Gå til innhold

Kvarme og homofile prester


Anbefalte innlegg

Ti av totalt 150 prester i Oslo bispedømme er åpent homofile, og ytterligere ti er homofile i skjul, ifølge Åpen Kirkegruppe. Blant kirkens øvrige ansatte er andelen homofile høyere enn blant prester. Hva er årsaken til dette? Er dette representativt for befolkningen for øvrig, eller trekkes homofile til geistlige yrker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv om det er mer åpenhet omkring homofili i dagens samfunn enn tidligere, er det fortsatt stigmatiserende å komme ut av skapet. De homofile har mange (flere) utfordringer i livet, og da er det helt sikkert godt å tenke på at man har en usynlig storebror i himmelen.

8207293[/snapback]

 

Så du mener det er en mulighet for at homser er overrepresentert i geistlige yrker? At det ikke representerer befolkningen?

Lenke til kommentar
Så du mener det er en mulighet for at homser er overrepresentert i geistlige yrker? At det ikke representerer befolkningen?

8208058[/snapback]

 

Ja, men jeg har ikke noe annet å bygge dette utsagnet på enn personlig statistikk. Men det er sånn det ser ut for meg, ja.

8208098[/snapback]

 

 

Mitt neste spørsmål blir igjen, hva vil homser i en religion som ikke er fornøyd med deres livsførsel? Hvordan kan en som homse bli lære og prest i en religion som er så tydelig på homosaken? En ting er å være kristen, en annen ting er å skulle være hyrde og lærer.

Lenke til kommentar

Bibelen er minst like tydelig på "elsk din neste" og "vend det andre kinnet til" og andre gode greier som den er på oppmuntring til slakt. Det er bare snakk om hvordan man tolker bibelen. Det finnes en masse kristenhumanister i verden, og den tradisjonen er like gammel som idéen om jesus.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar
Bibelen er minst like tydelig på "elsk din neste" og "vend det andre kinnet til" og andre gode greier som den er på oppmuntring til slakt. Det er bare snakk om hvordan man tolker bibelen. Det finnes en masse kristenhumanister i verden, og den tradisjonen er like gammel som idéen om jesus.

8208217[/snapback]

 

 

Dette er Jesu ord.

I Matteus 22: 36 «Mester, hvilket bud er det største i loven?» 37 Han svarte: «' Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.' 38 Dette er det største og første bud. 39 Men det andre er like stort: ' Du skal elske din neste som deg selv.' 40 På disse to budene hviler hele loven og profetene.»

 

Legg merke til dette, -elske av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand-. For å elske noen må en kjenne vedkommende. For å kjenne noen må man gjøre en innsats. For kristne vil det si å studere bibelen.

 

Bibelen sier ingenting om at kristne selv skal drepe homofile eller andre syndere. Eventuell straff og dom er det gud som avsier og eksekverer. Mennekser skal som du sier, være vennlige og gode mot hverandre.

 

Når det gjelder homofile prester, så er det faktisk den homofile som begår en ubibelsk handling og setter kirkegjengeren i et moralsk dilemma. Dette kan ikke sies å være annet enn en egostisk handling.

 

Skal den homofiles trang til å bli prest gå foran menighetens ve og vel? Du ser vel selv det urimelige i dette, selv om du ikke er kristen?

Lenke til kommentar
Bibelen sier ingenting om at kristne selv skal drepe homofile eller andre syndere. Eventuell straff og dom er det gud som avsier og eksekverer. Mennesker skal som du sier, være vennlige og gode mot hverandre.

8208701[/snapback]

 

 

Er ikke homofile mennesker ?

 

Jeg synes vi mennesker ikke skal straffe eller dømme homofile, det får bli opp til gud!

Lenke til kommentar
Bibelen sier ingenting om at kristne selv skal drepe homofile eller andre syndere. Eventuell straff og dom er det gud som avsier og eksekverer. Mennesker skal som du sier, være vennlige og gode mot hverandre.

8208701[/snapback]

 

 

Er ikke homofile mennesker ?

 

Jeg synes vi mennesker ikke skal straffe eller dømme homofile, det får bli opp til gud!

8210240[/snapback]

 

 

Var det ikke akkurat det jeg skrev?

Lenke til kommentar
Bibelen sier ingenting om at kristne selv skal drepe homofile eller andre syndere. Eventuell straff og dom er det gud som avsier og eksekverer. Mennesker skal som du sier, være vennlige og gode mot hverandre.

8208701[/snapback]

 

 

Er ikke homofile mennesker ?

 

Jeg synes vi mennesker ikke skal straffe eller dømme homofile, det får bli opp til gud!

8210240[/snapback]

 

 

Var det ikke akkurat det jeg skrev?

8210388[/snapback]

 

Haha:P Morsomt. Men tillat meg moderator, jeg MÅ henvise til 3 mosebok, 20,13 og 18,22. (Leviticus 20,13) Det er så relevans til emnet som mulig, og det er jo DET som skaper furore i debattene om innføring av homofile prester.

 

Dessuten er det jo fakta. Skal vi dekke over fakta? Bibelen er åpent imot homofili. Faktisk er straffen for homofili døden. Men det trosser statskirken, det synes jeg personlig er å gå over streken. Er statskirken kristen?

Endret av IrritumStarbreeze
Lenke til kommentar

Må man følge bibelen ordrett? Nei, det er svært få kirkesamfunn i dag som følger bibelen ordrett.

 

Allikevel er de kristne samfunn - fordi de selv definerer seg som det. Og det må de få lov til.

