Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dopesick var så bra og engasjerende at alle episodene ble sett i går. Har fulgt med på denne situasjonen på sidelinjen i mange år og serien gir et meget godt innblikk i materien.

Ikke minst når jeg selv hadde en større operasjon og fikk disse medikamentene en ukes tid og hvor forsiktig man var med dem. Det slo meg ikke før etterpå at det var disse.

Forferdelig trist den skjebnen mange møtte pga. disse menneskene. Knakende bra serie og Michael Keaton gjøre en meget sterk rolle. 

Takk for tipset @Gouldfan

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Dopesick var så bra og engasjerende at alle episodene ble sett i går. Har fulgt med på denne situasjonen på sidelinjen i mange år og denne serien gir et meget godt innblikk i materien.

Ikke minst når jeg selv hadde en større operasjon og fikk disse medikamentene en ukes tid og hvor forsiktig man var med dem. Det slo meg ikke før etterpå at det var disse.

Forferdelig trist den skjebnen mange møtte pga. disse menneskene. Knakende bra serie og Michael Keaton gjøre en meget sterk rolle. 

Takk for tipset @Gouldfan

Jeg har sett en del dokumentarer om Hillbilly Heroin salg i rustebeltet. Rudy Guliany advokat til Trump og tidligere borgermester i NY var reklameguru og talsmann for Oxyconton. Det var til og med foreldre til småbarn som tannlegen sendte med barnet Oxyconton med hjem. Skolebarn sniffet det i friminuttene etc, hele samfunn gikk ned i dass.

Thomas Seltzer har bla laget en dokumentar om dette som ligger gratis på Nrk.

Crime of the Century ligger på HBO Max

1440497814_Screenshot_20211219-2024212.thumb.png.3f52780b0891b1fa058616a8dda35aec.png

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (2 timer siden):

Ser på Crime of the Century nå. Liker denne. Har sett Dopesick også, og er enig med hva som blir sagt om den.

Pseudo addiction må vel være noe av det fjerneste jeg har hørt om. Ikke bare det i seg selv, men at svaret på denne oppdiktede tilstanden er å øke dosen. Og om ikke det er nok, så ble det godkjent..

Anbefales UXA på NRK med Seltzer også.... Spesielt de som omhandler Opiod krisen.

Drittlivsyndromet

https://tv.nrk.no/se?v=MUHU04000220&autoplay=false
 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Sjalottløk said:

Pseudo addiction må vel være noe av det fjerneste jeg har hørt om. Ikke bare det i seg selv, men at svaret på denne oppdiktede tilstanden er å øke dosen. Og om ikke det er nok, så ble det godkjent..

Det er helt utrolig at man kan ha gått på skole og samtidig klare å dikte opp "pseudo addiction" og at kuren er "større dose". At man kom unna med å kamuflere med "breaktrough pain" er også helt uforståelig. Men det verste må være dette med den som satt og samarbeidet med Purdue. (uten å avsløre for mye)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg synes virkelig man skal se UXA for å se hvordan andre steder i vestlige verden har det.

Vi er litt bortskjemte, og klager på bomringer eller avgifter osv.

Det er sant, Norge er et dyrt land, men vi har jammen en del goder (vi tar for gitt) også...

Og lønninger er sykt bra i Norge. En person i kassa på Rema 1000 i Norge får bedre lønn enn høyt utdannede i USA... Og bedre rettigheter.

Dette er årsaken til at vi ikke har folk sittende i bomringen, som dovakt, eller parkeringsvakt. Eller en hjemløs som går rundt med reklameskilt... Honk two times for liberty... Det er for dyre lønninger til at det blir lønnsomt..

I USA har folk slike lavtlønnsjobber fordi de må...

Leger er nesten gratis og har frikort tak, Syke får sykelønn, medisiner er rimelig og med frikort, Arbeidsledige får støtte, sosial, uføre og pensjonister får trygd. Utdanning er en rettighet.

Det at du i krimserier eller film ser at kjeltringer og ranere osv drar til en dyrlege med skuddskader ER fordi slike steder faktisk finnes i Usa. I et land der ambulanse med forsikring koster 20000-40000kr

Så trenger man mange dyrleger og kloke koner som kan medisinere og operere på kort varsel. En dyrlege som ikke raner deg...

 

 

 

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
""" skrev (2 minutter siden):

Har ikke sett UXA, meb Louie Theraux har jo noen veldig gode dokumentar om USA og ståa der. En del noe deprimerende og mørke episoder.

