Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Hvis jeg har et kredittkort med grense på 2500 kr, overfører 1000 kr fra en annen konto til kredittkkortet og forsøker å kjøpe en vare til 3500 kr, vil jeg da overstige kredittgrensen? Med andre ord, vil kjøpet gå gjennom? Hvis ikke, er det andre måter å gjøre dette på enn å øke selve kredittgrensen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har et kredittkort med grense på 2500 kr, overfører 1000 kr fra en annen konto til kredittkkortet og forsøker å kjøpe en vare til 3500 kr, vil jeg da overstige kredittgrensen? Med andre ord, vil kjøpet gå gjennom? Hvis ikke, er det andre måter å gjøre dette på enn å øke selve kredittgrensen?

Jeg tror svaret kommer an på leverandøren. Det du beskriver var mulig med mitt gamle kredittkort i Nordea i alle fall.
Lenke til kommentar

jeg kan ikke gi et 100% sikkert svar - bare et resonnement jeg er ganske sikker på stemmer. At du plusser på kontoen er ikke lån, det vil være lånegrensen som teller her - altså 2500 (lån) + 1000 (ditt beløp). 

 

Ja, hvis du har kontokort med Visa-funksjon, kan du føre over kredittkvoten til denne. Kan du betale via PayPal e.l. er også det en mulighet. Men jeg ville prøvd kredittkortet først. Til utlandet vil jeg anbefale en betalingsformidler som PayPal, Payex etc.

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar

Hvis jeg har et kredittkort med grense på 2500 kr, overfører 1000 kr fra en annen konto til kredittkkortet og forsøker å kjøpe en vare til 3500 kr, vil jeg da overstige kredittgrensen? Med andre ord, vil kjøpet gå gjennom? Hvis ikke, er det andre måter å gjøre dette på enn å øke selve kredittgrensen?

Kan bekrefte at dette funker med DNB sitt mastercard.

Lenke til kommentar

vet ikke om dette er besvart tidligere i tråden. men jeg har fått refundert noen usd på kredittkortet mitt. men kursen har endret seg så mye at det er et betydelig mindre beløp i norske kroner som er refundert. har man noen rettigheter til å få det samme refundert i sin egen valutta?

Tipper du har rett til å få refundert i den valutaen du brukte? Ellers så står det nok i avtalen du har med kredittkortet.

Lenke til kommentar

jeg forventer det ikke av de som refunderer. men av banken egentlig. beløpet det er snakk om er litt i overkant av 400kr mindre refundert pga kurs.

Havna nylig i motsatt situasjon. Bestilte en telefon fra Kina og brukte MasterCard. Kom reviews av den og viste seg at den var søppel så avbestilte og "tjente" 12kr.

 

Men om du har tapt 400 har du kanskje en sak. Er jo litt betydelig da.

Lenke til kommentar

jeg mener det bør gå begge veier. at man ikke kan tjene penger på det og ikke tape på det. man bør bare få igjen det man brukte.

 

Hvem mener du skal ta tapet da? Eller fortjenesten? Det er du som kjøper, og senere hever kjøpet, og dermed er det også du som sitter med risikoen for valutaendringer i tiden imellom. Du får jo igjen det du brukte i den valutaen du brukte. Endret av zanta
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...