Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mitt everyman sove prosjekt [AVSLUTTET]


genstian

Anbefalte innlegg

Hva er everyman?

Det meste om everyman står her: http://www.everything2.com/index.pl?node=E...tnode_id=892542

 

Everyman er en type "polyphasic" søvn. Du sover flere ganger per dag, men i korte perioder. I mitt everyman skjema har jeg valgt å sove 3 timer om natten og 3 x 20minutter om dagen. Totalt 4 timer med søvn om dagen.

 

Iden med "polyphasic" søvn er at du skal få mer REM-søvn, som igjen gjør at du ikke trenger å sove så mye. 4 timer everyman søvn skal tilsvare 8 timer "monophasic".

 

"Monophasic" søvn er da du sover alt-i-et.

 

Hvorfor?

Hvorfor? Det er seffølgelig fordi jeg vil ha noen ekstra timer om dagen å gjøre ting på. Hvis du sover til vanlig 8 timer kan everyman redusere dette ned til 4 timer og du vil ha 4 timer å gjøre andre ting på(4x7 = 28timer ekstra i uka!).

 

Hvor fikk jeg iden fra?

Først var det at jeg leste om uberman for flere år siden, men giddet aldri å prøve det. Så kom jeg over denne tråden som igjen vekket mine lyster for å prøve det, men siden uberman ikke passer med timeplanen min så falt valget på everyman.

 

Kommer muligens til å prøve uberman hvis dette går bra.

 

Funker det?

 

Ja! Men de første fem dagen holdt jeg på å besvime av søvn mangel. Har enda søvnproblemer, men det kommer seg, selv om jeg kom til å trenge to klokker for å stå opp.

 

Det sies at det tar 3 uker å konvertere.

 

 

Midlertidig blogg

25/2: Det hele startet med at jeg hadde e hel haug med ting å se på (TV-serier), og følte at jeg kunne trenge noen ekstra timer. Kom da over everyman. Den natten sov jeg kun 3timer.

 

26/02: Fikk ikke sove min 7.00-7.20 (sovnet ikke). Var trøtt hele dagen og det eneste jeg ville gjøre var å sove. Samme etter 14.30-14-50 og 19.30-19.50 søven. Var trøtt.

 

27/02: Dagen da jeg først forsov meg (glemte å stille klokka :!: ). Dette førte til at jeg våknet klokka 07.00. Var ikke trøtt da.

 

28/02: Ikke noe spesielt. Fikk bare lyst til å gi opp fordi jeg var trøtt.

 

1/03: Forsov meg 50min (01.00-04.50). Glemte å stille alarmen.

 

2/03: Våknet ikke av alarmen. Iriterende! Fra denne dagen har jeg alltid had 2 alarmer på i håp om at minst en av dem skal ringe.

 

3/03: Fikk til å sovne på 20min(14.30-14.50)! Når jeg voknet fikk jeg lyst til å knuse alarmen og legge meg ned til å sove igjen. Hadde en drøm om noen papirer og en sjokoladekake.

 

4/04: Fikk ikke til å sove.

 

5/05: Fikk til å sove(07.20-07.40)!

 

Ikke så veldig utfyllende, men en liten pekepinne. Spesielt at det er lett å glemme alarmen, det er godt å sove 20min, og at det er vanskelig å sovne.

 

Sove tips

Ikke spill dataspill rett før du legger deg. Blir bare vanskelig å sove da du får det på hjernen.

 

Drikk nok vann.

 

Sørg for at du ikke blir forstyret. Verken av kroppen din eller medmennesker.

 

Les 8-18 sider i ei bok før du tar en "nap". Blir veldig tung i øynene de første dagene. Du kan også pugge til prøver. De sitter veldig lett på hjernen.

 

Ikke se på TV/PC 5-10min før du skal legge deg.

 

Musikk gjør det lettere å sovne, men det blir mye vanskeligere å sove uten hvis du venner deg til det.

 

Har holdt på siden 25/2-07 og er enda i live (trøtt, men i live).

Endret av hotstian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heart rate and breathing rate are irregular during REM sleep, again similar to the waking hours. Body temperature is not well regulated during REM. Erections of the penis (Nocturnal Penile Tumescence or NPT) is an established accompaniment of REM sleep

 

Hehe, rock on. Jeg synes dette høres litt mistenksomt ut. Man er visstnok paaralysert under REM og jeg kan ikke forstå hvordan det skal være sunt å la kroppen gå i dvale 3 ganger om dagen. Dessuten, selvom du dekker 8 timer søvn per dag med denne teknikken, vil du ikke ha sovet 8 timer i starten av dagen, men 6.

 

Anyway, skal bli interessant å høre mer :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Er det ikke vanskelig å sovne i løpet av 20 minutter?

8086982[/snapback]

Dette avhenger vel fra person til person?

Med tanke på at han skriver at han har holdt på å besvime av søvnmangel, tror jeg nok ikke det blir et problem å ta en lur her og der... :p

 

Edit:

 

Veldig interessant prosjekt, forresten. Kommer nok til å følge med på dette!

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Så var enda en dag forsvunnet.

 

Må si at det har blitt lettere å sove iløpet av 20-25min og tror at ca 1-5min per gang blir til søvn. Har også vanskelig for å stå opp etterpå. Men det fine er at jeg får en liten drøm å tenke på når jeg står opp. Det er nesten som når jeg dag drømmer.