Louis Theroux oppsøker raringer. Thomas Seltzer har besøkt vanlige folk og snakket med de.

Gouldfan skrev (15 minutter siden):

En person i kassa på Rema 1000 i Norge får bedre lønn enn høyt utdannede i USA... Og bedre rettigheter.

Mja, det er ikke helt riktig. Hvis man skal generalisere så tjener høyt utdannede bedre i USA enn her hjemme. Leger, økonomer, ingeniører o.l. ville tjent bedre i USA enn i Norge. Øvre middelklasse er rikere der enn her, men de har en dårlig betalt "arbeiderklasse"/nedre middelklasse.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Louis Theroux oppsøker raringer. Thomas Seltzer har besøkt vanlige folk og snakket med de.

Mja, det er ikke helt riktig. Hvis man skal generalisere så tjener høyt utdannede bedre i USA enn her hjemme. Leger, økonomer, ingeniører o.l. ville tjent bedre i USA enn i Norge. Øvre middelklasse er rikere der enn her, men de har en dårlig betalt "arbeiderklasse"/nedre middelklasse.

Tja yngre folk her uten videregående har bedre jobber her enn der...

En kontorjobb med utdanning i USA har dårligere vilkår enn en butikkbetjent i Norge, det har med fagforenings avtaler i Norge å gjøre.

Du har rett i at øvre middelklasse har bedre råd i USA, men den er jo nesten borte?

De er iallefall svært få.

Og de som er utdannet som lege, ingeniør etc har jo også gigantisk studiegjeld eller rike foreldre.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

CIA er nok ikke skyld i alt. Helt siden "Get rich or die tryin" ble mantraen i USA, så har det gått til helvete med det landet. Kapitalismen har nådd nye høyder der borte. 

De rike lurer hillbilliene trill rundt ved hjelp av alle typer våpen de har (facebook, twitter, FoxNews etc). Når de som trenger gratis helsehjelp, er de som stemmer i mot (!!??), så skjønner man at de har lyktes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tomeito skrev (21 minutter siden):

Selv om Louis Theroux har en hang for merkelige mennesker, så møter han da vitterlig mange "vanlige" folk også. UXA var uansett bra!

Hva da slags vanlige folk? Alle dokumentarene handler jo om "raringer"/utstøtte grupper, spesielle meninger/interesser eller noe i den gata. Poenget var vel uansett at det er ganske langt fra hva UXA er, som liksom skal handle om nettopp hvordan vanlige folk har det i USA.

Lenke til kommentar

Ikke uenig, men jeg mener nå engang at han ikke BARE møter på raringer hele tiden - men det er jo en overflod av det og en del av konseptet hans (Han slo vel igjennom med Weird Weekends-programmet som både var rare folk og rare steder og ting), det er jeg enig med deg i. Lenge siden jeg har sett episoden om amfetamin og det vi snakker om her, men mente bare at det ikke bare var snålinger der. 

 

Men jeg kan huske feil! 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 20.12.2021 den 13.27):

Hva da slags vanlige folk? Alle dokumentarene handler jo om "raringer"/utstøtte grupper, spesielle meninger/interesser eller noe i den gata. Poenget var vel uansett at det er ganske langt fra hva UXA er, som liksom skal handle om nettopp hvordan vanlige folk har det i USA.

Litt av poenget med USA for tiden er jo at middelklassen vi kjente så godt fra før er utradert, Diminished....

Du bør bare følge noen vanlige YouTube bloggere fra USA som er ute i gatene for å se det. Hjemløse og freaks og fattigdom er overalt...

Og det er ikke kritiske politiske Youtubere, mer vanlige komikere, bloggere osv som hele tiden blir stoppet på gata av fattige etc...

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tomeito skrev (34 minutter siden):

Ikke uenig, men jeg mener nå engang at han ikke BARE møter på raringer hele tiden - men det er jo en overflod av det og en del av konseptet hans (Han slo vel igjennom med Weird Weekends-programmet som både var rare folk og rare steder og ting), det er jeg enig med deg i. Lenge siden jeg har sett episoden om amfetamin og det vi snakker om her, men mente bare at det ikke bare var snålinger der. 

Det finnes jo f.eks. pårørende i noen av dokumentarene hans, som nok er ganske vanlige folk. Men som du sier, konseptet hans er jo å finne folk utenom det vanlige. Raringer er ikke dekkende for alle, men kommer ikke på noen episoder hvor det ikke er etellerannet som gjør at de skiller seg relativt markant ut.

Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...