Gå til innhold

"Neste Ubuntu vil inkludere lukket kode"


Ariah

Anbefalte innlegg

Hvorfor bør de såkalte nybegynnervennlige distroene inkludere mp3 støtte ?

 

De får da ikke bare en introduksjon til linux. De får også en introduksjon til hva slags programvare de vanligvis bruker som er fritt tilgjengelig som kanskje ikke vil være det i fremtiden.

7355548[/snapback]

Fordi 99% av all musikk som man finner, lagres i mp3-formatet. Det er kanskje ikke det beste formatet, men garantert mest utbredt. Folk forventer å få spille av sine mp3-filer, og da synes jeg at nybegynnervennlige distroer bør inkludere denne støtten. Det er i hvert fall noe jeg vil forvente av en slik distro. Og når denne støtten finnes i Slackware, som er en mer avansert distro, og tilogmed i Solaris, så synes jeg at i hvert fall Ubuntu burde legge ved denne støtten, siden de likevel har valgt å inkludere annen proprietær kode. Debian har som sagt et ekstremt syn når det kommer til lisenser, så jeg skjønner at mp3-støtte ikke finnes der. Men igjen, brukere som installerer nybegynnervennlige distroer som Ubuntu, Fedora, SuSE osv forventer at alt skal fungere uten videre. Og da vil de sikkert spille av sin mp3-musikk. Og da bryter det med tankegangen til disse distroene at man ikke får gjort det på grunn av at denne støtten ikke finnes. Kan Solaris ha denne støtten uten å bli saksøkt, burde også de andre ha det. Det finnes mange gode open-source mp3-avspillere som man kan bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet så er ikke tankengangen til de såkalte "nybegynner" vennlige distroene å gå over stokk å stein for å være nybegynnervennlige. Hvis du går tilbake til røttene til distroene så er det ikke det som står sentralt.

 

(og å kalle slackware avansert er vel en overdrivelse.. det er en av de mest primitive distroene som finnes )

Lenke til kommentar
Slackware gjør det, Solaris gjør det, og da bør også de "nybegynnervennlige" linux-distroene også gjøre det.

7355347[/snapback]

 

 

Så når Solaris og Slackware gjør noe, så bør alle gjøre det samme? De nybegynnervennlige distroene har ikke som mål å inkludere alt slikt, de har som mål å være enkle å vedlikeholde, installere og bruke. Og før du sier noe: MP3-støtte går ikke under noen av kategoriene nei.

Du mente at det var mange som "sliter" med mp3-støtte i Fedora Core/Ubuntu/whatever, da burde det jo være en smal sak og hente frem et innlegg fra nå nylig hvor dette ikke blir løst fort og enkelt? Kubuntus amarok spør jo tilogmed om den skal legge til mp3-støtte for deg.

 

Det råder også ganske mye usikkerhet rundt mp3, jeg fikk et utall forskjellige svar fra forskjellige personer idag. Kan hende at det er derfor RH m.fl. ikke vil ha mp3-støtte i distroen. Det er for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Du mente at det var mange som "sliter" med mp3-støtte i Fedora Core/Ubuntu/whatever, da burde det jo være en smal sak og hente frem et innlegg fra nå nylig hvor dette ikke blir løst fort og enkelt?

@JonJ: Hvorfor forvrenger du det jeg sier? Jeg sa at jeg har sett flere poster om dette. Flere = mer enn 1. Jeg har da aldri snakket om "horder".

Så når Solaris og Slackware gjør noe, så bør alle gjøre det samme?

Jeg synes i hvert fall at det setter en presedens. Nybegynnervennlige distroer skal være enkle å bruke, og mp3-støtte byr da ikke på noen problemer når det kommer til vedlikehold. Jeg skjønner at mp3-støtte ikke finnes i en standard Debian-installasjon, da Debian har tatt et ganske klart valg når det kommer til lisens. Man finner ikke sånne blobs i Debian. Samme med OpenBSD, de har også tatt et klart standpunkt. Men når Ubuntu velger å legge ved blobs, kunne de kanskje også ta med denne støtten.

 

@harkonnen: Slackware kan kanskje virke avansert for helt ferske nybegynnere. Det er hva jeg mener med "avansert".

Lenke til kommentar
Vet du om Sun har en avtale med Frauenhoffer ?

7353637[/snapback]

 

Sun har nok ikke noen avtale med Frauenhoffer, men en avtale med RealPlayer. Og de vet jeg har en avtale med Frauenhoffer.

 

Tror RHEL også inkluderer Real, i allefall på en tilleggs-cd. Mener å huske det var grunnen til at Helix er del av standard-pakka i fedora (makan til ubrukelig progam skal man lete lenge etter...)

 

Hvis ikke Sun er redde for å bli saksøkt ved å legge ved mulighet for mp3-avspilling, så bør ikke Redhat, Novell m.fl. være det heller.

