Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[løst at last]Finner ikke s-ata-disken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På en måte finner bios den, for dette kommer opp under bootingen:

Serial_ch0 Master: ST3160023AS

Serial_ch1 Master: No Device

 

Det som skjer er at maskine restarter automatisk etter

"Verifying DMI Pool Data"

 

Om jeg booter med XP-plata og prøver å kjøre reprasjon sier den at det ikke går siden den ikke finner noen harddisk.

Lenke til kommentar

Prøv dette:

 

Gå inn i Bios. Det første bildet du får opp viser harddisken/e din/e. Velg harddisken din og trykk "Enter".

 

Gå inn på Access Mode og velg "Large".

 

Prøv nå og boot med XP cden.

Jeg hadde et lignende problem tidligere der windows installasjonen ikke fungerte. Dette gjorde susen, kanskje det funker for deg også ?

Lenke til kommentar
Prøv dette:

 

Gå inn i Bios. Det første bildet du får opp viser harddisken/e din/e. Velg harddisken din og trykk "Enter".

 

Gå inn på Access Mode og velg "Large".

 

Prøv nå og boot med XP cden.

Jeg hadde et lignende problem tidligere der windows installasjonen ikke fungerte. Dette gjorde susen, kanskje det funker for deg også ?

7270226[/snapback]

Jeg har bios fra Award Software. Finner ikke noe access mode.

Lenke til kommentar
Prøv dette:

 

Gå inn i Bios. Det første bildet du får opp viser harddisken/e din/e. Velg harddisken din og trykk "Enter".

 

Gå inn på Access Mode og velg "Large".

 

Prøv nå og boot med XP cden.

Jeg hadde et lignende problem tidligere der windows installasjonen ikke fungerte. Dette gjorde susen, kanskje det funker for deg også ?

7270226[/snapback]

Jeg har bios fra Award Software.

7270271[/snapback]

Det har jeg og. Den første siden som møter deg i bios har diskene listet opp. Trykk på disken din.

Lenke til kommentar
har nok annen bios-versjon enn deg for jeg får ikke listet opp alle diskene på den første siden i bios.

7270976[/snapback]

Okay, men se om du finner et sted der diskene er listet opp.

7271425[/snapback]

Når disken min blir listet opp under bootingen står det "press tab key into user window!", om jeg trykker tab får jeg opp en side der sata-disken er listet opp.

Der ser det ut som at man skal kunne opprette "disk array" og velge "boot array" problemet er at jeg ikke får til å velge noe, skjer ingen ting om jeg trykker enter, f1 eller piltastene. escape og y for å godta fungerer :S

post-15512-1163362205_thumb.jpg

Lenke til kommentar
har nok annen bios-versjon enn deg for jeg får ikke listet opp alle diskene på den første siden i bios.

7270976[/snapback]

Okay, men se om du finner et sted der diskene er listet opp.

7271425[/snapback]

Når disken min blir listet opp under bootingen står det "press tab key into user window!", om jeg trykker tab får jeg opp en side der sata-disken er listet opp.

Der ser det ut som at man skal kunne opprette "disk array" og velge "boot array" problemet er at jeg ikke får til å velge noe, skjer ingen ting om jeg trykker enter, f1 eller piltastene. escape og y for å godta fungerer :S

7271569[/snapback]

Disk array osv er vel for raid, er det ikke? Har du sett litt rundt i biosen om du finner disken din listet opp et sted ?

Lenke til kommentar

Har du lastet inn drivere for S-ATA disker?

 

Når du bruker Windows BootCD'en får du ganske tidlig i oppstartsfasen beskjed om at du må trykke F6 hvis du vil laste inn drivere for andre diskenheter enn IDE diskene. Her må du trykke F6, og ha en diskett (!) klar med S-ATA drivere. Denne disketten følger ofte med hovedkortet.

 

Det du ikke sa noe om var om du har kommet inn i Windows tidligere, og du nå plutselig har fått problemer. I så fall er det noe fishy på gang...

 

Rune

Lenke til kommentar

har kommet inn i windows tidligere men så fikk jeg en del problemer under en reboot, først ville ikke skjermen virke, så når jeg fikk den til å virke (med å resette bios) ville ikke maskina boote.

 

Jeg har ikke diskettstasjon, men kan se om jeg finner noen drivere jeg kan svi på en cd.

 

edit:

man måtte visst bruke diskett :\

 

edit 2:

Nå har jeg kjøpt floppydrive, floppykabel(som var dyrere enn floppydriven).

Jeg satte inn disketten med sata-driverne og trykkte f6 under oppstart fra xp-cden, da fikk jeg til å komme inn til reprasjons-konsollen og fannt harddisken, jeg kjørte en chkdisk som ikke fannt noe feil og jeg kjørte en fixboot. Jeg har fortsatt det samme problemet for den vil bare finne disken når jeg booter med xp-cd og setter inn sata-disketten.

 

Jeg har for øvrig også flashet biosen.

hjelp

Endret av Blaster2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...