Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med tilkobling til internett via router


Anbefalte innlegg

God kveld!

 

Trenger litt assistanse, håper noen har peiling på problemet, og har tid til å hjelpe..

 

Fikk lagt inn lyse internett i huset i uken som var. Fungerer veldig bra med internett når jeg kobler maskinen direkte til lyse boksen, men ved å koble lyse til min linksys router (også ny) , får jeg ikke tilgang til internett.

 

Hva kan dette skyldes? Har satt opp routeren til å motta ip-adresse automatisk, og jeg ser at den får ip-adresse. I tillegg deler routeren ut ip-adresse til meg, samt dns, som er lyse sin standard(tror jeg;81.167.36.3og11)

 

Alt virker tilsynelatende bra. Men får ikke tilkobling til internett. Har testet å slå av brannmur(zonealarm) og også windows brannmur er avslått.

 

Ved å bruke feilsøkingsverktøy på msn, kommer det opp at dns ikke klarer å løse ip-adresser. + at proxyinnstillinger må sjekkes.

 

Noen som har vært borti det samme og ser problemet?

 

Kan legge til at vi flyttet fra en kjeller-leilighet for et par uker siden, og har her brukt pcen mot lyse internett, og eieren hadde samme router, (vertfall linksys)

 

mvh

 

Jonassen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bumper denne en gang :dontgetit:

 

Ingen som har noen råd for å klare å finne ut av dette?

Klarer ikke å ping noen nettsider fra cmd,

 

Som jeg skrev tidligere, får jeg ved hjelp av msn feilsøkingsverktøy(hvor bra det nå kan være) en idikasjon på at dns ikke klarer å løse ip-adresse. Får også opp en feil ved "nøkkel-porter", hjelper ikke å kjøre "reparer".

 

Men, ved å koble ut routeren, og gå direkte inn i boksen, fikses tilkoblingen med en gang.

 

Kan det være noe galt fra min leverandør, Lyse nett? Andre som har opplevd dette? Kan det være værdt et forsøk å oppgradere firmware i routeren? :hmm:

 

Er det en logisk fungsjon som jeg overser på routeren som kan blokke dette? er det noen form for brannmur i hjemme-sentralen til lyse??

 

Håper noen har peil og kan komme med noen innspill...

 

mvh

 

Jonassen

Lenke til kommentar

Prøv å slå av dhcp serveren på linksysen.. og flytt kabelen mellom modem og wuter til en av lan portene i steden for wan poren

 

Bumper denne en gang  :dontgetit:

 

Ingen som har noen råd for å klare å finne ut av dette?

Klarer ikke å ping noen nettsider fra cmd,

 

Som jeg skrev tidligere, får jeg ved hjelp av msn feilsøkingsverktøy(hvor bra det nå kan være) en idikasjon på at dns ikke klarer å løse ip-adresse. Får også opp en feil ved "nøkkel-porter", hjelper ikke å kjøre "reparer".

 

Men, ved å koble ut routeren, og gå direkte inn i boksen, fikses tilkoblingen med en gang.

 

Kan det være noe galt fra min leverandør, Lyse nett? Andre som har opplevd dette? Kan det være værdt et forsøk å oppgradere firmware i routeren? :hmm:

 

Er det en logisk fungsjon som jeg overser på routeren som kan blokke dette? er det noen form for brannmur i hjemme-sentralen til lyse??

 

Håper noen har peil og kan komme med noen innspill...

 

mvh

 

Jonassen

7378389[/snapback]

Lenke til kommentar

hei,

 

takk for et forslag, det skal jeg prøv, men

vil ikke det egentlig bare si at jeg forandrer funksjoen på routeren til en switch?

 

Er dette bare for å teste? Tror bare jeg får en ip-adresse av lyse (uten at jeg vet det med sikkerhet), og vil ikkje routeren, eller switchen ta den da? og om den ikke gjør det, og min maskin får ip-adressen, vil de andre maskinene mine få ip da??

 

men skal teste og gi tilbakemld

 

Jonassen

Lenke til kommentar

jo, nå har jeg testet forslaget. Får samme ip-adresse som routeren fikk, og får tilgang til internett. Men får ikke ip-adresse til den trådløse senderen. og koblet jeg ut lan ledningen får det trådløse punktet ip, men klarer ikke å få ip-adresse til maskinen. Får ikke tak i dhcp server.

 

Andre forslag?

 

kan vel ikke være så vanvittig mange mulighet til hva som er galt? :no:

 

Jonassen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...