Gå til innhold

Ikke bestått fag på høyskole. Effekt på lån, etc.


Anbefalte innlegg

Har nå det lille problemet at jeg endte opp med en linje etter å ha søkt meg inn på høyskole som jeg ikke trives med. Virket veldig ok før jeg begynte, men har etter hvert oppdaget at dette rett og slett ikke passer mine interesser og fremtidsplaner i det hele tatt. Dette førte til at jeg opplevde et par fag som direkte vanskelige, og motivasjonen fikk også en alvorlig knekk for en måneds tid siden. Jeg satser så langt jeg kan på å stå i så mange fag som mulig, men ser at jeg nok vil ende opp med å ikke få gjort alt arbeid jeg skulle ha gjort. Det jeg nå lurer på er hvordan dette vil fungere senere. Om jeg skulle få "ikke bestått" i et fag, har jeg da mulighet til å ta det opp igjen senere? Det største problemet jeg ser her er at jeg er bestemt på å gå psykologi neste år, og om dette faget har mappe-eksamen blir det vel litt vanskelig å få vurdering it det om jeg skulle velge å ta det opp igjen kun for å få bestått.

 

Undrer også på hvordan det vil påvirke utregningen av hvor mye av årets stipend som blir lån. Er jo veldig kjedelig å få 100% lån på grunn av et fag, men om det er snakk om % av studiebelastningen ville jo et annet alternativ være å heller jobbe litt ekstra hardt for å tjene penger til å betale det ned, siden det ikke ville være all verdens til forskjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Ja det er snakk om omgjöring til lån etter % av studiebelastningen som du ikke gjennomförer eller får bestått i.

 

Er vel strengt tatt ikke noe poeng å betale ned dette ekstra "lånet", da du ikke må betale tilbake för endt utdanning uansett. Og rentene löper jo heller ikke så lenge du er student. (Oppfattet som du tenkte du skulle betale tilbake dette under utdanningen, men mulig jeg tolker deg feil)

 

Eneste praktiske forskjellen er at du rett og slett ender opp med et litt större sudielån når du er ferdig utdannet. Nå vet ikke jeg hvor lang utdanning du skal ta osv, men om du tenker at du ved endt utdanning har 260.000 istedenfor 250.000 i lån så vil ikke det gjöre noen merkbar forskjell.

 

Og: Ja, om du tar faget senere blir det trukket fra lånet og gjort til stipend igjen :-)

 

Og til info så har vel lånekassen som generell regel at man kan ha opptil 1 års forsinkelse uten at det får konsekvenser for tildeling av stipend/lån. Med andre ord kan man hoppe av en utdanning, som du gjör, og starte ny og likevel motta fullt lån/stipend.

 

Så hadde jeg värt deg hadde jeg rettet konsentrasjonen min på den "nye" utdanningen, latt den utdanningen du har avsluttet av väre, og ikke brydd meg om at jeg endte opp med litt "ekstra" studielån.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er vel strengt tatt ikke noe poeng å betale ned dette ekstra "lånet", da du ikke må betale tilbake för endt utdanning uansett. Og rentene löper jo heller ikke så lenge du er student. (Oppfattet som du tenkte du skulle betale tilbake dette under utdanningen, men mulig jeg tolker deg feil)

 

Antar det heller vil være bedre å sette de penger jeg sparer opp fra stipend/lånet jeg får utbetalt i dett utdanningsåret i banken (Jeg klarer av en eller annen grunn å level forstyrrende billig) og ha de der til jeg skal betale tilbale lånet. Tross alt får jeg jo litt renter der som burde hjelpe den dagen det er på tide å begynne å betale tilbake.

 

Og til info så har vel lånekassen som generell regel at man kan ha opptil 1 års forsinkelse uten at det får konsekvenser for tildeling av stipend/lån. Med andre ord kan man hoppe av en utdanning, som du gjör, og starte ny og likevel motta fullt lån/stipend.

