FunkyMonk Skrevet 22. november 2006 Skrevet 22. november 2006 De siste par dagene har jeg blitt plaget av høy latency (mellom 2000ms og 12000ms), og en medfølgende ekstrem lagg (instant spells er redusert til 10-15 sec casting time spells). All annen nettbruk virker normal, alle hastigheter er som før og en ping-session mot feks. www.vg.no gir en responstid som ligger mellom 20ms og 22ms... Om jeg kjører samme ping-session samtidig som jeg spiller WoW, får jeg annenhver responstid ~20ms og ~60ms (uten at jeg vet hvordan jeg skal tolke dette). Den høye latencyen er uavhengig av relams (har prøvd 2 forskjellige, med samme nedslående resultat). Hva kan problemet være? Er det noen som har opplevd lignende, og har erfaringer rundt dette? Det kan vel ikke være hardware-relaterte problemer, eller? Såvidt jeg kan se, så er det bare World of Warcraft dette gjelder (feks. Ventrilos ping-meter er akkurat som før). Det startet søndag kveld eller mandag. Det eneste som er skjedd med min klient siden den gang, er at den er startet av den nye launcheren. Det er ikke lagt til noen nye addons (kunne dette i såfall ha vært en årsak?)... Nå er jeg bare frustrert og fortvilt! Min bredbåndsleverandør er NGT. Jeg har plassert en privat router bak NGT-modemet/routeren. Jeg håper noen har forslag til hvordan jeg kan angripe dette!
Complexity Skrevet 22. november 2006 Skrevet 22. november 2006 (endret) Er vel kansje noe oppgradering på linja elns? Alle vi her har hatt samme problemet i noen dager, men vi har telenor og det er fordi linja blir oppgradert.. Edit: alle vi her = nabolaget Endret 22. november 2006 av Complexity
FunkyMonk Skrevet 22. november 2006 Forfatter Skrevet 22. november 2006 Er vel kansje noe oppgradering på linja elns? Alle vi her har hatt samme problemet i noen dager, men vi har telenor og det er fordi linja blir oppgradert.. Jo, det kan jo selvsagt være en årsak, NGT bruker vel samme nett som Telenor så... Men hvorfor merker jeg ingen ting ellers, kun når jeg spiller wow?
Complexity Skrevet 22. november 2006 Skrevet 22. november 2006 Er vel kansje noe oppgradering på linja elns? Alle vi her har hatt samme problemet i noen dager, men vi har telenor og det er fordi linja blir oppgradert.. Jo, det kan jo selvsagt være en årsak, NGT bruker vel samme nett som Telenor så... Men hvorfor merker jeg ingen ting ellers, kun når jeg spiller wow? 7339827[/snapback] tja, en kompis får ikke logget seg inn på wow engang, heller ikke steam. tror det har noe med oppgraderingen å gjøre..
FunkyMonk Skrevet 22. november 2006 Forfatter Skrevet 22. november 2006 Hvordan fungerer hans internettilkobling ellers da? Er det bare wow og steam, eller trøbbel ellers også?
Cannabiskopen Skrevet 22. november 2006 Skrevet 22. november 2006 Tele2 har også oppgradert alle sine linjer med dobbel hastighet så vidt jeg veit.
Complexity Skrevet 22. november 2006 Skrevet 22. november 2006 Hvordan fungerer hans internettilkobling ellers da? Er det bare wow og steam, eller trøbbel ellers også? 7339876[/snapback] Trøbbel med det meste untatt msn og opera..
FunkyMonk Skrevet 22. november 2006 Forfatter Skrevet 22. november 2006 Sporer rute til eu.logon.worldofwarcraft.com [80.239.178.115] over maksimalt 30 hopp: 1 <1 ms <1 ms 1 ms xxx.xxx.xxx.xxx 2 1 ms 1 ms 1 ms xxx.xxx.xxx.xxx 3 14 ms 12 ms 14 ms 1.80-202-221.nextgentel.com [80.202.221.1] 4 13 ms 13 ms 13 ms 217-13-14-33.dd.nextgentel.com [217.13.14.33] 5 21 ms * 20 ms 217-13-0-182.dd.nextgentel.com [217.13.0.182] 6 20 ms 20 ms 21 ms 67.17.193.49 7 39 ms 38 ms 41 ms s-b3-link.telia.net [213.248.78.9] 8 40 ms 39 ms 39 ms s-bb2-pos7-1-0.telia.net [213.248.66.9] 9 75 ms 74 ms 100 ms hbg-bb2-pos4-0-0.telia.net [213.248.64.38] 10 62 ms 62 ms 63 ms ffm-bb2-pos7-0-0.telia.net [213.248.65.121] 11 173 ms 172 ms 169 ms prs-bb2-pos7-0-0.telia.net [213.248.65.117] 12 171 ms 171 ms 168 ms prs-b2-pos11-0.telia.net [213.248.65.226] 13 165 ms 163 ms 163 ms prs-tc-i2-link-telia.net [80.91.250.34] 14 * * * Forespørsel avbrutt. 15 * * * Forespørsel avbrutt. (...) Dette er forøvrig hva jeg får om jeg kjører en traceroute, node 5 gir alltid 1 "*", men dette er uavhengig av om jeg sporer mot eu.logon.worldofwarcraft.com eller feks. www.vg.no, så jeg antar at det ikke betyr noe som helst?
