Gå til innhold

dårligste boka du har lest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg pleier ikke å lese ferdig dårlige bøker, hadde egentlig tatt til fornuft og bestemt meg for ikke å poste, men er nesten nødt til å kommentere dette:

 

* Det Gyldne Kompasset -> Historien er svært bra, folkene gjennomtenkte og hele konsepter interessant. Problemet er at det er så utrolig dårlig skrevet at jeg gav opp etter en stund. Det begynner rett på med en jente som snakker med en daimon eller noe sånt, uten at vi får noe som helst forklaring på hva en daimon er. Likevel er historien svært forutsigbar, og selv om språket prøver å passe "gatefolk" blir det for dårlig skrevet. Synd, i grunnen. Har vurdert å se filmen, men boken gidder jeg ikke prøve engang.

 

Det er jo dette som gjør Mørk Materie-trilogien så fantastisk! Måten detaljer sakte men sikkert mates ut på gjør at man stadig blir klokere, men det er alltid noe på lur. Likevel er den kompakt og handlingsmettet, og langt modnere enn man forventer av noe som tilsynelatende er en "barnebok". Feier gulvet med alt annet jeg har lest av fantasy, inkludert Ringenes Herre (uten forkleinelse for Tolkien). Filmen kan du bare drite i, den skjønner ikke det med å la ting gå opp for folk etter hvert, og ødelegger hele spenningen allerede i prologen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Må vel først å fremst være ørten dårlige noveller av norske forfattere i skolesammenheng. Gud hjelpe meg. Eksempler: Karens Jul, Karen, Oktober av Frode Grytten (Det var kanskje den dårligste), og mange flere.

 

Av bøker kan jeg nevne Pan av Hamsun. Kan faktisk ikke forstå hvorfor alle norske vgs. elever MÅ tvinges til å like disse bøkene.

 

Bøker blir dårlige av det faktum at du ikke kan være kritisk til dem. Det er noe av det fundamentale i VGS. Her skal man lese div. stykker, bøker og noveller som den personen du skal dømmes av, av en eller annen grunn elsker. Om man stiller seg kritisk, dog ikke på en agressiv, men på en reflektert og grundig måte blir man sett på som en som ikke forstår novellen/stykket whatever, og dermed blir man satt i bås. Det gjør bare at jeg tenker på disse bøkene med enda mer forakt.

 

Alle skrifter fra norsk boka, og lærerens bibiliotek er ikke like fantastisk for alle. Så enkelt er det.

 

Jeg har lest mange bra bøker igjennom tidene, men klassiske "skolebøker" har generelt vært LANGT unna disse.

Endret av RastaXP
Lenke til kommentar

Er enig i at Phenomenaserien var dårlig. Det vil si den første boka. Sier seg selv at jeg ikke gadd lese de andre. Forfatteren skriver ikke bare ufattelig dårlig, men hele historien er kjedelig og er et dårlig forsøk på å ligne de store innen fantasy.

 

 

Jeg har lest endel dårlige bøker(må lese ferdig en bok når jeg først har begynt), men husker ikke flere akkurat nå.

Lenke til kommentar
Paulo Coehlo med Alkymisten kommer høyt opp på lista. Makan til intetsigende møl skal man lete lenge etter. "Livsvisdommen" som kommer fram i den boka er noe alle egentlig burde være ferdig med å filosofere om innen de fyller 15.

Endelig noen som er enige med meg! Det er så mange som sier at det er den beste boka de har lest, men jeg fant den utrolig kjedelig. Jeg ga han en ny sjanse med "Djevelen og frøken Prym", men den var i samme sjanger.

 

Men den dårligste boka jeg har lest, er "Klosterøyas gåte". Dårlig norsk og dårlig handling. "Han gikk til porten. Så løper han igjennom". Man kan ikke endre tiden sånn!

 

Ellers så er "Frankenstein" av Mary Shelley noe jeg ikke vil lese igjen. Jeg vet det er en klassiker, men det var en kort bok med lang, kjedelig handling.

Lenke til kommentar
Det er jo dette som gjør Mørk Materie-trilogien så fantastisk! Måten detaljer sakte men sikkert mates ut på gjør at man stadig blir klokere, men det er alltid noe på lur. Likevel er den kompakt og handlingsmettet, og langt modnere enn man forventer av noe som tilsynelatende er en "barnebok". Feier gulvet med alt annet jeg har lest av fantasy, inkludert Ringenes Herre (uten forkleinelse for Tolkien). Filmen kan du bare drite i, den skjønner ikke det med å la ting gå opp for folk etter hvert, og ødelegger hele spenningen allerede i prologen.

