Gå til innhold

Damage Meters og hunters...


Anbefalte innlegg

Story:

 

- 2 hunters raider i en raidgruppe (gruppen er den samme som før).

- Før patchen ligger disse 2 hunters som regel helt i toppen på Damage Meter, med ~8% (+/- 2%, avhengig av hvem man "konkurrerer" mot).

- De pleier også å ligge helt i toppen på KTM.

 

- Etter patch 2.0 ligger de samme hunters fortsatt helt i toppen på KTM, og må begrense seg/FD for å ikke stjele aggro.

- Nye talentbuild og en boost i agi/crit forholdet, gjør at de begge føler og forventer at de gjør minst like god dps som før, i forhold til andre.

- Når Damage Meter presenteres, blir begge hunters like overrasket over at de er plassert veldig langt nede. Feks så blir de knust av alle tanks. Deres bidrag til kveldens totale damage ligger rundt ynkelige 4-5%... Spesielt undrer de på hvordan de kan ligge like under tanks på KTM, men laaaangt under de andre dps'erne på Damage Meter.

 

Hva er årsaken til dette?

1) Hunters er blitt nerfed i patchen, og duger bare til å pulle grupper eller stjele aggro? De er nå verdiløse i raids...

2) Begge hunters hadde en elendig dag på jobben, men klarte likevel å presse seg til topps på KTM...

3) Damage Meter har en bug som ikke registrerer hunter-damage riktig...

 

Om pkt 1 er tilfelle, blir min hunter øyeblikkelig degradert til bankfigur... Dette kommer han til å passe bra til, siden han har 180 slots han kan plassere items i! Om pkt 2 skulle være tilfellet, så kommer det ikke til å skje igjen... Dermed kan jeg skjemmes over dagens innsats men fortsatt se lyst på tilværelsen som hunter i TBC (siden jeg anser hunters for å være en av de som kommer veldig godt ut av endringene i teorien). Pkt 3... kan virke som en tåpelig sak å skylde på! Men, jeg leste følgende på curse-gaming.com, kommentarer under Damage Meters:

 

Hunters damage appears to be split between Auto Shot and Ability shots =X

 

Dette er det eneste stedet jeg finner noe om dette, men samtidig er det et pussig sammentreff, siden tanken om at Damage Meter ikke viste riktig resultat for hunters var en av de første som slo meg...

 

Så, er det noen av dere som har opplevd lignende etter patchen, elle hørt noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hunters og rogues kan ikke stole på threatmeter i det hele tatt p.g.a. deres mulighet for å resette threat/aggro. Hunters kan kjøre fullt ut, feign death hver gang det er mulig? Evt. ligg rett under verste lock/mage på KTM

 

- edit - har ikke raidet ennå etter 2.01 patch....

Endret av Energi
Lenke til kommentar

Ktm = tull og fanteri. Raidgruppa mi og insisterer på å bruke driten. Har ikke fått raidet etter patchen pga den stygge servern har ikke fungert i 2 timer samenhengende enda, så skal ikke utale meg om damagen til hunters har blitt nerfa, men de jeg har snakket med mener den har gått opp...

Lenke til kommentar
Sikkert ekstremt dårlig specc på hunterne :)

7460414[/snapback]

 

http://www.wow-europe.com/en/info/underdev...000000000000000

 

Hunters og rogues kan ikke stole på threatmeter i det hele tatt p.g.a. deres mulighet for å resette threat/aggro. Hunters kan kjøre fullt ut, feign death hver gang det er mulig? Evt. ligg rett under verste lock/mage på KTM

7460439[/snapback]

 

Vel, KTM resetter jo også aggro for hunters ved FD, skjønner ikke helt hvordan hunters da ikke kan stole på KTM? Poenget var uansett at når man ligger i toppen på KTM bør dette til en viss grad gjenspeile seg på den totale damage også? Det er forholdet mellom threat og dps som bekymrer meg, er hunters blitt threat-magneter med leketøypistoler?

Lenke til kommentar
Sikkert ekstremt dårlig specc på hunterne :)

7460414[/snapback]

 

http://www.wow-europe.com/en/info/underdev...000000000000000

 

Hunters og rogues kan ikke stole på threatmeter i det hele tatt p.g.a. deres mulighet for å resette threat/aggro. Hunters kan kjøre fullt ut, feign death hver gang det er mulig? Evt. ligg rett under verste lock/mage på KTM

7460439[/snapback]

 

Vel, KTM resetter jo også aggro for hunters ved FD, skjønner ikke helt hvordan hunters da ikke kan stole på KTM? Poenget var uansett at når man ligger i toppen på KTM bør dette til en viss grad gjenspeile seg på den totale damage også? Det er forholdet mellom threat og dps som bekymrer meg, er hunters blitt threat-magneter med leketøypistoler?

