8324538[/snapback]

 

 

Ok - har alt forsikret der bortsett fra hunden. Men dekker de kun tyveri? Hadde i grunn vært greit med dekning ved uhell, også...

Lenke til kommentar

Forbannet altså! Og så deg da, du som virkelig kan ta bilder :cry:

Er så forbaska trist når slikt skjer.

 

Men, jeg skjønner at de var 3 stk, du ser jo litt småskummel ut...

 

 

Folkens, vi for holde et godt øye på QXL,Finn og andre lignende steder etter salg av Eos 350D med utstyr!

Lenke til kommentar
Ok - har alt forsikret der bortsett fra hunden. Men dekker de kun tyveri? Hadde i grunn vært greit med dekning ved uhell, også...

8327067[/snapback]

 

Den verdigjenstandsforsikringen min skal dekke det meste. Tyveri, tyveri fra bil (de fleste bilforsikringer dekker jo ikke mer enn 10.000 av verdier frastjålet i bilen), om jeg faller på isen og ødelegger noe av utstyret, om jeg sykler og faller og ødelegger noe, osv osv.

 

Her er fra info-PDFen jeg fikk:

Verdigjenstandforsikring dekker flere skadetyper enn vanlig innbo- og løsøreforsikring.

 

Har du gjenstanden som f.eks. sykkel, kamera, bunad, pels eller smykker som du ofte tar med utenfor boligen, bør du kjøpe verdigjenstandsforsikring. Da kan du være sikker på at dine verdigjenstander er best mulig forsikret.

 

Fordeler

Forsikringen dekker alle typer skader. Forsikringen gjelder i hele verden - eller på fast sted, dersom du ønsker det.

 

Sportsutstyr dekkes ikke under bruk/utøvelse av aktiviteten.

 

Hvem kan kjøpe forsikringen?

Alle personer som har bil- eller boligforsikring i Gjensidige.

 

Hva dekker forsikringen?

Verdigjenstandforsikringen dekker plutselig og uforutsett skade, samt tap av de forsikrede gjenstander, f.eks:

Hvis du ødelegger bunaden din i 17.mai-toget, hvis pelsen din blir stjålet fra garderoben i teatret.

 

Takst/kvittering:

For enkelte gjenstander kreves takst/kvittering. Dette gjelder for gjenstanden med verdi over 10.000.

 

Priseksempler:

Forsikringen gjelder i hele verden:

Kamera, verdi kr 6000 - kr 150

....

....

....

....

 

Egenandel:

10% av skaden, minimum kr 500.

Lenke til kommentar

Jeg blir skikkelig sint når jeg hører slike historier, at folk ikke klarer å la andres gjenstander være i fred! Forsikring av slikt utstyr er også alfa omega, så de som ikke har det enda, skaff det ASAP. Sørg for at det dekker det meste som kan skje. Bedre å betale 500kr eller 1000kr i egenandel og deretter få dekket resten.

 

Krysse fingre og håpe på at utstyre kommer til rette! Jeg skal holde øyne og ører oppe for deg kompis!

Lenke til kommentar

Ok, jeg har kjøpt mitt utstyr brukt. 350D med KIT linse, og har nettopp fått skippa Sigma 70-300mm APO fra stavanger (NettButikk) + UV-Filter (Super Hoya) og 2Gbyte SanDisk Extreme 3 minnekort (var mye for pengene, 320kr for kortet).

Har fra før 1Gbyte SanDisk Extreme 3 som jeg fikk med kameraet.

 

Og jeg fikk bare kviteringen på kameraet via Epost. Han hadde kjøpt kameraet gjennom Lefdal.com

Får jeg da forsikret kameraet når jeg ikke har kvitering?

Ordrenummeret er vell det viktigste som jeg fikk på eposten regner jeg med..

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Og jeg fikk bare kviteringen på kameraet via Epost. Han hadde kjøpt kameraet gjennom Lefdal.com

Får jeg da forsikret kameraet når jeg ikke har kvitering?

Ordrenummeret er vell det viktigste som jeg fikk på eposten regner jeg med..

8329180[/snapback]

 

Kanskje? Jeg sendte over kvitteringene elektronisk, i alle fall.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Litt av en historie, og så midt på lyse dagen... Min fulle sympati til Riktig. Selv hadde jeg nok blitt mest forbannet over selve det å bli ranet på den måten. Har selv følt meg litt bakpå et par ganger når jeg har drevet med nattfoto i Bergen sentrum. Så jeg liker å ha med meg en monopod med en sånn passe tung litt god firkantet metall hurtigbrakett i enden. Rimelig bra kølle når den er slått sammen og du holder i den tynne enden. Heldigvis er jeg sånn passe diger i tillegg.

 

Men svina liker gjerne å opptre i flokk, og nøler heller ikke med å bruke kniv eller det som verre er, så det lureste er vel kanskje å stikke.

 

Goffen

Lenke til kommentar

Er bare å ha forsikret utstyret å ``gi`` det til dem når de kommer for å rane deg,forsikringen dekker sånt,genialt! :thumbup:

 

Redigert:Jeg mener ikke så mye å gjøre når flere stykker kommer på en gang,evt. at de har kniv eller verre.....

