Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lami skrev (2 timer siden):

Hvor mye har du gått inn med?

jeg har fordelt 10k hver på 4 aksjer. Er dette dum Strategi? Må tåle og tape penger Og

Å ha en godt fordelt portefølje og å ikke ha mer enn 20-30% prosent av aksjekapitalen i en aksje anses som det smarteste ja :)

Om det er en dum strategi kommer jo helt an på hvilke aksjer du kjøper ? Har du kjøpt fire random aksjer kan det gå alle veier... Finnes nok av eksempler på aksjer jeg personlig ikke kommer til å røre grunnet enorm risk faktor i negativ retning!

Hvor mye jeg sitter inne med snakker jeg ikke om på et forum, blir litt som å spørre hvor mye man har i banken det.. ;)

Lenke til kommentar
discostu skrev (20 minutter siden):

Tanker om Frontline?

Kjørte meg opp idag før utbytte, mistenker den kan stige noe etter utbyttedippen dersom oljen ikke havarerer noe mer.

Er de egentlig så knyttet til oljeprisen? Jeg mener; joda, de tanker jo olje, men i disse ekstreme situasjonene kan jo noen finne på å lagre olje på båter over lang tid.

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (Akkurat nå):

Er ikke tank typisk motsatt korrelert med oljepris, nettopp av den grunnen? 

Tank er ikke mitt spesialfelt, men det var det jeg tenkte sånn intuitivt før jeg sjekket Frontline-kursen de siste ukene. I tillegg mente jeg å ha sett et smilende fjes i en avis av en viss kyprioter etter oljeprisfallet...

Lenke til kommentar

It's not about timing the market, it's about time in the market. 

Alle de siste store krakkene ar vært "W" formet, men denne gangen kan det se ut som vi opplever en "V". Mulig det er for tidlig å si, men USA er vel kommet seg 80% siden black monday. 

Dette har andre mer peiling på enn meg; men kan det være at verdens børser ikke er inflasjonsjustert enda? Rekordmye penger er trykt opp for å motvirke nedgangskonjunkuren, det må da få konsekvenser for verdien?

Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (17 timer siden):

It's not about timing the market, it's about time in the market. 

Alle de siste store krakkene ar vært "W" formet, men denne gangen kan det se ut som vi opplever en "V". Mulig det er for tidlig å si, men USA er vel kommet seg 80% siden black monday. 

Dette har andre mer peiling på enn meg; men kan det være at verdens børser ikke er inflasjonsjustert enda? Rekordmye penger er trykt opp for å motvirke nedgangskonjunkuren, det må da få konsekvenser for verdien?

Mest sansynlig så har eg ikkje meir peiling enn du, men eg trur det kommer veldig ann på andre bølge av corona i Europa. Om den kommer/blir stor, så krasjer markedet igjen. Om den ikkje kommer/blir liten, så kommer askjene til å stige.

Lenke til kommentar

Når det feks sies «shortes 2mill aksjer i dag». Shorte betyr å selge og låne bort aksjene man har.

 

Hva betydning har dette for en kurs? Hvis det shortes et svært stort antall en dag, betyr det at man har liten tro på kort sikt? Vil aksjen synke neste dag som følge av shorting?

Lenke til kommentar
Lami skrev (12 timer siden):

Hva betydning har dette for en kurs? Hvis det shortes et svært stort antall en dag, betyr det at man har liten tro på kort sikt?

Kan generelt ikke se noen annen grunn om det gjelder enkeltaksjer. Trenger heller ikke vært kort sikt, men lang sikt. Noen vil dog kunne shorte en aksje og gå long en annen som en pair-trade. Noen vil også shorte en indeks for 'hedge' en long-portefølje mot kursfall.

Sitat

Vil aksjen synke neste dag som følge av shorting?

Ikke nødvendigvis. Det er helt avhengig av likviditeten i markedet og hva andre aktører i markedet mener. Dumper man et stort antall aksjer i forhold til vanlig omsetning så vil det nok sannsynligvis utløse et kursfall, men dette fallet kan oppfattes som en fantastisk mulighet til å kjøpe seg inn for de som er positive til aksjen.

Dermed kan fallet bli kortvarig.

Ikke bare det, men om de som er short blir nødt til å likvidere vil de også måtte kjøpe aksjer for å dekke inn posisjonene sine. Dette kan være til ekstreme prissvingninger OPP og er hva man typisk kaller et short-covering rally.

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...