 

Har du tenkt over at det kanskje ikke er utelukkende frykten for å bli saksøkt som hindrer dem i å legge ved mp3støtte?(Jada jada, jeg vet at du ikke er opptatt av frihet så mye som valgfrihet, men det er _to_ kommandoer for å installere mp3-støtte i eksempelvis Fedora Core, det er ikke så jævla vanskelig.)

 

 

On-t: Ubuntu har da alltid inkludert lukkede drivere(Atheros, for eksempel), dette som er nytt er jo at de vil inkludere ATis og nvidias propreteriære drivere som standard.

7354481[/snapback]

 

Atheros HAL blir litt annerledes. Det er mer som en firmware, bortsett fra at den kjører på maskinens "hovedCPU" og ikke som en del av kjerna i seg selv.

 

Hvorfor bør de såkalte nybegynnervennlige distroene inkludere mp3 støtte ?

 

De får da ikke bare en introduksjon til linux. De får også en introduksjon til hva slags programvare de vanligvis bruker som er fritt tilgjengelig som kanskje ikke vil være det i fremtiden.

7355548[/snapback]

Fordi 99% av all musikk som man finner, lagres i mp3-formatet. Det er kanskje ikke det beste formatet, men garantert mest utbredt. Folk forventer å få spille av sine mp3-filer, og da synes jeg at nybegynnervennlige distroer bør inkludere denne støtten. Det er i hvert fall noe jeg vil forvente av en slik distro. Og når denne støtten finnes i Slackware, som er en mer avansert distro, og tilogmed i Solaris, så synes jeg at i hvert fall Ubuntu burde legge ved denne støtten, siden de likevel har valgt å inkludere annen proprietær kode. Debian har som sagt et ekstremt syn når det kommer til lisenser, så jeg skjønner at mp3-støtte ikke finnes der. Men igjen, brukere som installerer nybegynnervennlige distroer som Ubuntu, Fedora, SuSE osv forventer at alt skal fungere uten videre. Og da vil de sikkert spille av sin mp3-musikk. Og da bryter det med tankegangen til disse distroene at man ikke får gjort det på grunn av at denne støtten ikke finnes. Kan Solaris ha denne støtten uten å bli saksøkt, burde også de andre ha det. Det finnes mange gode open-source mp3-avspillere som man kan bruke.

7355653[/snapback]

 

Mp3 er ikke proprietær (som i lukket kode), det er patentert (som det finnes masse fri kode, men du kan teoretisk bli saksøkt for å distribuere/bruke den).

Lenke til kommentar

Det kan være interessant å diskutere hvorfor såkalte nybegynner distroer bør innstallere mp3 dekoding ut av boksen.

På en side vil nye brukere få spilt av sine mp3 filer uten å måtte innstallere kode-bibliotek etter OS innstallering, på den andre siden, er det egentlig så vanskelig/avansert at en ikke kan forvente at nye brukere klarer dette?

Kanskje en kan oppfordre nye brukere til å bruke bedre og patent ubelastede formater, men hvor mange vil egentlig vurdere å skifte til f.eks. ogg?

 

Det hele koker ned til hvilket syn distro-makerne har på sin distro og hva de ønsker at målet ved distroen skal være, osv. etc. "and all that jazz".

 

Hvis vi nå tar Solaris og Slackware som bevis for at mp3 dekoding ikke er lisenspliktig teknologi, vil det si at Fedora Core/Ubuntu/whatever enten har kuttet mp3 avspilling "ut av boksen" pga feilaktig frykt for saksøkelse, eller fordi de har tatt en besluttning på å kutte mp3 avspilling basert på teknologiske/ideologiske/eller andre grunner.

(se post av kyrsjo)

 

Nå kan en jo selvsagt si at inkluderingen av mp3 avspilling i Solaris og Slackware ikke har så mye å si fordi Solaris kun nylig ble åpen/gratis og Slackware ikke har 90% av GNU/Linux innstallasjonsbasen lenger.

Men Thomson er helt klart ute etter å tjene penger på mp3, noe linken Langbein postet viser, og en av måtene å skaffe mest penger på er å saksøke.

Innstallasjonsbasen til Slackware er altså ikke en faktor, fordi Slackware ikke har særlig mye penger. Så saksøker en Slackware vinner en ikke så mye.

Men Sun, firmaet bak Solaris, er ikke akkurat småfisk i finansverdenen. Sun har penger, men ikke så langt jeg vet blitt saksøkt for inkludering av mp3 avspilling.

(se post av stigfjel og kyrsjo)

 

 

Personlig syns jeg forresten argumentet "Det er jo så enkelt å legge til mp3 avspilling gjennom Synaptic/Yast/whatever" er fullstendig latterlig. Ville det ikke være enda enklere å innkludere mp3 avspilling fra starten av?

