Gå til innhold

Ledetall Canon Speedlite 580 EX vs Nikon SB-800


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er ledetallet på to blitser direkte sammenlignbar ved ISO 100?

 

Eks fra Japan Photo web

 

Canon Speedlite 580 EX - 58 meter ved ISO 100 og 105mm

 

Nikon SB-800 - 38 meter ISO 100 (35mm?)

 

Har '105mm' noe med saken å gjøre? Er Cannon så mye sterkere - 58 vs 38?

 

 

BraGeo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du avdekker nok delvis svaret selv.

 

Zoom-muligheten gjør det mulig for blitzene å kanalisere ut lyset mest mulig effektivt i forhold til valgte brennvidde du jobber med. Det skal en del gass til for å nå langt på 35mm vidvinkel.

7636215[/snapback]

 

 

Takker for raskt svar.

 

Noen formel for å regne om f.eks Nikon til 105 mm brennvidde så en kan direkte sammenligne styrke på to blitzer

 

BraGeo

Lenke til kommentar

Det finnes ingen grei formel fordi effektiviteten til reflektorsystemer forandrer seg ved forskjellig brennvidde. Dermed vil forskjellige blitzer oppføre seg forskjellig og en gitt blitz vil ikke nødvendigvis følge en matematisk fin kurve.

 

Nikon sier ledetall 56 ved 105mm for SB-800 og Google sier ledetall 36 ved 35mm for Canon Speedlite 580 EX. I såfall vinner Nikon knepent på styrke mens Canon vinner knepent på zoom effektivitet.

Lenke til kommentar

Jeg har en Soligor 340 blits i bagen som jeg nesten aldri bruker. Klarer ikke å få korrekt eksponering med den nesten uansett hva jeg prøver... :cry:

Det virker som om kameraet ikke forstår at det er tilkoblet en blits, og dessuten piper blitsen helt forjæ... når den er på (gjør alle det?).

 

Er disse millimeterene dere snakker om brennvidden på objektivet, eller en omregnet spredevinkel fra selve blitsen?

 

Soligoren har en slags "zoom" ved at jeg kan trekke et munnstykke med en ruglete plastskive frem eller tilbake fra lampen i blitsen. Dette munnstykket har markering for 30mm, 45mm, 60mm og 85mm (eller noen andre tall, husker ikke helt). Er det disse millimeterene dere snakker om?

 

Jeg forsto (nesten) hva som ble sagt om ledetall.

Som sagt bruker jeg nesten aldri blits, og hvis jeg bruker så er det internblitsen på kameraet. Hvordan er blitsen på 30D sammenlignet med disse eksternblitsene. Hvordan kan jeg finne ledetallet for internblitsen, og hvilken "brennvidde" gjelder den for?

 

- Rams

Lenke til kommentar
Det virker som om kameraet ikke forstår at det er tilkoblet en blits, og dessuten piper blitsen helt forjæ... når den er på (gjør alle det?).
Blitzen er nok laget for et annet kamera, kjøp en blitz som er laget for Canon (E-TTL II) så vil du få perfekte eksponeringer og utmerket oppførsel.

 

 

Soligoren har en slags "zoom" ved at jeg kan trekke et munnstykke med en ruglete plastskive frem eller tilbake fra lampen i blitsen. Dette munnstykket har markering for 30mm, 45mm, 60mm og 85mm (eller noen andre tall, husker ikke helt). Er det disse millimeterene dere snakker om?
Ja

 

Hvordan er blitsen på 30D sammenlignet med disse eksternblitsene. Hvordan kan jeg finne ledetallet for internblitsen, og hvilken "brennvidde" gjelder den for?
Ledetallet er 13 og den gjelder for alle brennvidder (utenom de aller korteste brennviddene som vil gi vignettering) siden interne blitzer vanligvis ikke har zoom. Ledetallet skal stå i bruksanvisningen til kameraet, eller man kan bruke google som jeg gjorde.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...