Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skoleuniform, for eller imot?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For:

 

- Mindre merkepress :

 

Men, nå er det da en gang slik at folk også kommer i kontakt med jevnaldrede ungdom utenfor skolegården og da får man det samme merkepresset.

 

Mot:

 

- Ser dumt ut

 

- Dyrt :

 

Som om ikke skolen har lite nok penger fra før av må de bruke det lille de har på innkjøp og vedlikehold (vask, kjøpe inn nytt til de som ødelegger dem etc.) av skoleuniformer. La oss si at en skoleuniform koster en god tusenlapp, pluss minus en hundrings eller to. Skolen må ha et relativt stort utvalg av dette for at de skal kunne kle alle barna, fordi barn kommer i mange utførelser: noen er feite, noen er korte, noen er høye og noen er tynne. I tillegg pleier de å vokse en del i høyden og derfor må de ha nye uniformer relativt ofte.

 

- kjeeedelig

 

Når alle går likt kledd ser det ut som en 50'talls britisk kostkskole

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Etter å ha vært i militæret er jeg gjerne for skoleuniform. Har hatt på meg samme uniform som alle mine kollegaer i snart 2 år, og det funker helt greit. Det har aldri vært noe spesielt snakk i hvordan vi kler oss på den måten. Tenk over hvor greit det er at folk bruker samme arbeidsuniform når dere tenker på skoleuniform. :)

Lenke til kommentar

jeg mener att skoleuniformer er no elendig skrap! bare tenk på så kjedelig det er når man møter opp på skolen og møter ein person som har same kler som deg! de ville ikke jeg likt hvertfall... spessielt før skulle jo disse klesplaggene vaskes dag inn og dag ut :thumbdown: og veit du hva? de gidder ikke jeg :!:

men de finnes jo fordeler med dette også da, man blir ikke ertet for hva man har på seg, men får heller ikke ros vist man en dag har fått seg ny genser (man får ikke lov å bruke den på skolen)!

alle mener sitt om dette, men jeg vill si de er en ulempe... etter gymmen? hvor er klerne mine?? :roll: lol...

tenk om man skal på "byen" etter skola da:

1: få seg ut av de fæle klerne

2: få de med seg i en sekk eller lignende

3: ikke glemme dem igjenXD

 

mvh fphonex

Lenke til kommentar

Når man går i skoleuniform ser man jo ut som ordentlige mennesker som bryr seg om skolen sant? Tenk om alle hadde skoleuniform og man begynner å bli kjent med en fyr, så skal du møte ham en dag etter skolen og da bare er han den gangsteren som går i en skikkelig pløsete sæggebokse og en hettegenser som rekker ham ned til knærne! :rofl:

 

Det jeg prøver å komme fram til, er at klær sier litt om personligheten til folk og når alle har make klær blir det jo litt vanskligere å bli ordentlig kjent med folk!

Lenke til kommentar

Jeg skal skrive et argumenterende essay om skoleuniformer til onsdag, så dette var egentlig et ganske hjelpende emne. :)

 

Selv er jeg litt usikker. Det positive med skoleuniform er:

- Alle går i det samme; ikke noe motepress

- Trenger ikke å bekymre deg for hva du skal ha på deg på skolen

- Mindre utgifter på klær ellers

- Man kan ikke se om vedkommende er fattig eller rik

 

Negative er:

- Man får ikke vist sin personlighet gjennom klærne

- Man finner kanskje ikke sin størrelse i skoleuniformen

- Hvis en skal noe rett etterpå skolen, bør en gjerne ha med skift

 

Jeg bruker selv skoleuniform, og ser ikke egentlig så mange flere ulemper utover de tre. Jeg heller vel mest mot å være for skoleuniform.

Endret av Noteknekk
Lenke til kommentar

Det at dere argumenter mot skoleuniform på grunn av lite penger i skolesystemet erbare tåpelig, norge har mer enn nok penger men staten får aldri bakkekontakt og innser at vi trenger SKIKKELIGE skoler.

 

De andre 387milliærderene vi har på bok da? Litt av det kan brukes på uniformer og på skikkelige skoler. Slutt å argumenter med at vi ikke har nok penger.

 

For

 

-Ikke kleespress

-Ser mer dannet ut(bra og dårlig)

-Fører til relativt lite mobbing(ofte skjer mobbing pga klær og "du er fattig"(evt. du er rik, snobb/soss om du vil)

 

Imot

 

-Viser mindre av personligheten din

-Må ta med skift om man skal noe etter skolen

-Enkelte kan ha problemer med å finne rett størrelse.

 

Det finnes sikkert mye mer for og imot om man tenker litt grundigere, men uansett vil det ikke hjelpe. Så lenge vi har de statsoverhodene som vi har nå så går jo hele opplegget i dass sammen med alt annet her i landet. Hvor ble det av infrastrukturen? Hvor er de moderne sykehusene og skolene? Hvorfor er sosialstøtten elendig og trygdeetaten helt på trynet? Det blir en annen diskusjon, men poenget er at staten har penger nok men de innser det aldri. "Vi må spare til neste generasjon"(Yeh right, bite me.)

Lenke til kommentar

Greit nok at Norge har et par tusen milliarder på bok, men skolen har allikevel lite penger å rutte med. De milliardene er ikke en stor pengesekk det bare er å forsyne seg av. De skal brukes til pensjoner, eldreomsorg, sykehus, veier osv. skolene i Norge er lite prioritert.

 

Skal man gi penger til skolene bør det heller være til ting som klatrestativ og utemiljø, musikkutstyr, bibliotek, bøker, studieturer osv. Det er mye skolene bør investere i før de svir av en halv formue på uniformer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I militæret, der alle blir ikledd det samme fra dag en, synes jeg uniform viste hva det var godt for, for å si det slik. Mange jeg ble kjent med i militæret hadde jeg sikkert ikke villet prate med om jeg hadde møtt dem i deres sivlie klær. Uniform gjør folk likere hverandre, (selvsagt), og i skolesammenheng tror jeg det kunne vært positivt, mendre klesspress, lettere å bli kjent med "annerledes folk", mindre mobbing.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...