Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

23 hours ago, Atib Azzad said:

De som lurer på hvordan systemisk rasisme fungerer uten å være villig til å lese en bok om det, kan få en kjapp og fengslende innføring gjennom Dhamer-serien (Noe å sjekke ut @knutinh?)

De fleste som har levd noen år har fått denne kunnskapen inn med morsmelken. Tilbake til serier.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Atib Azzad said:

Fint å høre at det er din erfaring.

De fleste som har gått på det som het "sosialen" har også opplevd systemisk rasisme (men feil vei?). Så fler enn de man tror har fått kjenne det på kroppen også her til lands. Men tilbake til tv-serier.

Det er nok av tråder om slike temaer - som kan diskuteres der.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

De fleste som har gått på det som het "sosialen" har også opplevd systemisk rasisme (men feil vei?). Så fler enn de man tror har fått kjenne det på kroppen også her til lands. Men tilbake til tv-serier.

Det er nok av tråder om slike temaer - som kan diskuteres der.

Feil vei, ja. Ok.
Det er serie-relevant i form av at jeg synes Dhamer-serien belyste dette på en god måte, jeg hadde ikke noe mål om å diskutere det noe ytterligere i denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Atib Azzad said:

Det er serie-relevant i form av at jeg synes Dhamer-serien belyste dette på en god måte, jeg hadde ikke noe mål om å diskutere det noe ytterligere i denne tråden.

Der er vi helt enige. Jeg synes det var like frustrerende å se på i den seiren (som i de hundretalls andre gjennom årene). Det er påfallende hvordan seriemordere slapp unna på 70-tallet fordi at de valgte prostituerte som offre. Påfallende og tragisk. Selv Jack The Ripper valgte den strategien.

Heldigvis har samfunnet utviklet seg noe. Men det er ikke til å stikke under en stol at enkelte liv har mindre verdi i enkelte sammenhenger selv i dag. Eks. hvordan hjemløse har vært offer for blind vold og drap i ganske ny tid.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Der er vi helt enige. Jeg synes det var frustrerende å se på i den seiren. De er påfallende hvordan seriemordere eks. slapp unna på 70-tallet fordi at de valgte prostituerte som offre. Påfallende og tragisk. Selv Jack The Ripper valgte den strategien.

Heldigvis har samfunnet utviklet seg noe. Men det er ikke til å stikke under en stol at enkelte liv har mindre verdi i enkelte sammenhenger selv i dag. Eks. hvordan hjemløse har vært offer for blind vold og drap i ganske ny tid.

Ja, det blir gjerne flere uforutsette ekstra belastninger hvis man tilhører en marginalisert gruppe, å plasseres på utsiden av en eller annen gitt normal har så mange ekstrabyrder at det er vanskelig å se for seg hvis man er innenfor normalen.
Serien åpnet såvidt for at dette var noe Dhamer spekulerte í, men lot det bare henge som en påstand, da jeg antar det ikke er noe man har kunnet bevise i noen grad (Med forbehold om at man ikke skal bruke underholdningsproduksjoner som en legitim kilde for de faktiske forhold, samtidig som mitt inntrykk er at serien i stor grad har forhold seg til offentlige arkiver, og tatt seg få friheter.)

Jeg synes Ghandi sier det fint; the true measure of any society can be found in how it treats its most vulnerable members.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ReaveЯ skrev (6 timer siden):

Ja trodde nesten de fleste hadde samme innhold rundt om nå jeg..

Skandinavia er som alltid sist i køen, kanskje med unntak av Russland....

Litt av et paradoks, i USA der det slippes først er statene som piratkopierer mest og ser på pirat streamerbokser Kodi osv.. Youtobe oversvømmes av slike folk som skal lære bort "triks" som etter et par måneder må tukles for da gamle siden/appen eller hva det er stenges ned....

USA er omtrent kun streaming, diverse suspekte kabel koblinger, og piratbokser.. Fordi de ikke har råd. Men de er allikevel så mange og har så mange rike at det selges bra med abbonemang der.

