Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

My Name var en herlig revenge plot serie, selv om det ble forutsigbart og litt vel brå slutt. 

Må sjekke ut flere koreanske serier, selv om jeg sliter med å følge med på underteksta og hva som skjer samtidig, så må spole tilbake ofte. 

25 minutes ago, Dotten said:

Det er en sann fryd  å se hvor godt Band of Brothers holder seg. Hatt et intenst gjensyn etter mange år, blir mer og mer grepet av den jo eldre jeg blir. 

Enig, var ikke så lenge sida jeg så den på nytt. Så også The Pacific og Generation Kill, fantastiske serier. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Andor viser jo at historien er mye mer planlagt - og gjennomtenkt enn tidligere Star Wars-serier. 

Det "konseptet" med 3 episoders-historier lar serien få puste ut, og ikke hver episode fungerer dermed som at karakterene har mark i rumpa hele tiden.

Med Obi-Wan Kenobi så lot serien oss aldri få puste. Det bare skjedde ting og skjedde ting. Ingenting føltes organisk nærmest. Det var bare eksplosjoner og sånt hele tiden nesten. Med The Book of Boba Fett, så fungerte jo aldri serien helt fordi manusforfatterne ikke helt visste hva de skulle gjøre med karakteren. Med Cassian Andor har de en plan, og en bibel å følge. 

Endret av Maury
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (12 timer siden):

Etter mye hype, så prøver jeg å se The Office (amerikanske utgaven), men jeg sliter med å komme meg gjennom mer enn et par episoder. Når er det meningen at denne skal bli morsom? Kanskje dette deadpan-greiene bare ikke er min type humor? Eller er det innkjøringsfasen som er treg?

Lenge siden jeg så det for første gang, men i denne typen serie er det viktig å kjenne karakterene. Kan godt være det ikke er din type humor altså, men det blir bedre og bedre etterhvert som man lærer karakterene å kjenne.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Maury said:

Andor viser jo at historien er mye mer planlagt - og gjennomtenkt enn tidligere Star Wars-serier. 

Det "konseptet" med 3 episoders-historier lar serien få puste ut, og ikke hver episode fungerer dermed som at karakterene har mark i rumpa hele tiden.

Med Obi-Wan Kenobi så lot serien oss aldri få puste. Det bare skjedde ting og skjedde ting. Ingenting føltes organisk nærmest. Det var bare eksplosjoner og sånt hele tiden nesten. Med The Book of Boba Fett, så fungerte jo aldri serien helt fordi manusforfatterne ikke helt visste hva de skulle gjøre med karakteren. Med Cassian Andor har de en plan, og en bibel å følge. 

 

Nå har det bare kommet fem episoder av Andor, men det virker som om det er to slowburn for hver action så langt. Det funker helt greit for min del, selv om jeg kan skjønne at andre synes det er for tregt. Jeg liker at det gir større mulighet for å utbrodere masse andre karakterer som i denne serien faktisk er interessante.

Et av problemene med Boba Fett var vel også at kreativ og personlig konflikt mellom to av produsentene. Én av dem forsøkte angivelig å gjøre om på hele serien når den andre var borte, og serien ble bare delvis reddet på klipperommet med materiale fra Mandalorian så vidt jeg har forstått.

Det skjedde riktignok mye i Kenobi, men veldig lite av det ga noen særlig mening, historiemessig.

Det eneste jeg har å utsette på Andor så langt er de kjipe våpen-proppene til rebellene ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

 

Det eneste jeg har å utsette på Andor så langt er de kjipe våpen-proppene til rebellene ;)

Hehe, er det disse du mener? 😛

image.thumb.png.7888c4737ed9757d7df070b640d369b6.png


Jeg tror det er ett helt bevisst valg for å fremheve hvor dårlig utstyrt de ulike cellene er, og for å distansere de i fre Imperiet. Samtidig så er vel tilfellet med disse at de avfyrer faktisk fysiske kuler, som vi også har sett mangel ganger tidligere i Star Wars universet. Kanskje enklere å vedlikeholde mtp. miljøet de opererer i etc?

