Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen piper under oppstart!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nett satt i sammen noen nye komponenter i en pc!

* Hovedkort KN9S

* Cpu AMD athlon 3500+

* Twinmos DDR2 5300 1gb dual

* Geforce xfx 7600gt

 

Hdd, nettverkskort, psu (350w codegen) er i fra en et par år gammel pc!

 

Første gangen jeg starta opp maskina begynte den og pipe og beskjeden "cmos cheksum error" kom opp.. da tok jeg ut batteriet og venta 3min, putta batteriet på plass og starta opp igjenn! Pipelyden var der fortsatt, men jeg kan starte opp formanterigen å gå videre. men jeg stoppa maskina for pcn piper jo konstant. Men når jeg kobler ut ATX12v kontakten, så stopper pipelyden. Men da får jeg ikke opp bilde skjermen og hddn starter ikke. Cpu tempen er ok. Noen ideer om hva som kan være galt?

 

Mvh Strat2k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vet jeg =) Har vært inne å sett på kodene.. Men vet ikke hvilken av kodene det er! Pcn gir ikke i fra seg et par pip! Pcn gir fra seg korte pip konstant.. Men Det er litt merklig at pipene slutter når jeg kobler ut ATX12v kontakten.. Kan det være at noen av komponentene får feil spenning?

Lenke til kommentar

En vanlig årsak til Cmos checksum error er tydeligvis at batteriet mister kraft, men siden dette skjedde i sammenheng med maskinvareoppgradering så er det nok neppe det som er feilen.

 

At PSU ikke leverer nok strøm kan kanskje hende, men 350W skulle holde til det oppsettet der, med mindre PSU er veldig gammel.

Men hvis du har den modellen jeg så på nettet når jeg søkte på Google, så har du bare 12A på 12V linjen, noe som kan være årsaken til feilen. 12A er veldig lite til moderne komponenter.

 

Mitt hovedkort peip i alle fall fryktelig når jeg ikke kobla til 6pins på skjermkortet. Så nahojdat har et poeng.

Hvis du har tilgang på en kraftigere PSU, så prøv den i systemet.

Finner nemlig ingen beep codes som er som du beskriver. Altså piping med helt jevne mellomrom og lengde.

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet en annen psu med oppsettet! en helt vanlig chiftec cpu på 360w, men den samme pipingen fortsetter.

 

Så nå har jeg koblet ut alt utenom minne, prosessor og cpu, men lyden fortsetter akkuratt som før. Men når jeg kobler ut minne, så kommer det et å et pip me ca 1 sek mellomrom.

 

Noen Ideer? Kan det være rammen?

Endret av STrat2k
Lenke til kommentar

Tror nok at hovedkortet har funnet ut at det mangler RAM og gir feilsignal på det i steden.

Har du prøvd med en brikke?

 

10 watt er vel kanskje litt liten forskjell?

Og 12A er VELDIG lite på en PSU, serlig når jeg har en 250W Aopen PSU som har 13A på 12V linjen...

 

Og forresten, prosessor og CPU er det samme :p

Antar du mener skjermkort...

Jeg mistenker at skjermkortet ikke får nook strøm.

Sendte inn til ATI eller sapphire og spurte hva X1300PRO-kortet jeg har i den andre PCen trengte av strøm, og de anbefalte 350W.

Så du skal ikke se bort i fra at du må fornye PSU.

Lenke til kommentar

Har prøvd med 1 brikke.. alle slottene o.s.v i forskjellig rekkefølge, men det blir samma resultat uansett!

 

Mente Cpu, ram og hovudkort!=) Men får samme lyden selv om jeg ikke har skjermkorte i, så tror ikke det har noe med det å gjøre! det blir samma lyden uansett!

 

Har en 2 år gammal pc som chiftec psu driver helt fint.. Der har jeg ganske bra skjermkort også.. Men det kan være at jeg må prøve ein nyere psu, skal se om jeg får lånt meg en i løp av de nermeste dagene!=)

 

Takk for hjelpa så langt=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...