Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (På 28.12.2021 den 10.29):

Dexter New Blood

Veldig sjelden at jeg får tilbake den samme gnisten jeg hadde ved en serie som jeg ikke har sett på mange år.  Her venter jeg nesten i smerte på hver nye episode og ukene kan ikke gå fort nok.

Enig!

Var skeptisk til denne, men veldig positivt overrasket. Noen irritasjonsmomenter og ikke på nivå med gamle Dexter, men fortsatt svært severdig. :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, DukeRichelieu said:

Enig!

Var skeptisk til denne, men veldig positivt overrasket. Noen irritasjonsmomenter og ikke på nivå med gamle Dexter, men fortsatt svært severdig. :) 

Falt av etter episode 3. Synes det ble litt for søkt til tider, men må innrømme at jeg har lyst til å se mer når jeg leser at andre synes det var bra. Kanskje det er det man skal bruke dagen til... :)

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (25 minutter siden):

Falt av etter episode 3. Synes det ble litt for søkt til tider, men må innrømme at jeg har lyst til å se mer når jeg leser at andre synes det var bra. Kanskje det er det man skal bruke dagen til... :)

Synes det ble bedre for hver episode, så om du ikke har noe bedre å gjøre kan det være verdt å gi det en sjanse til. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 1.1.2022 den 10.09):

Sett ferdig "Hawkeye", og for å friske opp hukhommelsen så har jeg i tillegg sett Black Widow og Endgame, IMAX-versjonene.

Kjekt med Disney+. Lite poeng med Blu-ray spiller om alle strømme-tjenestene er like gode, og ikke IMAX på Blu-rays. 
Samme pris med Disney+ uansett hvilken kvalitet man bruker, mens Netflix skal ha mer betalt.

Veldig uenig i dette. 4K UHD og Blu-ray er overlegne strømmetjenester på bildekvalitet. Selv 4K strømming mot blu-ray så er ofte blu-ray bedre. Kan gå med på argumentet om man vil ha IMAX-ratio om Disney+ viser scener filmet i IMAX i IMAX-ratio og det fysiske formatet ikke gjør dette. Personlig misliker jeg sterkt når filmer hopper mellom forskjelliger aspect-ratioer pga. IMAX. 

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Jonas2k said:

Veldig uenig i dette. 4K UHD og Blu-ray er overlegne strømmetjenester på bildekvalitet. Selv 4K strømming mot blu-ray så er ofte blu-ray bedre. Kan gå med på argumentet om man vil ha IMAX-ratio om Disney+ viser scener filmet i IMAX i IMAX-ratio og det fysiske formatet ikke gjør dette. Personlig misliker jeg sterkt når filmer hopper mellom forskjelliger aspect-ratioer pga. IMAX. 

Synd at det ikke finnes filmklubber eller tjenester hvor man kan abbonere på UHD BR via postforsendelse. Savner denne biten av Netflix.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jonas2k skrev (51 minutter siden):

Veldig uenig i dette. 4K UHD og Blu-ray er overlegne strømmetjenester på bildekvalitet.

Jeg er uenig i dette, da med Disney+ kvalitet som er hakket høyere enn de andre tjenestene.

Nettopp skaffet meg 4k TV, så har kun erfaring med Disney+, men om alle tjenester har denne kvalitet så er det liten grunn til å kjøpe Blu-ray.
Mange 4k UHD er bare oppskalerte Blu-rays, som Blu-ray spilleren klarer å gjøre selv. (eller TVn)

Lenke til kommentar

Jeg har også Disney+ så vil gjerne høre hvilke filmer/serier du mener har bedre videokvalitet på strømming sammenlignet med fysisk format. Antall piksler alene holder ikke, det er mye mere data i fysisk format enn hva de fleste strømmetjenester leverer. Har hatt 4K TV i flere år selv og deler ikke samme erfaring som deg. Sitter du langt unna tven? 

Lenke til kommentar

Det er ikke noe tvil om at streaming er delvis kraftig komprimert og er udiskutabelt dårligere kvalitet sammenlignet med blu-ray. Her er ikke Disney+ best i klassen heller. Apple TV+ og iTunes har f.eks. levert mye høyere bitrates over hele linja. Det sagt, de utenlandske streamingtjenestene er jo blitt veldig bra og det er neppe verdt den relativt lille oppgraderingen det er opp til blu-ray-kvalitet for de fleste av oss. På lyd ligger streamingtjeneste fortsatt et stykke bak i ren bitrate. Hvor enkelt det er å høre forskjellen for oss dødelige er en annen sak.

Men det som Dubious nevner med IMAX er jo en veldig håndpåtagelig forskjell. Det blir jo plutselig et merkbart større bilde og du får utnyttet mye mer av TV-en som er i 16:9-format. Akkurat der ville jeg også lett valgt komprimert IMAX (streamingkvalitet) foran blu-ray any day. Det sagt; det er jo ganske interessant markedsføring. Det er jo ikke så mye enn at de går mot samme ratio som TV har hatt lenge. Se gjerne godeste Vincent fra HDTVTest sin sammenligning:

 

Lenke til kommentar
Jonas2k skrev (8 timer siden):

Jeg har også Disney+ så vil gjerne høre hvilke filmer/serier du mener har bedre videokvalitet på strømming sammenlignet med fysisk format. Antall piksler alene holder ikke, det er mye mere data i fysisk format enn hva de fleste strømmetjenester leverer. Har hatt 4K TV i flere år selv og deler ikke samme erfaring som deg. Sitter du langt unna tven? 

