Gå til innhold

Hvorfor har jeg fått høy latency?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste par dagene har jeg blitt plaget av høy latency (mellom 2000ms og 12000ms), og en medfølgende ekstrem lagg (instant spells er redusert til 10-15 sec casting time spells).

All annen nettbruk virker normal, alle hastigheter er som før og en ping-session mot feks. www.vg.no gir en responstid som ligger mellom 20ms og 22ms... Om jeg kjører samme ping-session samtidig som jeg spiller WoW, får jeg annenhver responstid ~20ms og ~60ms (uten at jeg vet hvordan jeg skal tolke dette).

Den høye latencyen er uavhengig av relams (har prøvd 2 forskjellige, med samme nedslående resultat).

Hva kan problemet være? Er det noen som har opplevd lignende, og har erfaringer rundt dette? Det kan vel ikke være hardware-relaterte problemer, eller? Såvidt jeg kan se, så er det bare World of Warcraft dette gjelder (feks. Ventrilos ping-meter er akkurat som før). Det startet søndag kveld eller mandag. Det eneste som er skjedd med min klient siden den gang, er at den er startet av den nye launcheren. Det er ikke lagt til noen nye addons (kunne dette i såfall ha vært en årsak?)... Nå er jeg bare frustrert og fortvilt!

Min bredbåndsleverandør er NGT. Jeg har plassert en privat router bak NGT-modemet/routeren.

Jeg håper noen har forslag til hvordan jeg kan angripe dette! :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er vel kansje noe oppgradering på linja elns?

Alle vi her har hatt samme problemet i noen dager, men vi har telenor og det er fordi linja blir oppgradert..

Edit: alle vi her = nabolaget

Endret av Complexity
Skrevet

Alle vi her har hatt samme problemet i noen dager, men vi har telenor og det er fordi linja blir oppgradert..

Jo, det kan jo selvsagt være en årsak, NGT bruker vel samme nett som Telenor så... Men hvorfor merker jeg ingen ting ellers, kun når jeg spiller wow?

Skrevet

Jo, det kan jo selvsagt være en årsak, NGT bruker vel samme nett som Telenor så... Men hvorfor merker jeg ingen ting ellers, kun når jeg spiller wow?

7339827[/snapback]

tja, en kompis får ikke logget seg inn på wow engang, heller ikke steam.

tror det har noe med oppgraderingen å gjøre..

Skrevet

Sporer rute til eu.logon.worldofwarcraft.com [80.239.178.115]
over maksimalt 30 hopp:

1   <1 ms   <1 ms     1 ms  xxx.xxx.xxx.xxx
 2     1 ms     1 ms     1 ms  xxx.xxx.xxx.xxx
 3    14 ms    12 ms    14 ms  1.80-202-221.nextgentel.com [80.202.221.1]
 4    13 ms    13 ms    13 ms  217-13-14-33.dd.nextgentel.com [217.13.14.33]
 5    21 ms     *       20 ms  217-13-0-182.dd.nextgentel.com [217.13.0.182]
 6    20 ms    20 ms    21 ms  67.17.193.49
 7    39 ms    38 ms    41 ms  s-b3-link.telia.net [213.248.78.9]
 8    40 ms    39 ms    39 ms  s-bb2-pos7-1-0.telia.net [213.248.66.9]
 9    75 ms    74 ms   100 ms  hbg-bb2-pos4-0-0.telia.net [213.248.64.38]
10    62 ms    62 ms    63 ms  ffm-bb2-pos7-0-0.telia.net [213.248.65.121]
11   173 ms   172 ms   169 ms  prs-bb2-pos7-0-0.telia.net [213.248.65.117]
12   171 ms   171 ms   168 ms  prs-b2-pos11-0.telia.net [213.248.65.226]
13   165 ms   163 ms   163 ms  prs-tc-i2-link-telia.net [80.91.250.34]
14     *        *        *     Forespørsel avbrutt.
15     *        *        *     Forespørsel avbrutt.
(...)

Dette er forøvrig hva jeg får om jeg kjører en traceroute, node 5 gir alltid 1 "*", men dette er uavhengig av om jeg sporer mot eu.logon.worldofwarcraft.com eller feks. www.vg.no, så jeg antar at det ikke betyr noe som helst?

Skrevet

jeg spiller på Aerie Peak og har også slitt med høy latency de siste dagene. har intrkk av at problemet er størst på kveldstid da det er mest trafikk på severen. jeg kan ha et par hundre ms klokka 17-18, for å så få 1500-4000ms noen timer senere.

har adsl vi kabeltv fra GET(tidl upc) hastigheten tror jeg er 6000/800 eller noe, frem til den blir oppgradert om et par uker:)

Skrevet

Slitt med samme problem. Tok kontakt med Get og de fortalte, i mitt tilfelle, at flaskehalsen lå ved overgangen fra aorta(get) til telia. Dette var vistnok telias feil, og de hadde purret telia om det felre ganger. Mine tracerts så omtrent lik ut som den over.

Skrevet

Slik har det vært hos meg de siste kveldene, men på bestemte realms. Andre viste Latency-baren grønt. Jeg spurte GM om det lå hos dem, men det gjorde det ikke. Bruker NGT selv.

Skrevet

er ikke bare backgroundloaderen som har skrudd seg på da kanskje? jeg merke en nedgang i ping når background downloaderen surer og går, men da snakker vi om en forskjell på max 200ms..

Skrevet

Dette er tydeligvis et problem som mange sliter med for tiden. Jeg gikk inn på tech-forumet til Blizzard, og det er det massevis av tråder om saken, både fra Blizzard sin side og fra brukernes side. Det virker som om Blizzard ikke vet helt hva som er årsaken, men det er opplagt at det er problemer med en eller annen routing-node i nettet. Det virker som at det er et påfallende høyt antall brukere fra Norge og Skandinavia som sliter med dette, men det er vansklieg å finne en geografisk sammenheng eller en forbindelse med hvilken ISP man har (jeg er feks. nesten den eneste i min skandinaviske guild dette gjelder).

Men langt på vei utelukker det iallefall at det er et lokalt problem hos meg, noe som gjorde meg lettet. Om jeg skulle begynt å ta tak i problemet på egen hånd, vet jeg ikke hvor jeg skulle ha startet (og det ville nok ha kostet meg endel i komponentbytte).

Nå skal det sies at sent i går kveld falt plutselig min latency ned til <300ms, og den ble liggnende der i over 1 time. Jeg har ikke vært pålogget i dag, men krysser fingrene for at den ligger på samme nivå når jeg kommer inn i dag også!

Skrevet
er ikke bare backgroundloaderen som har skrudd seg på da kanskje? jeg merke en nedgang i ping når background downloaderen surer og går, men da snakker vi om en forskjell på max 200ms..

7342793[/snapback]

Prøvde i går å slå den av, men hjalp ikke.

Får se etter jobben i dag om ting har blitt bedre. :)

Skrevet
Slik har det vært hos meg de siste kveldene, men på bestemte realms. Andre viste Latency-baren grønt. Jeg spurte GM om det lå hos dem, men det gjorde det ikke. Bruker NGT selv.

7341444[/snapback]

Jeg har testet både med og uten, og det ga ingen endring... Dette ville nok heller ha vært et problem om man satt på en veldig dårlig linje hastighetsmessig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...