Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tåkelampe som lyser?


Taurus-79

Anbefalte innlegg

Har drivi med detta i hele dag. Det starta i forige uke, plutslig gløder lampa i instrumentpanelet "tåeklyslampa" med en gang jeg skrur på kjørelys. Hvis jeg skrur på tåkelyset ved å dra knappen mot meg, lyser den kraftigere sånn den skal. Det som er problemet er at den lyser hele tiden og blir sterkere når jeg bremser?? Hvis jeg skrur av alt av lys blir den bort, men hvis jeg tråkker inn bremsepedalen kommer den, selv om motoren er skrudd av og alt er svart ellers.Blir gæern av det her, har sjekka det meste og det er ikke noe annet som ikke virker. Begynte med at jeg hadde problemer med en av setevarmerne i forgie uke og sjekket sikringene. Tok ut en del sikringer men tror jeg satt dem på riktig plass igjen. Bilen er en 99mod. Passat TDI.

 

Håper noen har en ide..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er rart er at da jeg skulle sjekke tåkelyspærene på h/v bak i dag så fant jeg ut at det ikke er noe pærer i holderen på begge lyktene bak. Med andre ord jeg har ikke tåkelys Jeg skønner ingenting. Er det egne tåkelyspærer, eller hvordan fungerer det. Kanskje det ikke var tåkelysene jeg sjekka. Det mangler ihvertfall en pære både i venstre og høyre lykt bak. Jeg har ikke noe grøftelyst eller tåkelys foran i grill eller støtfanger. Skal jeg røske litt i noen ledninger i venstre baklykt? Så at det er en ledning med kontakt inn i lampa der som ikke er på bakre høyre side, mulig det er jording?

Endret av Taurus-79
Lenke til kommentar

Jeg tok ut en sikring som gjorde at alt lys i høyre lykt foran og høyre bak ble svarte, da blei også den lampa borte. (lyste fortsatt når jeg bremsa) grr.... hater sånt tull! Når jeg har motoren slått av, og vrir brytern til kjøre lys også drar brytern mot meg for å skru på tåkelys, så blir symbolet for tåkelys borte. Helt motsatt av hva man skulle tro. Hvis jeg vrir tenninga på, så kommer symbolet som normalt. Kraftig gult lys som symboliserer tåkelys. Skrur av tåkelyset igen og symbolet blir værende som et svakt glødende lys.... Skjønner ingenting. Er litt vansklig å forklare detta her.

Endret av Taurus-79
Lenke til kommentar

var ute å prøvde å bytte litt om på pærene i lyktene bak. Konklusjon. Jeg har plass til fire pærer i hver baklykt. 3 av dem blir brukt. Kjørelys/bremselys pære med to tråder, Blinklyspære, Ryggelys, så er det en som er ledig i hver lampe H/V.

 

Hvis jeg setter ryggelyspæra i tåkelysholdern så slukker den lampa i dashbordet.

Hvis jeg da prøver å skru på tåkelyset så skulle man tro at den pæra skulle lyse, det gjør den ikke. Selv om den virker som ryggelyspære dvs. Pæra er ikke ødelagt men virker ikke som tåkelys. Jeg kunne kjørt med det sånn men da har jeg ikke ryggelys. En mulig løsning kan være å kjøpe to tåkelyspærer å se hva som skjer når jeg fyller alle holderne med pærer. Egentlig skjønner jeg ikke hva som skjer, for det har jo ikke vært sånn for en uke siden. Kan det være sikringen til tåkelyset som er ødelagt. Jeg forsøkte også å nappe ut alle kontaktene til lyktene lampa i dashen slukka men kom på hvis jeg tråkka inn bremsepedalen.

 

Blir ikke mye smartere av det her, har ikke lyst til å sette inn bilen heller, kan fort bli dyrt på møller.

Lenke til kommentar

Din bil skal kun ha tåkelys på v side.Ta en ledning å fest den til pæreholderen på jordingen i v baklykt.Ta gjerne ut tåkelyspæra og press den ned mellom pære holderen uten at den stikke for langt ned hvis det er vanskelig å feste den.Fest den andre enden til stålet på bilen et sted(gods).Prøv om det er bra da.

Lenke til kommentar

jeg kan prøve det, men som sagt så er jeg blitt litt usikker på hva som er tåkelyset. Det er tre pærer som er montert av fire mulige. Da må det jo være en av de tre. Og da må jo noen av dem ikke virke som dem skal siden jeg ikke får skrudd på noe tåkelys.

 

Du sier feste ledningen i jordingen, det vil i praksis si en av polene på holdern. Er ikke helt oppegående på dette.

