Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tråden om psykose


Left Blank

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen andre her hadde blitt diagnosert med psykotiske symptomer, evt hvilken lidelse folk har?

 

Selv har jeg schizofreni, og har slitt endel med tvangsforestillinger om alle mulige saker..

Jeg kan for eksempel tro at mor og far er med på en stor konspirasjon mot meg, og så bli sur og skjelle dem ut, men så føler jeg meg dårlig etterpå når jeg tenker over det.

Det går veldig frem og tilbake egentlig.

 

For tida sliter jeg veldig med medisinene, og har ikke psykiater å gå til enda.. jeg skal på mitt første møte neste torsdag da..

Blir trøtt av medisinene, helt sykt.

 

men jeg lurte på om noen andre her hadde en psykotisk lidelse, og hvilke ting dere har tenkt på?

 

Selv går det mest i at jeg ikke stoler på det folk kaller virkeligheten, gjerne involvert andre folk.

Endret av xaoc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble innlagt på akutt lukket avdeling med indusert psykose (folie à deux) da jeg var 18 år.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vrangforestillingslidelse som deles av to eller flere personer som er nært knyttet til hverandre følelsesmessig. Bare en av personene har en ekte psykotisk lidelse, men vrangforestillingene er indusert i de(n) andre og forsvinner vanligvis når personene atskilles.

 

Var sammen med en betydelig eldre figur som var relativt syk, og etter et par år begynte jeg å få "hans" symptomer. Til slutt klarte jeg omtrent ikke tenke klart, eller forstå det som ble sagt til meg og jeg ble innlagt i en kortere periode. Behandlingen var som det står i diagnosen, å være adskilt. Gjorde det slutt med han før det hadde gått et år etter dette.

 

Blir selvfølgelig annerledes enn din diagnose som du kanskje må leve med lenge, men dette er iallefall min erfaring.

 

Jeg vet ikke hvor lenge du har gått på medisiner, men det pleier å bli bedre når du har brukt de jevnlig en lengre periode. Blir mindre trøtt og enklere å stå opp / våkne. Kanskje trenger du mer justering også, og det kan psykiateren hjelpe deg med.

 

Jeg har også skrevet en lengre oppgave om bl.a schizofreni og vet litt grunnleggende om det.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det er spennende, har aldri snakket med noen som har hatt delt psykose.

Jeg har egentlig vært i terapi i 3 år, men så slutta psykiateren min, og skal nå få ny veldig snart.

Har ikke tatt medisiner hver dag på lenge, bare sånn innimellom, og så slutta jeg i en lengre periode men merka det gikk fort nedover, så begynte igjen for et par uker siden.

Nå føler jeg meg egentlig mye bedre, og trøttheten ser ut til å ha gått vekk idag.

Pluss jeg har mindre angst og mindre kaos i hodet :p

 

Har du en digitalisert versjon av den oppgaven du skrev? Skulle likt å lese den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

:hmm:

 

Var redd for at jeg også hadde psykotiske problemer, men var heldigvis bare overmedisinering av leger på psykriatisk poliklinikk som fikla litt feil :p

 

Fikk blackout og så mange ulver osv. Ikke noe som er koselig. Ble også speeda opp i synet, og reagerte ekstremt på visst noen f.eks vifta med hånden. nett som om jeg så det før det skjedde.

 

 

Psykotisk lidelse er heller ikke noe greit. Er ganske ekkelt :(

 

Edit: PS. Det med psykiater og psykologer går fint. Du kan enten jatte med dem, eller så kan du si hva du vil. Selv har jeg dårlig forhold til dem, siden dem sa om alt jeg sa, og snudde og vendte på det hele. Men finnes sikkert dem som ikke er sånn.

 

 

Edit igjen omg :O : Du viste litt om det så jeg :p I ditt andre innlegg. Så, det jeg sa vet du nok allerede. Just so you know :ph34r:

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar

Kjenner vel nå 1 med schizofreni og et par venner har angst også er det en som jeg lurer på har ADD.

 

Jeg selv har ingen psykiske eller fysiske lidelser, men er veldig intresert i det.

Hva slags medisiner går dere på ?

Vet personer i dere omgangskrets at dere har det ?

har omgangskretsen minsket etter at de fikk vite at dere hadde av den type diagnose ?

Lenke til kommentar

Hurt:

 

Jeg går på Abilify, som er anti-psykotiske medisiner.

Foreldrene mine og vennene mine vet om det, og nei, omgangskretsen har ikke blitt mindre..

 

Men tje..

 

Zynilium:

 

Bra å høre at det ikke var permanent!

Jeg hadde også en psykiater som sa om alt det jeg sa på en annen måte.. Det ble litt irriterend men tror han prøvde å få meg til å forstå andre synspunkter :p

Endret av xaoc
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Hurt:

 

Jeg går på Abilify, som er anti-psykotiske medisiner.

Foreldrene mine og vennene mine vet om det, og nei, omgangskretsen har ikke blitt mindre..

 

Men tje..

 

Zynilium:

 

Bra å høre at det ikke var permanent!

Jeg hadde også en psykiater som sa om alt det jeg sa på en annen måte.. Det ble litt irriterend men tror han prøvde å få meg til å forstå andre synspunkter :p

8331152[/snapback]

 

 

 

Hehe, ja ikke sant :p

 

Psykologen min hadde bare for lite kunnskap. Sa at dem man elsker mest, hater man mest også. Og det nevnte hun i sammenheng med faren min, som ikke har vært helt snill.

 

Smart. Veldig smart.

 

:mad:

 

Er som å sitte å høre, psykologer lese fra sine skolebøker..

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk hørt en variasjon av det der.. De tingene man hater mest, elsker man også, eller ihvertfall har dyp fascinasjon med.

Jeg var redd edderkopper, og det var hans svar på det, så tenkte jeg over det og edderhopper er jo egentlig veldig kule.

 

Men om man hater de MENNESKENE man elsker er vel opp for debatt, syntes det er å ta i for mye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Jeg har faktisk hørt en variasjon av det der.. De tingene man hater mest, elsker man også, eller ihvertfall har dyp fascinasjon med.

Jeg var redd edderkopper, og det var hans svar på det, så tenkte jeg over det og edderhopper er jo egentlig veldig kule.

 

Men om man hater de MENNESKENE man elsker er vel opp for debatt, syntes det er å ta i for mye.

8341030[/snapback]

 

 

Hehe :p Godt mulig, men i mitt, og mange andre sitt tilfelle, så elsker man ikke noen som har gjort en så vondt, at man ikke klarer å gjøre noe.

 

:nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...