NERV Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Har en del harddisker i maskinen og det har vært vanlig at noen av de faller ut etter en tid. Vanligvis har det holdt med å restarte maskinen, eller slå av at ut strømkabel til HD starte, slå av sett inn strømkabel å slå på så er den tilbake. Nå har en HD forsvunnet fra vindows of jeg får den ikke opp. Jeg har skiftet id kabler fra ID 1 til ID2 til ID 1 otg 2 på controllerkortet. Den er i bios og oppstart men ikke i windows. Jeg fikk den opp en gang og fikk tilgang til alle filer, men når jeg satte inn de andre igjen så forsvant den og nå får jeg ikke den opp selv om det bare er tre HD'r koblet til. Er det noen programmer som kan finne frem HD'n? Jeg har høyreklikket på min datamaskin og sett på diskbehandling, men der dukker den ikke opp.
Bushnell Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 partition magic er et bra program til å finne igjen disker, partisjonere og gjøre om størrelser på partisjoner. Mulig partisjonen på disken din er blitt borte og du må lage en ny en
skarsk Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Kontrollpanel >Ytelse og vedlikehold >Administrative verktøt >Datamaskinbehandling. Der finner du som regel disker uten stasjonsbokstav, men som du selv kan gi bokstav, og den blir igjen synlig i Windows.
NERV Skrevet 18. november 2006 Forfatter Skrevet 18. november 2006 Holder på å skaffe PQ magic. Imens... hvor i Datamaskinbehandling finner du disker uten bokstav? Den dukker ikke opp under diskbehandling..
Hårek Skrevet 18. november 2006 Skrevet 18. november 2006 Har du sjekket om disken finnes i Enhetsbehandling (Device Manager)? Har du noen gule spørsmålstegn der?
Simen1 Skrevet 18. november 2006 Skrevet 18. november 2006 Jeg har høyreklikket på min datamaskin og sett på diskbehandling, men der dukker den ikke opp.7302522[/snapback] Hmm.. Prøv å reinnstaller driveren til kontrolleren. Hvis ikke det fungerer så kan kontrolleren eller disken være gåen. Prøv å test disken i en annen maskin. Hvilken kontroller og hovedkort er det snakk om?
NERV Skrevet 20. november 2006 Forfatter Skrevet 20. november 2006 Jeg har høyreklikket på min datamaskin og sett på diskbehandling, men der dukker den ikke opp.7302522[/snapback] Hmm.. Prøv å reinnstaller driveren til kontrolleren. Hvis ikke det fungerer så kan kontrolleren eller disken være gåen. Prøv å test disken i en annen maskin. Hvilken kontroller og hovedkort er det snakk om? 7311794[/snapback] Jeg har forsøkt å sette HD'n på IDE kabelen til Hovedkortet og da kom den opp i enhetsbehandling, men forsvant når jeg byttet IDE kabel igjen, og den neste gangen jeg forsøkte så dukket den ikke opp. På kontrolleren står det to andre disker og de virker bra. Det er ingen gule merker i enhetsbehandling. Harddisken er ett par måneder gammel, og jeg hadde litt problemer med å installere den. Har totalt, med den jeg ikke finner, fem harddisker. Siden den har virket et par måneder så tror jeg ikke det er et problem med HK eller kontrollrekort.
Simen1 Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 Jeg har forsøkt å sette HD'n på IDE kabelen til Hovedkortet og da kom den opp i enhetsbehandling, men forsvant når jeg byttet IDE kabel igjen, og den neste gangen jeg forsøkte så dukket den ikke opp.7326463[/snapback] Kan det være en defekt kabel? Eller dårlig kontakt mellom kabelen og enten pluggen på hovedkortet eller harddisken? Prøv med en annen kabel og bytt litt rundt så kanskje du klarer å finne problemkilden.
NERV Skrevet 28. november 2006 Forfatter Skrevet 28. november 2006 Jeg har byttet til ullike IDE kabler og ulike strømkabler. Som sagt så dukket HD'n opp en gang, men så forsvant den igjen når jeg flyttet den tilbake, og når jeg forsøkte en gang til der den virket så var den ikke der.
NERV Skrevet 29. november 2006 Forfatter Skrevet 29. november 2006 Nei den gjør nok ikke det. Det var den ene gangnen hvor den dukket opp igjen der, men forsvant igjen når jeg skiftet kabler, og neste gang på samme kablene så dukket den heller ikke opp der. Når jeg starter maskinen og bios teller enheter dukker samsung hd'n opp, men ikke i windows.
nebrewfoz Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Det blir mye kabelprat her, men ... Bruker du 80-tråders IDE-kabler? Nyere disker kan oppføre seg ustabilt hvis du kobler dem til de gamle 40-tråders kablene. (Pluggene er helt like.)
NERV Skrevet 29. november 2006 Forfatter Skrevet 29. november 2006 Det blir mye kabelprat her, men ...Bruker du 80-tråders IDE-kabler? Nyere disker kan oppføre seg ustabilt hvis du kobler dem til de gamle 40-tråders kablene. (Pluggene er helt like.) 7383840[/snapback] Det vet jeg ikke. Skal sjekke det ut. Takk for forslaget.
Hårek Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 BIOS vil detektere en 40-leders kabel og gi en melding. Hastigheten vil da ikke gå høyere enn det kabelen klarer, så det burde vel ikke bli ustabilt?
nebrewfoz Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 BIOS vil detektere en 40-leders kabel og gi en melding. Hastigheten vil da ikke gå høyere enn det kabelen klarer, så det burde vel ikke bli ustabilt? 7385231[/snapback] BIOS og BIOS ... Det er jo HD-kontrolleren som er tilkoblet den ene enden av kabelen, så det er vel i så fall HD-kontrolleren som eventuelt kan detektere kabeltypen. Jeg har bare erfart at en disk som ikke fungerte ordentlig med en 40-tråders kabel, plutselig oppførte seg pent når jeg tok i bruk en 80-tråders kabel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå