Gå til innhold

MIST 500W vs Seasonic S12 500W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok, takk skal du ha! Tror jeg heller mot MISTen nå, såfremt at ingen kan bekrefte at Seasonicen er mer stillegående.

7829305[/snapback]

 

Vet ikke om HW.no har testet Seasonic PSU'er, men hver gang de utfører en PSU test, så er det alltid MIST som vinner. Om de er med i testen eller ikke, spiller ingen rolle. De vinner hver gang.

 

Som post nr 2 sier her, 2* 20A på 12v railen er meget sterkt. Du driver lett hva du enn har lyst på... (innenfor rimelighetens grenser).

 

Når det kommer til støy, kan jeg ikke annet enn bekrefte at MIST er støysvakt så det holder. Har hatt 2 stk av 500W utgaven. Både mod og vanlig. Mod anbefales, da kan du selv velge kabler du vil ha :)

Lenke til kommentar

Som jeg har forstått det, er Seasonic 380 og 430 W de aller stilleste, mens 500-600 Watterne fra Mist og Seasonic kommer på en delt andreplass.

 

Tror nok du blir fornøyd samme hvilken du velger. Men om du har en maskin som faktisk trenger noe i nærheten av 500 W, blir det vanskelig å få den spesielt stille uansett, det er mye varme.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Takk for tipset, FBEN! Denne var jeg faktisk ikke klar over. Den er høyst aktuell etter at jeg leste andmeldelsen på silentpcreview:

 

http://www.silentpcreview.com/article692-page5.html

 

Liker denne setningen: "This is extremely quiet performance, the best we've encountered from any PSU." :-)

7853295[/snapback]

 

Husk bare på en ting: Når du leser tester og får anbefalinger fra alle hold, så er og blir støy subjektivt. Man kan måle slik man vil, for som regel er dette gjort i et lab. hvor man har tilgjengelig måleutstyr, og ofte er støy målt fra en testbenk. Ikke alle, men en del er det.

 

Les gjerne hvordan de har testet og i hvilket miljø. Er det i et kontorlandskap med flere maskiner, vil disse overdøve enkelte elementer. Og er de testet i et kabinett eller et kabinett du ikke har osv.. Det er mye å sjekke ut før man faktisk kan stole fult og helt på slike tester. Ytelse er noe helt annet, men det trenger vi ikke å snakke om, siden jeg har skjønt du er ute etter en "lydløs" PSU.

 

Jeg har hatt 2 stk 500W fra MIST. Disse har jeg hatt i Lian Li kabinetter. Det ene kabinettet var veldig lukket, og derfor ble PSU varm og den roterte kraftigere på viften, enn den gjør nå, hvor den trekker luft utenifra. (står i toppen av kabinettet, opp ned). Min oppfatning er at så lenge den får frisk luft tilgjengelig og er under "normal" last, så vil den ikke støye i det hele tatt. Faktisk, så støyer nok diskene dine så mye at du ikke vil legge merke til PSU'en på maks load.

 

Igjen vil jeg presisere at det er min subjektive mening, og jeg kan ikke backe opp for dette på noe annet vis enn å si hva jeg selv synes. Og jeg anser meg som støyallergiker. Det kan jeg i allefall bevise ved et raskt søk i mine poster.

 

På dette grunnlaget vil jeg anbefale deg en MIST500W. Disse er råsterke og støyer som sagt lite, selv under "dårlige" forhold og full last, f.eks ripping av DVD eller et heftig spill. Men igjen, så spiller da miljøet inn. Jeg har PC'en i stua. Ofte er det annen bakgrunnstøy som gjør at jeg ikke legger stort merke til maskinen.

 

Mulig jeg ikke gjorde dette noe lettere for deg, men ønsker at du skal være klar over de forskjellige faktorene, om du skal gå grundig til verks. Godt mulig du er fult klar over dette.

Husk: støy er ofte målt i subjektive meninger, og ikke objektivt. Det lar seg veldig ofte vanskelig gjøre.

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Tusen takk for dette glimrende innlegget, andylove! Mye klokt du kommer med. Jeg kommer nok til å gjøre mye mer research før jeg bestemmer meg. Liker å være 100% sikker før jeg kjøper noe, denne PSUen kommer nok til å bli brukt i mange år fremover. Lurer også da litt på om 500W er nok? Jeg kommer nok ikke til å hoppe på SLI eller crossfire toget, da jeg er opptatt av støy.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig. Derfor vi er her. Og dette med støy har virkelig gått meg til hjernen. På godt og vondt :)

 

Du kan si det sånn at begge PSU'ene du har tittet på, er av god kvalitet. Og det er ikke bare kraften i antall Watt som du skal tenke på, men også hvor mange Amper 12V railen har. Til eksempel anbefales det å ha min 30A på 12V ved SLI av 8800GTX (tror jeg).

 

På en annen side, så tror jeg vi får se en revolusjon av strømforbruk på GPU'er, slik vi så på CPU'er i fjor sommer. Lavere effektforbruk og mer kraft i pr mhz. Det må jo før eller siden ta slutt på skyhøye effekter. LES: Lavere produksjonsteknikker.

 

Men siden du ikke har planer om SLI eller CF, så tenk ikke så mye på en PSU på over 500W. Det er mer enn nok av "kloke" hoder som kan anbefale deg å kline til med 750W PSU, som du absolutt ikke trenger. Sett reklamen: "kjøpt mer enn du trenger?" :p

 

Bare så du vet det: MIST600W støyer mer enn du vil like enn 500W versjonen.

 

Det finnes forøvrig en tråd her, som handler om større PSU'er enn du trenger. Les den.

Lenke til kommentar
Har hatt både Seasonic S12 600w og mist 500w,og begge to er lydløse.Du må legge øret inntil eksosen før du hører noe.Dette er min mening,og jeg hater støy  :)

7853454[/snapback]

 

Jeg trodde faktisk MIST var litt i en egen klasse. Men jeg skal sjekke ut Seasonic'en. Greit å ha flere anbefalinger på lager.

 

Har ikke HW.no testet Seasonic tidligere?

 

EDIT:

Tok en titt på testen til hw.no. Her konkluderes det med at Seasonic er temmelig stillegående og kan levere 4*18A på sine fire 12V. Det er ingen pysete PSU. Men det blir noe mer hørbar på kraftig belastning. Jeg vil tro at det for trådstarter sin del skal godt la seg gjøre å bruke opp alle Ampere på 12V railen.

 

Testrutiner av PSU for HW.no

 

Vi har dessverre ikke tilstrekkelige måleinstrumenter for å foreta støymålinger på en vitenskapelig måte, men vi vil prøve å gi dere en kjapp vurdering ut i fra de inntrykkene vi har opparbeidet oss under testperioden.

Som den observante leser kan se, er HW ærlige ang testene sine. Det er positivt.

 

Seasonic M12 600W

M12 er en stillegående strømforsyning, en ren fryd for øret. Strømforsyningen blir lett overdøvet av enkle enheter slik som harddisker etc. Når vi økte belastningen, støyet enheten litt mer, men ikke at dette var betydelig

 

Vi må fortsatt stå fast på at Mist 500W enda ikke har blitt slått når det kommer til stabilitet og funksjonalitet, til en ok pris.

 

Igjen jeg vil også påstå at det meste i denne testen, utenom fakta ang stabil forsyning av strøm, er synsing. De legger ikke skjul på at det er subjektive oppfatninger som ligger til grunn for støymåling. Dog prøver de å gjøre dette så proft som overhode mulig. Det blir opp til hver enkelt å velge, rett og slett.

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...