Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et annet problem med disse bilene er jo folket som kjører dem.

Tror de er konge på veien med suverent veigrep og kjører som en gal bare fordi de har 4x4 hjuldrift.

Det de ikke vet er at de ikke har noe som helst bedre svingegenskaper eller bremseegenskaper enn en vanlig bil med 2wd har, dessuten er disse bilene mye tyngre enn vanlige biler og dermed enda dårligere veiegenskaper :thumbdown:

Lenke til kommentar

Kremt: Jepp, det er ikke akkurat bra å kjøre på glatte veier med en bil som har høyt tyngdepunkt. Når man kjører i svinger så vil det bli mer tynge på de hjulene som er ytterst i svingen og dermed lettere for at de som er innerst i svingen mister grepet.

 

Bremsestrekningen vil øke og det skal mindre til for at hjulene spinner når man skal aksellerere (om man ikke har antispin selvsagt).

 

For å kompensere mot vekta så må de ha større motor og dermed bruke mer drivstoff. Større motor betye selvsag at det er mer støy og vibrasjoner som må dempes.

 

Kan ikke si at de er så jævla stygge, og koffer skulle ikke folk få kjøpe slike!

 

Ka de bruker i drivstoff driter jeg oppi, er så lei av dette miljø-dritten!

7204542[/snapback]

Folk må bare kjøpe, men jeg håper de må betale skyhøye avgifter for å forurense langt mer enn andre biler, være en fare i trafikken osv. Når folk ikke skjønner selv at slike biler ødelegger for miljøet og andre bilister så bør det være en høy avgift som får dem til å tenke på miljøet og andre folk via lommeboka. (Egoister tenker gjerne mer på sin egen lommebok enn på andres ve og vel, så det bør nok fungere)

 

Om du er lei av miljømaset så får du flytte til en annen planet. Jeg vil i hvertfall ikke dele planet med deg.

Lenke til kommentar

Om du er lei av miljømaset så får du flytte til en annen planet. Jeg vil i hvertfall ikke dele planet med deg.

7205102[/snapback]

 

 

Vil heller ikke dele planeten med slike folk som deg! Serriøst hater slike folk som deg, som skal legge på avgifter på avgifter fordi noen vil kjøre Amerikanske biler!

 

Du er vel en slik som vil bestemme at alle skal kjøre den og den bilen!

 

For noen er bil en hobby, få det inn i hodet!

Har selv en 1966 Chevy Chevelle, ok, den er ikke så stor, men bruker 2,1l på mila på blanda kjøring!

 

Syns du ikke skal ha noe problem at jeg skal kjøre rundt i en slik bil!

 

familien har en 2004 mod Chevrolet Starcraft, og den bruker 0,9 liter på diesel på finkjøring! Så disse bilene vil du avgift straffe til det helt utrolige`?

 

 

Burde skamme deg!

Og selv om en bil bruker litt mer drivstoff så går ikke verden under!

Lenke til kommentar

Nei, om du bruker litt mer drivstoff, går ikke verden under.

Men når du, familien din, naboen din.. kanskje alle i nabolaget? Kanskje flere titusener i dette landet? Kanskje flere hundre tusen/millioner verden over bruker "litt" mer (vel å merke er "litt mer" nesten det dobbelte av alle andre), spiller det kanskje en liten rolle, tror du ikke?

 

og et sted må man begynne dersom man skal ha slutt på denne j..skapen.

 

 

Akkurat som sortering av farlig avfall; Kaster du "noen" sparepærer i søpla, blir drikkevannet ditt bare "litt" forurenset.

 

For noen er det å samle på frimerker en hobby.

For noen er det å være verdens feiteste en hobby.

For noen er det å samle på svindyre malerier en hobby.

Det er ikke en menneskerett å ha en billig hobby, men det er en menneskerett å kunne puste frisk luft.. desverre er dette umulig takket være deg, og alle med samme holdning som deg.

Lenke til kommentar
Når folk ikke skjønner selv at slike biler ødelegger for miljøet og andre bilister så bør det være en høy avgift som får dem til å tenke på miljøet og andre folk via lommeboka. (Egoister tenker gjerne mer på sin egen lommebok enn på andres ve og vel, så det bør nok fungere)

 

Om du er lei av miljømaset så får du flytte til en annen planet. Jeg vil i hvertfall ikke dele planet med deg.

7205102[/snapback]

 

 

Dét var dagens høydepunkt! Det er det beste (politiske) utsagnet jeg har lest på LENGE!!

