Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

anmeldt for ærekrenkelse, falske rykter


kastanje

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor, og ikke minst hvordan, kan man skaffe seg "bevis", dvs. dokumentasjon, alibi, vitner, på at man er uskyldig?? Da måtte man i tilfelle ha noen som har fotfulgt seg 24 timer i døgnet.. ;)

 

Det er den som anmelder og politiet som må fremlegge evt. bevis på at trådstarter er skyldig i noe straffbart. Inntil han/hun ser hva de har å komme med kan vedkommende ta det helt med ro.

 

Har vondt for å tro at slike saker er særlig høyt prioritert hos politiet. De har nok også erfaring med at det finnes endel "forstyrra" mennesker der ute som nærmest har klippekort på å levere anmeldelser i tide & utide. (uten at vi vet om dét er tilfelle i denne "saken")

 

Har du blitt innkallt til forhør hos politiet?

Lenke til kommentar

Anmeldelsen blir nok mest sannsynlig henlagt ja. Men med det sagt så skal man ikke se bort ifra muligheten for å få et privat søksmål mot seg fra den krenkede.

 

Jeg har selv vært borti lignende. Først ble jeg anmeldt for forholdet hvorpå anmeldelsen ble henlagt. Deretter ble jeg saksøkt hvor der ble krevd erstatning (oppreisning) av ikke økonomisk art begrenset oppad til 200000 kroner.

 

Men dersom din motpart bygger sin sak på "vrøvl", lekeledes som min motpart gjorde, så vil du nok komme fint ut av det. Jeg førte min sak selv og var selvprosederende for tingretten. Der vant jeg klart. Motparten anket saken til lagmannsretten hvor jeg også vant. For ordens skyld hadde jeg advokat med meg i lagmannsretten.

 

I ditt tilfelle er det nok tvilsomt at motparten går så langt som å saksøke deg vil jeg tro. Men man vet aldri som du ser.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar
Anmeldelsen blir nok mest sannsynlig henlagt ja. Men med det sagt så skal man ikke se bort ifra muligheten for å få et privat søksmål mot seg fra den krenkede.

 

Jeg har selv vært borti lignende. Først ble jeg anmeldt for forholdet hvorpå anmeldelsen ble henlagt. Deretter ble jeg saksøkt hvor der ble krevd erstatning (oppreisning) av ikke økonomisk art begrenset oppad til 200000 kroner.

 

Men dersom din motpart bygger sin sak på "vrøvl", lekeledes som min motpart gjorde, så vil du nok komme fint ut av det. Jeg førte min sak selv og var selvprosederende for tingretten. Der vant jeg klart. Motparten anket saken til lagmannsretten hvor jeg også vant. For ordens skyld hadde jeg advokat med meg i lagmannsretten.

 

I ditt tilfelle er det nok tvilsomt at motparten går så langt som å saksøke deg vil jeg tro. Men man vet aldri som du ser.

8013100[/snapback]

 

Kult :)

 

De fleste ærekrenkelsessaker i Norge går ganske riktig som private straffesaker nå. Og det er svært sjelden at man vinner frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...