7460595[/snapback]

 

Du er klar over at du kan ha opptil 129% av MT's aggro som hunter, sant?

 

Speccen er grei den. Hadde jeg skulle gjort noe hadde det vært å fjernet 3 i thick hide og puttet de 1 i focused fire og 2 i combat experience.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke stolt blindt på KTM. Forrige raid lå MT nederst på lista med et par tusen i negativ threat. Priests lå på topp :roll:

 

Men, selv om KTM hadde vært helt nøyaktig så vil jo en som critter mye komme høyt på lista selv om han ikke nødvendigvis gjør mest skade.

 

Edit: Damage Meters burde man forsåvidt ikke stole blindt på heller...

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Siden ingen har kommentert pkt3, får jeg vel konkludere med at forklaringer er en kombinasjon av pkt1 og pkt2... Man kan vel også konkludere med at nevnte talentbuild skal være god nok. Dessuten vil det nye agi/crit forholdet gjøre at en hunter øker sin crit sjanse med 4-6%. Men summen av dette betyr at begge hunters gjør noe fryktelig galt, siden de begge halverer sin totale skade i forhold til resten av raidet (når man sammenligner med erfaringer fra samme raid-gruppe pre patch 2.0).

 

Hvilke endringer bør man gjøre etter patchen når det gjelder å stå å gi skade som hunter? Hvor mye bruker man aimed shot etter patchen (siden den nå resetter autoshot) i tillegg til et åpningsskudd, og hvor ofte fyrer man av et arcane shot?

 

By the way, hva skal man egentlig si om den nye Scorpid Sting? Så lenge den ikke kan brukes på end-game bosser uansett, er den vel minst like verdiløs som tidligere?

 

Hunter på toppen av dmg meter? hvor er det du har raidet?

7460636[/snapback]

 

Siden vi er en relativt liten guild, er det ZG (er på farm) det er snakk om her... I en 20 manns instans er det ikke alt for vanskelig for en hunter å kjempe i toppen. I en liten guild vil det alltid være forskjeller på hvor godt gearet folk er, selv om de er av samme klasse, i et raid (man tager hvad man haver). Derfor holder hunters seg samlet i toppen, sammen med rogues (som regel havner, mages og delvis warlocks. Sånn er det iallefall hos oss!

 

Jeg vet ikke hvordan forholdet mellom hunter-gear og mage/warlock/rogue-gear blir i de større instansene, men på ZG-gear virker det iallefall at stats ikke gir enkelte klasser store fordeler framfor andre når det gjelder å gi damage. Samme mønster på DamageMeters har vi i AQ20 (der vi mangler de 2 siste bossene) og MC (der vi bare har tatt 2 eller 3 bosser, siden vi ikke er større enn at vi klarer å samle 25-30 stk)

Lenke til kommentar

Det tar tid å finne en effektiv shot-rotation etter patchen.

 

Når det gjelder punkt 3, så er det jo allment kjent at damage meters ikke vil være korrekt hvis ikke all DPS bruker addonen og har den satt opp og syncet riktig. Særlig når det gjelder ranged DPS er dette ekstra viktig fordi de ofte står for langt unna resten av raidet til at skaden de gjør blir registrert av andre.

 

Jeg ville ikke brukt damage meters og KTM som grunnlag for teorier med mindre jeg var brennsikker på at alt fungerer og er satt opp riktig. Spesiellt etter at 2.0 patchen kom ut er egentlig det eneste man kan si med sikkerhet at man ikke kan være sikker på noe som helst.

Lenke til kommentar
Bruker de fortsatt aimed shot? Autoshot timeren blir jo nå resat for hvert aimed shot.

7463489[/snapback]

Det er jo akkurat det jeg spør om, hvis du leser det forrige innlegget! :thumbup:

 

Forresten har jeg gjort følgende lille eksperiment (om jeg misforstår game mechanics her, så får dere bare si ifra)...

