Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Stabiliteten på ADSL2 fra NGT?


Anbefalte innlegg

Har i dag ADSL Free fra NGT, noe som er et best effort-abonnement med teoretiske hastigheter på 8000/800, men de sier vel 6500/750 i reklamen.

 

I motsetning til en del andre er jeg veldig fornøyd med stabiliteten på denne linjen, den fungerer rett og slett utmerket.

 

Likevel er det ikke til å komme unna at ADSL2+ er svært fristende, og jeg vet at avstanden til sentralen er såpass kort at jeg bør kunne oppleve 20 Mbps. Prisforskjellen er såpass liten at det ikke betyr noe som helst (12 kroner per mnd).

 

Jeg har så langt droppet å oppgradere fordi jeg har hørt en del stygge historier om stabiliteten på ADSL2-linjene til NGT. Jeg vil heller ha en dønn stabil ADSL-linje enn en ADSL2-linje som er veldig rask av og til...

 

Hvordan er deres erfaringer med ADSL2?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er brillefornøyd med min adsl2+. Eneste jeg ikke likte var at jeg fikk tilsendt en adsl-router istedenfor adsl-modem. Og da sliter jeg med å forwarde portene gjennom min vanlige router. Har prøvd litt, men orka ikke mer.

 

En gang falt en PPP-tjeneste ned. Da ringte jeg inn og sa ifra. Kort ventetid(30sek) på telefonen, og de hjalp til med problemet. Var fiksa før kvelden var omme. Da jeg fikk feil med upc før, så måtte de sende en tekniker, og da gikk det fort etpar dager. upc(n)

 

Avstanden min til sentralen er 950meter, og jeg får omkring 16mbit(2MB/s). Uthastigheten er på 1230Kb/s.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med min ADSL2+ linje. Har hatt den både i Oslo og her jeg bor nå (på Eiksmarka) med henholdsvis 1500 og 800 meter til sentral. Stabilt og raskt. Har en Speedtouch router (foreløpig). Innstallasjon ved flytting var litt problematisk men det var pga en underleverandør hos Relacom som sleit med influensa. NGT støttet sterkt opp i de to dagene leveransen ble forsinket.

Lenke til kommentar

Tja, kvaliteten hos NGT varierer med linja til huset ditt fra sentralen. Dette er ikke noe NGT kan gjøre noe særlig med så om du vil få god stabilitet eller ikke er ganske tilfeldig med hensyn på hvor du bor.

 

Men fra NGT sin side opplever jeg selv _ingen_ ustabiliteter. De leverer alltid det de klarer og så mye ruteren takler. Pga linjestøy får vi bare 12-14Mbps istedenfor 20 her og Zyxel-rutere dør pga overoppheting. Derfor bruker vi Thompson istedenfor som gir mer ustabile hastigheter, men iallefall er oppe.

 

Jeg kan trygt anbefale å oppgradere til ADSL2+, men bare hver forberedt på at linjen din kan være dårlig og da bør du kanskje nedgradere igjen. Dersom du derimot har en god linje er alt bare gledelig. 12-14Mbps-linja vår er forresten mer stabil enn 4Mbps-linja (ADSL) vi hadde i forrige leiligheten.

 

Som sagt dør Zyxelene vi har testet (3 eller 4 stykker hittil), men i de timene de kjører er de helt rå på hastighet og stabilitet.

 

Edit: Dersom du ikke er fornøyd med stabiliteten på ADSL2+ linja di koster det deg heller ingenting å nedgradere til det gamle ADSL-abbonementet ditt.

Endret av Blib
Lenke til kommentar

Jeg hadde 8000/800 i fire år fra NGT, jeg oppgraderte i vår til ADSL2+ (Zyxel). I realiteten får jeg 12000/1000, men jeg har et problem med at ruteren stadig må restartes. Før med vanlig ADSL var linjen dønn stabil, kan ikke huske at den har vært nede overhodet. Jeg er en av de som angrer bittert på oppgraderingen. I går fikk jeg innstallert fiber fra Lyse, så jeg gleder meg til atter en gang å få stabil linje.

Lenke til kommentar
Jeg hadde 8000/800 i fire år fra NGT, jeg oppgraderte i vår til ADSL2+ (Zyxel). I realiteten får jeg 12000/1000, men jeg har et problem med at ruteren stadig må restartes. Før med vanlig ADSL var linjen dønn stabil, kan ikke huske at den har vært nede overhodet. Jeg er en av de som angrer bittert på oppgraderingen. I går fikk jeg innstallert fiber fra Lyse, så jeg gleder meg til atter en gang å få stabil linje.

7197187[/snapback]

 

Du burde spurt om å få Thompson istedenfor. (Selvsagt ikke nå lengre som du kan velge Lyse da :p )

Lenke til kommentar

Bort 1.8Km fra sentralen i Tyhold, Trondheim, ruteren opplyser om 14000 inn og 1000 ut på en god dag, men dette varierer en del. Har bare hatt ADSL2+ her oppe, men jeg må si at stabiliteten er varierende akkurat som på Mega Free i Fana, Bergen, kanskje litt mer trøbbel med ADSL 2+, men det kan jo være et engangstilfeller at DNS serverene til NGT i Trondheim ryker.