For meg høres det nesten ut som "Det er jo så enkelt å sette hjul på bilen etterpå at vi leverer nå våre nyeste modeller uten hjul".

urk, og jeg som skulle slutte med dumme bil metaforer =)

 

 

EDIT: Heisann!

Måtte brått tenke litt mer enn den trøtte hjernen min ville, så det tok litt tid før det sank inn.

Henviser til posten til kyrsjo.

Vet du om Sun har en avtale med Frauenhoffer ?

7353637[/snapback]

Sun har nok ikke noen avtale med Frauenhoffer, men en avtale med RealPlayer. Og de vet jeg har en avtale med Frauenhoffer.

Vil dette si at hvis RealPlayer blir installert som standard og mp3 avspillings støtte blir installert som standard, så vil inkluderingen av mp3 avspilling være lovelig fordi RealPlayer kommer med en gyldig mp3 lisens?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Personlig syns jeg forresten argumentet "Det er jo så enkelt å legge til mp3 avspilling gjennom Synaptic/Yast/whatever" er fullstendig latterlig. Ville det ikke være enda enklere å innkludere mp3 avspilling fra starten av?

For meg høres det nesten ut som "Det er jo så enkelt å sette hjul på bilen etterpå at vi leverer nå våre nyeste modeller uten hjul".

urk, og jeg som skulle slutte med dumme bil metaforer =)

 

Kanskje like greit at du gir deg med metaforer ja. Bilen vil jo ikke gå fremover om man leverer det uten hjul, og det er ikke alltid like lett å sette på et hjul.(Når det ikke er noen på fra før av, that is), det er derimot mye enklere å bare forklare en person at enten så a) skriver du nøyaktig det jeg skriver til deg nå eller b) Du velger følgende pakker i et grafisk brukergrensesnitt.

Til sammenligning: Maskinen fungerer helt fint uten mp3-avspilling. Si at du heller leverer en bil med en plombe som gjør at man ikke kan kjøre over 80, og at man ved å skru løs to skruer kunne bypasse den. Det vil imho passe bedre.

 

 

 

http://mp3licensing.com/help/index.html

 

Red Hat har valgt å ikke inkludere dette av flere grunner: For det første trenger de en lisens for hver fedora-nedlasting som finner sted. For det andre er det et patentert format, noe vi egentlig ikke liker, og Red Hat kan da ta også ta seg friheten til informere om ogg. Så vær så snill: Bare fordi Slackware har mp3-støtte ut av boksen, så betyr ikke det at det er fritt frem for alle andre å ha det.

Lenke til kommentar
Debian har som sagt et ekstremt syn når det kommer til lisenser, så jeg skjønner at mp3-støtte ikke finnes der.
Støtte for mp3-dekoding har vært i Debian så lenge jeg kan huske. Til og med mplayer er i main nå.

7369779[/snapback]

Så støtte for mp3-playback er i base-installasjonen til Debian? Det hadde jeg ikke trodd. Det er jo positivt.

Lenke til kommentar
Debian har som sagt et ekstremt syn når det kommer til lisenser, så jeg skjønner at mp3-støtte ikke finnes der.
Støtte for mp3-dekoding har vært i Debian så lenge jeg kan huske. Til og med mplayer er i main nå.

7369779[/snapback]

Så støtte for mp3-playback er i base-installasjonen til Debian? Det hadde jeg ikke trodd. Det er jo positivt.

7369829[/snapback]

"Base-installasjonen" til Debian inneholder hverken X11 eller multimedia.

Lenke til kommentar

EDIT: Heisann!

Måtte brått tenke litt mer enn den trøtte hjernen min ville, så det tok litt tid før det sank inn.

Henviser til posten til kyrsjo.

Vet du om Sun har en avtale med Frauenhoffer ?

7353637[/snapback]

Sun har nok ikke noen avtale med Frauenhoffer, men en avtale med RealPlayer. Og de vet jeg har en avtale med Frauenhoffer.

Vil dette si at hvis RealPlayer blir installert som standard og mp3 avspillings støtte blir installert som standard, så vil inkluderingen av mp3 avspilling være lovelig fordi RealPlayer kommer med en gyldig mp3 lisens?

7366076[/snapback]

 

Ja. Dette kunne også Fedora gjort, uten å bekymre seg om patenter - men da måtte de inkludert lukket kode (realplayer).

Lenke til kommentar
Jeg fulgte en intens diskusjon ang. mp3 på fedoras devel-liste ett år eller to tilbake, og det som kom fram der, var at "joda, vi kan finfint legge til mp3-avspilling uten å bryte noen patenter, men det finnes ingen egnet f/oss mp3-dekoder som ikke kan encode eller flippe en bryter og så rekompilere (man er like redd for å distribuere "krenkende" kildekode som binærer) for å kunne encode => dette får vi la være opp til brukerne.