Endret av naits81
Lenke til kommentar

Jeg kom hjem fra en lengre ferie i Sør-Amerika idag. Den siste uken der nede ble jeg ranet. Mistet kamera med alle minnebrikker, over 3000 bilder fra ferien. Hadde bare backup av noen få bilder. Utrolig kjedelig. Det føles som hele ferien har gått i vasken når man mister alt av bilder. Ikke det at det ikke er kjedelig med kamera, men det regner jeg å få dekket av gjensidige. Ikke mye man kan gjøre når man får en pistol mot hodet heller.

Det var i Brasil, men jeg synes det er skummelt å høre at slik skjer her hjemme i Norge.

Lenke til kommentar

Kjipt å høre om. Du mistet bilder, det gjorde heldigvis ikke jeg. Kameraer kan erstattes, men bilder er uerstattelige.

Det er ikke så mye å gjøre når det skjer heller. Man er aldri forberedt, og det er idioti å sloss mot en med pistol, eller når motstanderne er i flertall.

Lenke til kommentar
Jeg kom hjem fra en lengre ferie i Sør-Amerika idag. Den siste uken der nede ble jeg ranet. Mistet kamera med alle minnebrikker, over 3000 bilder fra ferien. Hadde bare backup av noen få bilder. Utrolig kjedelig. Det føles som hele ferien har gått i vasken når man mister alt av bilder. Ikke det at det ikke er kjedelig med kamera, men det regner jeg å få dekket av gjensidige. Ikke mye man kan gjøre når man får en pistol mot hodet heller.

Det var i Brasil, men jeg synes det er skummelt å høre at slik skjer her hjemme i Norge.

8339701[/snapback]

 

 

Dersom du hadde lakket kameraet i vegvesenfarger, så hadde nok tyvene tenkt at dette kameraet får jeg aldri solgt videre.

Lenke til kommentar

Han tenkte nok ikke annet enn at han trengte penger til mer dop. Han ante nok ikke at jeg hadde et kamera i sekken min heller. Men han var nok fornøyd med utbyttet. Vi var mange personer, det ble mye penger, klokker, smykker osv på han. Og det er veldig synd, for med det utbyttet han fikk med seg der, kan jeg garantere at vi ikke ble de siste turistene han ranet.

Lenke til kommentar

Stinker skikkelig - både hendelsen og ranerne. All sympati til Riktig og Eunaas - har opplevd noe lignende selv, og filmene og minnene var det verste å miste. Heldigvis var Europeiske utrolig hjelpsomme - fikk alt dekket enda jeg ikke hadde kvittering engang. Man får litt voldsfantasier selv av å lese om sånt - kanskje en monopod kan kvesses? Eller man kan sveise på en masse pigger? Utstyre kameraet med eksplosiver, hemmelig timer-knapp og la dem få det?

 

Men stort sett skal man være veldig glad om man kommer unna rimelig intakt. Spesielt i Brasil sloss man ikke mot ranere. Sitat fra Lonely Planet: "Robbers WILL kill victims who resist them" - det er ikke min uthevelse.

 

Skal holde utkikk etter røverkj... hm, mistenkelig gode bruktsalg.

Lenke til kommentar
Men nå har du full mulighet til på skifte til Nikon riktig :thumbup:

Jaaaaa ENDELIG!

vent... Jeg har jo 18-55 og 50 1,4, samt Speedlite EX550. Da blir det krise.

Du får nok solgt både 50mm f/1.4 og 550EX'en til en brukbar pris, så det er jo lov å kikke på andre systemer. Pentax K10D er jo også noe du bør vurdere veldig veldig grundig om dagen, hvis du får tak i den. Selger visst litt mer enn forventet :o)
Lenke til kommentar
Takk takk.

Med tanke på forsikringer, jeg har ingen. Med de blodprisene er det umulig når man lever under fattiggrensen og har brukt alle penger på å kjøpe utstyr. Ergo ingenting å hente der.

Stjålet utstyr er naturligvis registrert. Jeg har mer jeg skal legge inn i registeret nå med en gang.

8318859[/snapback]

 

Hvis du er student og siden du er under 25 år, så er det mulig at foreldrene dine kan ha forsikringer som dekker dette. Jeg hadde ihvertfall det når jeg ble fraranet endel klær for 4 år siden på en feriereise. Og du er vel heller ikke LO-medlem? (Med LO-favør så kunne det hende at du var dekket).

 

Så sjekk alle muligheter, selvom du sier at du ikke var forsikret, da det er enkelte medlemsskap pluss foreldres forsikringer som alikevel kan gi deg støtte.

Lenke til kommentar
Men nå har du full mulighet til på skifte til Nikon riktig :thumbup:

Jaaaaa ENDELIG!

vent... Jeg har jo 18-55 og 50 1,4, samt Speedlite EX550. Da blir det krise.

Du får nok solgt både 50mm f/1.4 og 550EX'en til en brukbar pris, så det er jo lov å kikke på andre systemer. Pentax K10D er jo også noe du bør vurdere veldig veldig grundig om dagen, hvis du får tak i den. Selger visst litt mer enn forventet :o)

8340880[/snapback]

Har tenkt en del på saken, inkludert Fuji S5 pro, som er det nærmeste jeg kommer drømmekameraet.. men det står på penga. Alt er dyrt for en som ikke har penger, selv 350D som selges dritbillig om dagen. K10D er jo knall, og er ikke uoverkommelig i pris, men vi får se. Det blir litt dyrere å bytte system uansett. Jeg vil tilbake til fotograferingen fortest mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...