Lenke til kommentar
Vil heller ikke dele planeten med slike folk som deg! Serriøst hater slike folk som deg, som skal legge på avgifter på avgifter fordi noen vil kjøre Amerikanske biler!

Jeg har ikke noe i mot at folk kjører amerikanske biler. Jeg har noe i mot at folk bruker unødvendig mye drivstoff og har biler som tar opp veldig mye plass på veier, parkeringsplasser osv og at de er trafikkfarlige. Nasjonaliteten bryr meg ikke. Det er biltypen som bryr meg. Derfor applauderer jeg regjeringen som vil øke avgiftene på unødvendig forurensende biler. Avgiftene bør selvsagt ikke pålegges amerikanske biler på grunn av nasjonaliteten.

 

Du er vel en slik som vil bestemme at alle skal kjøre den og den bilen!

Du kan prøve å sette meg i bås for å klassifisere meg som det ene eller det andre, men som så mange ganger før så bommer folk på klassifiseringen. Kjør hva du vil. Men jo mer du belaster miljøet og er en fare for andre jo mer bør du betale til staten. Avgiftene er et naturlig incentiv for å oppfordre folk til å velge miljøriktige biler uten å tvinge de til noe som helst.

 

For noen er bil en hobby, få det inn i hodet!

Spar meg for drittkastingen. Jeg vet veldig godt at bil er en hobby for mange og synes det er glimrende at folk har bil som hobby.

 

Har selv en 1966 Chevy Chevelle, ok, den er ikke så stor, men bruker 2,1l på mila på blanda kjøring!

Aha.. Der har vi forklaringen på at du skriver som om du er personlig fornærmet.

 

Syns du ikke skal ha noe problem at jeg skal kjøre rundt i en slik bil!

Helt greit for meg.. (så lenge du betaler for miljøsynden)

 

familien har en 2004 mod Chevrolet Starcraft, og den bruker 0,9 liter på diesel på finkjøring! Så disse bilene vil du avgift straffe til det helt utrolige`?

Jeg ønsker høyere avgifter på slike biler ja.

 

Burde skamme deg! Og selv om en bil bruker litt mer drivstoff så går ikke verden under!

7205237[/snapback]

Hvorfor burde jeg skamme meg? Fordi jeg har såret deg ved å kalle bilen din miljøfientlig? Mener du det er feil at den er miljøfientlig?

 

Verden går nok ikke under, men verden går fremover. Bilparken i dag pøser ut alt for mye CO2, NOx, partikler og asfaltstøv. Bilene blir mer miljøvennlige, sikrere for både de inni og utenfor bilen, osv. Det har skjedd mye positivt i utviklingen av bilparken de siste 40 årene. Nostalgi er en fin ting, men det betyr ikke at man det er bra å bruke 40 år gamle bensinslukere likevel. Det går helt fint å kjøre en sikker og miljøvennlig moderne bil til daglig og ha den gamle til pynt på museum eller i en garasje og bare dra den frem i spesielle anledninger (am-bil treff etc).

Lenke til kommentar
Nei, om du bruker litt mer drivstoff, går ikke verden under.

Men når du, familien din, naboen din.. kanskje alle i nabolaget? Kanskje flere titusener i dette landet? Kanskje flere hundre tusen/millioner verden over bruker "litt" mer (vel å merke er "litt mer" nesten det dobbelte av alle andre), spiller det kanskje en liten rolle, tror du ikke?

 

og et sted må man begynne dersom man skal ha slutt på denne j..skapen.

 

 

Akkurat som sortering av farlig avfall; Kaster du "noen" sparepærer i søpla, blir drikkevannet ditt bare "litt" forurenset.

 

For noen er det å samle på frimerker en hobby.

For noen er det å være verdens feiteste en hobby.

For noen er det å samle på svindyre malerier en hobby.

Det er ikke en menneskerett å ha en billig hobby, men det er en menneskerett å kunne puste frisk luft.. desverre er dette umulig takket være deg, og alle med samme holdning som deg.

7205294[/snapback]

 

 

 

Men det er flere millioner biler, og biler er ikke noe sjelden vare akkurat, og siden noen er miljøvennlige og alt dette der, så har det vel ikke så mye å si om noen vil leve ut hobbyen sin med å drive med biler osv!

 

 

Tviler på at alle har bil som hobby akkurat!

Og om de som har bil som hobby kunne få ha denne som hobby uten å få ondsvake avgifter etter seg så hadde alt vært så mye enklere!