 

EDIT: Om man ønsker å finne ut av om statskirken er kristen eller ei, vil jeg at det lages en egen tråd.

 

Selv om jeg synes det er sært å tenke på at alt skal defineres, plukkes fra hverandre og rives i stykker. Er ingen morsom måte å debattere på.

Lenke til kommentar
Må man følge bibelen ordrett? Nei, det er svært få kirkesamfunn i dag som følger bibelen ordrett.

 

Allikevel er de kristne samfunn - fordi de selv definerer seg som det. Og det må de få lov til.

8210699[/snapback]

 

Det står så altfor tydelig. Det står at homofile skal late med blod. Klarer du vri det til noe positivt skal jeg bake en kake til deg.

Lenke til kommentar

Haha:P Morsomt. Men tillat meg moderator, jeg MÅ henvise til 3 mosebok, 20,13 og 18,22. (Leviticus 20,13) Det er så relevans til emnet som mulig, og det er jo DET som skaper furore i debattene om innføring av homofile prester.

 

Dessuten er det jo fakta. Skal vi dekke over fakta? Bibelen er åpent imot homofili. Faktisk er straffen for homofili døden. Men det trosser statskirken, det synes jeg personlig er å gå over streken. Er statskirken kristen?

8210622[/snapback]

 

Jeg må si at jeg er overrasket over at du ikke klarer å lese selv de korteste innlegg. Jeg og flere med meg har fortalt deg at skriftstedet i 3 mosebok var en del av Moseloven. Jesus og disiplene hadde det samme synet på homofili, de mente det var en synd. Men Jesus og disiplene sier samtidig at det er gud som skal dømme mennesker. Moseloven gjaldt jødene. Jeg kommer ikke til å gjenta dette flere ganger da jeg vet du har lest det.

Lenke til kommentar
Må man følge bibelen ordrett? Nei, det er svært få kirkesamfunn i dag som følger bibelen ordrett.

 

Allikevel er de kristne samfunn - fordi de selv definerer seg som det. Og det må de få lov til.

 

EDIT: Om man ønsker å finne ut av om statskirken er kristen eller ei, vil jeg at det lages en egen tråd.

 

Selv om jeg synes det er sært å tenke på at alt skal defineres, plukkes fra hverandre og rives i stykker. Er ingen morsom måte å debattere på.

8210699[/snapback]

 

Bibelen må følges om en ønsker å leve slik gud forventer, men da må en først vite hva Bibelen sier. Om en ikke ønsker å følge Bibelen er det også et fritt valg. Men dette er alt sammen utenom emnet. Jeg spurte som oppfølgingsspørsmål til tråden min : --- hva vil homser i en religion som ikke er fornøyd med deres livsførsel? Hvordan kan en som homse bli lære og prest i en religion som er så tydelig på homosaken? En ting er å være kristen, en annen ting er å skulle være hyrde og lærer.--- Er det ikke hensynsløst av en prest å tre sitt homofilisyn ned over hodet på kirkegjengere som vet utmerket godt hva Bibelen sier om emnet?

Lenke til kommentar
Bibelen må følges om en ønsker å leve slik gud forventer, men da må en først vite hva Bibelen sier. Om en ikke ønsker å følge Bibelen er det også et fritt valg. Men dette er alt sammen utenom emnet. Jeg spurte som oppfølgingsspørsmål til tråden min : --- hva vil homser i en religion som ikke er fornøyd med deres livsførsel? Hvordan kan en som homse bli lære og prest i en religion som er så tydelig på homosaken? En ting er å være kristen, en annen ting er å skulle være hyrde og lærer.--- Er det ikke hensynsløst av en prest å tre sitt homofilisyn ned over hodet på kirkegjengere som vet utmerket godt hva Bibelen sier om emnet?

8211785[/snapback]

Nei, bibelen må ikke følges dersom en ønsker å leve slik gud forventer. Det er kun din tolkning. Den Norske Kirke har en annen tolkning, hvor man følger mesteparten av det som står i bibelen, godt iblandet etikk fra vårt opplyste samfunn i dag.

 

Det er her du begår din store feil.

 

Og dermed er resten av argumentasjonsrekken din også på tur.

Lenke til kommentar

Nei, bibelen må ikke følges dersom en ønsker å leve slik gud forventer. Det er kun din tolkning. Den Norske Kirke har en annen tolkning, hvor man følger mesteparten av det som står i bibelen, godt iblandet etikk fra vårt opplyste samfunn i dag.

 

Det er her du begår din store feil.

 

Og dermed er resten av argumentasjonsrekken din også på tur.

8215088[/snapback]

 

Hva er det i Bibelen du har funnet som forteller deg at du ikke trenger å følge den?

Står det noe sted i Bibelen at den skal tippasses tiden vi lever i?

Den Norske Kirke er ikke Bibelen eller gud. Men for å snu din egen uttalelse tilbake til deg, -....bibelen må ikke følges dersom en ønsker å leve slik gud forventer.... Ønsker disse homseprestene å leve slik gud ønsker, og i så fall, hvordane lever en da? Noen retningslinjer må det da være.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva andre folk tenker, men jeg er for intelligent til å gjøre kvarme til en folkefiende. Hvis folk skulle få slik makt at det skulle skje, så ville verden ikke sett ut, og den ser jo faktisk ikke ut heller.

 

Å provosere er Kvarme's våpen og måte å få ut sitt budskap på. Intent mere, intet mindre.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...