7340313[/snapback]

EDIT: Heisann!

Måtte brått tenke litt mer enn den trøtte hjernen min ville, så det tok litt tid før det sank inn.

Henviser til posten til kyrsjo.

Vet du om Sun har en avtale med Frauenhoffer ?

7353637[/snapback]

Sun har nok ikke noen avtale med Frauenhoffer, men en avtale med RealPlayer. Og de vet jeg har en avtale med Frauenhoffer.
Vil dette si at hvis RealPlayer blir installert som standard og mp3 avspillings støtte blir installert som standard, så vil inkluderingen av mp3 avspilling være lovelig fordi RealPlayer kommer med en gyldig mp3 lisens?

7366076[/snapback]

Ja. Dette kunne også Fedora gjort, uten å bekymre seg om patenter - men da måtte de inkludert lukket kode (realplayer).

7370032[/snapback]

Bare for å klare opp.

Er begge utsagnene over riktige?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Jeg fulgte en intens diskusjon ang. mp3 på fedoras devel-liste ett år eller to tilbake, og det som kom fram der, var at "joda, vi kan finfint legge til mp3-avspilling uten å bryte noen patenter, men det finnes ingen egnet f/oss mp3-dekoder som ikke kan encode eller flippe en bryter og så rekompilere (man er like redd for å distribuere "krenkende" kildekode som binærer) for å kunne encode => dette får vi la være opp til brukerne.

7340313[/snapback]

EDIT: Heisann!

Måtte brått tenke litt mer enn den trøtte hjernen min ville, så det tok litt tid før det sank inn.

Henviser til posten til kyrsjo.

Vet du om Sun har en avtale med Frauenhoffer ?

7353637[/snapback]

Sun har nok ikke noen avtale med Frauenhoffer, men en avtale med RealPlayer. Og de vet jeg har en avtale med Frauenhoffer.
Vil dette si at hvis RealPlayer blir installert som standard og mp3 avspillings støtte blir installert som standard, så vil inkluderingen av mp3 avspilling være lovelig fordi RealPlayer kommer med en gyldig mp3 lisens?

7366076[/snapback]

Ja. Dette kunne også Fedora gjort, uten å bekymre seg om patenter - men da måtte de inkludert lukket kode (realplayer).

7370032[/snapback]

Bare for å klare opp.

Er begge utsagnene over riktige?

7370321[/snapback]

 

Ja. Realplayer har lisens, og det er teoretisk mulig å inkludere den, rent bortsett fra at den også er lukket. Derfor blir den ikke inkludert.

 

Øverste delen var grunnen til at de ikke ville legge ved en åpen mp3-avspiller. Videre var man redd for at dersom man hadde en avspiller som det var trivielt å endre slik at den også ble en opptager (avspiller krever "engangs" pantent, opptager lisens pr. enhet), så var dette også problematisk.

 

Hint: Avspilling og opptak reguleres forskjellig.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare få klarhet i dette mp3 dekodings spørsmålet fordi jeg er interessert i om Slackware handler i henhold til patenter/lisener eller ikke.

Rent bortsett fra at jeg syns de bør ha en god grunn, bryr jeg meg ikke nevneverdig om andre distroer har eller ikke har mp3 dekoding UAB (Ut Av Boksen).

 

Så, Slackware inkluderer mp3 dekoding via libmad UAB.

Fedora har utelatt mp3 dekoding UAB pga grunner gjengitt av kyrsjo ovenfor (men jeg lurer på hva Fedora sa til libmad, som jeg har forstått ikke kan brukes til å enkode).

Generelt har ikke jeg fått utvetydig klarhet i om mp3 dekoding UAB er verboten eller a-okay.

 

 

Back on topic.

Vista kommer nå med spankin' nytt funky grensesnitt. Jeg syns det hadde vært kult om folk sa "Ja, Vista ser fett ut, men *buntu er minst like fett og dessuten gratis!"

Fra et markedsandels perspektiv er *buntus inkludering av grafikk-drivere meget fornuftig, IMHO.

Ideologen i meg er mere ... mmm, skeptisk.

 

BTW.

reagerte på dette i digi artikkelen:

I Feisty Fawn vil derfor de proprietære driverne automatisk bli installert hvis brukerne har grafikkort som ikke støttes av de åpen kildekodebaserte driverne.
Funker ikke nv driveren på nært sagt alle nVidia kort a? Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært greit nok om man hadde fått opp en boks med spm. om å legge inn nvidia/ati-driverene? Så vidt jeg vet støtter ingen av dem suspend, og jeg måtte reinstallere en laptop etter at jeg hadde installert ati-driverene (den nektet å logge inn med gdm, av en eller annen uforståelig grunn, etter at jeg hadde satt (manuelt) driveren tilbake til "radeon" eller hva det nå var den frie driveren het.)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...