Lenke til kommentar

Prøvde med en ledning fra det blanke strømførende saken på baksida av lampa og andre enden i karosseriet. Det smalt og hele lykta blei mørk. Tror jeg bomma litt for å si det sånn.. sikringa røyk. blei vel pluss i stedefor -. Kan det ha noe å si med været, at dette kan være noe som går over til sommern igjen::)) Lurer på hvor den orginale jordinga er festa. Den brune ledningen forsvinner fra lykta og inn i en tjukk teipa kabel som går foran i bilen et sted. Må vel være foran det er dårlig kontakt et sted da.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme greie på bilen min. Da var det så enkelt som at ei pære hadde gått og tåkelysbryteren lyste svakt hele tiden og sterkere når jeg bremset. Sikkert pga felles jording eller feil motstand siden det "mangla" ei pære

 

*edit: såvidt jeg husker så var det ene bremselyspæra som var gått. Og i tillegg til varselet om gåen pære fikk jeg altså problemet med tåkelysbryteren. Den ble også sterkere i takt med blinklyset på den siden.

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Jeg tror det bare er noe sånt her også, tror mye hadde vært løst hvis jeg bare hadde finni ut hvilken av pærene som er tåkelyspære. Det mangler en pære i lykta, men da hadde jeg jo hatt det her problemet helt sien jeg kjøpte bilen i sommer. Er ikke noe pære som ligger løst i lampehuset heller. De tre pærene som er der nå er Kjørelys/Bremselys, Ryggelys, blinklys. Disse virker i de funksjonene de skal. Men kanskje noen av dem skulle ha fungert som tåkelys også. Skjer ingenting når jeg vrir på bryteren for tåkelys, ingen forandringer i noen av pærene eller lyktene H/V

Endret av Taurus-79
Lenke til kommentar

Ny status:

 

Målte de to ledige soklene eller hva det heter. uten tåkelyset på ingen volt eller ca. 1-2v. Så skrudde jeg på tåkelysbrytern og målte en gang til. 12-13 v. Det betyr vel at jeg har finni ut hvor tåkelysene er. De to som ikke hadde noen pære. Dro glad og fornøyd til Torshov bilrek. for å kjøpe pære. Osram 12v, 21w. Satt i disse pærene på begge sider bak. Den glødene lampa blei nå borte, men kommer av og til når jeg tråkker inn bremsen. Det som er rart er at de nye tåkelyspærene ikke lyser. Jeg har målt at jeg har spenning 12-13v, og pærene er nye. Hva er det som skjer. Jeg er kvitt problemet med den glødene lampa i dashen, men skjønner ikke helt det her. Hvis jeg skrur på tåkelysbryteren og skrur den av igjen og tråkker på bremsen gløder det svakt. Hvis jeg ikke røer tåkelysbryteren i det hele tatt så er alt ok. Hvis jeg ser bortifra at jeg ikke har tåkelys:) Kan jeg ha fått feil pærer?

Lenke til kommentar

Når jeg målte så målte jeg på de stedene som pæra berører. Den tappen nede i sokkelen og en oppe på siden. Jeg målte ikke pæra, jeg var ute etter å finne ut om det kommer strøm fram til den sokelen.

 

Tåkebryter off lav spenning, tåkebryter on ca 13v. Det høres veldig riktig ut. Prøvde å ta ut sikringen som går til tåkelys og da blei det 0v med både bryter av og på. tror målingene er riktige.

 

Jeg regner med at jeg har fått riktig pærer, men skal ringe møller i morgen å høre. Det blir ihvertfall ikke noe lys.

Lenke til kommentar

Hva var det jeg målte da, iom at det kom og gikk ettersom jeg slo av brytern? Jordfeil, hvorfor ble den lampa i dashen borte når jeg satt inn de pærene? Hvorfor lyser det ikke noe tåkelys, mens bremselys og rygg og kjørelys funker. I følge noen her så har alle samme jording?

 

Blir ikke klok på detta her. Har litt vansklig for å finne ut hvor jeg kan feste en ekstra jording. Er bare lakka karosseri og ikke noe skruer som jeg kan se i nærheten. Vansklig å finne sted å feste ledning i lykta også.mm. Dette problemet kom etter at jeg feilsøkte på varmesete og rota litt i sikringsboksen. Når jeg skrur av tåkelysebrytern slukker symbolet/lampa i dashen men på en litt sånn treig dimmende måte.

Lenke til kommentar

Mulig jeg missforstår deg.At det kommer strøm/gods når pæra ikke står i betyr ikke at det kommer strøm/gods når pæra står i.Derfor må du måle mens pæra står i.Du kan ikke måle dårlig kontakt før pæra står i.Tenk deg at du tar av batteripolen og legger den løst på polen.Da vil lys virke,men prøver du å starte så mister du kontakten.På samme måte blir det hvis du kobler vekk starteren vil du måle strøm som om alt var normalt på ledningene til starteren,men med en gang du kobler til noe som tar strøm forandrer alt seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...