Selv ble jeg veldig glad for at de valgte å utstyre Andor med en type Bryar pistol, kun kjent i fra Star Wars spill hittil (helt tilbake til det orginale Dark Forces med Kyle Katarn ) Så det gav meg ett lite smil om munnen :) Kudos!

image.thumb.png.3285ed46bf98fc879f4577b3bc7af2da.png

Nå virker det som om "fans" reagerer på at de kanskje ser ut som moderne våpen i fra vår egen tid. Noe som er ganske ironisk, da Star Wars  siden starten av har baserte mange av sine våpen på modifiserte WW2 våpen, og enda eldre faktisk :) Men dette var  du sikkert klar over. Jeg husker allerede fra første gang av når jeg såg A New Hope some barn at jeg bet meg merke i likheten på mange våpen ut i fra det jeg hadde sett på museer og på film 😛

https://www.wearethemighty.com/popular/star-wars-blasters-real-guns/

https://screenrant.com/star-wars-blasters-inspired-real-life-weapons/

Noen fine SV vs IRL samenligninger i spoiler:

 

image.thumb.png.cd8f3296aa1f0128cc6de98c9d77c548.png
image.png.86c78307d77aa9dd5bf453231b1032be.png
image.thumb.png.833641bacf03148e727964c1a9d96a14.png

 

 

Endret av Mala
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mala said:

Hehe, er det disse du mener? 😛

image.thumb.png.7888c4737ed9757d7df070b640d369b6.png


Jeg tror det er ett helt bevisst valg for å fremheve hvor dårlig utstyrt de ulike cellene er, og for å distansere de i fre Imperiet. Samtidig så er vel tilfellet med disse at de avfyrer faktisk fysiske kuler, som vi også har sett mangel ganger tidligere i Star Wars universet. Kanskje enklere å vedlikeholde mtp. miljøet de opererer i etc?

Selv ble jeg veldig glad for at de valgte å utstyre Andor med en type Bryar pistol, kun kjent i fra Star Wars spill hittil (helt tilbake til det orginale Dark Forces med Kyle Katarn ) Så det gav meg ett lite smil om munnen :) Kudos!

image.thumb.png.3285ed46bf98fc879f4577b3bc7af2da.png

Nå virker det som om "fans" reagerer på at de kanskje ser ut som moderne våpen i fra vår egen tid. Noe som er ganske ironisk, da Star Wars  siden starten av har baserte mange av sine våpen på modifiserte WW2 våpen, og enda eldre faktisk :) Men dette var  du sikkert klar over. Jeg husker allerede fra første gang av når jeg såg A New Hope some barn at jeg bet meg merke i likheten på mange våpen ut i fra det jeg hadde sett på museer og på film 😛

https://www.wearethemighty.com/popular/star-wars-blasters-real-guns/

https://screenrant.com/star-wars-blasters-inspired-real-life-weapons/

Noen fine SV vs IRL samenligninger i spoiler:

  Reveal hidden contents

image.thumb.png.cd8f3296aa1f0128cc6de98c9d77c548.png
image.png.86c78307d77aa9dd5bf453231b1032be.png
image.thumb.png.833641bacf03148e727964c1a9d96a14.png

 

 



Sant det. Jeg fikk også litt "Afghanistan møter Scotland-vibber" av planeten og stedet de befant seg på. Så valget av våpen til opprørere var nok ikke tilfeldig som du sier. Men for en som har skutt mye med AK så er det litt jarring 😛 Det er litt for ikonisk. Mange B-filmer i scifi som har brukt f.eks Steyr AUG, og jeg skjønner absolutt tanken, men det tar meg heller mer ut av verdenen enn inn i den, selv om det selvsagt er en bagatell :)

Jeg var faktisk ikke klar over at disse avfyrte kuler i Star Wars. Jeg vet prosjektil-våpen finnes. Og iom. at Star Wars er en slags allegori til samuraier og de siste samuraiene osv. så gir jo det også mening. Da blir det lettere for meg og min OCD å rettferdiggjøre det for meg selv mentalt haha, takk 😊

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):



Sant det. Jeg fikk også litt "Afghanistan møter Scotland-vibber" av planeten og stedet de befant seg på. Så valget av våpen til opprørere var nok ikke tilfeldig som du sier. Men for en som har skutt mye med AK så er det litt jarring 😛 Det er litt for ikonisk. Mange B-filmer i scifi som har brukt f.eks Steyr AUG, og jeg skjønner absolutt tanken, men det tar meg heller mer ut av verdenen enn inn i den, selv om det selvsagt er en bagatell :)

Jeg var faktisk ikke klar over at disse avfyrte kuler i Star Wars. Jeg vet prosjektil-våpen finnes. Og iom. at Star Wars er en slags allegori til samuraier og de siste samuraiene osv. så gir jo det også mening. Da blir det lettere for meg og min OCD å rettferdiggjøre det for meg selv mentalt haha, takk 😊

