Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Har sett de første 2 episodene av Reservation Dogs som ligger ute på Diseny+. Synes dette virker bra. Jeg kaster meg nok ikke på hyllesten, men synes det er en god kvalitet her. God humor, god drama, en bra balanse mellom seriøsitet og u-seriøsitet(av magnel på bedre beskrivelse).

Jeg er nok litt eldre enn demografien denne serien er fokusert på, men det fortsatt seerverdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Squid Games er basert på "Liar Game" av "Shinobu Kaitani" fra 2005-2015.  https://en.wikipedia.org/wiki/Liar_Game
-- "Squid Game, a 2021 South Korean television show influenced by Liar Game"

Liar Game er forsøkt filmatisert en rekke ganger, men valgte å ikke vise oss hva som egentlig skjedde med de som tapte. "Squid Games" valgte å benytte hoved-spekulasjonen av de overlevende spillerne fra Liar Game, nemlig drept og solgt som organer.

En forskjell var også at de i Squid games forsøkte å stille mer spørsmål om hvem de maskerte arrangørene var. 

Liar Game hadde mye mer avanserte spill enn Squid Games, og som sagt, de som tapte ble hentet ut av spillet uten at vi egentlig kunne se hva som ble deres ende. Den var også mye mer fokusert på intellekt, der spillerne faktisk kunne finne "sikre" måter å vinne på om de hadde kapasiteten. Den tok også opp flere tema. Squid Games har en variant av "den dominerende gangster lederen". Fra Liar Game hadde han skaffet kunnskap om spillet i forkant av å delta, der i Squid Games fikk han informasjon fra "legen". Den stereo typiske lederstilen var ellers noe lignende, selv om i Liar Game så brukte han gruppa han dominerte mer for avstraffelser, der han selv var mer voldelig i Squid Game. 

I en fortsettelse av serien Liar Game er en ny motstander en religiøs sekt leder som dominerer ved først å være menneske kjenner og "se" problemene folk sliter med, utnytte dette for å lage relevante "mirakler", få folk til blindt å følge dem, og på den måten dominere utfallet også av spillene. Om squid game fortsetter en ny sesong, kanskje de også tar opp denne dominatoren?? Det blir kanskje vanskelig da de i Squid Game nesten umiddelbart drepte alle deltakerne, noe som kanskje ville gjøre det vanskeligere for de religiøse lederne å skulle "lede" sine følgere til seier... 

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (8 minutter siden):

Nettopp sett ferdig Squid Game. Denne seriens suksess kan bare skyldes sjokkfaktor og publisitet i sosiale medier.

Det skyldes også karakterer man bryr seg om, mystikk og et kult konsept samt at det kommenterer en del på samfunnet. 

Å si at det kun er for sjokkfaktor og publisitet er en alt for lett avfeiing av det som gjør at folk liker serien.

Og så er det deilige å se serier fra andre kulturer. Litt som at Dark er mye bedre fordi den er satt i Tyskland og ikke LA.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (18 minutter siden):

Det skyldes også karakterer man bryr seg om, mystikk og et kult konsept samt at det kommenterer en del på samfunnet. 

Relasjon til karakterer slår litt motsatt vei for meg. Var litt som The Walking Dead i høygir. Karakterene ble ryddet så raskt av banen at jeg ikke hadde noen serlige bånd til de. Merket godt til dette i den fjerde leken.

Lenke til kommentar
On 10/18/2021 at 9:54 PM, Sjalottløk said:

Har sett de første 2 episodene av Reservation Dogs som ligger ute på Diseny+. Synes dette virker bra. Jeg kaster meg nok ikke på hyllesten, men synes det er en god kvalitet her. God humor, god drama, en bra balanse mellom seriøsitet og u-seriøsitet(av magnel på bedre beskrivelse).

Jeg er nok litt eldre enn demografien denne serien er fokusert på, men det fortsatt seerverdig.