 

Hvorfor trekker du forresten inn AMERIKANSKE STORE BILER`?

 

De bruker kanskje maks 1,1l diesel på mila på finkjøring!

 

Og med de avgiftene du vil ha, så blir det slik at folk kjører rundt i en gammel Bmw, 240 osv som bruker godt mer enn det på mila!

 

Ikke alle vil ha en 1,2liters Polo heller!

Lenke til kommentar
Vil heller ikke dele planeten med slike folk som deg! Serriøst hater slike folk som deg, som skal legge på avgifter på avgifter fordi noen vil kjøre Amerikanske biler!

Jeg har ikke noe i mot at folk kjører amerikanske biler. Jeg har noe i mot at folk bruker unødvendig mye drivstoff og har biler som tar opp veldig mye plass på veier, parkeringsplasser osv og at de er trafikkfarlige. Nasjonaliteten bryr meg ikke. Det er biltypen som bryr meg. Derfor applauderer jeg regjeringen som vil øke avgiftene på unødvendig forurensende biler. Avgiftene bør selvsagt ikke pålegges amerikanske biler på grunn av nasjonaliteten.

 

 

Så Du mener at folk som liker amerikanske biler, må betale mye mer fordi at de vil ha en de personlig liker, men som bruker en mengde drivstoff som de ikke kan noe for, da brukeren ikke bestemmer hva motor produsenten skal ha inn`?

 

Du er vel en slik som vil bestemme at alle skal kjøre den og den bilen!

Du kan prøve å sette meg i bås for å klassifisere meg som det ene eller det andre, men som så mange ganger før så bommer folk på klassifiseringen. Kjør hva du vil. Men jo mer du belaster miljøet og er en fare for andre jo mer bør du betale til staten. Avgiftene er et naturlig incentiv for å oppfordre folk til å velge miljøriktige biler uten å tvinge de til noe som helst.

 

Og du mener vil betaler for lite til staten allerede`? Sånn seriøst?

 

For noen er bil en hobby, få det inn i hodet!

Spar meg for drittkastingen. Jeg vet veldig godt at bil er en hobby for mange og synes det er glimrende at folk har bil som hobby.

 

Ja, men nå tenkte jeg på folk som liker amerikanske biler som hobby`?

Disse liker du vel ikke så godt ser det ut som!

Siden de liker amerikanske biler, men må betale mer for det, da de ikke kan noe for at amerikanske biler bruker mer drivstoff

 

Har selv en 1966 Chevy Chevelle, ok, den er ikke så stor, men bruker 2,1l på mila på blanda kjøring!

Aha.. Der har vi forklaringen på at du skriver som om du er personlig fornærmet.

 

Ja, og det sikkert mange andre bil-elskere som deler min mening

Syns du ikke skal ha noe problem at jeg skal kjøre rundt i en slik bil!

Helt greit for meg.. (så lenge du betaler for miljøsynden)

 

Så jeg må få straff fordi jeg kjører rundt i en 40 år gammel bil, som jeg allerede har avlagt nærmere 80k i restaurering?

Du vil altså gjøre det vanskeligere for folk å ha en slik hobby, økonomisk sett!

 

familien har en 2004 mod Chevrolet Starcraft, og den bruker 0,9 liter på diesel på finkjøring! Så disse bilene vil du avgift straffe til det helt utrolige`?

Jeg ønsker høyere avgifter på slike biler ja.

 

Jaja, :roll:

 

Burde skamme deg! Og selv om en bil bruker litt mer drivstoff så går ikke verden under!

7205237[/snapback]

Hvorfor burde jeg skamme meg? Fordi jeg har såret deg ved å kalle bilen din miljøfientlig? Mener du det er feil?

 

Nei, fordi du lar folk som har en interesse for amerikanske biler betale i tort og svie fordi de bruker mye drivstoff!

Hvor mange tror du ikke ville ønsket at bilen deres brukte mindre drivstoff?

De liker amerikanske biler, ikke la dem betale ekstra for noe de ikke kan noe for!

