Jump to content
Manx

Hva var siste Blu-ray/UHD 4K filmen du kjøpte?

Recommended Posts

Selv om den tråden er mest beregnet på filmer, så har jeg sett noen tidligere poster om serier (f.eks. han som kjøpte Stranger Things på VHS for noen sider siden), så beklager at jeg sporer litt av her. Den siste Blu-Rayen jeg kjøpte var hele Twin Peaks-serien (både originalserien og den nye fra 2017) over 16 plater. Den kjøpte jeg på Platekompaniet på nett til 449 kr inkl. frakt, like før nyttår.

D9CADFEB-6C59-45E9-8F01-1BB878A3FD3D.thumb.jpeg.41f1c9bf4908128b6ab32be9ec649163.jpeg

• Like 1

Endelig skaffet meg denne mastodonten av en herlighet på blu-ray!  Criterion sin 100 Years of Olympic Films.
6253 minutter, 41 olympiske leker, 53 filmer med blant annet Olympia Part OneOlympia Part Two, Tokyo Olympiad og Tancred Ibsen sin De VI olympiske vinterleker Oslo 1952.100.thumb.jpg.cb3b5dde133977879d80c0d74e27a72f.jpg

Edited by Jonas2k
  • Like 4

Noe av det som er blitt kjøpt inn i det siste. Klarer ikke helt holde målet om 50/50 på innkjøp av Blu-ray og 4K når det fortsatt er så mye gull på BD som ikke enda finnes på 4K. 
Spider-man var min favoritt superhelt i barndommen og Spider-man: Into the Spider-verse har fått så gode kritikker at den måtte selvsagt kjøpes.
Crash er min soleklare Cronenberg favoritt så den måtte oppgraderes fra DVD til 4K. 
Tenet; Nolan sin nyeste må selvsagt i samlingen.
Har alle de andre filmene i Jurassic Parc serien så da måtte selvsagt Jurassic World 2 også handles inn. 
Trier sin The House That Jack Built har vært lenge på ønskelista så nå ble den endelig handlet inn.
Knock Off er den eldste JCVD filmen jeg ikke har sett. Fra imdb: "A fashion designer must join forces with a C.I.A. agent to combat terrorism." Altså hvordan kan man ikke like dette?
Mortal Kombat bare fordi det virker som en fin film på en slapp kveld.
Tenkte jeg skulle jobbe med å tette noen hull i fra Time Out's The 101 Best Action Movies Ever Made dermed ble det handlet inn litt snacks: Once Upon a Time in China trilogien, Police Story 1 & 2 samt Project A & Project A Part II fordi jeg ikke har sett noen av de. 

20210610_151829.thumb.jpg.d3b2cd2a2bfa14a7617b5cc85d758eed.jpg

• Like 1

Har satt meg litt inn i vanlig Blu-Ray vs UHD, og det er dessverre utrolig mye rart som gis ut på UHD som faktisk kan være verre en samme tittelen på Blu-Ray. En må nesten gå på enkelt-titler og vurdere om UHD er verdt det for den releasen.

Fordelen med UHD er ikke alltid oppløsningen, men fargene, HDR og Atmos. Disney f.eks gir deg kun Atmos med UHD.

Paradoksalt er nyere filmer med mye CGI sjelden mastret i annet enn 2K, så du får som regel bare oppskalert 1080p materiale, og godt utstyr som har innebygget oppskalering i dag er så og si identisk med det studioene bruker av forbedringer med mindre de gjør noe helt eksepsjonelt som krever menneselige justeringer med mye jobb og know-how. Generelle automatiske løsninger gjør TV-en din sannsynligvis like bra.

Hvis man filmer analogt med høy presisjon har man gjerne tilsvarende 6 MP i råfilmen. Dette er som regel det beste du får på UHD i forhold til oppløsning. Så filmer mer klassiske uten CGI blir normalt sett best.

For min del legger jeg ikke særlig ekstra penger ned i det for en 4K utgave, men jeg skjønner dem som gjør det der det er verdt det av ulike grunner.

På et tidspunkt solgte jeg 90% av filmsamlingen og da jeg uansett hadde den på Plex. Kjøper kun 4K i enkelte filmer som jeg vil ha på bedre kvalitet.

