Gå til innhold

Norske sangtekster en viktig del av lyrikken?


Frank Drebin

Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive en stil, og oppgaven er som følger: Representerer rocke- og/eller poptekster en sentral stemme i norsk lyrikk? Vis eksempel og begrunn påstandene.

 

Jeg mener at sangtekster er en stor del av norsk lyrikk; det er jo tross alt flere som hører på norsk musikk enn som kjøper diktsamlinger. Dermed har jeg egentlig kontroll på den delen av oppgaven. Problemet mitt er at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne, med tanke på å finne eksempler. Har dere noen anbefalinger av gode sangtekster?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jokkes tekster ble jo, eller bør i allefall, ofte sammenlignet med verkene til Rudolf Nilsen. Koblingen der synes jeg så absolutt du bør få med i allefall.

 

Du finner garantert et par dikt av han i norskboka di. Prøv å les tekstene høyt, mange av de har en veldig fin rytme, og jeg tror faktisk et par av de har blitt satt melodi til i ettertid.

Du vil garantert se likheter umiddelbart, hvis du har kjennskap til tekstene til Jokke fra før altså.

Lenke til kommentar
Jokkes tekster ble jo, eller bør i allefall, ofte sammenlignet med verkene til Rudolf Nilsen. Koblingen der synes jeg så absolutt du bør få med i allefall.

7851972[/snapback]

 

Takk for tipset! Jeg kjenner tekstene til Jokke ganske bra, og Rudolf Nilsen har vi om på skolen nå, faktisk. Så den koblingen skal jeg sørge for å få med i stilen.

 

Når vi først er inne på Jokke; oppgaven er egentlig litt mer omfattende enn jeg ga uttrykk for i den første teksten. Jeg skal også skrive om hvordan jeg synes "Narkoman" (av Jokke) representerer viktige trekk fra samtidens Norge.

 

Teksten til Narkoman finnes her.

Lenke til kommentar

Boka "Samtidslyrikken - fra Almuens Opera til Gatas Parlament" inneholder et par hundre utvalgte tekster hentet fra norsk populærmusikk i perioden 1970 til 2003. Den dekker ett stort spenn med Viser, Rock, Rap osv. Dessuten er det ett kapittel om moderne sangteksters plass i lyrikken. Flott bok! De har den sikkert på biblioteket. Som eksempler på tekster vil jeg dra fram Hjernen er Alene (deLillos), Hun er Fri(Raga) og Millimeter( Anne Grete Preus), men det beste er vel å finne noen tekster som betyr noe spesielt for deg å skrive om . Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...