Hah, ser den. Kuler, slugs, prosjektiler.....sikkert noen som sitter dypere inni loren som kan pirke i det jeg skrev men 😛

Lenke til kommentar

Enda en episode av Andor, og kanskje endel vil si at det ikke skjedde noe, men eg nøt hvert eneste minutt og følte meg on-edge. Så mye spenning, så mye mer bli kjent med karakterene.
I motsetning til RoP serien, hvor eg knapt bryr meg om noen, så er det noe med omtrent hver eneste person eg føler meg knytt til i Andor. Eg får en følelse av Better call saul møter Firefly, men stemningen for humor er ikke der, og det er forståelig. Hvem vet, når dette de holder på med er over, at det kan være litt rom for det og. 
Nesten så eg håper serien ikke blir for populær, for å hindre potensielle gribber som ønsker å selge serien til alle plutselig. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (49 minutter siden):

Noen som har tips til en serie til meg? Ute etter action

Typ i gata, terminal list, Jack Reacher, Shooter (sesong 1)

Hard to kill protagonist som sloss mot alle odds og knuser tryner. Skulle ønske filmen Nobody hadde vært laget som serie.

Banshee er helt knall og akkurat hva du er på utkikk etter. Kan da også vurdere Warrior. Spartacus kan også gjøre jobben tenker jeg :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om man skal ha ordentlig action så Banshee, Strike Back, Warrior og Sparatcus basically kremen ja. 

Men kan også legge til Gangs of London, skapt av Gareth Evans som står bak de fantastiske action-filmene i The Raid-serien. 

Mener den er på TV2 Play, eller hva søren TV2 har navngitt den siden sist jeg brukte den.

 

Endret av Maury
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, bzzlink said:

Noen som har tips til en serie til meg? Ute etter action

Typ i gata, terminal list, Jack Reacher, Shooter (sesong 1)

Hard to kill protagonist som sloss mot alle odds og knuser tryner. Skulle ønske filmen Nobody hadde vært laget som serie.

 


 The Unit, Strike Back (første sesong er nesten mer drama, resten er actionserie), Person of Interest, 24, kanskje Nikita?


Mens jeg så etter "more like this", så fant jeg også ut at det finnes en indisk "24" 😄 og ja, traileren er akkurat som det høres ut.
https://www.imdb.com/title/tt2792284/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (11 timer siden):

Noen som har tips til en serie til meg? Ute etter action

Typ i gata, terminal list, Jack Reacher, Shooter (sesong 1)

Hard to kill protagonist som sloss mot alle odds og knuser tryner. Skulle ønske filmen Nobody hadde vært laget som serie.

Er en ny serie med Jeff Bridges som spiller en "pensjonert" CIA agent, The Old Man som virker ganske grei så langt. Ute på D+.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Vertical^ said:

Banshee er helt knall og akkurat hva du er på utkikk etter. Kan da også vurdere Warrior. Spartacus kan også gjøre jobben tenker jeg :)

Ah Banshee er knallserie! Den kan jeg se igjen.
Spartacus har jeg fått med meg, Warrior skal jeg sjekke ut, takker!

Gangs of London, står nå på lista når vi går inn i mørkeregntiden

The Unit er også en go to for meg, har sett den et par ganger. 

Strike back på sitt beste er helt sinnsykt bra, men litt schizofren. Første sesongen virker som en annen serie enn resten, men man får utrolig mye igjen om man kommer seg gjennom den treige starten.

Jeg har prøvd meg på Alias i det siste, men klarte ikke å komme helt i gang. Forsøkte også et gjensyn med Transporter the series, men den funka ikke gang 2 gitt. Selv om den er krydret med TnA i beste RTL stil. 

Hatt et fint gjensyn med Dollhouse, lurer litt å begynne på Dark Angel igjen i samme gata.

Lenke til kommentar

Alias var en av favorittseriene for 20 år sida, var litt artig å se Jennifer Garner i action igjen i Peppermint filmen, selv om den ikke var så veldig bra.

Dark Angel og Dollhouse var awesome, men klarer ikke å se de på nytt med de avslutningene. Savner sliker serier.

La til Strike Back og Gangs of London på lista. Spartacus har jeg tenkt å sjekke ut i mange år, men aldri blitt noe av.

Begynte på Seal Team S6, må si den serien har tatt seg opp etter det ble flytta fra CBS til Paramount+. Men føles fortsatt ut som lettversjonen av The Unit, var veldig mye unødvendig drama når den gikk på CBS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...