Gå til innhold

Førsteinntrykk av Final Fantasy XII (PS2)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om jeg er enig at serien er i så stor grad tradisjonsbunnet. De har en del elementer, sånn som kampsystem, fortellerstil og gruppebygging som har gått igjen hele veien, men måten ting har blitt gjort på har forandret seg nokså drastiskt fra spill til spill. Karakter- og magi-systemet er gode eksempler på det, altså hvordan karakterene utvikler seg og lærer nye magiske trylleformulaer (om jeg skal ta en gamer :p). Der kan du fra syvern til tiern se et hav av forskjell, som nettop gjør at det neste spillet i serien oppleves nytt for spilleren.

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg er enig at serien er i så stor grad tradisjonsbunnet. De har en del elementer, sånn som kampsystem, fortellerstil og gruppebygging som har gått igjen hele veien, men måten ting har blitt gjort på har forandret seg nokså drastiskt fra spill til spill. Karakter- og magi-systemet er gode eksempler på det, altså hvordan karakterene utvikler seg og lærer nye magiske trylleformulaer (om jeg skal ta en gamer :p). Der kan du fra syvern til tiern se et hav av forskjell, som nettop gjør at det neste spillet i serien oppleves nytt for spilleren.

7939418[/snapback]

 

Du har rett i at karakter- og magisystemet som oftest får seg en overhaling fra gang til gang, noe jeg og Kent William snakket sammen om her om dagen.

 

I mine øyne er det ikke dette elementet som gjør Final Fantasy til den serien det i dag er. Jeg ser opp gjennom årene (spesielt etter VII) en ganske klar rød tråd gjennom spillene - til tross for at plottet og verdenen som oftest er helt uavhengige av hverandre. Tradisjonen ligger vel mer i at kampsystemet og formidlingen av historie (gameplay om du vil) går veldig mye igjen. En annen ting, som også ser ut til å endre seg i XII, er at figurene begynner å "vokse opp" og mister mer det barnslige preget vi har blitt familære med.

 

Alt i alt ser det, etter mine få timer så langt, ut som et nytt kapittel med den samme gamle japanske klisne smørja som vi alle elsker uten egentlig å skjønne hvorfor. :)

Endret av EmmJay
Lenke til kommentar

Jeg synes at noe av stryken til FF-serien er at de aldri kjører helt safe, men tar noen sjanser og forandrer sentrale elementer i serien. det var f.eks nok av hardcore FF-fans som var i opprør da det ble kjent at active time battle systemet skulle kasseres. Jeg var også skeptisk, men er kjempefornøyd. Nå er det 12 FF-spill, men serien er ikke blitt kjedelig i mine øyne. Hvis det siste spillet bare hadde vært en modifikasjon av det forrige, med bedre grafikk og annen historie, så hadde serien vært død for lengst.

 

Ellers enig med EmmJay og Thans.

Lenke til kommentar

Final fantasy skulle tatt opp materiasystemet synes nå jeg. Utrolig system så gjør det morsomt å spille ekstra kun for å forbedre/få materia. Det er så utrolig mange forskjellige kombinasjoner som man kan lage og for å gjøre at characteren blir akkurat slik som du vil ha det.

 

Men er jo alltid slik at Square ikke bruker akkurat det samme systemet to ganger. På en måte er det jo bra og selvfølgelig.

 

Har ikke spilt FFXII, men hva synes dere som har spilt det om "gambit" systemet? Jeg personlig likte ikke spheregriden i FFX. For lite frie tøyler rett og slett.

Lenke til kommentar
Final fantasy skulle tatt opp materiasystemet synes nå jeg. Utrolig system så gjør det morsomt å spille ekstra kun for å forbedre/få materia. Det er så utrolig mange forskjellige kombinasjoner som man kan lage og for å gjøre at characteren blir akkurat slik som du vil ha det.

 

Men er jo alltid slik at Square ikke bruker akkurat det samme systemet to ganger. På en måte er det jo bra og selvfølgelig.

 

Har ikke spilt FFXII, men hva synes dere som har spilt det om "gambit" systemet? Jeg personlig likte ikke spheregriden i FFX. For lite frie tøyler rett og slett.

7940011[/snapback]

 

 

Gambit systemet er som sphere-grid utan tøyler. Du kan bygge opp din karakter akkurat som du vil. Alle kan bli heilt like om du skulle ønske det, eller heilt forskjellige.

 

Litt av sjarmen med FF er jo at systemet alltid er forskjellig, og spør du meg er det ein bra ting. Vi får jo alltid noko nytt:)

Lenke til kommentar

Gambitsystemet og spheregrid systemer er to forskjellige ting. Gambit er til for å kontrollere figurene (noe som du må gjøre uansett i X), mens spheregriden styrerer/bestemmer figurenes abilities/magic/stats etc.

 

Det som kommer nærmest spheregrid i XII er Lisence Point board. Det er her du får abilities, ekstra HP, spells, mulighet til å bruke våpen etc. Jeg synes dette er et av de svakeste sidene ved XII (men det er ikke mange). Og dette er ikke fritt i det hele tatt, du kan bare unlocke forskjellig lisences. For eksempel, hvis du får et sverd, så kan du ikke bruke dette før du har unlocked lisencen for dette. Du får LP mår du nedkjemper fiender og disse brukes til å unlocke diverse lisences.