Lenke til kommentar

Tok en telefon til NGT nå for å få litt mer info. De hadde en estimert hastighet på 14400/800, noe jeg personlig ikke synes er tilfredsstillende med tanke på utstyrtsbytte fra NGT, ventetid og mulig ustabilitet.

 

Han jeg snakket med skjønte veldig godt hva jeg mente da jeg sa at Zyxel-routerne tok kvelden, mens Thompson-utgavene ikke var så glad i høy last.

 

Som han sa til meg:

 

- Hvis du er fornøyd med det du har nå, og ikke virkelig trenger høyere hastighet, da hadde ikke jeg byttet.

Lenke til kommentar

Har brukt NGT siden oktober 2002 og har alltid hatt høyeste hastighets alternativ (i skrivende stund ADSL2+ MegaFree). De leverte 3 mnd for sent denne gangen og da jeg sendte mail til forbrukerrådet satte de igang på 2 dager :)

 

Siden den gangen har forbindelsen kun vært nede et par ganger ved varslet vedlikehold. Tilsammen kanskje et par timer.

 

En gang i 3 dager da en lastebil kjørte inn i en boks nede i gata, men det er Hafslund som eier linjene her så det kunne ikke NGT gjøre noe med.

 

Ellers har jeg aldri opplevet at båndvidden har vært uakseptabelt lav. Vet ikke hva garantien er nå, men i 2002 var det inntil 10% lavere og maks 99% nedetid per år. Dette mener jeg de har holdt.

 

Jeg kan trygt anbefale NextGenTel.

 

EDIT: Merk ad NGT og alle andre xDSL leverandører tar forbehold i forhold til avstanden til nærmeste "koblingsboks". Båndvidden taper seg litt for hver meter.

 

EDIT2 (:p): Med koblingsboks mener jeg den dingsen som forsterker signalene. De leverer kun til husstander inntil 3km fra en slik (da er båndvidden omtrent halvert).

Endret av Othmaar
Lenke til kommentar
Har i dag ADSL Free fra NGT, noe som er et best effort-abonnement med teoretiske hastigheter på 8000/800, men de sier vel 6500/750 i reklamen.

 

I motsetning til en del andre er jeg veldig fornøyd med stabiliteten på denne linjen, den fungerer rett og slett utmerket.

 

Likevel er det ikke til å komme unna at ADSL2+ er svært fristende, og jeg vet at avstanden til sentralen er såpass kort at jeg bør kunne oppleve 20 Mbps. Prisforskjellen er såpass liten at det ikke betyr noe som helst (12 kroner per mnd).

 

Jeg har så langt droppet å oppgradere fordi jeg har hørt en del stygge historier om stabiliteten på ADSL2-linjene til NGT. Jeg vil heller ha en dønn stabil ADSL-linje enn en ADSL2-linje som er veldig rask av og til...

 

Hvordan er deres erfaringer med ADSL2?

7196990[/snapback]

 

Har bare hatt mange problemer, funker bra på dagen dårlig på kvelden.. Hold deg unna

Lenke til kommentar
Har i dag ADSL Free fra NGT, noe som er et best effort-abonnement med teoretiske hastigheter på 8000/800, men de sier vel 6500/750 i reklamen.

 

I motsetning til en del andre er jeg veldig fornøyd med stabiliteten på denne linjen, den fungerer rett og slett utmerket.

 

Likevel er det ikke til å komme unna at ADSL2+ er svært fristende, og jeg vet at avstanden til sentralen er såpass kort at jeg bør kunne oppleve 20 Mbps. Prisforskjellen er såpass liten at det ikke betyr noe som helst (12 kroner per mnd).

 

Jeg har så langt droppet å oppgradere fordi jeg har hørt en del stygge historier om stabiliteten på ADSL2-linjene til NGT. Jeg vil heller ha en dønn stabil ADSL-linje enn en ADSL2-linje som er veldig rask av og til...

 

Hvordan er deres erfaringer med ADSL2?

7196990[/snapback]

 

Linjelengde har ingenting å si noe jeg smertelig har fått erfare. Er litt over 600 meter fra sentralen, har 20 Mbit adsl2 og får kun halvpartend dvs. 10 Mbit tilsvarende 1.3 Mb.sek.

 

Har ringt Bluecom og de kunne ikke gjøre noe, tviler derfor på at NGT er noe annerledes så pass på. Må ikke tro på selgerne heller da de også ser kun på linjelengde når de forteller deg hva du kan få av hastighet.

Lenke til kommentar

2.9km fra sentralen

 

Total Available Bandwidth Kbit/s

Downstream : 15708

Upstream : 1415

 

Telenor fortalte meg at de kun kunne levere max 3megabit til meg på denne linjelengden.

 

Jeg tok en telefon til ngt.(hadetbra telenor)

 

Først hadde jeg 8000/800 smertefritt

 

nå sitter jeg altså på 15708/1415 inn i router på samme linjelende. DØN stabilt

 

Speedtouch 546 6.1.4.6

 

Heia NGT :)

 

Anbefalt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...