I Norge og Skandinavia er vi så få, at gigantene kvier seg og drøyer med å slippe nye ting.

Dette er også årsaken til det litt dårlige kvaliteten på Stream fra HBO Nordic.. Kontinentet og USA prioriteres, heldigvis er vi/dere sammen med Skandinavia, ellers hadde fint lite eller mindre kommet til Norge.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 11.11.2022 den 11.30):

Jeg synes det er litt merkelig. De har ikke fått veldig mye valuta for pengene. Har forståelse for st mye av det som skal lages er vanskelig, men uansett. 

Jeg vil anslå at den er langt fra den dyreste hva angår penger brukt på selve produksjonen. 

Rettighetene alene og markedsføringskroner utgjør en hinsides sum. Det ble også langt dyrere pga innspilling på New Zealand midt under pandemien. 

Serien er veldig ofte vakker, bevares - spesielt de første par episodene. Og det er ofte suverent for fantasysjangeren å være, den måtte lene seg til seernes fantasi og suspension of disbelief før HBO smått begynte å endre spillet med Game of Thrones. 

Nå må det mer data til for å konkludere noe, men jeg kan vanskelig se for meg at serien har gitt Amazon ønsket ROI. 

Fantasysjangeren har alltid måtte klare seg med sparsommelighet, det blir spennende å se hvordan fremtidige historikere ser på denne perioden hvor fråtsing er blitt del av det hele :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Playlist falt i smak her. En serie som handler om Spotifys utvikling sett fra forskjellige perspektiv som artisten, utviklere, juristen og grunderen selv. Hver episode har sin egen hovedperson. Det er en spiselig skandinavisk drama som legger igjen en god ettersmak. De første tre episodene er best, spesielt likte jeg episode 3. Veldig bra skrevet episode med gode scener og overganger.  Alt i alt blir det terningkast 4. 

Endret av Squares
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser serien The Peripheral nå, det har kommet 5 episoder så langt. Absolutt en bra serie da, elsker søte Chloë Grace Moretz i hovedrolla. Tror jeg har alle filmene hun har vært med i, ganske mange (har IKKE animasjonsfilmer eller 'korte filmer' da..)
Har fulgt 'jenta' siden Kick Ass (som jeg har i 4k).. Men serien, sci-fi drama, er absolutt verdt å se. Ser den forøvrig nedlastet i 4k med 5.1 lyd.
https://www.imdb.com/title/tt8291284/?ref_=nm_flmg_t_1_act

Lenke til kommentar

Så synd at serieskapere som ikke brenner for kildemateriale skal ødelegge enda en franchise. 
Henry Cavill gir seg som Witcher ene og alene fordi de ikke holder seg til kilden. Han hadde sagt seg villig til å spille i alle 7 sesongene.

først fucker de opp Rings of Power, She Hulk og nå Witcher. 
forstår godt at Amazon rydder i rekkene. Var ikke akkurat et mesterverk de to serieskaperne leverte fra seg. 
 

2DFC8E61-332B-4183-B255-C29CB77CAE0E.jpeg

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sett tegneserien, men She-Hulk startet meh og utviklet seg til en komplett katastrofe.

Er det en superheltserie? Er det meta? Er det en advokatserie? Er det sex and the city? Who knows. Hvert fall ikke skribentene eller regissøren.

Skribentene er for opptatt av å pisse på menn og folk som liker Marvel til å være opptatt av ting som god skriving.

Hva er egentlig greia med at profesjonelle kritikere aka. aktivister, forsvarer den serien så iherdig?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Er det en superheltserie? Er det meta? Er det en advokatserie? Er det sex and the city? Who knows. Hvert fall ikke skribentene eller regissøren.


Jeg er enig i at den TV-serien ikke var all verden, men tegneserien ( i bladform, selvfølgelig ) er omtrent nettopp det du beskriver, litt all-over-the-place, og noe vanskelig å følge, så TV-serien er faktisk ikke så langt unna tegneserien, dog noe mer "woke".

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...