Gå til innhold

Argumenter mot aktiv dødshjelp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aktiv dødshjelp, er det slik at en pasient i -dårlig- form kan be om å få tatt sitt liv? F.eks. en som er lam fra nakken og ned?

 

Eller er det slik at familien synes det er best at sønnen som er hjernedød og ligger i respirator sovner stille inn? (For å ta et eksempel)

7749826[/snapback]

Flott innspill! Trenger nemlig argumenter for flere aspekter. Jeg skal liksom mene at aktiv dødshjelp er fælt uansett. Noen flere argumenter?

Lenke til kommentar

Vanskelig å komme opp med argumenter for den siden som tar feil, men jeg kan da prøve. :p

  • Enkelte mener at avliving av et annet menneske ikke skal forekomme under noen omstendigheter, selv ikke når vedkommende er i store smerter og ønsker det selv.
  • Enkelte mener at med å innføre aktiv dødshjelp åpner vi for mulligheten til manupilasjon fra mennesker med en agenda mot at vedkommende skal leve, slik at vi aldri sikkert kan vite hva vedkommende egentlig vil.
  • Enkelte mener at teknologien vår ikke er kommet så langt at vi alltid kan vite om noen vil bli bedre igjen eller ikke, derfor kan tilfeller forekomme hvor mennesker blir drept tiltross for at de kunne blitt bedre med tid.

Endret av Goz
Lenke til kommentar
Flott innspill! Trenger nemlig argumenter for flere aspekter. Jeg skal liksom mene at aktiv dødshjelp er fælt uansett. Noen flere argumenter?

7749849[/snapback]

 

* Dødsfall koster penger for de pårørende

* Kirurger som kanskje skull operert den døde får ikke trening

* Staten har investert hundre-tusener i skolegangen til de fleste -- Det blir litt bortkastet å la mennesker dø før de har betalt tilbake...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg -hva- aktiv dødshjelp er?

Og er foreløpig nøytral, siden jeg ikke vet hva det er.

7750583[/snapback]

Det er ikke snakk om å ta stilling til det, men om å finne argumenter mot.

Aktiv dødshjelp er forøvrig det å hjelpe folk til å dø, det kan f.eks. være å slå av livsviktig sykeutstyr slik at pasienten dør.

Lenke til kommentar
Aktiv dødshjelp, er det slik at en pasient i -dårlig- form kan be om å få tatt sitt liv? F.eks. en som er lam fra nakken og ned?

 

Eller er det slik at familien synes det er best at sønnen som er hjernedød og ligger i respirator sovner stille inn? (For å ta et eksempel)

7749826[/snapback]

 

 

Hvis han tar sitt eget liv er det ikke dødshjelp, hverken passiv eller aktiv. ;)

 

Passiv dødshjelp er å f.eks skru av apparatene som holder vedkommende i live, aktiv dødshjelp er å faktisk avlive personen.

Lenke til kommentar
Vanskelig å komme opp med argumenter for den siden som tar feil, men jeg kan da prøve.  :p

  •  
  • Enkelte mener at avliving av et annet menneske ikke skal forekomme under noen omstendigheter, selv ikke når vedkommende er i store smerter og ønsker det selv.
     
  • Enkelte mener at med å innføre aktiv dødshjelp åpner vi for mulligheten til manupilasjon fra mennesker med en agenda mot at vedkommende skal leve, slik at vi aldri sikkert kan vite hva vedkommende egentlig vil.
     
  • Enkelte mener at teknologien vår ikke er kommet så langt at vi alltid kan vite om noen vil bli bedre igjen eller ikke, derfor kan tilfeller forekomme hvor mennesker blir drept tiltross for at de kunne blitt bedre med tid.
     

7749869[/snapback]

Takker Goz, skal bruke argumentene for det de er verdt. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...