Jeg er nok også eldre enn målgruppen, men likte denne serien veldig godt. God kvalitet i alle ledd og ekstra morsomt at den faktisk i sin helhet er laget av indianere som kjenner livet på reservatene godt. Humoren er på mange måter litt u-amerikansk men fungerer veldig bra. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Squid Game er en slik serie man må se fordi den kommer til å bli snakket om hver gang tv-serier er tema. Jeg synes serien var god, men noe oppskrytt. Jeg liker konseptet med et spill der gjeldsslaver får muligheten til å fikse livet ved å risikere alt i en konkurranse, men skulle kanskje ønske meg at det var mer konsekvent og realistisk gjennomført.

Jeg har litt vanskelig for å kjøpe at noen ville blitt med på en konkurranse der bare 1 av - var det 400 deltagere? - kan vinne og overleve, uansett hvor forgjeldet man måtte være. Arrangørene er også veldig opptatt av premisset om at alle skal stille likt i konkurransen, men i de fleste konkurransene er ikke det tilfellet. Flaks, kjønn, alder, fysikk osv. er avgjørende i flere av øvelsene. Kun den første øvelsen føltes fair i så måte. Spesielt skuffende var det at siste øvelse, selve Squid Game, bare kokte ned til et basketak.

 

Lenke til kommentar
Spartapus skrev (19 minutter siden):

Squid Game er en slik serie man må se fordi den kommer til å bli snakket om hver gang tv-serier er tema. Jeg synes serien var god, men noe oppskrytt. Jeg liker konseptet med et spill der gjeldsslaver får muligheten til å fikse livet ved å risikere alt i en konkurranse, men skulle kanskje ønske meg at det var mer konsekvent og realistisk gjennomført.

Jeg binga den helt tilfeldig uten å ha hørt om den første helga den kom, før den fikk så enormt mye PR. Veldig glad for det, for jeg fikk sett den uten å ha noen forventninger i verken ene eller andre retningen. Den er bra i mine øyne, men jeg ble ganske overrasket over at den ble en snakkis blant folk flest. Det sagt, jeg hadde heller ikke forventet at Game of Thrones skulle favne så bredt som det gjorde.

Lenke til kommentar
1 hour ago, ilpostino said:

Begynte å se sesong 2 av Another life her om dagen da jeg tydeligvis hadde sett sesong 1 tidligere. Etter 2 episoder synes jeg det var så gjennomgående dårlig skuespill at jeg bestemte meg for ikek å gidde å se mer.

Skuespillet var ikke noe bedre i sesong 1 ;) - men storyen synes jeg var ganske bra i S2 (bortsett fra noen Deus ex machina-øyeblikk :P)

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (19 minutter siden):

Skuespillet var ikke noe bedre i sesong 1 ;) - men storyen synes jeg var ganske bra i S2 (bortsett fra noen Deus ex machina-øyeblikk :P)

Den var i og for seg ikke det men jeg har en OCD på at jeg "må" se ferdig sesonger jeg har startet på. Jeg så ikke for meg det ville komme en sesong 2 så bestemte meg for å lide meg igjennom sesong 1 for å bli ferdig med det. 

Lenke til kommentar

Nå er HBO Max lansert i Norge. Endelig litt ordentlig kvalitet på den tjenesten.

Sitat

Enheter som støtter avspilling i 4K

  • Du kan se i 4K på følgende enheter:
  • Android TV-er
  • Apple TV 4K
  • Google Chromecast Ultra og Chromecast med Google TV
  • 4K LG Smart TV-er
  • 4K Samsung TV-er
  • Xbox One S, Xbox One X, og Xbox Series X|S

Er dog ikke så mye i 4K der ennå: https://hd-report.com/list-of-hbo-max-4k-hdr-atmos-movies-shows/

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

OBS ved HBO Max, så legges det til mye mer innhold fortløpende. Så en betydelig forandring mellom kl 9 og 12 i dag. Og de bekrefter det til meg også. 

Den lista nevnt før meg her gjelder forresten ikke Skandinavia. Flere filmer som er nevnt der som ikke kommer på HBO Max her hjemme før etter kino-vinduet er ferdig. 

 

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...