 

Men når det er sagt er gambitsystemet veldig fritt, men et nesten uendelig antall kombinasjoner. Selv har jeg kjørt et veldig enkelt gambit setup, med stort sett atack, steal og cure/curaja. Som det nevnes i forhåndsomtalen, så kan kampene bli litt for kjedelig hvis alt går automatisk og med et ikke helt perfekt system, så blir det litt mer engasjerende.

Lenke til kommentar

Ja hadde Licence Point systemet også i tankene. Tenkte generelt på hele systemet rundt å forbrede/customize karaktererne. Jeg er spent på FFXII og har en tro på at du får litt mer frihet enn man gjorde i FFX. Likevel har jeg en mistanke om at jeg kommer til å savne den virkelige kontrollen som man hadde i FFVII.

 

Monkeyboy/Øystein.F. likte dere systemet i FFXII bedre enn i FFX? Er det bare meg som synes materiasystemet var helt overlegent?

Lenke til kommentar
Gambitsystemet og spheregrid systemer er to forskjellige ting. Gambit er til for å kontrollere figurene (noe som du må gjøre uansett i X), mens spheregriden styrerer/bestemmer figurenes abilities/magic/stats etc.

 

Det som kommer nærmest spheregrid i XII er Lisence Point board. Det er her du får abilities, ekstra HP, spells, mulighet til å bruke våpen etc. Jeg synes dette er et av de svakeste sidene ved XII (men det er ikke mange). Og dette er ikke fritt i det hele tatt, du kan bare unlocke forskjellig lisences. For eksempel, hvis du får et sverd, så kan du ikke bruke dette før du har unlocked lisencen for dette. Du får LP mår du nedkjemper fiender og disse brukes til å unlocke diverse lisences.

 

Men når det er sagt er gambitsystemet veldig fritt, men et nesten uendelig antall kombinasjoner. Selv har jeg kjørt et veldig enkelt gambit setup, med stort sett atack, steal og cure/curaja. Som det nevnes i forhåndsomtalen, så kan kampene bli litt for kjedelig hvis alt går automatisk og med et ikke helt perfekt system, så blir det litt mer engasjerende.

7940224[/snapback]

 

Ja, skreiv Gambit, meinte Lisence;)

Men det er friare enn Sphere. Sidan du kan velje sjølv nøyaktig kva retning du vil ta karakteren i. Ja, du får ikkje brukt noko som helst utan å ha kjøpt samsvarande rustning/våpen/magi, men det forhindrar likevel ikkje at du sjølv veljer kva du vil karakteren skal kunne bruke.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er liten mulighet for å customize figurene i XII. Alle får de samme liscensene. Til å begynne med, så lønner det seg å spesialisere figurene, men etterhvert blir ikke dette så viktig. Det eneste området det er litt valgfrihet her er at du kan velge hvilken figur som skal kontrollere hvilken Esper. I X så kan du ihvertfall modifisere nodene i spheregriden.

 

Jeg synes at både materiasystemet i VII og junctionsystemet i VIII er bedre.

 

Men en ting jeg glemte å nevne som er positivt med lisence Points er at det blir ikke bare en jakt på exp, men også på LP. Og for de fleste monstre så får du 1 LP uansett, så det frister litt mer å slåss mot enkle monstre istedet for å løpe forbi dem. Og det er jo kult når du kan åpne en lisence og ta i bruk et nytt våpen.

 

Men for all del: FF XII er dritbra! :love:

 

edit: skrev min samtidig som Øystein F, men han har rett i at det i begynnelsen er større muligheter for spesialisering i XII. I X blir de forskjellige figurene plassert på brettet i faste posisjoner i begynnelsen, og du har ikke så stort valg til spesialisering. Men i begge spill, så ender alle figurer opp med de samme abilities etc. hvis du spiller lenge nok. Og det skal jeg love deg at jeg gjør. Powergaming FTW!

Endret av Monkeyboy
Lenke til kommentar

Høres bra ut. Gleder meg. Blir lavere produktivitet på jobben da de ukene jeg sitter oppe hele natta for å spille FFXII. Tenk er under 10 dager nå til det kommer ut ;)

 

Mens jeg har venta har jeg sittet og spilt FVII Dirge of Cerberus, men virker litt som ett B spill egentlig. Var likevel litt morro med ett shoot-em-up spill i FF universet. Der også skulle det vært litt bedre "customize" system for å beholde spillbarheten. Runda to ganger på "normal" og er nesten ferdig nå med "ex hard".

Lenke til kommentar

Lurer litt på om de har brukt samme kart-system som de hadde i tiern, altså at du ved hjelp av en meny kunne velge til hvor på vedenskartet du skal reise. Husker den gode gamle frihetsfølelsen i de tidligere spillene der du kunne fly rundt hele kloden, og gå i land der det passet deg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...