Jeg skriver aldri bedre kvalitet på strømme-tjenestene enn på Blu-ray.
Jeg synes kvaliteten er bra nok, og kommer sansynligvis ikke til å kjøpe noe som sendes på Disney+

Berger med en 55" 4k TV og sitter omtrent 2 meter unna. (Fra TV til hodet.)

Har nok blitt mindre kresen med årene.
Berget fint med 47" på litt lengre avstand.
 

Lenke til kommentar

Dette er en kjent sak. Jeg har i årevis brukt som strømmetjenester som hovedkilden til film og serier, men er det en film eller serie jeg er spesielt glad i så kjøper jeg den på bluray for å kunne få den optimale opplevelsen. Det store flertallet av filmer og serier jeg ser en gang og aldri igjen er imidlertid ikke verdt å kjøpe fysisk, og det ville uansett tatt opp altfor mye plass.

Som påpekt er det også forskjell på bluray. På samme måte som noen 4K UHD bare er oppskalerte blurays, så er mange filmer på bluray ikke nevneverdig bedre enn DVD-utgivelsen. Det må undersøkes i hvert enkelt tilfelle.

Lenke til kommentar
Spartapus skrev (37 minutter siden):

Dette er en kjent sak. Jeg har i årevis brukt som strømmetjenester som hovedkilden til film og serier, men er det en film eller serie jeg er spesielt glad i så kjøper jeg den på bluray for å kunne få den optimale opplevelsen. Det store flertallet av filmer og serier jeg ser en gang og aldri igjen er imidlertid ikke verdt å kjøpe fysisk, og det ville uansett tatt opp altfor mye plass.

Som påpekt er det også forskjell på bluray. På samme måte som noen 4K UHD bare er oppskalerte blurays, så er mange filmer på bluray ikke nevneverdig bedre enn DVD-utgivelsen. Det må undersøkes i hvert enkelt tilfelle.

Dune er den på Disney? Var veldig bra på Streaming både bilde og lyd. 

Jeg så den først på Kino, tror det er eneste filmen jeg har sett på kino under Covid19. Var ej liten tid det gikk å leve "litt" normalt.

Lenke til kommentar
Jonas2k skrev (17 timer siden):

Veldig uenig i dette. 4K UHD og Blu-ray er overlegne strømmetjenester på bildekvalitet. Selv 4K strømming mot blu-ray så er ofte blu-ray bedre.

jeg er langt på vei enig i dette. Verden har kommet ganske langt med bedre kodec(?) og oppskallering lokalt på tv'en men min erfaring er også at BD / UHD på fysisk format er bedre enn strømmetjenester. 

Lenke til kommentar

Hvordan dette kan være et subjektivt spørsmål, skjønner jeg ikke. Fysisk media har en høyere bitrate, ergo så er det best. 

Men den opplevde kvaliteten behøver nødvendigvis ikke å handle om bitrate. En god 1080p-tittel på streaming kan ha et bedre bilde enn en dårlig 4K-tittel på BD.

Personlig så setter jeg stor pris på en skikkelig god 4k-tittel, men dessverre så er det ikke ofte man opplever dette. På BD så skjer det fra tid til annen, men synes det ikke er så ofte man ser det på streaming. Det er ihvertfall sjeldent jeg har hatt en wow-opplevelse på noen av tjenestene.
Noen ganger så må man også vite hva man skal se etter for å bedømme kvaliteten skikkelig, så det err nok ikke alle som vil ha like stort utbytte av 4k. Jeg er ingen snobb, og synes 1080p er helt ok, men det er ekstra gøy med skikkelig skarpt og detaljrikt bilde, Slenger man på bra HDR også, så smiler jeg litt ekstra under filmen.:)

Nå kommer jeg nok til å irritere på meg noen, men føler ikke IMAX har så mye for seg på TV som det det har på IMAX-kino. Nå er det riktignok lenge siden jeg har vært på IMAX kino(Aker Brygge på slutten av 90-tallet, gamle Latter), men størrelsen og utforming av det bildet, samt hele kinosalen var ikke noe jeg kan få til hjemme i stua.
16:9 er også ganske vanlig format i disse dager, så jeg synes det ikke er noe spesielt i så måte med det. 

Lenke til kommentar

Alt kommer etterhvert. Teknologi er jo slik.

Nå kan man tilogmed få 4k på mobilen, jeg har jo det/Sony Xperia 1iii

Prosjekt er jo mer å få ting på Stream tålig greit uten tap....

Hvordan markedet er også betyr jo noe...

Jeg er nerd og samler Blu-ray DVD og CDer. Men har ikke tatt skrittet til 4k TV....

De fleste er ikke slik og vil ha alt på stream.

Jeg har ikke trua på 8k ikke minst av størrelse krav og miljø...

Om alle skal ha 80?" 8k så kan vi kysse både miljø og strømprisene der bak.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Slenger ut en anbefaling om Yellowjackets. Jævlig fet serie så langt, stiller meg bak anmeldelsen som solgte meg:

Sitat

A genre mash-up of survival drama, teenage high-school movie, gory horror flick, with a dab of The Blair Witch Project, it is much better than that unholy mess sounds on paper.

Står fram som 2021's positive overraskelser sammen med Reservation Dogs og Resident Alien.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...