Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tomeito skrev (På 10.12.2021 den 22.57):

Med e5 og 6 (sett den nå) har de etablert en del av maktspillet og den politiske siden ved denne verden som man ikke kommer til før senere i bøkene. Det viser jo at serieskaperen tenker annerledes på fremdrift og hva som er viktig (var heller ikke solgt på å bruke så mye tid på Stepin, men tror hele greia er et frempek på hva som skjer kanskje mot slutten av sesongen). Dette er en litt annen historie enn i bøkene. 

Syntes e6 var bedre enn e5. Jeg håper de her avsluttet maktkamp-arcen og nå får oss mer på sporet i den mer grunnleggende historien, noe tittelen på de to siste episodene av sesongen tyder på. 

Selv om det er en del politikk her som kanskje fremstår som kjedelig, likte jeg Siuan Sanche og dermed fungerte scenene mellom henne og de andre bra. 

Men er det en GOD serie? Det er jeg ikke sikker på i det hele tatt. Forstår veldig godt alle 4erne den har fått: Det er helt greit. Mange av de 4erne er jo basert på e1-6, så spennende å se de to siste nå om de hever seg eller ikke. 

Tror det viktigste for min del er at jeg ikke er skuffet. Tror f.eks serien hadde fått mye igjen av å ha 10 episoder vs 8, men sånn er det nå. Ikke alle endringer jeg skjønner hvorfor er gjort heller, men men. I det minste er ting forandret nok til at jeg ikke alltid er helt sikker på hva som skjer videre, som jo gjør det litt mer spennende for min del

Angående Stepin så tror jeg det de forsøkte å vise, var hva konsekvensene av båndet mellom Warder og Aes Sedai kan være.

Spoiler alle bøker:

Spoiler

Det blir jo relevant for både Lan og Rand utover i serien, og er jo faktisk en del av plottet når Rand møter Moridin og The Dark One i Shayol Ghul i den siste boken.

 

Lenke til kommentar
koots skrev (1 time siden):

 

  Skjul innhold

Det blir jo relevant for både Lan og Rand utover i serien, og er jo faktisk en del av plottet når Rand møter Moridin og The Dark One i Shayol Ghul i den siste boken.

 

Spoiler

Tror det er en forshadowing av at Moiraine forsvinner tidligere enn i bøkene og at Lan+Nynaeve=sant på et tidligere tidspunkt, kanskje allerede på slutten av s1

Anbefaler for øvrig folk som diskuterer Wheel of Time-serien å delta på den norske siden tidshjulet.net. Litt laber deltagelse der

Lenke til kommentar
1 minute ago, Megaoctane said:

Har lest alle bøkene i wheel of time serien. Ikke imponert over serien. De burde vært mer tro mot kilden, og følge bøkene til punkt og prikke. Karakterene må få tid til å etablere seg. 
de burde heller ha fremskyndet serien ved bok 6-10. der skulle Robert Jordan forsøke å gjøre det om til hans melkeku.

Jeg leste de første bøkene i serien, men klarte ikke lese hele. Synes serien er bedre enn bøkene, spesielt fordi karaktene har blitt mer likendes. 

Lenke til kommentar
Tomeito skrev (3 timer siden):

Hyggelig å se noen liker Cowboy Bebop, den ligger jo per nå på 6,7 på IMDB og 46% (kritikere) og 57% (vanlige folk) på Rotten Tomatoes. Har bare hørt dritt om den, men det er stort sett på forum for animefans, som nok ikke er de mest objektive til denne adapsjonen. 

Jeg ga den 6, så 6.7 virker ganske rettferdig. Jeg har ikke sett tegneserien, men likte ikke Netflix sin utgave heller. Ble litt for mange mislykkede forsøk på humor, merkelig filming og overdrevet skuespill. Tror det hadde fungert bedre om de prøvde å ta det mer seriøst. 

Lenke til kommentar
Megaoctane skrev (1 time siden):

Har lest alle bøkene i wheel of time serien. Ikke imponert over serien. De burde vært mer tro mot kilden, og følge bøkene til punkt og prikke. Karakterene må få tid til å etablere seg. 
de burde heller ha fremskyndet serien ved bok 6-10. der skulle Robert Jordan forsøke å gjøre det om til hans melkeku.

Det ville vært umulig å følge bøkene slavisk. 14 bøker, over 2000 navngitte karakterer. Å satse på å "bare" kutte i ting fra bok 6-10, (7-10 er kjent som "the slog") kan bli for lenge til. 

I en adapsjon må man jo uansett kutte og endre en del. Synes faktisk at de med e6 klare å sy det sammen på en grei måte. Vil jeg ha ren bok-skjerm-adapsjon? Jeg vil jo det, men det er jo en del svakheter ved bokserien de fint kan endre på!

Er ellers enig i at de mest sentrale karakterene, basert på bøkene, ikke har fått utviklet seg. Gjenforeningen på slutten av e6 var ikke like emosjonell som den burde vært. 

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (30 minutter siden):

Jeg ga den 6, så 6.7 virker ganske rettferdig. Jeg har ikke sett tegneserien, men likte ikke Netflix sin utgave heller. Ble litt for mange mislykkede forsøk på humor, merkelig filming og overdrevet skuespill. Tror det hadde fungert bedre om de prøvde å ta det mer seriøst. 

Animeserien anbefales, selv om man kanskje ikke er verdens største fan av anime. Ligger på Netflix. Dette er en serie med mye emosjonell dybde!

Lenke til kommentar

Jeg har en DVD med gammel Cowboy Bebop the movie også.

Den nye Netflix serien er true til feelingen i original serien...

Om jeg skal vurdere den med referanser så er den som en Komisk japansk Film noir greie litt i Luc Besson 5Th Element aktig stil...

Den nye serien har veldig kul 3D animasjon, om man liker stilen er nå en ting, men det er bra laget og typisk bra japansk anime.....

Cowboy Bebop er en av de største Anime seriene... Og et must om man liker anime stil.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Cowboy Bebop-animen er essensiell om man har noe som helst interesse for animasjonsfilmer, spesielt science fiction, eller liker serier som f.eks. Firefly.

Live action-versjonen kunne vært verre, men den kunne også vært bedre. Det blir egentlig en litt håpløs oppgave å skulle lage en LA-versjon av en så anerkjent serie, du må ha toppfolk i alle ledd for å lage noe som ikke ser dårlig ut til sammenligning. Nå er den uansett kansellert.

Lenke til kommentar
On 12/6/2021 at 1:22 PM, Maury said:

Station Eleven kommer 16. desember på HBO Max. 

Er en av årets beste serier, og det nærmeste The Leftovers siden The Leftovers. 

Sterk cast. 

FFoG7_aVkAY5_Km.thumb.jpg.b3d99567463e2d855dba3e24b1981947.jpgFFoG7_ZVEAEorwP.thumb.jpg.2ae74031de355dfd21a4fc07523822f5.jpg

Virker som en meget interessant serie.

Noen som har informasjon om når/eller den kommer til Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...