JosteinS Skrevet 22. november 2006 Skrevet 22. november 2006 jeg spiller på Aerie Peak og har også slitt med høy latency de siste dagene. har intrkk av at problemet er størst på kveldstid da det er mest trafikk på severen. jeg kan ha et par hundre ms klokka 17-18, for å så få 1500-4000ms noen timer senere. har adsl vi kabeltv fra GET(tidl upc) hastigheten tror jeg er 6000/800 eller noe, frem til den blir oppgradert om et par uker:)
nazrm Skrevet 22. november 2006 Skrevet 22. november 2006 Traceroute betyr masse. Telia har problemer med routingen ellerno, derfor lagger du.. Jeg har også lagget de siste 3 dagene.
brannmannsam Skrevet 22. november 2006 Skrevet 22. november 2006 Slitt med samme problem. Tok kontakt med Get og de fortalte, i mitt tilfelle, at flaskehalsen lå ved overgangen fra aorta(get) til telia. Dette var vistnok telias feil, og de hadde purret telia om det felre ganger. Mine tracerts så omtrent lik ut som den over.
Bredoc Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Har også hatt lag dem siste dagene. Er skrevet masse om det på tec forumet til Blizzard. Ser ut til at det nok en gang er Telia som lager herk.
OnQT Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Slik har det vært hos meg de siste kveldene, men på bestemte realms. Andre viste Latency-baren grønt. Jeg spurte GM om det lå hos dem, men det gjorde det ikke. Bruker NGT selv.
DeadbeaT Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 er ikke bare backgroundloaderen som har skrudd seg på da kanskje? jeg merke en nedgang i ping når background downloaderen surer og går, men da snakker vi om en forskjell på max 200ms..
FunkyMonk Skrevet 23. november 2006 Forfatter Skrevet 23. november 2006 Dette er tydeligvis et problem som mange sliter med for tiden. Jeg gikk inn på tech-forumet til Blizzard, og det er det massevis av tråder om saken, både fra Blizzard sin side og fra brukernes side. Det virker som om Blizzard ikke vet helt hva som er årsaken, men det er opplagt at det er problemer med en eller annen routing-node i nettet. Det virker som at det er et påfallende høyt antall brukere fra Norge og Skandinavia som sliter med dette, men det er vansklieg å finne en geografisk sammenheng eller en forbindelse med hvilken ISP man har (jeg er feks. nesten den eneste i min skandinaviske guild dette gjelder). Men langt på vei utelukker det iallefall at det er et lokalt problem hos meg, noe som gjorde meg lettet. Om jeg skulle begynt å ta tak i problemet på egen hånd, vet jeg ikke hvor jeg skulle ha startet (og det ville nok ha kostet meg endel i komponentbytte). Nå skal det sies at sent i går kveld falt plutselig min latency ned til <300ms, og den ble liggnende der i over 1 time. Jeg har ikke vært pålogget i dag, men krysser fingrene for at den ligger på samme nivå når jeg kommer inn i dag også!
Bredoc Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 er ikke bare backgroundloaderen som har skrudd seg på da kanskje? jeg merke en nedgang i ping når background downloaderen surer og går, men da snakker vi om en forskjell på max 200ms.. 7342793[/snapback] Prøvde i går å slå den av, men hjalp ikke. Får se etter jobben i dag om ting har blitt bedre.
FunkyMonk Skrevet 23. november 2006 Forfatter Skrevet 23. november 2006 Slik har det vært hos meg de siste kveldene, men på bestemte realms. Andre viste Latency-baren grønt. Jeg spurte GM om det lå hos dem, men det gjorde det ikke. Bruker NGT selv. 7341444[/snapback] Jeg har testet både med og uten, og det ga ingen endring... Dette ville nok heller ha vært et problem om man satt på en veldig dårlig linje hastighetsmessig...
FunkyMonk Skrevet 23. november 2006 Forfatter Skrevet 23. november 2006 Her er forøvrig noen av trådene om saken på Blizzards Technical Support-forum: http://forums.wow-europe.com/thread.html?t...=84859034&sid=1 http://forums.wow-europe.com/thread.html?t...=83668605&sid=1 http://forums.wow-europe.com/thread.html?t...=85178855&sid=1 http://forums.wow-europe.com/thread.html?t...=69446949&sid=1
Kenneth_S Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Har hatt store latency problemer selv de siste dagene. Har monitorert tracert med jevne mellomrom og min erfaring er at problemet ligger hos franske Telia.
Bredoc Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Fy faen, Telia går igjen i omtrent alle trace logs.. Kan ikke fatte at Blizzard ikke sier opp avtalen dem har med dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå