Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Yessmann skrev (18 timer siden):

Med de "millioner" av øltyper som nå er tilgjengelig er det likevel en type øl jeg sliter med å få tak i i Norge: tysk pils som gjerne er litt bitrere enn de fleste andre pilstyper - gjerne med alkoholprosent rett over 5%. Jeg elsker f.eks. Berliner Kindl pils. En annen god pils er Krombacher - ingen kan skaffes på polet - ihvertfall ikke så vidt jeg vet. Jeg er ikke så glad i øl med lite kullsyre - Bitburger er et eksempel på det - utmerket bitterhet, men litt for "dau" etter min smak.

Noen som har gode alternativer til disse som kan skaffes i Norge?

 

 

 

Rothaus Pils Tannenzäpfle var svært populær i Berlin. Jeg synes den hadde for skarp bitterhet, noe som virker som noe av det du leter etter 

Kinn Murar får mange godord uten at jeg har smakt den selv.

Tjekkisk opplever jeg som mykere enn Tysk pils. Min favoritt er tjekkisk Budweiser - Budvar. 

Synes faktisk også Grans Bohemian er ganske ok. 

Skogslik skrev (17 timer siden):

Tyske pils er digg, bare slått at tsjekkisk som er magisk godt!

Brygger enten selv, eller så kan jeg anbefale disse tyskerne:

 

- Hofbräu Original
- Ayinger Jahrhundertbier
- Veltins Grevensteiner
- Lederer Pils

Alle kan bestilles på vinmonopolet. 

 

Hofbräu Original er en Helles som ikke har samme bitterhet som Tysk pils. Den er også fyldigere. Jeg foretrekker Helles over pils, men er usikker på om det er dette Yessmann spør etter. Grevensteiner er heller ikke en typisk pils. Minner mer om Helles om jeg husker riktig. Veltins vanlige pils er ikke lenger i salg på polet. 

Jeg har samme forhold Lederer som Rothaus. Men den er et godt forslag, trekkes ofte fram når tyske pils diskuteres. Liker godt Ayinger men akkurat Jahrhundertbier har jeg ikke testet. 

 

Endret av kimare
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

En av mine favoritthumler er Sorachi Ace, og jeg elsket den ølen som Ægir (tror jeg) hadde på diverse Kiwi-butikker for et år siden. Ser at det er ingen av ølene inne på vinmonopolet som er oppgitt med denne humlen, men det er ikke alle steder de tar med all humle. Noen som vet om det fins i butikk eller pol på vestlandet eller noe øl med en humle som kan minne om Sorachi Ace?

Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt noen spesialpils til helgen, inspirert av Skogslik.

Munchen Hofbrau som ikke var pilsner men helles har jeg også fått tak i samt Stigbergets Pilsner som er en tysk stilet spesialøl og Krusovice Imperial pale, pilsner som er en tsjekker.

Idag har jeg drukket en Strømstad Pilsner, spesial pils det også....

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (På 3.5.2021 den 21.50):

Takk. Siden du skrev at Tjekkiske øl er enda bedre - har du noen anbefalinger her?

 

Tjekkerne fant opp den undergjærende Pilsneren, og vår norske pils som vi alle krever å kalle det istedenfor Lager stammer derifra... Svenskene derimot kaller mye av ølen sin "lys-lager", og det er mye dårlig...

Pripps blå er noe av det værste jeg har smakt, En Budweiser fra USA eller Corona er bedre.... og det sier litt..

Den norske ølen før Pilsneren som kom og ble så populær sent på 1800 ish var akkurat som i England "Ale", overgjæret øl. Selvom vi nerder mye med Ale nåtildags, så er faktisk Pilsner mer komplisert å brygge pga undergjæringen. Jeg har bare brygget Ale, men er mulig med mye mer ingredienser i ale da...

Skal smake Tsjekkisk pils imorgen, ville ikke ta en av stornavnene som jeg kjenner. Valgte en ukjent, som er etterlagret, og spesialøl som også unntatt Strømstad pilsner er etterlagret.

I Norge så synes jeg Borg og Hansa er gode, samt faktisk Grans, "rema" ølene.... Ringnes er veldig spesiell synes jeg, men sikkert ok den også. Norges værste øl må vel være Seidel, helt grusomt...

Pilsner kan være godt, og om noen rynker på nesa av en utepils som Ringnes eller Hansa, så velg en spesialpils istedenfor.. Veldig spent på Stigbergets Pilsner som jeg også har en av... Alle andre ale derifra har vært insane gode, eneste som når opp i sverige er norske Amundsen og Omnipollo.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Onkel Kompost skrev (På 20.5.2021 den 20.15):

En av mine favoritthumler er Sorachi Ace, og jeg elsket den ølen som Ægir (tror jeg) hadde på diverse Kiwi-butikker for et år siden. Ser at det er ingen av ølene inne på vinmonopolet som er oppgitt med denne humlen, men det er ikke alle steder de tar med all humle. Noen som vet om det fins i butikk eller pol på vestlandet eller noe øl med en humle som kan minne om Sorachi Ace?

Om du kan nerde litt og spørre om hjelp så bruker Brooklyn Sorachi i sine Saisons...

Ser Polet har andre Brooklyn, så beste måten er vel å spesialbestille en Brooklyn Saison.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vender tillbake til en norsk öl her i Sverige.

Nøgne Ø IPA.

Den var god, bitter og humlet, slik jeg vil at IPA skal være.. og sterk. Mye bedre denne enn taxfree jeg har smakt som står altfor lenge.

Har tatt et par pils på verandaen idag også. I sola må jeg ha pils, Wit eller Saison sånn er det bare.

 

DSC_0344.JPG

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dubious skrev (38 minutter siden):

Årets best så langt er Hogna Brygg - Pave Imperial Stout.
Koster i underkant av 100 kroner, så litt i dyreste laget.

Var litt bortkastet å drikke til pizza, egner seg best alene, eller med sjokolade.
Skal kjøpe en i morgen (Har drukket 2)

Skjønner den med pizza, jeg er ikke så begeistret for hverken øl eller vin til pizza, foretrekker en familievennlig Pepsi eller Coca cola.

Men hva slags øl passer til pizza, på byen eller hjemmelaget Pan?

Foruten pilsner selvsagt, det passer men usikker på hva annet som passer all osten. Blir ikke klok på pizza, er litt vanskelig å matche. Tror det er italiensk grei rimelig vin og brus jeg tror det passer til, samt pilsner.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Drikke ofte Rosevin til Pizza.
Rødvin blir for mektig, og hvitvin er for pinglete.

Stout har jeg også funnet ut at er for mektig
Har drukket Frydenlund Juicy Ipa til pizza, som var helt greit, men synes den også er best alene.

Brus passer nok best til pizza, om det er greit med noe alkohlfritt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mange år har Lindemans Oude Kriek vært en favoritt hos meg.

Årgang 2017 til 2019 er å foretrekke. Jeg kjøpte to "ferske" flasker med en blend fra 2021 på polet, og forsøkte den ene. Gigantisk nedtur. Tam, tynn og lite kompleks i smaken - alt annet enn det jeg var vant med fra Lindemans. Denne må tydeligvis lagres for å oppnå smaken jeg ønsker. Nå forsvant 2019 fra polet, og kun 2017 er igjen. Så jeg prøve å sikre meg noen flasker før den også forsvinner.

image.png.400d4389155f0ac00d5d2a1db03172c8.png

Men, en så kompleks øl som den over - er ikke alltid å foretrekker. Av og til er det bedre med en "enklere" sur. 
image.png.b1bb522a4dbb05224adc01f3f103e163.png
 

Denne overrasket derfor stort. En enkel ren syrlig smak. Jo lengre jeg holdt den på tunga, jo mer smak fikk jeg ut av boblene. Jeg fikk følelsen av nyte en god og rund champagne mer litt større kompleksitet og syrlighet. Men til 200 kr,- 🙄 Nåja... 🙃

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...