 

Hopper riktignok ikke direkte av utdanningen i den forstand, blir mer til at jeg faller av ser det ut til. Vil likevel heller prøve å dra meg gjennom det med "ok" bestått karakterer så jeg kan kutte ned litt av lånet iallefall.

 

Så hadde jeg värt deg hadde jeg rettet konsentrasjonen min på den "nye" utdanningen, latt den utdanningen du har avsluttet av väre, og ikke brydd meg om at jeg endte opp med litt "ekstra" studielån.

 

Denne tanken har slått meg et par ganger, og jeg har vurdert å mer eller mindre snu all min fokus til psykologi og benytte vårsemesteret (da jeg på grunn av en leiekontrakt på hybel og slikt ikke kommer meg noen vei) til å bane meg gjennom stoff relevant for et slikt studie. Det skal jo også innrømmes at studielånet ikke burde være så altfor vanskelig å betale om man jobber litt iherdig om sommeren eller ved siden av studiene. Det eneste jeg er litt bekymret for om jeg gjør dette er at lånekassen skal komme og si at jeg ikke kan motta penger for å sitte slik å "sløve". :p

 

Takker og bukker for svar.

Lenke til kommentar
Du kan jo bare ta noen enkle fag istedenfor, evt. på et senere tidspunkt. Finnes masse fag som man ikke trenger å lese på for å få ståkarakter i. Stipend regnes ut fra studiepoeng, ikke ut fra hvilke fag du tar.

7426476[/snapback]

 

Vil det si at jeg kan for eksempel ta et språk ved siden av psykologi (sikkert ikke så enormt lurt, men for eksempelets skyld) og bruke de "overflødige" studiepoengene for å nedbetale deler av lånet?

Lenke til kommentar
Vil det si at jeg kan for eksempel ta et språk ved siden av psykologi (sikkert ikke så enormt lurt, men for eksempelets skyld) og bruke de "overflødige" studiepoengene for å nedbetale deler av lånet?

7435548[/snapback]

Ja. Og om du ikke gjør det så får du et fratrekk i stipendet ditt basert på hvor mange studiepoeng du har missa. Finnes en kalkulator for dette på lanekassen.no Er uansett ikke noe lurt å betale ned studielånet raskere enn du må, med mindre du har veldig mye penger. Pengene du tjener bør du heller putte i BSU eller noe anet lurt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bumper denne i stedet for å lage en ny topic.

 

Om jeg nå skulle ønske å studere ex.phil/ex.fac dette semesteret (med et ekstra studie i informasjonssøk for 30 poeng), vil jeg da få omgjøring på mitt studielån basert på disse? Eller vil de se på at jeg egentlig begynte å studere multimedieteknologi i fjor høst og søkte stipend for det begge semestrene og slik sett ikke gi meg noen omgjøring?

Kunne gjerne tenkt meg å bytte slik at jeg får noe ut av dette semesteret, men må vel kontakte lånekassen antar jeg. Hvis noen andre har vært i samme situasjon skulle jeg gjerne likt å vite om det er noen måte å få dette ordnet. En tanke som slo meg var å melde meg på ex.phil/ex.fac studiet og fullføre det uten å melde meg av multimedieteknolog. Vil da mest sannsynlig stryke i teknologi-fagene men få poeng for ex.phil, og slik få omgjøring.

 

Formulerer meg dårlig når jeg er sulten, og har kun knekkebrød og rar ost igjen, men håper det er lesbart :p

Lenke til kommentar

Når Lånekassen sjekker våre studenter, så er i alle fall 30 studiepoeng = 30 studiepoeng, åkke som. Det som ligger i filene som vi sender over er hvilket studieprogram de er tatt opp til, hvilke emner de er oppmeldt i, om de er semesterregistrert - og til slutt eksamensresultater (men dette kommer jo først i filene sent i semesteret).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...