 

Våpen: Dwarven Hand Cannon

Damage: 366-443

Damage, snitt: 404.5

Speed: 2.52s

Casting time, Aimed Shot: 3.50s

 

auto -> aimed -> auto (reset timer)

Total casting time: 2.52s + 3.50s + 2.52s = 8.54s

Total damage: 404.5 + (404.5 + 600) + 404.5 = 1813.5 (uten crits)

Total dps: 202.35 (uten crits)

Total damage: 404.5x1.2 + (404.5 + 600)x1.2 + 404.5x1.2 = 2176.2 (20% crit)

Total dps: 254.8 (med 20% crit)

 

auto -> auto -> auto -> auto

Total casting time: 2.52s + 2.52s + 2.52s + 2.52s= 10.08s

Total damage: 404.5 + 404.5 + 404.5 + 404.5 = 1680 (uten crits)

Total dps: 166.7 (uten crits)

Total damage: 404.5x1.2 + 404.5x1.2 + 404.5x1.2 + 404.5x1.2 = 1941.6 (20% crit)

Total dps: 192.6 (med 20% crit)

 

Sammenligning, uten crit: +21.4% dps (fordel auto->aimed->auto)

Sammenligning, med crit: +32.3% dps (fordel auto->aimed->auto)

 

Forskjellen øker jo større critmulighet man har, og 20% er vel ikke all verden. Uten alt for godt gear har jeg selv i underkant av 24%, jeg vet ikke hva det er vanlig å ligge på når man er gearet opp i forhold til instanser som er hardere enn ZG eller AQ20...

 

Selvsagt vil man ikke gjøre 4xautoshots (man fyller antakeligvis på med noe annet imellom), men dette er noen tall å tygge på om man undrer på hvor mye man taper på at aimed shot resetter autoshot-timeren...

Endret av FunkyMonk
Lenke til kommentar

For min egen del merker jeg at det nye arcane shot gjør mer skade enn den gamle aimed rotasjonen. Spesielt mot high armor mobs. (ingen armor mitigation)

 

Legger du inn to arcane shots for 500 i det siste regnestykket vil du finne det riktige tallet. 2680 uten crits, 3376 med crits (mortal shots inkludert), som skulle være mer enn den gamle aimed rotasjonen.

 

Aimed shot rotasjonen er død og begravet.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Jo, eksemplet var bare for å illustrere at selv om Aimed Shot resetter timeren, vil den likevel gi en høyere damage enn om man lar være å bruke den... Man vil selvsagt fylle på med andre damage-increasing spells istedet for å gjøre white damage hele tiden.

 

Jeg har ikke helt funnet min rotasjon enda, men jeg åpner gjerne med aimed shot, deretter en kombinasjon av auto og arcane, og multi-shot om omgivelsene tillater dette (og stings dersom dette er nødvendig).

 

Jeg er enig i at arcane-rotasjonen virker for å gi høyere skade enn aimed, men jeg synes samtidig at den krever endel mer mana enn tidligere. Jeg kan opprettholde en høyere dps, men over et kortere tidsrom... +AP and mana regen stats is the new hunter candy! :love:

 

Nå skal det forøvrig sies at jeg har satt meg litt inn i Damage Meter nå, og funnet ut at den syncher forskjeller nå enn før patchen. Dette medfører at den gir et mye mer riktig resultat nå enn før (da alle hadde forskjellige verdier i sine meters). "Hendelsen" som fikk meg til å bli så bekymret over hunters nye hverdag var basert på unsynched data... Heldigvis! :)

Lenke til kommentar
4) Dmg-meteret du brukte før patchen var bugga. En hunter som topper dmg kan kun forekomme hvis resten av dps`en e AFK.

7463946[/snapback]

 

Måtte bare slenge inn en kommentar til det her.

Tydeligvis har du bare vært i raids med huntere som ikke kan spille klassen sin.

Ja, det er masse noobs av hunters, kanskje flere av den klassen enn andre.

Jeg har aldri spilt en selv og kan lite om dem.

 

Men jaggu kunne en hunter før 2.0 gjøre damage spilt av den rette personen.

En hunter hos oss som har bytta guild nå lå alltid på topp. Uansett om det var ZG, AQ 20 eller MC. Det var snakk om store forskjeller her også.

Vi kjørte da 5 stykker med damagemeter spredd rundt i raidet, skikkert 40-50 raids. Alltid var denne huntern på topp. Gear han har er fra ZG og MC.

Huntere med tilsvarende gear som han var langt under dps messig.

 

Så spiller du hunter rett og ikke slacker er dem gode dps delaere.

Kan ikke uttale meg om det etter 2.0 siden jeg ikke har raida.

Endret av Darkrevan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...