Gå til innhold

Nytt hovedkort. Socket 939 med AGP ?


nesheim

Anbefalte innlegg

Hei! Er i den (lite) priviligerte situasjonen at jeg skal oppgradere pc'en min med et nytt hovedkort, da det gamle har blitt skadet på utrivelig vis. Jeg ønsker ikke å kjøpe mange nye komponenter, jeg tenker kun på å bytte ut hovedkort og prosessor. Dermed er det sokkel 939 som er aktuelt, siden jeg sitter på en nforce2-maskin nå med xp2500+ og pc3200-DDR-ram, med et agp-skjermkort.

 

Jeg har lett lenge i prisguiden etter et kort som kan gi meg det jeg leter etter ,men det er AGP som er hovedproblemet.

 

her er et par forslag jeg ønsker kommentarer på:

 

MSI K8N Neo2-FX

 

eller

 

ASRock 939A8X-M - Dette er jo mATX, kan noen forklare meg om det vil by på problemer av noen sort i forhold til et ATX-kort? Dette skal brukes i et standard midi-tower.

 

Det er i grunn ikke så mange alternativer å velge mellom, etter som jeg kan se. Sammen med dette vil jeg da ønske en rimeligst mulig athlon64-prosessor, evt en X2 som denne: AMD Athlon 64 X2 3800+

 

Vil f.eks. denne prosessoren kunne kjøre på et sokkel 754-system ogsÅ? I så fall er jo utvalget av hovedkort med AGP mye bredere.

 

håper på krass kritikk og forslag til forbedringer ():

Endret av nesheim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det begynner å bli utplukket med 939 kort som har AGP,men noen alternativer er det.

Det MSI kortet du linker til er et greit kort,jeg har hatt et lignende selv (MSI K8N Neo2 Platinum).

Jeg har også hatt Asus A8V. Jeg var mest fornøyd med Asus. Det var mer stabilt og helt lydløst,noe MSI ikke var.

Du har også et tredje alternativ som er bra,men dyrt. Det er DFI - LanParty UT NF3 Ultra-D.

Asrock hadde jeg ikke kjøpt på grunn av høy feilprosent og et "ukurant" brikkesett.

 

Edit:Du kan ikke bruke en 939 cpu på et 754 hovedkort.

Hvilket skjermkort er det du har forresten?

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Asrock hadde jeg ikke kjøpt på grunn av høy feilprosent

Det var interessant. Siden du legger det frem som et faktum, hvor har du det fra?

7295050[/snapback]

Det begrunner jeg med alle de som har fått Doa kort i Asrock Dual Sata 2 tråden.

Det ble også nevnt fra en som jobber i en nettbutikk at de fikk enormt mye Asrock i retur. Mye mer enn andre merker. Det begrunnet han med dårlig kvalitet på komponenter og dårlig kvalitetskontroll hos Asrock. Det er vel derfor Asrock er så billige kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte tilsvarende for noen uker siden. Prøvde forgjeves å få tak i Asus A8V HK, endte opp med billigste dual core Opteron og Asrock dual-vsta eller hva det nå heter. Har ikke hatt problemer med det kortet. Fra XP 2500 til dualcore Opteron for 2000kr synes jeg er ok pris.

 

Opteron er forøvrig veldig grei å ha med å gjøre, har redusert spenningen fra 1.4 til 1.2V og maskin er helt stabil. Har ikke prøvd å redusere ytterligere. Temperaturen rapporteres å være på behagelige 26 grader idle. Og den leveres med heatpipe kjøleren som er ganske stille.

Lenke til kommentar
Asrock hadde jeg ikke kjøpt på grunn av høy feilprosent

Det var interessant. Siden du legger det frem som et faktum, hvor har du det fra?

Det begrunner jeg med alle de som har fått Doa kort i Asrock Dual Sata 2 tråden.

Det ble også nevnt fra en som jobber i en nettbutikk at de fikk enormt mye Asrock i retur. Mye mer enn andre merker. Det begrunnet han med dårlig kvalitet på komponenter og dårlig kvalitetskontroll hos Asrock. Det er vel derfor Asrock er så billige kanskje?

Tror jeg lite på, fordi ASRock ville vært out of business før jul... Asrock 939Dual-SATA2 var et særdeles populært kort, og på lik linje med storselgere fra hvilken som helst produsent vil det nødvendigvis være flere feil, men ikke %-vis. Men nok off topic ;)

 

Tips til socket 939 med AGP

ECS Elitegroup NFORCE3-A939 nForce3 250

Asus A8V-MX VIA K8M800

 

MikroATX skal gå greit til kurante midi-kabinetter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...