 

Den er sikkert grei nok for folk som ikke er vant til fantasy og bra språk, men dessverre har jeg lest fantasyi nærmere tyve år og vært borti de aller fleste store seriene fra Ringenes Herre til Dragonlance til The Prince of Nothing til Diablo. "Det Gyldne Kompasset" er og blir en dårlig bok i mine øyne. Andre bøker er så ufattelig mye bedre.

 

Uansett, ny bok.

 

Aliens: DNA War. Om du trodde den fjerde filmen var dårlig, tro om igjen... :p

Lenke til kommentar
Det er jo dette som gjør Mørk Materie-trilogien så fantastisk! Måten detaljer sakte men sikkert mates ut på gjør at man stadig blir klokere, men det er alltid noe på lur. Likevel er den kompakt og handlingsmettet, og langt modnere enn man forventer av noe som tilsynelatende er en "barnebok". Feier gulvet med alt annet jeg har lest av fantasy, inkludert Ringenes Herre (uten forkleinelse for Tolkien). Filmen kan du bare drite i, den skjønner ikke det med å la ting gå opp for folk etter hvert, og ødelegger hele spenningen allerede i prologen.

 

Den er sikkert grei nok for folk som ikke er vant til fantasy og bra språk, men dessverre har jeg lest fantasyi nærmere tyve år og vært borti de aller fleste store seriene fra Ringenes Herre til Dragonlance til The Prince of Nothing til Diablo. "Det Gyldne Kompasset" er og blir en dårlig bok i mine øyne. Andre bøker er så ufattelig mye bedre.

 

Hehe. Jeg er kjempefan av HDM og er selvsagt ikke med på at Det gylne kompasset er dårlig skrevet. Derimot må jeg nevne at jeg forsøkte meg på første bok i Prince of Nothing-serien, og huff, den ble for kjedelig og tungsinnet (skal det være tungsinnet, bør det enten være dypt eller underholdende, og The Darkness That Comes Before er ingen av delene). Samme med Malazon-bøkene til Steven Erikson. Og når vi først er inne på fantasy-serier jeg aldri fullførte, kommer jeg ikke unna Tidshjulet. Der hoppet jeg av i femte bok og angrer på at jeg holdt ut så langt. Kanskje kommer jeg tilbake til Erikson og Bakker, men Jordan? Ingen sjanse.

 

Det er få dårlige bøker jeg har lest ferdig, selv om det er en hel haug med bøker jeg har oppfattet som så dårlige at jeg ikke har fullført dem. Av de bøkene jeg ikke liker nok til å fullføre, eller som jeg fullfører med en følelse av å ha kastet bort tiden, blir de fleste fortrengt. Noen bøker som rett og slett var skikkelig dårlige som jeg har fullført er Digital Fortress (nevnt tidligere i tråden) og selvsagt første bok i Kristin Lavransdatter-serien, Kransen. (Sistnevnte selvsagt i skolesammenheng. Jeg driter i hvor viktig temaene er og hvor historisk boka er, den er skikkelig dårlig skrevet. Og det er ikke utelukkende dansk-norsken sin feil.)

 

Det er mange, mange flere dårlige bøker jeg har delvis eller helt fullført, men som sagt, disse glemmer jeg fortere enn jeg glemmer de gode bøkene. Det er ingen bøker jeg med trygghet vil gi tittelen "dårligste boka jeg har lest", selv om det finnes noen kandidater.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+5132
Bibelen.

Enig. Og Prozac nation. Eller den var egentlig ikke så dårlig, men ble til tider ganske kjedelig, så var et ork å lese seg gjennom den, og jeg gadd aldri å lese den helt ferdig.

Lenke til kommentar
Er svært sjelden jeg gidder fullføre en dårlig bok, men det er en god del bøker jeg ikke har giddet fullføre. For å ta noen få...

 

* Det Gyldne Kompasset -> Historien er svært bra, folkene gjennomtenkte og hele konsepter interessant. Problemet er at det er så utrolig dårlig skrevet at jeg gav opp etter en stund. Det begynner rett på med en jente som snakker med en daimon eller noe sånt, uten at vi får noe som helst forklaring på hva en daimon er. Likevel er historien svært forutsigbar, og selv om språket prøver å passe "gatefolk" blir det for dårlig skrevet. Synd, i grunnen. Har vurdert å se filmen, men boken gidder jeg ikke prøve engang.

 

Det er da ikke forfatteren sin feil at du ikke vet hva en daemon er? Det er ikke forfatteren har funnet opp, men et gammelt latin ord for gode, overnaturlige vesener som vokter over mennesker. Ordet er riktignok vanligere brukt i engelske land, men det er da slett ikke noe uvanlig ord? Daemon tools og linux daemons er det jeg kommer på nå :p

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...