Gå til innhold

PC Krav til HDTV


bachmann

Anbefalte innlegg

Hvilke krav stilles til PC for å se HDTV i 720p?.

 

Jeg har: AMD 3400+

Geforce 6800 GT 256 MB AGP DVI (1280x720)

1 GB Ram

 

TVn støtter 720p

 

har koblet slik: (TV)HDMI --> DVI (PC)

 

opplever at HD materiale hakker når det spilles av (har siste versjon av VLC player)

 

Har jeg bra nok PC.? Noen som vet hvorfor det bilde hakker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hva du mener med hakker - mister du bilder (frames), er det enten et kapasitet- eller codec-problem - Hvis det bare rykker litt når kameraet beveger seg, har du feil refresh i forhold til kilden. Merk også at VLC ikke støtter video-aksellerering i hardware. Bruker du f.eks. TheaterTek, vil skjermkortet ta en del av prosesseringen. Hva er CPU-forbruket under avspilling? Hvilke codecer bruker du?

Lenke til kommentar
Det spørs hva du mener med hakker - mister du bilder (frames), er det enten et kapasitet- eller codec-problem - Hvis det bare rykker litt når kameraet beveger seg, har du feil refresh i forhold til kilden. Merk også at VLC ikke støtter video-aksellerering i hardware. Bruker du f.eks. TheaterTek, vil skjermkortet ta en del av prosesseringen. Hva er CPU-forbruket under avspilling? Hvilke codecer bruker du?

7749141[/snapback]

 

 

Bildet rykker litt når kameraet beveger seg. CPU forbruket ligger opp i mot 90%.

Har ikke lastet ned noen ekstra codecer. TheaterTek har jeg ikke testet...(skal prøves) Hva vil det si med refresh i forhold til kilden?

 

Takker for svar

Lenke til kommentar

Bildet rykker litt når kameraet beveger seg. CPU forbruket ligger opp i mot 90%.

Har ikke lastet ned noen ekstra codecer. TheaterTek har jeg ikke testet...(skal prøves) Hva vil det si med refresh i forhold til kilden?

 

Takker for svar

7749176[/snapback]

 

Kilden er vanligvis film - som nesten alltid er 24 fps ørlite nedjustert til 23.976 fps av historiske grunner. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Telecine

 

For å gjøre om 24 bilder i sekundet til amerikansk TV som er 30 bilder i sekundet, brukes en Telecine-prosess, se lenken over. For 720p betyr dette at noen bilder blir repetert to ganger, andre tre ganger for å komme opp i 60 bilder i sekundet. Kjører TVen på 50Hz, vil du garantert få ujevne bevegelser ('juddering' på engelsk).

 

TheaterTek bruker NVidia's PureVideo-filtre (for MPEG2), og disse kan gjøre en inverse telecine (IVTC) for å redusere videoen tilbake til 24 fps. Hvis du kjører TVen på 48 eller 72 Hz, kan du da unngå rykking.

 

For andre codecer er det andre teknikker, og er kilden din 50 Hz, er filmen i stedet for skrudd opp til 25 Hz. Er kilden din video, gjelder andre regler. For XviD reencodes, er som oftest IVTC-prosessen gjort allerede, slik at det holder å få refreshen på skjermen til å gå opp med 24.

 

Mange parametre her altså. Det er også sannsynligvis et sammensatt problem i og med at CPUen din går helt opp til 90% - du kan da også oppleve dropped frames.

Lenke til kommentar

Jeg slet med 100% load, og hakking, på min AMD3200+ - 6600gt - 1gb RAM, når jeg spilte av HD-materiale (allerede fra 720i og oppover)

Prøvde en mengde avspillere, VLC, Media PlayerClassic, Windows MP 9+10, BSPlayer etc.

 

Dette gjaldt også på avi-format, wmv, x264(?) og det som ellers var av format. Via S-video->scart.

 

T-Evil

Lenke til kommentar
Hvilke krav stilles til PC for å se HDTV i 720p?.

 

Jeg har: AMD 3400+

            Geforce 6800 GT 256 MB AGP DVI (1280x720)

            1 GB Ram

 

TVn støtter 720p

 

har koblet slik:  (TV)HDMI --> DVI (PC)

 

opplever at HD materiale hakker når det spilles av (har siste versjon av VLC player)

 

Har jeg bra nok PC.? Noen som vet hvorfor det bilde hakker?

7749043[/snapback]

 

Det skulle fungere fint. Eneste er at jeg tviler på at det kortet støtter HDCP, som det må støtte for at du skal kunne spille av HDDVD/BluRay på pcen

Lenke til kommentar

Idag så er det altfor dårleg støtte for hardware akselerasjon av video. Det einaste formatet som får hjelp av skjermkort er mpeg2/DVD

Det går rykter om mpeg4,xvid,h264 osv i hardware men foreløpig er veldig tynt.

 

x.264 er formatet som tar over xvid nå. I 1080p så er det anbefalt å ha ein heilt moderne dual core cpu. For 720p så skal ein Amd 2500+ eller p4 2.5ghz halde.

 

VLC er ubrukeleg for HDvideo. Min anbefaling er Zoomplayer(ikkje gratis) eller Media Player Classic med FFDShow som funker greit som decoder, men den mest optimale er CoreAVC(heller ikkje gratis).

 

Xvid i 720p skal gå fint med ein CPU rundt 1.5ghz

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...