 

En meget negativ side er at det er vanskelig for å stå til alarmen da den ene klokken min ringer kun i 30sekunder og den andre har en altfor lav pipelyd.

 

Ellers ser faktisk dette ut til å virke. "Tror" iallefall jeg har blitt mindre trøtt.

 

EDIT: Noen andre her som har prøvd?

Endret av hotstian
Lenke til kommentar
klarer du og fungere på jobb og ha ett sosialt liv med dette systemet, kunne godt tenke meg noen ekstra timer i døgnet

8106913[/snapback]

 

Jo, er ikke noe problem det! Har du noe du må gjøre da du har planlagt å sove, så er det bare å flytte den en time fram eller tilbake.

 

Første uka var værst. Fungerte rimelig dårlig, men etterhvert så ble søvnen om natten (3t) mer effektiv. Og nå; Nesten to uker senere klarer jeg faktisk å få litt søvn på 23min(har begynt å stille klokka 23min nå).

 

Et annet problem er at på natta har jeg en uvane å bli svært våken.

 

De ekstra timene kommer godt med mange ganger, men noen dager da du ikke har noe å gjøre så kan det bli dødelig kjedelig.

 

Hvis du ønsker å prøve dette så kan du begynne med å ta små "naps". Øv deg på å ikke slumre etterpå. Etter noen dager (jeg begynte rett på) så kan du begynne å sove 3 timer om dagen. Jeg sover til vanlig fra 1-4.

Lenke til kommentar
Er det ikke vanskelig å sovne i løpet av 20 minutter?

8086982[/snapback]

 

hehe tar meg som regel 2 timer å sovne :roll:

8110578[/snapback]

 

Jo, den første uka.

 

 

Nok en ting som blir mer effektivt med everyman, foresten. Tar mer nå ikke mer en 20min å sovne om natta. Kroppen kommer automatisk til å lære deg en ny teknikk. Nå virker det faktisk som at jeg begynner å drømme noen minutter før jeg sovner.

Lenke til kommentar

Ja, det er helt ufarlig. Du kan finne folk som har holdt på med dette i et halv år, og fortsatt er i live.

 

Hvis du vil prøve det, anbefaler jeg deg å ikke velge en travel uke. Begynn 1-2 dager før med å prøve å ta "naps" (gjorde ikke jeg). Jeg sover fremdeles dette som hovedplan:

01-04 Hovedsøvn

07.20-07.40 nap

14.40-15.00 nap

20/21-20.20/21.20 (varierer fra dag til dag).

 

Hvis du ikke kan søvn i rundt 13-15 tiden (at du ikke kan sove på jobb, har lange dager osv) så kan du sove "i siste liten" det du har om morgen og da du kommer hjem. Prøve å ikke ha mer en 8timer i mellom.

 

Du kan også forflytte ting for at det skal passe med timeplanen den dagen (møter osv) med innen en time. Anbefaler deg ikke å skippe "naps".

 

Selv om du ikke får sove de første 4-5 så ikke gi opp. Kroppen er bare vant til å sove hel lengde om natten. Tror det tar 3-4uker (uten mye forsovelse og sludring) å venne jeg til et nytt søvn mønster. Prøv å unngå kaffe.

 

Se noen geniale tips her: http://groups.google.ca/group/Polyphasic/w...ration---part-2

og

http://kirkkahn.com/blog/2006/09/21/how-to...ep-immediately/

(Skal prøve å se om noe virker, kommer oppdatering om sovetips i morgen, biologisk tid)

Dagens oppdatering

Fikk ikke sove idag :wallbash:

Tror jeg må skaffe meg en klokke uten slumre knapp. Jeg treffer alltid den når jeg skal skru av klokka. Er glad jeg har to klokker.

Lenke til kommentar

Lest mange blogger om folk som har sovet uberman og noen få som har sovet everyman.

 

En liten oppdatering om musikk: musikk når du skal sove er som kjent genialt, og mange klarer å sove fortere/bedre av det. Placebo har laget en "nap" sang: http://www.placebo.serv.co.za/SleepTracks/..._23_minutes.mp3

Denne starter med duskeregn og avslutter med å vekke deg på mange forskjellig måter. For ca 30min siden sovnet jeg med en slags dop effekt. Voknet til hanen og sovnet igjen til noe musikk, for så og vokne til piping. Sangen hadde vært mer effektiv hadde de vært med en stille hjerterythme i bakgrunnen.

 

Den virket ganske bra, selv om jeg ikke liker å sove til musikk da det gjør det vanskeligere å sove uten. Hvis du prøver den så anbefaler jeg deg å stå opp før pipingen. Det er noe av det værste jeg vet å stå opp til. Får litt vondt i øynene av å vokne fra REM til pipingen. Irriterende.

Lenke til kommentar

Dagens oppdatering

 

"Placebo's naptrack" funker bra (se noen poster over). Forsov meg ti timer i dag (01.00-11.00)! Glemte å stille den ene klokka.

 

Har programmert inn sovetidene på mobilen som jeg kan flytte fram og tilbake på, spille "naptrack" eller ha alarm om 23minutter. Mobilen ringer helt til jeg skrur den av og ikke bare i 30sekunder, så forhåpentligvis blir det ei bedre klokke.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...