Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

det var ikke jeg som hevet kjøpet... og som alle andre i Norge brukte jeg norske kroner. at det er brukerne som skal sitte igjen med valuta-risikoen er det kun banken som tjener på . de kjøper valuta akkurat når det passer dem og bruker dagens kurs når de selger det videre til deg som bruker.

Har du tatt kontakt med kortutbyderen din?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har fått refundert noen usd på kredittkortet mitt

 

som alle andre i Norge brukte jeg norske kroner

 

Hva mener du? Ble kjøpet gjort i NOK og refundert i USD? Når jeg kjøper noe i NOK, og hever kjøpet, får jeg refundert i NOK. Dersom jeg handler i annen valuta, blir mitt kredittkort belastet med beløpet regnet om til NOK etter dagens kurs, og en refusjon kommer inn som samme beløp i utenlandsk valuta, og godskrives min konto etter refusjonsdagens kurs.

Lenke til kommentar

Var i tilsvarende situasjon, hadde gjort kjøp som ble trukket i USD og etter en tid ble billettene kansellert av selger og jeg fikk refusjon i USD. Var vel snakk om cirka 400 kroner i valutatap da også, og jeg visste ikke helt hva som var reelt å be om eller ei. Selger var ikke villig til å ta valutatapet, så av nysgjerrighet forsøkte jeg å reklamere på transaksjonen. Etter en god uke var pengene på konto, men aner ikke om det var kortutsteder eller selger som til slutt endte med regningen.

Lenke til kommentar

har vært i kontakt med banken. de sier det er mastercard som styrer dette og at det er ute av dems hender.

Da tar du vel kontakt med Mastercard?

 

Du har fortsatt ikke svart på om du handlet i USD eller NOK. (Du handler ikke nødvendigvis i NOK bare fordi du bor i Norge. Er det en utenlandsk side har du antakeligvis handlet i dollar).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har tittet litt på dette med eurobonus osv på kreditt kort. Er dette noe som er verdt å bruke?

 

 

 

Nå kan du få SAS EuroBonus-poeng på alt du kjøper med ditt Mastercard fra DNB, uavhengig om du handler i Norge, på nett eller i utlandet. Det eneste du må gjøre er å oppgradere kortet ditt.

Pris og poengopptjening


 

Ekstrapoeng per 100 kroner

 

Velkomstpoeng Pris per mnd DNB Mastercard

15 poeng

 

6 000 poeng 49 kr Sølvkort og Grønne kort

15 poeng

 

6 000 poeng 49 kr Hvite kort

15 poeng

 

6 000 poeng 49 kr SAGA

20 poeng

 

12 000 poeng 99 kr Private Banking

25 poeng

 

12 000 poeng 99 kr

 

 

 

 

 

Ser jo at dette koster ca 49kr mnden eller 550kr i året. Si jeg koblet alle regningene mine og betalingene mine på mastercardet er dette noe som lønner seg? Eller er det best å styre unna?

 

Har prøvd å lese meg litt opp på dette men håper det er noen som har litt mer peiling på dette enn meg som kan gi meg ett bra svar!

 

 

Lenke til kommentar

Har tittet litt på dette med eurobonus osv på kreditt kort. Er dette noe som er verdt å bruke?

 

Ser jo at dette koster ca 49kr mnden eller 550kr i året. Si jeg koblet alle regningene mine og betalingene mine på mastercardet er dette noe som lønner seg? Eller er det best å styre unna?

 

Har prøvd å lese meg litt opp på dette men håper det er noen som har litt mer peiling på dette enn meg som kan gi meg ett bra svar!

 

Du får ikke bonuspoeng ved å betale regninger med MasterCard via nettbanken.

Men hvis du har en iPhone/iPad, så har det kommet en app der du kan betale regninger med kredittkort og opptjene poeng.

 

https://www.payr.no

 

Her skal det bare være å skanne regningen inn i appen og konto og KID nummer fylles i automatisk. 

Husk at de har noen beløpsbegrensninger der det kommer et gebyr på 1% over en viss sum i måneden. 

Endret av -lemoncake
Lenke til kommentar

Hvis bruk av denne appen regnes som regningsbetaling med kredittkort så er det vel en dyr affære. Hvis det regnes som varekjøp så bør det være mulig å få ihvert fall 1% bonus på alle regninger for eksempel med Cresco Car Premium?

 

Det blir registrert som varekjøp med tilhørende bonus på kortene jeg har prøvd med. 

Lenke til kommentar

 

Hvis bruk av denne appen regnes som regningsbetaling med kredittkort så er det vel en dyr affære. Hvis det regnes som varekjøp så bør det være mulig å få ihvert fall 1% bonus på alle regninger for eksempel med Cresco Car Premium?

 

Det blir registrert som varekjøp med tilhørende bonus på kortene jeg har prøvd med. 

 

 

Jeg antar de ikke blir registrert som handel på internett? For der har jo enkelte kort både 2 og 3 prosent bonus.....

Lenke til kommentar

Jeg antar de ikke blir registrert som handel på internett? For der har jo enkelte kort både 2 og 3 prosent bonus.....

Svarer meg sjøl her: La inn tre betalinger med Komplett Mastercard, som gir 1 prosent på varekjøp og 2% på kjøp på internett. Jeg fikk 1%.

 

Greit å vite. Da skal jeg forbeholde Komplett til internettkjøp framover og så heller legge inn mitt Coop Mastercard som jeg for tiden har som inaktivt kort.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...