Og ikke kom å si at det er deres valg å kjøre amerikanske biler, seff er det det, men det ikke noe motargument når da de liker amerikanske biler

 

Verden går nok ikke under, men verden går fremover. Bilparken i dag pøser ut alt for mye CO2, NOx, partikler og asfaltstøv. Bilene blir mer miljøvennlige, sikrere for både de inni og utenfor bilen, osv. Det har skjedd mye positivt i utviklingen av bilparken de siste 40 årene. Nostalgi er en fin ting, men det betyr ikke at man det er bra å bruke 40 år gamle bensinslukere likevel. Det går helt fint å kjøre en sikker og miljøvennlig moderne bil til daglig og ha den gamle til pynt på museum eller i en garasje og bare dra den frem i spesielle anledninger (am-bil treff etc).

7205408[/snapback]

 

Og kanskje hver dag siden man liker bilen, er intr i bil, og synd at noen er villig til at jeg skal betale ekstra for dette!

Blir forskjells behandling på folk pga deres interesser!

 

 

 

Vet jeg ikke får til å sitere slik at det ser bra ut, ble litt rotete nå, men vet ikke helt korsen jeg siterer riktig!

Endret av Datacalibel
Lenke til kommentar
Nei, om du bruker litt mer drivstoff, går ikke verden under.

Men når du, familien din, naboen din.. kanskje alle i nabolaget? Kanskje flere titusener i dette landet? Kanskje flere hundre tusen/millioner verden over bruker "litt" mer (vel å merke er "litt mer" nesten det dobbelte av alle andre), spiller det kanskje en liten rolle, tror du ikke?

 

og et sted må man begynne dersom man skal ha slutt på denne j..skapen.

 

 

Akkurat som sortering av farlig avfall; Kaster du "noen" sparepærer i søpla, blir drikkevannet ditt bare "litt" forurenset.

 

For noen er det å samle på frimerker en hobby.

For noen er det å være verdens feiteste en hobby.

For noen er det å samle på svindyre malerier en hobby.

Det er ikke en menneskerett å ha en billig hobby, men det er en menneskerett å kunne puste frisk luft.. desverre er dette umulig takket være deg, og alle med samme holdning som deg.

7205294[/snapback]

 

 

 

Men det er flere millioner biler, og biler er ikke noe sjelden vare akkurat, og siden noen er miljøvennlige og alt dette der, så har det vel ikke så mye å si om noen vil leve ut hobbyen sin med å drive med biler osv!

 

 

Tviler på at alle har bil som hobby akkurat!

Og om de som har bil som hobby kunne få ha denne som hobby uten å få ondsvake avgifter etter seg så hadde alt vært så mye enklere!

 

Hvorfor trekker du forresten inn AMERIKANSKE STORE BILER`?

 

De bruker kanskje maks 1,1l diesel på mila på finkjøring!

 

Og med de avgiftene du vil ha, så blir det slik at folk kjører rundt i en gammel Bmw, 240 osv som bruker godt mer enn det på mila!

 

Ikke alle vil ha en 1,2liters Polo heller!

7205451[/snapback]

 

Først og fremst, hva mener du med finkjøring..?

Jeg antar at når du sier at de ikke bruker mye på "finkjøring", mener du når man lar motoren "aksellerere" opp til 80 når den praktisk talt går på tomgang? For jeg tviler STERKT på at de bruker "kun" 1.2l på mila ved alminnelig kjøring.

 

 

"Det gjør ikke noe om jeg stjeler litt når alle andre lar være"

"Det gjør ikke noe om jeg raner en bank når alle andre lar være"

"Det gjør ikke noe om jeg voldtar gamle damer når det er så få andre som gjør det".

Den holdningen der er ille! Driv gjerne med hobbyen din, du.. Men vær klar over at det kommer til å bli en dyr hobby.

 

Det er ikke galt at du har bil som hobby, men det er et problem at bilen du har som hobby er en bensinslukende utslippsbombe, og når du til tross for at du er klar over dette velger å drive med hobbyen din, så må du også kunne betale for den.

Har du ikke råd? Du er ikke alene. ikke alle har råd til å drive med sin "lidenskap". Synes du det bør opprettes et fond som subsidierer alle hobbyene våre?

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Ikke alle vil ha en 1,2liters Polo heller!

7205451[/snapback]

Det er ikke noe tvang. Bare en økonomisk oppfordring til å ikke bruke miljøsvineriet så mye. Omtrent som at det er billigere å sortere søpla si skikkelig i forskjellige dunker i stedet for å kaste alt i samme beholder.