Jonas2k skrev (4 timer siden):

Tenkte jeg skulle jobbe med å tette noen hull i fra Time Out's The 101 Best Action Movies Ever Made dermed ble det handlet inn litt snacks: Once Upon a Time in China trilogien

De tre første Once Upon a Time in China-filmene er definitivt best, men anbefaler det og få tak i de tre andre også. "Once Upon a Time in China IV" er svakest (6/10), men både "Once Upon a Time in China V" (8/10) og "Once Upon a Time in China and America" (7/10) er meget gode. IV og V har Vincent Zhao som Wong Fei-hung, men i China and America var Jet Li tilbake som Wong Fei-hung. Alt i alt en fantastisk serie, der den andre skiller seg ut som en soleklar favoritt, etterfulgt av den første.

Police Story 3, eller Supercop som den er bedre kjent som, er også et must. Jeg liker de to første litt bedre, men den er ikke mye svakere. Men alle tre filmene er helt absurd bra, og i sann Jackie Chan-stil er det stunt-o-rama fra start til slutt. Det er samme om man har sett 10 eller 4000 action og martial arts-filmer, stuntene i disse filmene får en til å måpe og le av ren glede uansett.

vidor skrev (På 11.6.2021 den 16.21):

Har satt meg litt inn i vanlig Blu-Ray vs UHD, og det er dessverre utrolig mye rart som gis ut på UHD som faktisk kan være verre en samme tittelen på Blu-Ray. En må nesten gå på enkelt-titler og vurdere om UHD er verdt det for den releasen.

Fordelen med UHD er ikke alltid oppløsningen, men fargene, HDR og Atmos. Disney f.eks gir deg kun Atmos med UHD.

For min del legger jeg ikke særlig ekstra penger ned i det for en 4K utgave, men jeg skjønner dem som gjør det der det er verdt det av ulike grunner.

Enig i mye av dette, bruker selv blu-ray.com, dvdbeaver og caps-a-holic før jeg kjøper. For min del synes jeg 4K er verdt pengene, men nå har jeg også utstyr som kan vise dette. Ofte er det oppgraderinger av filmer jeg allerde har på dvd og da er forskjellen som natt og dag. Hender også jeg oppgraderer fra blu-ray til 4K om den nye transferen er god og det er en film jeg liker. 

""" skrev (På 11.6.2021 den 17.08):

De tre første Once Upon a Time in China-filmene er definitivt best, men anbefaler det og få tak i de tre andre også. "Once Upon a Time in China IV" er svakest (6/10), men både "Once Upon a Time in China V" (8/10) og "Once Upon a Time in China and America" (7/10) er meget gode. IV og V har Vincent Zhao som Wong Fei-hung, men i China and America var Jet Li tilbake som Wong Fei-hung. Alt i alt en fantastisk serie, der den andre skiller seg ut som en soleklar favoritt, etterfulgt av den første.

Police Story 3, eller Supercop som den er bedre kjent som, er også et must. Jeg liker de to første litt bedre, men den er ikke mye svakere. Men alle tre filmene er helt absurd bra, og i sann Jackie Chan-stil er det stunt-o-rama fra start til slutt. Det er samme om man har sett 10 eller 4000 action og martial arts-filmer, stuntene i disse filmene får en til å måpe og le av ren glede uansett.

Ser faktisk ved litt nøyere gjennomgang at "trilogi"-boksen inneholder også Once Upon a Time in China and America! Alltid kjekt med slike bonusfilmer. 
Police Story 3/Supercop er også en film jeg vil ha, men utgaven med riktig aspect ratio er jaggu ikke lett å få tak uten å betale skjorta. 

6 minutes ago, Jonas2k said:

Enig i mye av dette, bruker selv blu-ray.com, dvdbeaver og caps-a-holic før jeg kjøper. For min del synes jeg 4K er verdt pengene, men nå har jeg også utstyr som kan vise dette. Ofte er det oppgraderinger av filmer jeg allerde har på dvd og da er forskjellen som natt og dag. Hender også jeg oppgraderer fra blu-ray til 4K om den nye transferen er god og det er en film jeg liker. 

Vurderer selv å oppgradere TENET da Nolan virker litt kvalitetsfreak slik han bruker håndholdte IMAX-kamera.

Vil du si det noen filmer/serier/produksjoner som er must-have hvis en har godt utstyr ?