Gå til innhold

Studentene tapte pensjonskampen


tjask

Anbefalte innlegg

http://www.stlweb.no/article.asp?w=10857108&x=1375

 

Pensjonsforlikets nei til å ta opptjening av pensjonspoeng under studier, er veldig lite gunstig for de som velger lengre utdanninger som ikke gir spesiell lønnsgevinst. Dette er faktisk ett vedtak som det har blitt en bred enighet om i på stortinget.

 

Det virker som om at politikerne totalt nedprioriterer Norge som kunnskapsnasjon.

Her ved UMB er det for eksempel ett vedlikeholdsetterslep på 700 millioner(!) og det bygges knapt studenthybler lenger i det hele tatt.

 

Samme trenden ser man i forskingsfinansiering.

 

Noen som kan hjelpe meg å se logikken i det her ?

Skal Norge være ett rent serviceland som ikke driver med nyskapning ?

 

Kanskje de ønsker at flere skal velge framtid jobb med hjernen framfor hjertet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt inntrykk er at regjeringa tar mye for gitt som faktisk er byggesteinene i samfunnet. F.eks. siv.ingeniører som bruker 5 år av livet sitt til å bli noe som utvikler samfunnet taper utrolig mye på pensjonen - men faktum er at det er nettopp høyt utdannede folk som utvikler samfunnet. Litt av en takk studenter får. Jeg er oppgitt over denne ordningen.

Lenke til kommentar

Sv har sviktet.. er det rart velgerne flykter fra partiet.. De har sviktet i miljøsaken, i utenriks og militære spørsmål og i utdanningsspørsmål. Ser inget annet valg enn å stemme på det nye partiet "Rødt" neste valg, selv om eg ikke er kommunist. Håper Rv klarer å disiplinere de derre kommunistene litte grann.

Lenke til kommentar
Gi meg en god grunn til at studenter skal få pensjonspoeng?

8289694[/snapback]

 

Fordi ein bruker 3-5 år av livet sitt på å tileigne seg kunnskap som er til samfunnets nytte,

Om eg hadde tenkt med hovudet istadenfor hjertet så hadde eg tatt ein yrkesfalgeleg utdanning som ein god del i ungdomskulen gjorde og begynte å jobbe i nordsjøen.

3år (VGS) 2(lære) så er ein ferdigutdanna og har ein lønn på minimim 350k

 

Slik eg har gjort det så er det 3år(VGS (5år)+1, i tillegg har eg hatt utgifter til livsopphold heile tida. Og som ferdig utdanna satt eg med 320k

 

Så for min del hadde ei lik tidslinje gitt:

Mekanikerlinje : 3x350k = 1050k

Hovudfag: -280k i lån

I tillegg kjem rentene som må betales på dette lånet.

 

Differansen blir uansett på over 1-2 mill så me som har valgt å ta høgare utdannelse kommer minimum 1mill dårligare ut enn yrkesfalglege, og det i etablererfasen.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt 4 år av livet mitt til høyere utdanning, men skulle jeg ha pensjonspoeng for de årene? Nei, det syns jeg ikke.

 

Studentene nå til dags syter altfor mye. Kanskje dere heller burde bruke energien på å bli ferdige med studiene og komme dere i lønnet arbeid?

 

Edit: De fleste folk tar ikke opp lån på videregående.

Endret av Sol79
Lenke til kommentar
Jeg har brukt 4 år av livet mitt til høyere utdanning, men skulle jeg ha pensjonspoeng for de årene? Nei, det syns jeg ikke.

 

Studentene nå til dags syter altfor mye. Kanskje dere heller burde bruke energien på å bli ferdige med studiene og komme dere i lønnet arbeid?

 

Edit: De fleste folk tar ikke opp lån på videregående.

8291393[/snapback]

De årene studentene bruker på skolebenken, er i aller høyeste grad en del av livsverket deres, det er tilegning av kunnskap de kommer til å bruke i arbeidet sitt senere.

 

Men jeg er enig i at et eventuelt pensjonssystem for studenter burde være differensiert; du har en del av de som er "evig student", og som tar forskjellige årskurs og grader om hverandre uten videre mål og mening - det gagner ikke samfunnet. La oss si en person først tar psykologi, så litt jus, årskurs med fransk osv, men ender opp med å ta sykepleierhøyskolen og jobber som sykepleier resten av livet, burde fått pensjonspoeng kun for sykepleierutdannelsen.

Lenke til kommentar

Eit slikt system finnes jo, lånekassen ahr det jo iforhold til lån som blir gjort om til stipend.

F.eks

3åring utdannelse gav 3 års pensjonspoeng, uavhnengig om ein brukte 3 eller 5 år på det.

 

Edit:

Me er heilt enige smeboe, ein burde berre få pensjonspoeng for den utdannelsen ein fullførte, og dette vil berre gjelde høgare utdanning fram til doktorgraden, då den er lønna og ein tjener pensjonspoeng på normal måte.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

En teori går ut på at de fleste akademikere har jobber som tillater at man pensjonerer seg senere. En håndverker vil slite ut hendene sine raskere enn en matematiker vil ødelegge hodet. Ved å lage en stor kløft mellom inntekt før og etter pensjon vil man kunne holde ressurssterke personer lengre i arbeid.

 

Dette kan jo fungere greit så lenge det er samtykke om at dette er rettferdig.

For ingeniører og økonomer vil kanskje regnestykket på sett og vis "gå opp", men hva med arkeologer, lektorer, filosofer osv ? Klages det ikke masse på at lærere i dag har for liten utdannelse ?

 

For min del virker dette på en måte som urettferdig og ikke minst ugunstig for Norge. Greit at alle lever godt her i landet, og greit at mange høyt utdannede tjener mindre enn i andre vestlige land. Men ett sted går smertegrensen der folk slutter å anstrenge seg det lille ekstra. Man får jo ikke noe igjen for det.

 

For all del, studenttiden er noe av den beste tiden har ! Men hvis man fordeler den millionen man sparer ved å ta yrkesfag på biler, fest og reise er sikkert det helt ok det og :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...