 

Men for å gå litt videre på det med biler og vekt. Når to biler kolliderer og de veier like mye så blir kreftene på de to bilene omtrent like. Dette gir en relativt lav døds og skaderisiko. Hvis bilene som kræsjer har veldig ulik tynge. F.eks Hummer H2 vs. Citroeng 2CV så kan man regne med et tragisk utfall med en gang. Hvis alle bilene hadde omtrent samme vekt så ville skade og dødsrisikoene blitt lavere enn om de har svært ulike vekter. Med trailere og busser kan man ikke gjøre så mye med vekta, men det er i hvertfall bedre at resten av bilparken har omtrent samme vekt. F.eks helst mellom 1-1.5 tonn.

Lenke til kommentar

Det gjør ikke noe om jeg stjeler litt når alle andre lar være"

"Det gjør ikke noe om jeg raner en bank når alle andre lar være"

"Det gjør ikke noe om jeg voldtar gamle damer når det er så få andre som gjør det".

Den holdningen der er ille! Driv gjerne med hobbyen din, du.. Men vær klar over at det kommer til å bli en dyr hobby.

 

 

Litt forskjell på å kjøre en bil, enn å stjele, rane og voldta!

Ikke overdriv, ok?

Lenke til kommentar
Ikke alle vil ha en 1,2liters Polo heller!

7205451[/snapback]

Det er ikke noe tvang. Bare en økonomisk oppfordring til å ikke bruke miljøsvineriet så mye. Omtrent som at det er billigere å sortere søpla si skikkelig i forskjellige dunker i stedet for å kaste alt i samme beholder.

 

Men for å gå litt videre på det med biler og vekt. Når to biler kolliderer og de veier like mye så blir kreftene på de to bilene omtrent like. Dette gir en relativt lav døds og skaderisiko. Hvis bilene som kræsjer har veldig ulik tynge. F.eks Hummer H2 vs. Citroeng 2CV så kan man regne med et tragisk utfall med en gang. Hvis alle bilene hadde omtrent samme vekt så ville skade og dødsrisikoene blitt lavere enn om de har svært ulike vekter. Med trailere og busser kan man ikke gjøre så mye med vekta, men det er i hvertfall bedre at resten av bilparken har omtrent samme vekt. F.eks helst mellom 1-1.5 tonn.

7205647[/snapback]

 

 

 

Og hva med de barne familiene som trenger store biler`?

Hva med de er arbeidsbransjen, de som driver med byggfag osv?

 

Hva med de som ikke liker små biler, som av fysiske ting trenger store biler!

 

Alle er ikke like, du vil at alle skal kjøre det samme, kommunist!

Lenke til kommentar
Ikke alle vil ha en 1,2liters Polo heller!

7205451[/snapback]

Det finnes da andre, fine, biler av samme typen også...

7205670[/snapback]

 

 

Ja, men med de sinnsyke avgiftene Norge har, så får vel mange økonomiske prob om de skal velge finere biler, eller de trenger større biler!

 

Noen trenger større bil, og da følger det som oftest med større motor!

Siden de da er en familie på 6-7stk, så må de få enda dårligere økonomi p.g.a at de ikke kan hive de 5 småungene i en Polo?

Lenke til kommentar

7205451[/snapback]

 

Først og fremst, hva mener du med finkjøring..?

Jeg antar at når du sier at de ikke bruker mye på "finkjøring", mener du når man lar motoren "aksellerere" opp til 80 når den praktisk talt går på tomgang? For jeg tviler STERKT på at de bruker "kun" 1.2l på mila ved alminnelig kjøring.

 

 

Ved langkjøring jeg mente, altså når man ligger i 90km/h over lengre tid!

Lenke til kommentar

Hvorfor er Volvo 240 og gamle BMW-er dratt inn i denne diskusjonen? Min 240 bruker 0,7-0,9l på mila ved blandet kjøring, og det er slett ikke det verste som ruller rundt. Generelt kan man vel si at eldre biler bruker mer bensin, og da er ikke avgifter veien å gå hvis man vil ha nyere bilpark.

 

Det er helt utrolig at man må betale skjorta og slipset for å få seg en fornuftig familiebil, når økonomien til f.eks småbarnsfamilier er presset nok allerede. Heldigvis blir biler som VW Passat med TDI-motorer billigere på nyåret, men uansett er det ille enda.

 

Men on topic: Stygge, amerikanske bensinslukere? Så det er bedre hvis Toyota, som lager feite V8-ere som ikke akkurat genererer hundevalper, produserer motorene? Jeg skjønner ikke hvorfor bilenes hjemland dras inn i dette. Trodde ikke du av alle, Simen1, ville slenge ut slike ugjennomtenkte kommentarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...