Gå til innhold

Vurderer å anskaffe meg gothic

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, vurderer å skaffe meg dette. Enten 2ern, 3ern eller begge. Men er litt interessert i hvordan spillene fungerer.

Hvordan er lvl/skill/attribute systemet? Er det mange none combat ferdigheter? For min egen del er det ganske så viktig siden det ellers virker ganske som ett action RPG hvor "rpg" kun involverer å gjøre det bedre i kamp.

Hvordan er quest/journal systemet? Husker baldurs gate 1 hadde alt stappet sammen i en diger haug, noe som gjorde det ekstremt vanskelig å holde styr på, spesielt om man gikk vekk fra spillet ett par dager.

Hvordan er kampene? Magi/melee/bue osv

Hmmm, hvordan er storyline og lore'n i gothic verdenen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kjøpe 2'ern for 150 som pc best buy, bare for å prøve det :) Det gjorde jeg. Så har du ikke kastet bort så mye penger om du ikke likte det.

Du får xp for monster du dreper og quester du løser, som du får learning points av. disse bruker du til å lære deg nye skiller.

Skrevet (endret)

Du kan lære Thieving skill som du kan tjene penger på og som kan hjelpe deg i kamp. Du kan lære Alchemy og lage health potions, mana potions og f.eks strength potion som hever styrken din (kan ikke lage så mange av dem da). Og du kan lære å ta trofeer fra dyrene du dreper, tenner, horn, pelsen etc. I Gothic 3 kan du også lære Blacksmithing for å lage våpen og forbedre våpnene/armoren du allerede har. Og et par andre ting som å ta mindre skade fra fall, lengre sprinte tid etc.

Questing går helt greit, har aldri hatt problemer med å holde styr på det.

Når det gjelder kampsystemet er det veldig forskjellig mellom Gothic 2 og 3 (Har ikke spillt 1'ern, men tror det er ganske likt 2'ern).

Gothic 2: Melee er fantastisk, det er utrolig uvant og vanskelig helt i begynnelsen. Når man først kommer inn i det derimot er det nok det beste systemet jeg har vært borti. Man lærer seg hvordan hver mob sloss, og tilpasser seg etter det. Man kan dodge og blokke og slå når fienden har åpnet forsvaret. Veldig spennende greier. Taktikken varierer også hvis man bruker 2 hander eller 1 hander. Hvis man skal sloss mot flere fiender samtidig må man pulle dem vekk en etter en. Mye løping fram og tilbake og save spillet veldig ofte for å få til 1v1 i stedet for 3v1. Magi og bue har jeg ikke prøvd så mye, men tror det er skikkelig godt opplegg der også.

Gothic 3: Melee her er langt fra så spennede. Den eneste effektive måten jeg har funnet er å bare denge motstanderen så fort som mulig for å unngå at han får tid til å slå tilbake. Hvis han klarer å få inn et slag kan det være at han gjør det samme med deg og du blir stun locked helt til du er død. Hvis man skal sloss mot flere fiender her trenger man ikke å ta dem 1v1 hver gang fordi resten av fiendeflokken vil bare stå å se på mens du tar dem en etter en. Så lenge du bare har angrepet en av dem da (targeting kan være veldig stress her) eller så lenge det ikke er noen med ranged våpen. Men du må være jævlig kjapp med å angripe neste person rett etter den første fienden døde. Så den mest effektive måten å drepe folk i Gothic 3 er å bruke buen, pulle dem 1 etter 1, og kite dem til døde. Gå nærme nok til en av dem slik at han kommer mot deg og ikke de andre. Løpe vekk helt til han stopper, skyte. Løpe vekk til han stopper, skyte etc etc. Det er også mulig å skyte mange ganger før man trenger å løpe fordi de blir stunned hver gang man treffer dem, men kan være litt risky av og til, og ikke alle fiender blir stunned av det.

Det er lurest å gjøre så mye som mulig før man bestemmer seg for å følge historien i disse spillene, så jeg har ikke kommet særlig langt i Gothic 3 historien. Men Gothic 2 historien er helt fantastisk! Utrolig spennede greier.

Edit: Glemte en siste ting. Det står ikke hva slags level fiendene er på, og zonene i spillet har ingen begrensning på hva level beistene er på. Allerede 5 min inni spillet kan man treffe på en ork som er mange levler høyere enn deg (det tøffe med spillet er at det faktisk er mulig å drepe han, hvis du er flink nok og har litt tålmodighet :p). Og hvis du ikke passer deg kan beist som egentlig er veldig enkle drepe deg. Så man må lagre spillet hele tiden. Noen liker ikke slike spill hvor man må teste alt. Selv syns jeg det gjorde alt veldig spennende :)

Endret av Scarface^
Skrevet

Jeg anbefaler deg å begynne med G1. Jeg synes historien der var ca 10% bedre enn i G2. I tillegg får du med deg hele historien bak alt som skjer i G2 og G3...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...