Gå til innhold

Temperaturmåling


Anbefalte innlegg

Temperaturer er noe vi overklokkere alltid er opptatt av, ikke minst når det gjelder prosessoren. Dette er spesielt viktig for AMD-eiere, men den innebygde temperaturføleren i SocketA-hovedkort er sjelden til å stole på. Derfor kan et separat termometer montert ved prosessoren være en god løsning.

 

Artikkelen finner du her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ser jo bra ut. Har nettopp montert 2 clas-ohlson temp.målere med forlenget ledning på chieftek dragon (der diskettstasjonene skal stå). Men disse temperatursensorene er jo (litt!!!) for store. Er det mulig å bytte disse ut med tynnere sensorer uten å risikere at temperaturen blir feil. Kan jo sammenligne i romtemp. med andre, men hvor skaffer jeg slike sensorer.

Lenke til kommentar

humm...

 

hva med oss som bruker cpu shims på prosessorene?

er der plass for å smyge imellom en sånn temp måler, eller må jeg/vi klippe opp et spor i shimsen for kunne bruke dette, eventuellt ta vekk shimsen?

 

vil egentelig ikke fjerne shimsen da jeg har en seriøst stor og tung kjøleribbe (Swiftec MC462-A) som uten kan knuse cpu'en uten den ekstra støtten :wink:

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp hatt oppe en diskusjon om Artic Silver ("Ekkel Articsilver ting").. Folk fortalte at de kjørte AMD XP 1600+ og 1800+ helt ned i en idletemp på 32-35C, Dette kan umulig være tilfelle. Jeg kjører en AMD XP 1500+ og denne har en temp på 44C. Har en triasol vifte og i tilleg har jeg smurt Artic Silver over prosessoren for og få bedre kontakt.. Min konklusjon måtte være at andres hovedkort viste feil temp..

Lenke til kommentar

Det er mulig å ha idletemp på 32-35 jeg sjøl kjører en xp 1900+(1600mhz) som er overklokket til 1700mhz og har idletemp på 39-40 :smile:(og dette med kun luft). tempen i kassa ligger på 21-22. har 2 120mm i bunnen til inntak og 1 120mm i toppen til utsug(men det bråker som f......) jeg bruker en slik måler som du får kjøpt på 3dfxcool :smile:

 

så det er bare å prøve....:smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-19 17:26, NoWaX skrev:

Jeg har nettopp hatt oppe en diskusjon om Artic Silver ("Ekkel Articsilver ting").. Folk fortalte at de kjørte AMD XP 1600+ og 1800+ helt ned i en idletemp på 32-35C, Dette kan umulig være tilfelle. Jeg kjører en AMD XP 1500+ og denne har en temp på 44C. Har en triasol vifte og i tilleg har jeg smurt Artic Silver over prosessoren for og få bedre kontakt.. Min konklusjon måtte være at andres hovedkort viste feil temp..


 

Har du brukt WPCREDIT/WPCRSET-trikset for å senke temperaturen? Hos meg sank idle-temperaturen fra ca. 46 til 35 grader (men det funker ikke hos alle). Det står skrevet litt om det her (jeg la også ut noen linker) :

 

http://forum.overklokking.no/viewtopic.php...c=2610&forum=69

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det mulig å få kjøpt sensorer til termometeret til clas ohlson? jeg modda mitt med ledninger i går og det fungerer fint, temp måleren er vel en motstand som er følsom ovenfor varme? Kunne ha vært kult å satt inn en fotosensor og hatt målinger på lyset i kabinettet! vet noen om steder hvor de seller tempratur sensorer? om de ikke passer til termometeret bør vel det gå ann å justere med motstander? hvis det er for står motstand i måleren blir det kanskje litt vanskeligere, men om man har flax burde det vel gå?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

se det ja der smeltet min athlon 1000 på 2 sek anbefaler at dere er forsiktiger med denne modifiseringen på min temp måler så så det faktisk ut som at cpu kjøler var i full kontakt med cpu men det var den jo tydeligvis ikke så nå vet jeg hva brendt amd lukter som he he :smile:

 

heldigvis så kjenner jeg en fohandler som nesten har døgnvakt som jeg fikk kjøpt ny prosessor av fikk meg jo en duron 1200 nå så da blir det jo nesten som om jeg hadde overklokket den gamle :razz:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...