Plomma2 Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Hei. Jeg trenger et kamera til privat bruk. Jeg kan absolutt ingenting om emnet, så jeg trenger litt hjelp. Jeg er på utkikk etter noe i 1 500-prisklassen, men kan godt legge på noen hundrelapper. Det som er viktig for meg er at det er raskt og har ok/god batteritid. Gode bilder og at det er lite og lett er og gode kvaliteter. Er det noen kameraer der ute for meg, eller må jeg opp en del i pris? - Plomma
kaian Skrevet 10. desember 2006 Skrevet 10. desember 2006 (endret) Jeg er på utkikk etter noe i 1 500-prisklassen, men kan godt legge på noen hundrelapper. Det som er viktig for meg er at det er raskt og har ok/god batteritid. Gode bilder og at det er lite og lett er og gode kvaliteter. Jeg er selv på utkikk etter to kompaktkameraer, og ønsker også tips. Jeg skal ha et i klassen rundt 1500.- og det ser ut til å bli Canon PowerShot A540 (1700,-) som er nesten identisk med A530 (1300,-). Disse kameraene har identiske egenskaper, men 540 gir gode manuelle muligheter, mens 530 kun har automatikk og scener. 530 får veldig skryt av f.eks Ken Rockwell (han har forresten mange gode artikler vel verdt å lese). Det ser det ut til at 530 svarer godt på spørsmålet ditt. Men hva mener du med "raskt", "lite og lett"? Det er jo så forskjellig hva man legger i det. Sjekk testene på 530 i produktguiden. mvh kaian Endret 10. desember 2006 av kaian
Plomma2 Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Skrevet 10. desember 2006 Takk for veldig bra svar. Du har rett, jeg var kanskje litt lite utfyllende. Med "lite og lett" tenkte jeg innerlomme-størrelse, og det virker som om begge kameraene oppfyller det. Hva jeg mente med raskt er jeg selv litt usikker på. Det gamle kameraet mitt tok jeg et bilde, og så måtte jeg ofte vente 10-15 sekunder før jeg kunne ta et nytt. Det gikk også lang tid fra man slo det på til man kunne ta bilder, og det var litt kjedelig når det kom et "kodak moment". Det er vel først og fremst sånt jeg vil unngå denne gangen. Jeg leste artikkelen av Ken Rockwell. Jeg tror det blir et A530 på meg. Nå ble studenten i meg veldig glad også. Igjen: Takk.
Black Star Skrevet 10. desember 2006 Skrevet 10. desember 2006 Takk for veldig bra svar.Du har rett, jeg var kanskje litt lite utfyllende. Med "lite og lett" tenkte jeg innerlomme-størrelse, og det virker som om begge kameraene oppfyller det. Hva jeg mente med raskt er jeg selv litt usikker på. Det gamle kameraet mitt tok jeg et bilde, og så måtte jeg ofte vente 10-15 sekunder før jeg kunne ta et nytt. Det gikk også lang tid fra man slo det på til man kunne ta bilder, og det var litt kjedelig når det kom et "kodak moment". Det er vel først og fremst sånt jeg vil unngå denne gangen. Jeg leste artikkelen av Ken Rockwell. Jeg tror det blir et A530 på meg. Nå ble studenten i meg veldig glad også. Igjen: Takk. 7467867[/snapback] I disse dager får du Canon A530 og en Canon CP720 fotoprinter til under 2000 i diverse butikker rundt om i landet i forbindelse med Canon sin julekampanje (til og med onsdag 13.12). Gjelder kun utvalgte butikker, men det sto en annonse i VG i går, lørdag.
Plomma2 Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Skrevet 10. desember 2006 Ah. Takk for tipset. Det er vanlig at man får med en kabel for å overføre bildene selv om det ikke står nevnt?
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Kabel følger som regel med, ja. Ellers kan det være greit å ha en minnekortleser med USB 2.0, da noen kamera har 1.1, som er myyyyye tregere. Enkelte bærbare har også innebygget kortleser for SD-kort.
k-ryeng Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 Kabel følger som regel med, ja. Ellers kan det være greit å ha en minnekortleser med USB 2.0, da noen kamera har 1.1, som er myyyyye tregere. Enkelte bærbare har også innebygget kortleser for SD-kort. Etterhvert leveres flere og flere stasjonære også med det - selv selvbyggermaskinene har gjerne en 3.5" kortleser i stedet for floppy-disk...
ponnihest Skrevet 13. desember 2006 Skrevet 13. desember 2006 Det er vanlig at man får med en kabel for å overføre bildene selv om det ikke står nevnt? 7473325[/snapback] Minnekortet jeg kjøpte til mitt Canon Ixus 60 har innebygget USB-plug Det er genialt.
Black Star Skrevet 13. desember 2006 Skrevet 13. desember 2006 Minnekortet jeg kjøpte til mitt Canon Ixus 60 har innebygget USB-plug Det er genialt. 7495181[/snapback] Bare vær ytterst forsiktig med det. Vi solgte der jeg jobbet, men kuttet de ut fordi de brekker veldig lett. De er mye mer skjøre enn vanlige minnekort. Har vært borte i kunder som har fått det knekt på en måte i kameraet (eller rett før og ikke merket det før de satt det inn i kameraet igjen). Kameraet må da inn på verksted for demontering slik at man kan ta ut minnekortet, og slikt går ikke på garantien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå