Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hodepine av sukker? mulig?


VikinGz

Anbefalte innlegg

Jeg har kutta ut på stort sjett alt som inneholder unødvendig sukker...

 

Og de to siste helgene har jeg vært snill med meg selv og laget meg god mat og dessert... men etter jeg har spist litt dessert får jeg kraftig hodepine, og det ender med hodepine og trøtthet resten av kvelden...

Tåler jeg ikke sukker lengre?

Kan man få hodepine av for mye? eller når man bare ikke spiser det til vanlig?

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan ikke få "overdose" av sukker, det er ikke slik det funker.

Det blir som om en bil skulle gå fortere om man fylte på mer bensin i tanken...

 

Så du kan ikke få hodepine av sukker, men man kan få vondt i magen. Derimot kan man synes søtt blir mye søtere om man ikke har mye sukker i dietten sin og hvor mer sukker man spiser hvor mer har man stort sett lyst på det. Mulig det er derfor du blir litt rar i kroppen nå som du har hatt veldig lite sukker i dietten din.

 

Og bare så det er sagt, det er bra å ha lite sukker i dietten sin fordi sukker er tomme kalorier. Sukker gir energi, ja, men blokkerer også for andre næringsstoffer som kroppen vill trenge og derfor er det ikke bra med for mye sukker.

 

Det sies at i dag er ca 20% av det totale kostholde til nordmenn sukker, mens det burde ikke være mer enn 10%, som det var "i gamle dager".

Lenke til kommentar
Si at det søte du har kutta ut er Cola, da, så kan det hende at du får vondt i hodet fordi du rett og slett drikker for lite. Drikk mer vann, og hodepinen forsvinner i de fleste tilfeller.

7868714[/snapback]

Cola kutta jeg ut på barneskolen :p

Vann drikker jeg rundt 2-3 liter vær dag...

Så vann har aldri vært problemet... det er kun nå jeg får hode pine viss jeg har ti meg en dessert, litt snop eller noe slikt.. men det er ikke værre enn å slutte helt med det da...

Men syns det er merklig... for det går som regel en dag eller to før det blir borte.. og jeg har kunn fått det ved sukkerinntak...som dessert, litt snop, en kake bit eller noe slikt...

 

Burde jeg oppsøke lege kanskje?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Grunnen til at du får vondt i hodet e fordi at sukker gjør en aktiv/hyper, kall det hva du vil..noe som øker trykket i hjernen. hodepine kommer av høyt trykk i bakhodet som presser mot panna (ufarlig), så hvis du i tillegg får i deg sukker, og reagerer på det, er det veldig lett å få hodepine! samme skjer med kaffe!

Lenke til kommentar
Grunnen til at du får vondt i hodet e fordi at sukker gjør en aktiv/hyper, kall det hva du vil..noe som øker trykket i hjernen. hodepine kommer av høyt trykk i bakhodet som presser mot panna (ufarlig), så hvis du i tillegg får i deg sukker, og reagerer på det, er det veldig lett å få hodepine! samme skjer med kaffe!

8002480[/snapback]

Hmm... Var ikke slik før :dontgetit: Og får det heller ikke av kaffe!

Får det kun etter minimale inntak av sukker... altså f.eks ett kakestykke, noen får sjokolade biter, litt smågodt...

men har ikke hatt hode pine siden jeg skrev det, for jeg har ikke spist noe med så mye sukker, altså brød, joplite youghert eller hva den heter er vell noe av det jeg spiser med mest sukker i seg...

Lenke til kommentar
Grunnen til at du får vondt i hodet e fordi at sukker gjør en aktiv/hyper, kall det hva du vil..noe som øker trykket i hjernen. hodepine kommer av høyt trykk i bakhodet som presser mot panna (ufarlig), så hvis du i tillegg får i deg sukker, og reagerer på det, er det veldig lett å få hodepine! samme skjer med kaffe!

8002480[/snapback]

Hvis det kommer av "ekstremt" små mengder sukker bør du oppsøke lege, det kan være en form for allergi. i mitt tilfelle utløser det migrene, men det skal litt til. ei flaske cola og masse godis, noe som skjer i jula bare, men da blir det ille...

Lenke til kommentar

Fikk det i dag å, var kake og winerbrød på jobb... blir helt slått ut jo O.o

Får vell rote seg til legen da... bare man får tid og penger :p

Er litt mindre mengder enn en hel flaske flaske cola og masse snop og reagerer fortsjatt... men er jo egentlig posetivt da, bør jo holde seg unna sukkeret uansett :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...