Gå til innhold

Hvilket Charset bør jeg bruke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør jeg bruke iso-8859-1 eller utf-6?

Det jeg har brukt til nå var utf-6, men så når jeg hadde lagd gjesteboken så så jeg at æøå fucket, men da måtte jeg jo bytte til iso-8859-1. Da fungerte det helt fint. Men da må jeg endre andre steder på samme siden jeg har brukt æøå (i dette tilfellet menyen).

Problemet da er at om fordelen er å brukt iso-8859-1 så må jeg jo endre charset på ALLE html sidene pluss at jeg må endre de stedene på sidene jeg har brukt æøå som da blir endret.

Akkurat nå med utf-6 så virker æøå helt fint (bruker Macromedia Dreamweaver), men ikke med gjestebok script og cutenews.

Er det noe viktig om jeg driter i å endre til iso-8859-1 og bare beholder utf-6 på de fleste sidene mine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør bruke UTF-8 - dette støtter mange flere spesialtegn enn iso-8859. Dersom scriptene ikke fungerer som de skal når du inkluderer de må du bare sørge for at filene som brukes også er UTF-8.

Skrevet

Er det viktig? Er stress å endre alle html filene til UTF-8 isåfall. Eneste som var galt så langt var vel gjestebok scriptet og cutenews.

Skrevet (endret)

Hm, ok da får jeg vel bytte alle php og html filene mine til det da :)

Takker for hjelpen.

EDIT: Hehe, når jeg ser etter så har jeg brukt UTF-8 på alt utenom gjestebok.php og index.php siden æøå fucker seg da.

Endret av mX_D
Skrevet

Problemet vil jo oppstå om jeg endrer gjestebok.php sitt charset til UTF-8 da scriptet bruker iso-8859-1. Må vel ha samme? Hva skal jeg gjøre?

Skrevet

Jeg var veldig fan av iso-8859-1 en stund, helt til jeg prøvde UTF-8 og fant ut av at det jo det samme (for min del og bruk). Det sies at UTF-8 er bedre så da har jeg begynt å bruke det...

Skrevet

jeg brukte utf-8 men har gått tilbake til iso-8859-1 da det var så mye slit med tanke på php.. bruker nå den iso eller latin1 som det også kan kalles tror jeg, i databasen, og i html. og da går ting glatt gjennom php :) æ ø og å fungerer helt fint også der. og volsomt mange andre spesialtegn trenger vel egentlig ikke en nordmann...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...